De prijs van een feeder(goud)vis

Gino88

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2018
Berichten
3,561
Leeftijd
36
Locatie
Bennekom
Ik wil op termijn een kweekje wagen met goudvissen, en ben daar al wat voorbereidingen voor aan het treffen en me verder aan het verdiepen in wat erbij komt kijken. Het idee is om de vele vissen die "over" zullen zijn, aan te bieden aan anderen. Dat is ook een van mijn kweekdoelen; door lokaal te kweken en daarbij zo nodig de mensen te informeren, een kleine bijdrage te leveren aan de vermindering van vissenleed. De sector zoals die nu in elkaar zit, vind ik niet kosjer. Te veel op betaalbaarheid gericht en te weinig op dierenwelzijn.

Maar goed, je gaat dan op een gegeven moment "de markt op" en dan moet je gaan nadenken over de prijs. Enerzijds hoef ik helemaal niet veel voor zo'n vis te hebben (winst en/of meer dan de dierenwinkelprijs hoeft niet), anderzijds wil ik door tóch een bepaalde prijs te vragen, een barrière opwerpen voor mensen die ik liever geen goudvissen zou verkopen. Dat zijn mensen die er blijk van geven onvoldoende kennis van zaken te hebben, én mensen (en daarom post ik in het forum Voeding) die de vissen enkel zouden gebruiken om ze linea recta te voeren aan... [vul hier hongerige medeschepsels in].

Mijn vraag is nu eigenlijk: wat zou voor die laatste groep mensen, die simpelweg op zoek zijn naar "feeders", een prijs zijn die ze niet meer voor zo'n vis over hebben? Een goudvis van 5 à 10 cm incl staart.

Ik zie her en der goudwindes aangeboden, zelfs een halve school soms voor een euro. Is het zo simpel? Hoef ik enkel wat boven die prijs te zitten? Of zal een goudvis van 1,50 of 2 euro ook nog aantrekkelijk zijn voor iemand met een schildpad/piranha/vishengel?
 
ik betaalde 50cent tot een euro voor goud vissen bij tuincentrum kleine kooie karpers verdient denk ik meer om op te groeien ?
 
ik betaalde 50cent tot een euro voor goud vissen bij tuincentrum kleine kooie karpers verdient denk ik meer om op te groeien ?
Als ik jou goed begrijp, denk jij dat ik geld wil verdienen, maar dan denk ik dat jij me niet goed begrijpt. :p
 
Zijn er online geen prijslijsten van reptielenwinkels te vinden?
 
Ongetwijfeld. Ik heb ook al wel dingen voorbij zien komen. Maar ik was vooral ook benieuwd naar andermans inschatting/ervaring. Op een vissenforum zullen vast mensen rondlopen (rondsurfen) die naast vissen ook dieren gehouden hebben die graag op vissen knagen. ^^ Of die in ieder geval weten hoe dat er ongeveer aan toegaat.
 
2 euro voor een visje gaat nie werken zoon snoek die ik had ad gerust 3 vissen per dag had een plek waar ik gratis wit vis kon halen. als je der geen geld aan verdient hoe wil je dan blijven doen
 
Wij hadden destijds een gele rattenslang die we jonge ratjes voerden. Diepvries, een euro of 2 toendertijd. Tegenwoordig 2 euro levend, tussen de 2 en 3 euro uit de vriezer. Kousebandslangen eten in het wild onder meer vis, dus dat zou een doelgroep kunnen zijn. Ik denk dat een visje voor een kousebandslang op 1 euro komt of zo.

Heel lang geleden heb ik wat ik geleerd had op school over de Wetten van Mendel in de praktijk uitgeprobeerd door met mijn tamme ratten te kweken. Er zijn toen flink wat jongen naar iemand met slangen gegaan.

Goudvissen kweken op een goede manier, zonder stress, daar loop ik ook wel eens over te denken. Niet met mijn vissen en hier in huis trouwens, maar het idee van het opzetten van Nederlandse kweek is wel leuk. Job Baster deed dat al in de 18e eeuw, er zullen vast nog wel nazaten van zijn vissen hier rondzwemmen...
 
Mij schoot te binnen dat de kwekers in Israel waar Jarathana onder meer zijn vissen vandaan haalt, ook Nederlanders zijn. Die kweken vijvergoudvissen in een kibboets. Ik heb zomaar het idee dat deze mensen daar zijn gaan kweken omdat dat economisch voordeliger zal zijn. De visjes die ze leveren zijn erg goedkoop, dus wie goudvissen als voer geeft zal ze gewoon in LFS of tuincentrum halen. Ik kwam overigens ooit een filmpje tegen over goudvissen die bij bosjes uit een meer in Amerika geschept werden om als krokodillenvoer te dienen. Alleen de krokodillen waren er niet zo dol op omdat de slijmhuid bepaalde stoffen bevat.
 
Interessante anekdotes Giebel! Heb je toen zelf nog wat van die jonge ratten gehouden? 🙃
En ik denk inderdaad dat het wel eens voorkomt dat men bij gebrek aan nóg goedkopere feeders (aangezien niet iedere dierenwinkel feeders heeft) maar gaat voor die goedkoop geïmporteerde goudvis. Dat zou alvast een reden kunnen zijn om in ieder geval geen lagere prijs te vragen... Dan ga je als minimumprijs neigen naar een euro of twee (kleine vis) à drie (grotere vis).

Goudvissen kweken op een goede manier, zonder stress, daar loop ik ook wel eens over te denken. Niet met mijn vissen en hier in huis trouwens, maar het idee van het opzetten van Nederlandse kweek is wel leuk. Job Baster deed dat al in de 18e eeuw, er zullen vast nog wel nazaten van zijn vissen hier rondzwemmen...
Zal daar eens over gaan Googelen. :) Kende die man nog niet.
Verder verwacht ik geen grootschalige toestanden hier, het gaat meer om het idee. Het moet wel leuk blijven. ;)

2 euro voor een visje gaat nie werken zoon snoek die ik had ad gerust 3 vissen per dag had een plek waar ik gratis wit vis kon halen.
Dan lijkt het er alvast op dat snoeken niet snel met mijn visjes gevoerd gaan worden. Moooooi

als je der geen geld aan verdient hoe wil je dan blijven doen
Zwaar verlies draaien is niet de insteek, haha. Enigszins kostendekkend zijn (qua materialen) is al een mooi resultaat. Het blijft uiteindelijk een hobby hè. :)
 
wat voor kweek setup gaa je doen: ?
 
Interessante anekdotes Giebel! Heb je toen zelf nog wat van die jonge ratten gehouden? 🙃
Toen ik heel lang geleden, in 1984, ging studeren kocht ik een jonge rat, Jasper (I). Later bedacht ik dat hij wel een vriendinnetje mocht hebben. ik had dus een metalen boekenrek omgebouwd tot rattenflat. Er waren 3 etages, en Jasper kreeg 3 vrouwtjes: Tiffany, Lady en Misty. Jasper verbleef steeds een paar weken bij een van de dames, want daarna kregen ze jongen. Als de jongen oud genoeg waren mochten ze bij de moeder weg, waarna die weer de man kon ontvangen. Later hoorde ik dat een rat ook gecastreerd kon worden, en toen heb ik dat laten doen, en Jasper met wat vrouwen, zonen en dochters gehouden. Ik heb best veel van die ratjes gehad, vond het erg leuke diertjes. Hun sociale structuur vond ik ook interessant. De meeste jongen vonden een goed huisje, maar er waren erg veel jongen natuurlijk ( 5-10 per keer) vandaar dat ze ook weg gingen als voedseldier.

Zo, nu weer on topic... ;)
 
Laatst bewerkt:
Verder verwacht ik geen grootschalige toestanden hier, het gaat meer om het idee. Het moet wel leuk blijven. ;)
Als je gewone goudvissen wilt gaan kweken, denk ik dat ze een koude periode nodig hebben. Je hebt in ieder geval genoeg ruimte nodig, want je moet kweek koppels apart kunnen zetten, kweekbakjes voor de jongen, en bakken waar je de jongen in wilt grootbrengen die je normaal zou cullen, maar in de verkoop doet als voedseldieren. Ik weet in ieder geval 2 leden hier die kweken: @Willemina kweekt Oranda's, en @Fish_huub heeft ook jonge Sluiers rondzwemmen. Die kun je natuurlijk ook in een PB om advies vragen.
 
Mooie dieren hè die ratten. Ik heb ze als tiener ook gehad. En muizen. En nog dertig andere soorten. ;)

wat voor kweek setup gaa je doen: ?
Als je gewone goudvissen wilt gaan kweken, denk ik dat ze een koude periode nodig hebben. Je hebt in ieder geval genoeg ruimte nodig, want je moet kweek koppels apart kunnen zetten, kweekbakjes voor de jongen
Dit wordt een lang verhaal jongens. :c Ik moet het plan nog verder uitwerken, maar tot nu toe ziet het er zo uit:

Materialen:
- Bak van 120 x 40, 80 x 40, 50 x 30, 40 x 25 en drie bakjes van 27 x 27. Vissen die groot genoeg zijn (5 cm +) kan ik daarnaast een tijdje kwijt in de 200 x 50;
- Waterkoeler gekocht voor het creëren van de winterperiode;
- Filterpompjes, ammoniumchloride (voor het betrouwbaar indraaien) en zeoliet + zout om de waterkwaliteit op orde te houden.
- Evt gebruik ik een paar lampjes die ik heb liggen, met timers, om een veranderende lichtduur na te bootsen. In de opgroeibakken komt verlichting überhaupt goed uit, zodat er wat filterende plant of alg kan groeien.

Ik moet nog erbij kopen:
- Een extra middelgrote bak (ik denk dat ik nog te weinig ruimte heb voor jonkies van een paar cm groot)
- Extra filtertjes of een luchtpomp
- Plantjes of spawning mops voor de eierafzet (die laatste zijn ook te maken van aanwezig materiaal)
- Isolatie voor de gekoelde bak
- Methyleenblauw tegen schimmel op de eieren
- Overwegen paraat hebben andere medicatie
- Ten slotte een startercultuur om artemia op te kweken. Ik denk dat artemia minder vervuilend is dan bijv. eigeel voeren.

Dit is even hoe het nu in mijn hoofd zit. :)
De goudvissen die ik wil gaan gebruiken voor de kweek (2 m, 1 v) moeten nog verder uitgroeien. Voorlopig doe ik dus nog even niets en is er de tijd om het verder voor te bereiden. Tips zijn meer dan welkom!

Het idee is om ze (na het voldoende groeien) even wat steviger te voeren zodat ze op hun sterkst zijn. Dan verplaats ik ze van de 200 x 50 naar ofwel de 120 x 40, ofwel de 80 x 40. Het handigst zou zijn als ze kunnen overwinteren en paaien in dezelfde bak. Ik vraag me alleen af of de 80 cm daar groot genoeg voor is. Dat wil ik nog even uitzoeken. Als de 120 x 40 beter is, moet ik iets bedenken om de eitjes en (onverhoopt) jonkies die vrijkomen soepel in de andere bak of bakken te krijgen. (Door hoe de 1.20 geïnstalleerd staat, is het waterniveau daarin te hoog voor de kweek en is de bak niet zo flexibel in te delen als de 80 cm.)

Eenmaal de kweekvissen overgezet in de winterbak/paaibak, verlaag ik de temperatuur in de loop van een week van de huidige 21 graden naar ca. 10 graden en verkort ik eventueel (nog naar kijken, het maakt het toch weer complexer) de lichtduur. Dat niveau houd ik minstens een maand aan. Naargelang de dalende temperatuur krijgen de vissen minder voer. Tijdens de koude maand zelfs weinig tot (als dat beter is) niets. Wederom een punt waar ik iets meer op wil researchen.

Daarna keer ik het hele proces om tot ze weer rond de 20 graden zetten. Evt verleng ik de lichtduur in hun bak tot boven de 12/13 uur. Het voeren opbouwen tot een vorstelijk niveau met als het kan ook levend voer. En DAN...... dan hoop ik dus dat ze op redelijke termijn reageren op de opeenvolging van omstandigheden, door te gaan paaien. :)

Ik heb eigenlijk wel goede hoop dat dat gaat lukken; ook zonder al deze conditionering en ondanks de jonge leeftijd die de vissen nu hebben, vertonen ze al duidelijke geslachtskenmerken en soms ook al het kenmerkende achter elkaar aan jagen en in de zij duwen. (Het vrouwtje is dan het doelwit.) Maar nog niet op volle kracht. En dat zou ook geen fijne timing zijn nu.

Na dit alles volgt het grootbrengen van de jongen, wat natuurlijk weer een hoofdstuk an sich is. Ik wil het allemaal goed gaan vastleggen. :) En t.z.t. gooi ik het op een website. Ook het eventuele kweekaanbod. Leuk leuk leuk.

@gpatton ik verwacht niet dat ik met één nestje al uit de kosten zal zijn hoor. ^^ Dat komt ooit wel weer. Veel materialen had ik overigens al liggen; dat scheelt.

en bakken waar je de jongen in wilt grootbrengen die je normaal zou cullen, maar in de verkoop doet als voedseldieren.
Ik zal er rekening mee houden dat ook culls de nodige capaciteit vergen. Wel probeer ik dat zoveel mogelijk voor te zijn. De eerste --grofweg-- 1,5 maand zijn culls bijvoorbeeld nog makkelijk aan de roofvis te voeren. Daarna wordt het fysiek (voor de roofvis) en emotioneel/moreel (voor mij) lastiger.

Een vraag die ik daarbij nog hoop te beantwoorden is: kan ik een cull leed besparen door hem zelf om te brengen, i.p.v. het een verkooptraject in te laten gaan als feeder? En stel ik zou besluiten tot euthanaseren en het lijkje wegdoen, is dat dan niet "zonde"? Ik ben ook niet iemand die zelf vissenlijkjes in stukken zal gaan lopen knippen om ze aan andere vissen te kunnen voeren. 🤢 En er komt bij, als je kruidnagelolie gebruikt om ze te doden (dat zou mijn manier zijn), zullen ze niet geweldig geschikt meer zijn voor consumptie.
 
Laatst bewerkt:
Zwaar verlies draaien is niet de insteek, haha. Enigszins kostendekkend zijn (qua materialen) is al een mooi resultaat. Het blijft uiteindelijk een hobby hè. :)

Toch denk ik dat je daar op uitkomt, de doorsnee hobbyist draait vaak al verlies (omdat het gewoon voor de hobby is) op kweek, maar zeker bij goudvissen die echt voor een grijpstuiver in de winkel te koop zijn (wellicht krijg je nog wel korting als je zegt "doe mij er maar 100") ga je zwaar verlies op draaien.

Nu ben ik geen kenner der goudvissen, maar hoe lang duurt het om een goudvis van geboorte naar 5-10 cm te krijgen?
 
De groeisnelheid hangt nogal af van hoeveel gas een kweker geeft (temperatuur, voeding, waterverversing). Een temperatuurverhoging van een graad of 6 kan al een verdubbeling van de groeisnelheid betekenen. Maar je hebt ook te maken met genetische factoren; de ene goudvis wordt een reus en de andere blijft tot wel 5 keer zo klein.

Voor 5 tot 10 cm totaallengte van een enkelstaart ben je een maand of 3 tot 6 bezig denk ik? Ik verwacht zelf niet te gaan inzetten op maximale groei dus die (gemiddeld) 10 cm kan er ook pas na 9 maanden of een jaar zijn.

Terecht punt hoor, van het geld. Er centjes op toe moeten leggen vind ik niet zo erg. Dat is dan ook mijn uitgangspunt. En van daaraf kan het haast alleen maar meevallen. 🤪

Ik zal niet ontkennen dat het projectje ook een experimentele component bevat; zullen voldoende mensen betalen voor zo'n goudvis om het gebeuren enigszins quitte te doen spelen, en daarmee voor herhaling vatbaar te maken. We shall see...
 
Laatst bewerkt:
da wel veel moeite heb je geen ruimte voor een groten vijver in je tuin
 
;)

da wel veel moeite heb je geen ruimte voor een groten vijver in je tuin
Het is een gedoe hè! Maar je haalt het in je hoofd en dan "moet" het helaas gebeuren. :Dk Een tuin heb ik niet, alleen een balkon. Denk dat de huurbaas het niet zo leuk vindt als ik gaten naar buiten boor voor water en electra, of als mijn balkon op dat van de onderbuurtjes stort door het teveel aan bakken...
 
als je de jongen snel weg kan doen kun je meschien wel goed aan verdienen dat zou ook veel handiger zijn en zou gewoon water vlooie kweken kost niks
 
;)


Het is een gedoe hè! Maar je haalt het in je hoofd en dan "moet" het helaas gebeuren. :Dk Een tuin heb ik niet, alleen een balkon. Denk dat de huurbaas het niet zo leuk vindt als ik gaten naar buiten boor voor water en electra, of als mijn balkon op dat van de onderbuurtjes stort door het teveel aan bakken...
Ehhh misschien mag je een deel van de tuin van de onderbuurtjes gebruik voor je hobby :LOL:
 
Wat punten om mee/ af te wegen.

Wat ik uit je intentie begrijp wil je ze kweken en aan liefhebbers verkopen en voldoende info mee geven zodat er minder goudvissen leed zal zijn. Prima intentie(y)

Waarom dan enkelvinnen kweken? Hoe groot zal het aantal mensen wezen met een groot aquarium en daar dan een enkel vin in zullen willen houden. Stel je vind zo iemand waarom zou hij jouw goudvissen nemen. Iemand die zoveel uitgaven doet qua aquarium, filtering etc. zal denk ik eerder gaan voor HQ goudvis gaan. Dit zijn denk ik overwegend de mensen die wellicht al meer info hebben dan jij zelf.

Stel je krijg reactie en iemand wil 4 goudvissen van je kopen en hebben een meter aquarium staan wat ga je dan doen gezien je intentie?


Vind het een moeilijk verhaal.
 
Goede vragen Michelle. :)

In principe mag iedereen een goudvis van mij die er goed voor wil zorgen. Ook mensen die "een leuk visje" willen en normaal gesproken de eerste de beste dierenwinkel langsgaan. Wel probeer ik me ervan te verzekeren dat ze verstand hebben van onderhoud/waterkwaliteit. Hoe ik dat ga doen moet ik nog even kijken; het is ook weer zo wat om iemand een vragenlijst voor te leggen als soort van examen. 🙃

Wat daarbij een goede verzorging is, daar zijn de meningen natuurlijk over verdeeld. Mijn instelling is dat ik überhaupt het leven van de gemiddelde goudvis al verbeter, door ze het normale handelstraject niet te laten doorlopen en door (in tegenstelling tot veel dierenwinkels) na te gaan wat iemand al weet van de hobby. Vervolgens is er discussie mogelijk over minimale bakmaten. Daar wil ik me niet te veel mee bemoeien; ook hier is het uitgangspunt dat ik (gemiddeld gezien) al met wat bewustere kopers te maken heb.

Enkelstaarten (ik wil me uiteindelijk richten op kometen) hebben over het algemeen meer zwemruimte nodig. Dat zou je kunnen zien als nadeel. Ook zijn ze minder populair dan de vele dubbelstaartvarianten. Ik ken geen cijfers maar dat zal vast zo zijn.

Toch kies ik liever voor enkelstaarten. Hoe mooi dubbelstaarten soms ook kunnen zijn (ik vind ranchu's bijv. best cool, het zijn net dikke koetjes 😄).... naar mijn mening zijn zij genetisch zó onevenwichtig geworden, en zo kwetsbaar, dat je dat niet zou moeten willen denk ik. De kwekers zijn grenzen overgegaan waarbij dierenwelzijn en duurzaamheid van de genetische lijnen uit het oog zijn geraakt. Ik kan heus ergens wel bewondering opbrengen voor de moeite die gedurende honderden jaren in deze soorten is gestoken door mensen van over de hele wereld. Maar biologisch gezien vind ik het een zooitje geworden.
 
Laatst bewerkt:
Het is ook niet zozeer het idee dat de aantallen goudvissen op de markt zouden worden veranderd. Maar --hopelijk-- wel de kwaliteit. :)
 
Dit klinkt heel slecht maar als je een soort van verdienmodel of break even wilt halen zul je het misschien juist moeten hebben van de mensen waarbij de goudvissen niet zo oud worden 🙈
 
Of juist hele mooie gezonde Komeetstaarten kweken, intens rood-witte Sarasa’s bijvoorbeeld. Er zijn mensen die heel graag dergelijke vissen in een vijver houden, en daar ook graag wat voor betalen.
 
Dit klinkt heel slecht maar als je een soort van verdienmodel of break even wilt halen zul je het misschien juist moeten hebben van de mensen waarbij de goudvissen niet zo oud worden 🙈
Haha, ik geloof dat je als kweker wat dat betreft niet snel van toegevoegde waarde bent op de bestaande industrie. :p
 
Haha, ik geloof dat je als kweker wat dat betreft niet snel van toegevoegde waarde bent op de bestaande industrie. :p
Klopt. Misschien verkijk ik mij op de vraag naar goede kwaliteit enkelvinnige goudvissen.
 
:) Als ik eerlijk ben is het ook heus geen gat in de markt waar ik in zal springen. De tijd zal uitwijzen of het handig is geweest allemaal.



Kijk, zoiets als dit vind ik nou supercool. En ik denk velen met mij. Je zou het bijna willen kweken. Maar dan weerhoudt de mindere robuustheid en levensduur van zo'n dier me daarvan...
 
:) Als ik eerlijk ben is het ook heus geen gat in de markt waar ik in zal springen. De tijd zal uitwijzen of het handig is geweest allemaal.



Kijk, zoiets als dit vind ik nou supercool. En ik denk velen met mij. Je zou het bijna willen kweken. Maar dan weerhoudt de mindere robuustheid en levensduur van zo'n dier me daarvan...

Dit vind ik ongetwijfeld knap gekweekt, maar een rugvin is toch wel het instrument bij uitstek waarmee een vis zijn stemming laat zien. Net alsof je een hond zonder staart fokt. En een gekromde rug ( buffelrug) zorgt er ook voor dat het dier niet soepel kan zwemmen. Dit is inderdaad het soort vis dat alleen met soortgenoten/ dezelfde kweekvorm in een bak kan worden gehouden. Ik zou zelf een kweekvorm als deze nooit willen houden, zeker niet in mijn bak. Maar er is wel vraag naar, dat klopt. De Ranchu van @michelle1 is volgens mij iets anders van vorm, die vind ik trouwens wel leuk.
 
:) Als ik eerlijk ben is het ook heus geen gat in de markt waar ik in zal springen. De tijd zal uitwijzen of het handig is geweest allemaal.



Kijk, zoiets als dit vind ik nou supercool. En ik denk velen met mij. Je zou het bijna willen kweken. Maar dan weerhoudt de mindere robuustheid en levensduur van zo'n dier me daarvan...

Vind het meer een Frankenstein creatie :sorry:
 
Het voelt dubbel. Als het een gezond dier is dat in alle opzichten functioneert, ook sociaal d.m.v. bijvoorbeeld die rugvin (of bij een gebrek daaraan, op andere manieren), en het blijft ook op de lange termijn goed gaan met de organen en zo, kan zichzelf voortplanten bla bla, dan vind ik het niet zo erg als dat door menselijke selectie totstand is gekomen. Maar zoals @Giebeltje ook al zo goed uitlegt, ik ben bang dat dat hier niet het geval is.

Uiterlijk vind ik het dan nog steeds hele aandoenlijke dieren, daar kan ik niks aan doen. :D Jammer dat het zo werkt eigenlijk, want dat "leuke" uiterlijk is vaak toch de basis waarop vissen gekocht worden. En daarmee raken andere terreinen die van belang zijn uit het oog.
 
Goede vragen Michelle. :)

In principe mag iedereen een goudvis van mij die er goed voor wil zorgen. Ook mensen die "een leuk visje" willen en normaal gesproken de eerste de beste dierenwinkel langsgaan. Wel probeer ik me ervan te verzekeren dat ze verstand hebben van onderhoud/waterkwaliteit. Hoe ik dat ga doen moet ik nog even kijken; het is ook weer zo wat om iemand een vragenlijst voor te leggen als soort van examen. 🙃

Wat daarbij een goede verzorging is, daar zijn de meningen natuurlijk over verdeeld. Mijn instelling is dat ik überhaupt het leven van de gemiddelde goudvis al verbeter, door ze het normale handelstraject niet te laten doorlopen en door (in tegenstelling tot veel dierenwinkels) na te gaan wat iemand al weet van de hobby. Vervolgens is er discussie mogelijk over minimale bakmaten. Daar wil ik me niet te veel mee bemoeien; ook hier is het uitgangspunt dat ik (gemiddeld gezien) al met wat bewustere kopers te maken heb.

Enkelstaarten (ik wil me uiteindelijk richten op kometen) hebben over het algemeen meer zwemruimte nodig. Dat zou je kunnen zien als nadeel. Ook zijn ze minder populair dan de vele dubbelstaartvarianten. Ik ken geen cijfers maar dat zal vast zo zijn.

Toch kies ik liever voor enkelstaarten. Hoe mooi dubbelstaarten soms ook kunnen zijn (ik vind ranchu's bijv. best cool, het zijn net dikke koetjes 😄).... naar mijn mening zijn zij genetisch zó onevenwichtig geworden, en zo kwetsbaar, dat je dat niet zou moeten willen denk ik. De kwekers zijn grenzen overgegaan waarbij dierenwelzijn en duurzaamheid van de genetische lijnen uit het oog zijn geraakt. Ik kan heus ergens wel bewondering opbrengen voor de moeite die gedurende honderden jaren in deze soorten is gestoken door mensen van over de hele wereld. Maar biologisch gezien vind ik het een zooitje geworden.


Het is niet mijn bedoeling om je ervan te overtuigen dat je beter fancy fish kan kweken. Ik vind het gewoon een moeilijk verhaal. Ook al zou het om kweken van Fancy s gaan.

Je intentie/kweekdoel

Ik wil op termijn een kweekje wagen met goudvissen, en ben daar al wat voorbereidingen voor aan het treffen en me verder aan het verdiepen in wat erbij komt kijken. Het idee is om de vele vissen die "over" zullen zijn, aan te bieden aan anderen. Dat is ook een van mijn kweekdoelen; door lokaal te kweken en daarbij zo nodig de mensen te informeren, een kleine bijdrage te leveren aan de vermindering van vissenleed. De sector zoals die nu in elkaar zit, vind ik niet kosjer. Te veel op betaalbaarheid gericht en te weinig op dierenwelzijn.

De gehele context met opkweken in relatieve beperkte ruimte. Wat over is, wat je niet kunt verkopen dan verkopen als feeder vis. Strookt in mijn ogen niet met je kweekdoel.

Het hele cullen vind ik eigenlijk al in het kader van dierenwelzijn een moeilijk punt. Kan een goudvis omdat zijn rechter vinnetje iets krom staat geen kwaliteit van leven hebben?

Gemiddelde mensen kopen liefst zo goedkoop mogelijk goudvissen als het nu enkelvinnen zijn of fancy s. Wil je te boek staan als professionele kweker waar je een stuk meer voor betaal zul je een heel ander soort mensen krijgen die inderdaad bloedlijnen etc. willen weten, die kopen dan geen dure enkel vin of fancy, die in huiskamer setting is op gegroeid. Niet persoonlijk op vatten maar de heavy fish nerd zijn net iets anders dan de gemiddelde LFS bezoeker.

Ik ben bang als je 10 goudvissen kunt groot brengen dat je ze aan de straat stenen niet kwijt kan raken en wat dan in het kader van vissenleed en dierenwelzijn. Zoals ik al zei, ik vind het een moeilijk verhaal :juggle:
 
Wil je te boek staan als professionele kweker waar je een stuk meer voor betaal zul je een heel ander soort mensen krijgen die inderdaad bloedlijnen etc. willen weten, die kopen dan geen dure enkel vin of fancy, die in huiskamer setting is op gegroeid
Oh ja, dat doen ze met Koikarpers ook inderdaad. Ik heb daar eens een filmpje over gezien. Zijn daar geen bloedlijnen die inderdaad jaren terug gaan? Er worden voor Koi's inderdaad kapitalen neergeteld. En volgens mij is een beetje HQ Sluier ook niet bepaald goedkoop. Als die #@$!! Covid over is en alles terug naar normaal wil ik daar nog steeds eens een keer rondkijken. Maar mooie gezonde vijvervissen kweken in een hobbysetting op kleine schaal is iets wat wel meer mensen doen, toch?
 
Wat over is, wat je niet kunt verkopen dan verkopen als feeder vis.
Dit heb ik nooit gezegd. Het hele topic is juist gestart met de vraag hoe ik kan voorkomen dat mijn vissen eindigen als feeders.

Het hele cullen vind ik eigenlijk al in het kader van dierenwelzijn een moeilijk punt. Kan een goudvis omdat zijn rechter vinnetje iets krom staat geen kwaliteit van leven hebben?
Dat ís ook een moeilijk punt, daar geef ik je gelijk in.

Toch, als je gaat spelen voor moedertje natuur (nesten creëren), zul je een selectie MOETEN toepassen, om de kwaliteit van het broedsel te waarborgen. Je kunt niet, uit barmhartigheid, alles maar laten leven waar iets aan mankeert. Dat gebeurt in de natuur ook niet, en dat is met een reden zo. Selectie is inherent aan verantwoorde kweek.

Ik neem aan dat juist iemand als jij, die thuis is in de siergoudvissen, voor dat standpunt begrip moet kunnen opbrengen. Er valt in het kweekproces van fancies ontzettend veel af aan imperfecte jongen. Stukken meer nog dan bij enkelstaarten. Dat is nodig om de gezondheid van de dieren, en de raseigenschappen zoals bepaald door kwekers, te handhaven.

Wil je te boek staan als professionele kweker waar je een stuk meer voor betaal zul je een heel ander soort mensen krijgen
Dat kan, maar daar is geen sprake van.

Ik ben bang als je 10 goudvissen kunt groot brengen dat je ze aan de straat stenen niet kwijt kan raken en wat dan in het kader van vissenleed en dierenwelzijn. Zoals ik al zei, ik vind het een moeilijk verhaal :juggle:
Er is geen garantie te geven dat ik zelf voldoende mensen vind om de vissen aan te slijten. Het minst gunstige scenario is dat er uiteindelijk ook dieren aangeboden worden aan de LFS. Maar dan nog is de route die dan afgelegd is een verbetering t.o.v. het normale proces van internationale kweek, chemicaliën en tig keer verhuizen. Ik zie hooguit een gedempte waarmaking van de doelstellingen. Geen falen.
 
Oh ja, dat doen ze met Koikarpers ook inderdaad. Ik heb daar eens een filmpje over gezien. Zijn daar geen bloedlijnen die inderdaad jaren terug gaan? Er worden voor Koi's inderdaad kapitalen neergeteld. En volgens mij is een beetje HQ Sluier ook niet bepaald goedkoop. Als die #@$!! Covid over is en alles terug naar normaal wil ik daar nog steeds eens een keer rondkijken. Maar mooie gezonde vijvervissen kweken in een hobbysetting op kleine schaal is iets wat wel meer mensen doen, toch?

Ja sommige kwekers zijn beroemd. Als het nu gaat om koi, fancy, maanvissen, discus. Zullen nog wel meer soorten vissen zijn met beroemde kwekers. Vergeet onze slobber koningin niet die inmiddels ook al beroemd en berucht is;)) Maar denk niet dat zij de slobber afname moet hebben van de leden hier want dan stapelt het bij haar ook vol.

Op face book zat amateur kwekers met fancy s, koi etc. maar volgens mij is dit financieel geen kosten dekkend plaatje. Ook geen wachtrijen van afnemers. Maar de wat "bekendere" amateur kwekers pakken het groots aan. 1000 den liters en automatische verversingssystemen en giga filteren zuurstof systemen. Duurzaamheid en dierenwelzijn is denk niet de insteek. Ik denk ook dat dit bijna onmogelijk is wil je enigzins kostendekkend zijn laat staan als je nog een plakje rosbief op brood wil hebben.


Er is toch wel enig verschil qua benodigdheden voor elk soortje. Als je nu 10 guppen heb of 10 discus om groot te brengen. De kosten van de guppen zullen lager zijn dan die van de discus.

Je kunt hier in Nederland ook zeer mooie "vijvervissen" kopen van een paar honderd tot een paar duizend euro hoor.
 
Terug
Bovenaan