De rekord 60 van Matts


Matts

Well-known member
Lid geworden
30 december 2018
Berichten
576
Leeftijd
32
Locatie
België
Omdat de aqua 60 plaats moet ruimen voor een 70cm aquarium heb ik een oude juwel Record 60 heringericht.

Het aquarium is ingericht met wat dragonstone en spiderwood dat ik nog had liggen.
De planten heb ik uit de Aqua 60 overgezet en nog wat extra plantjes toegevoegd.

Op vlak van techniek staat er 3 balkjes op van JMB 2x Aqualed 12W 40CM 8000K Wit/blauw en 1x Aqualed 9w 30cm 4500K Wit/rood,
Verder staat er ook co2 op voor de plantjes aangestuurd door een Milwaukee SMS122 PH Controller.
Helaas was er in de kast geen plaats voor de buitenfilter dus als filter gebruik ik een Aquael turbo 500, met mini-siporax overgzet vanuit de filter van de Aqua 60.

Een eerste totaaltje:
Fa8PmAO.jpg


Ik ben er sterk over aan het nadenken om de Rotala links achteraan te verwijderen, ik vrees dat die hoek net wat donkerder is, door de lengte van de lichtbalken.
Misschien is het ook mooier om dat hoekje wat meer open te hebben, wat denken jullie?

Er liggen trouwens stenen op het hout omdat het zich nog moet volzuigen.
De buisjes zitter er in voor de vermoedelijke LDA022/clown pleco die met het aquarium kwam.
 
Ziet er goed uit! Zou het denk ik aankijken met de hoek linksachter, denk dat een lege hoek minder diepte geeft dan wat je nu hebt. Ben ook wel benieuwd naar de verdere bewoners
 
Mooi ingerichte bak hoor. Ik hou wel van groen.
 
Heel mooi gedaan, zou er weinig aan veranderen. Zie dat je vuurgarnalen hebt. Gaat dat goed met de goerami's? Bij mij zijn alle garnalen m'n filter in gedoken. Bang voor de Pauwooggrondels en knorgoerami's.
 
Ziet er weer mooi uit! (Maar ben ook niet anders gewend van je :))
 
Ziet er goed uit! Zou het denk ik aankijken met de hoek linksachter, denk dat een lege hoek minder diepte geeft dan wat je nu hebt. Ben ook wel benieuwd naar de verdere bewoners
Thx! Ja voorlopig ga ik het nog even aankijken, de diffusor zit achter de Rotala.
Er zit een koppel honing gourami in, een schooltje corydoras habrosus en boraras brigittae. Een hoop vuurgarnalen (Bloody mary), een paar japonica's en wat slakken. Oh en een clown pleco en jonge gup die nog in de 60cm zaten.

Van de Cory's heb ik wel maar 9stuks van de 12 teruggevonden bij het overzetten.
Had ze een maand gelden had gekocht en geen enkel lijkje gezien.
Er is verder ook niets aan de overgebleven Cory's te zien. Dus weet niet goed wat er aan de hand zou kunnen zijn...:S
 
Zijn kleine visjes en vermoeden dat er met de slakken en je leger aan garnalen er weinig van overblijft. Klein pantsertje wellicht, maar dat zie je snel over het hoofd
 
Heel mooi gedaan, zou er weinig aan veranderen. Zie dat je vuurgarnalen hebt. Gaat dat goed met de goerami's? Bij mij zijn alle garnalen m'n filter in gedoken. Bang voor de Pauwooggrondels en knorgoerami's.
Ze zitten nu een kleine maand samen, de garnalen trekken zich er niets van aan. Maar er zitten er ook een stuk of 300 in, dat scheelt natuurlijk.
Heb ook speciaal voor de aquael filter gekozen omdat daar geen garnalen inkunnen, anders kruipen ze daar sowieso in, lekker veel voer voor ze.
 
Zijn kleine visjes en vermoeden dat er met de slakken en je leger aan garnalen er weinig van overblijft. Klein pantsertje wellicht, maar dat zie je snel over het hoofd
Inderdaad, de waterwaarden zijn verder goed dus de oorzaak kan ik enkel naar gissen.
Ik ben ze nu aan het proberen gerichter te voeren, met repashy bottom scratcher
Suggesties voor goed voer voor de habrosus zijn altijd welkom, want ze zijn toch wel erg klein...
 
Inderdaad, de waterwaarden zijn verder goed dus de oorzaak kan ik enkel naar gissen.
Ik ben ze nu aan het proberen gerichter te voeren, met repashy bottom scratcher
Suggesties voor goed voer voor de habrosus zijn altijd welkom, want ze zijn toch wel erg klein...
Corydoras zijn carnivoren dus wensen wel een dierlijk dieet. Weet niet wat je verder voert? Meen dat repashy vooral Vega is?
 
Het hoofdvoer is dr. Basseleer regular en garlic voor de boraras en gourami. En verder nog een 3tal voertjes als afwisseling.
Daarvan zinkt toch een hoop naar de bodem, waar de corydoras en garnalen het opruimen..
En daarnaast een mix van een 10tal verschillende garnalenvoertjes.

Je hebt verschillende types repashy, de bottom scratcher is voor insectivoren. Het zou gericht zijn op bodembewoners die hun voedsel hoofdzakelijk uit ongewervelden halen.
 
Omdat mijn mening gevraagd werd zal ik die ook geven.
Wat ik mijn hasbrosusjes bijvoer is dierlijke tabletten van voervoorvis.nl en dierlijk granulaat van voervoorvis.nl maar dat is niet dagelijks, hooguit 2x p/w en voor de rest eten ze mee met de algeneters en zullen ze ongetwijfeld wat garnaaltjes snoepen in mijn bak.
Dat je niks terug vind van je vermiste hasbrosusjes is niet gek gezien je slakken en garnalen, die eten letterlijk alles op.
Reapshys is een voertje waar ze aan moeten wennen maar zou dat zeker blijven voeren, mijn ervaring is dat ze ook een bepaalde groenvoerbehoefte hebben dus afentoe wat repashy soilent green voeren kan zeker geen kwaad.
 
Omdat mijn mening gevraagd werd zal ik die ook geven.
Wat ik mijn hasbrosusjes bijvoer is dierlijke tabletten van voervoorvis.nl en dierlijk granulaat van voervoorvis.nl maar dat is niet dagelijks, hooguit 2x p/w en voor de rest eten ze mee met de algeneters en zullen ze ongetwijfeld wat garnaaltjes snoepen in mijn bak.
Dat je niks terug vind van je vermiste hasbrosusjes is niet gek gezien je slakken en garnalen, die eten letterlijk alles op.
Reapshys is een voertje waar ze aan moeten wennen maar zou dat zeker blijven voeren, mijn ervaring is dat ze ook een bepaalde groenvoerbehoefte hebben dus afentoe wat repashy soilent green voeren kan zeker geen kwaad.
Erg bedank voor je mening,
De soilent green heb ik niet in mijn bezit, maar de garnalenvoertjes zijn hoofdzakelijk plantaardig.

Maar ik zal zowel de soilent green als de voertabletten bestellen. Ik vermoed dat de soilent green de garnalen ook wel zal smaken, dus verloren is het nooit.
 
Omdat de aqua 60 plaats moet ruimen voor een 70cm aquarium heb ik een oude juwel Record 60 heringericht.

Het aquarium is ingericht met wat dragonstone en spiderwood dat ik nog had liggen.
De planten heb ik uit de Aqua 60 overgezet en nog wat extra plantjes toegevoegd.

Op vlak van techniek staat er 3 balkjes op van JMB 2x Aqualed 12W 40CM 8000K Wit/blauw en 1x Aqualed 9w 30cm 4500K Wit/rood,
Verder staat er ook co2 op voor de plantjes aangestuurd door een Milwaukee SMS122 PH Controller.
Helaas was er in de kast geen plaats voor de buitenfilter dus als filter gebruik ik een Aquael turbo 500, met mini-siporax overgzet vanuit de filter van de Aqua 60.

Een eerste totaaltje:
Fa8PmAO.jpg


Ik ben er sterk over aan het nadenken om de Rotala links achteraan te verwijderen, ik vrees dat die hoek net wat donkerder is, door de lengte van de lichtbalken.
Misschien is het ook mooier om dat hoekje wat meer open te hebben, wat denken jullie?

Er liggen trouwens stenen op het hout omdat het zich nog moet volzuigen.
De buisjes zitter er in voor de vermoedelijke LDA022/clown pleco die met het aquarium kwam.
Ik vind het prachtig zo!
 
Nog wat nieuwe foto's, ondertussen heb ik wel de verlichtingsintensiteit wat moeten terugschroeven, op de Java-varen kwam behoorlijk wat alg tevoorschijn op een weekje tijd.

QiKLMNy.jpg


Het paartje gouramis, hopelijk is het vrouwtje ook echt een vrouwtje.
Afgaande van een aantal topics op het forum is dat niet altijd vanzelfsprekend.
Q4gWMY1.jpg
3s1CMpB.jpg


De repashy valt zeker in de smaak :thumbs:
XOIQCpT.jpg
 
Ondertussen zijn we ongeveer 2 maanden na het overzetten dus tijd voor wat foto's De planten lijken zich eindelijk wat te settelen vooral de buce had het wat lastig na de overzet.
Ik ben aan het denken om de tylomelania in het 20L slakken bakje te stoppen, het diertje lijkt maar te blijven ontkalken bij een kh van 4 en GH van 6.

qJjQZuv.jpg


nTwnIAY.jpg


DXzsIQJ.jpg

v2twOza.jpg

OYer70d.jpg

MDkFxa8.jpg
 
Mooie foto s hoor en ook lekker groen je bak.
 
Mooie foto s hoor en ook lekker groen je bak.
Ik hoop inderdaad dat het over een paar maanden weer een dichtbegroeid mini-jungle is geworden, maar dat zal nog wat geduld vergen
 
Mooie ''berg'' van hout en planten heb je er van gemaakt :thumbs:
 
lekker voorbeeld bakje, waar men uren kan naar kijken.
 
Prachtige bak! K hoop dat mijn planten je voorbeeld volgen!
 
Heel gaaf om te zien! Past allemaal perfect bij elkaar
 
Prachtig stukje natuur. En idd mooie foto's
 
De laatste dagen was erg erg veel activiteit bij de gourami, een paar nestjes die even snel weg waren als ze verschenen, vandaag zag ik echter een paar jonkies zwemmen.
Even 2 snelle foto's met de telefoon, in de rechterbovenhoek zie je de speldenkopjes op de eerste foto.
TnZpFPL.jpg
qbXvQjB.jpg


Ik verwacht niet dat iets van gaat overblijven maar de broedzorg van het mannetje is wel eens leuk om te zien.
Al denk ik er wel over na om het vrouwtje even apart te zetten in een broedbakje oid. Haar staart is ondertussen behoorlijk gerafeld.
De temperatuur heb ik ondertussen ook wat verlaagd, hopelijk verminderd dat de paringsdrang ook een beetje.
 
Kleine update, blijkbaar weet voorlopig toch op zijn minst eentje genoeg te eten te vinden, ik vermoed nu zo'n dikke 2 weken oud.

Even een enorm wazige foto, maar hij of zij is nog steeds onmogelijk klein en zat goed weg gestopt.
lNdNA3Q.jpg
 
Ik ben er sterk over aan het nadenken om de Rotala links achteraan te verwijderen, ik vrees dat die hoek net wat donkerder is, door de lengte van de lichtbalken.
Misschien is het ook mooier om dat hoekje wat meer open te hebben, wat denken jullie?

Er liggen trouwens stenen op het hout omdat het zich nog moet volzuigen.
De buisjes zitter er in voor de vermoedelijke LDA022/clown pleco die met het aquarium kwam.
K*T hoekjes met de rekord is dat echt ruk. Love the bushy scape,echt weer in mijn straatje!
 
K*T hoekjes met de rekord is dat echt ruk. Love the bushy scape,echt weer in mijn straatje!

Thx!
De originele TL was kapot daarom zitten er nu 2 JMB led bars van 40cm en eentje van 30 in, dat geeft nog steeds donkere hoeken maar toch ietsje minder
De 60cm versie had ideaal geweest maar zou nooit in de kap gepast hebben en met de katten is die toch echt wel noodzaak.

De rotala doet het nog steeds maar gaat toch zichtbaar opzoek naar het licht dus ideaal is het niet.
Misschien ga ik die toch maar eens vervangen door iets wat minder licht vraagt, al ben ik er nog niet uit wat precies.
 
Thx!
De originele TL was kapot daarom zitten er nu 2 JMB led bars van 40cm en eentje van 30 in, dat geeft nog steeds donkere hoeken maar toch ietsje minder
De 60cm versie had ideaal geweest maar zou nooit in de kap gepast hebben en met de katten is die toch echt wel noodzaak.

De rotala doet het nog steeds maar gaat toch zichtbaar opzoek naar het licht dus ideaal is het niet.
Misschien ga ik die toch maar eens vervangen door iets wat minder licht vraagt, al ben ik er nog niet uit wat precies.
Toch knap dat je de rotala daarin goed houd. Ik heb hier nog een rekord600 draaien op 1 x t8, mijn rommelbakje. Wat dacht je van de vaantjesplant? Als die luchtwortels schiet misstaat het niet in je scape denk ik.
 
Nu we hier in Belgie toch thuis moeten blijven en mijn lessen zijn geschrapt nog eens even wat foto's gemaakt.

Misschien wordt het toch tijd om het oerwoudje wat uit te dunnen, al heeft dit ook wel iets...


Ook nog eens wat foto's van de bewoners proberen te maken, maar was niet zo makkelijk met de drijfplanten!
















 
Wauw, staat er prachtig bij!
 
mooi mooi bakje
goed dat de cleaning crew ook op de foto mag;)
 
Tijd voor de maandelijkse update:)
Het aquarium draait nu een half jaartje, ik ben er best tevreden van al mis ik toch wat rood in de beplanting...
Alleen zit er wat hardnekkige Cladophora tussen de Bucephalandra Mini Needle Leaf, ik hoop dat ik het weg krijg met easy carbo spottreatment.

De honinggourami lijkt erg blij met de recent toegevoegde Hydrocleys nymphoides, hij blijft maar nesten maken ondanks dat het aquarium rond de 22°C zit.

 

Terug
Bovenaan