De Rio 125 van Aqua Betta


Aqua Betta

Well-known member
Lid geworden
16 maart 2016
Berichten
455
Locatie
Gelderland
Na 5 lange jaren zonder aquarium in huis, vond ik het hoog tijd worden om er weer 1 op te starten.
Ik had besloten om (lekker duurzaam) een tweedehands bak te scoren via Marktplaats. Na de schoonmaakbeurt bleken er helaas allemaal witte vlekjes op het glas te zitten die er met geen mogelijkheid af gingen. Dus toch alsnog maar een hele nieuwe bak gekocht.
Deze voorzien van een zwarte achterkant (en deels zijkant) met schoolbordverf.

Image[6].jpeg


In de bak zitten de standaard Juwel multilux led buizen van 11 watt, waarbij ik de Daylight heb vervangen voor de Colour variant.
Tevens heb ik een ledstrip 2700K erbij geplakt met een netto opbrengst van 500 lumen. Ik hoopte hiermee op een iets warmere gloed in de bak en dit pakt goed uit. Tevens laat ik de ledstrip eerder aan gaan en later uit dan het gewone licht, zodat er een subtielere overgang is. Totaal kom ik nu op 3150 lumen (ongeveer 28,50 per netto liter).
Image[5].jpeg


Ik heb de interne filter behouden. Ik maak gebruik van een CO2 set van JBL met 2 kg fles. De diffuser in de bak is van Dennerle.
Image[3].jpeg


Vanochtend begonnen met het plaatsen van de stenen, het hout met opgebonden plantmateriaal (Riccia Fluitans, Fissidens Fontanus en Javavaren) en een straatje Marsilea Hirsuta.
IMG_2133.jpg


Na een aantal uurtjes zwoegen ziet het er nu zo uit.
Image[2].jpeg

Image[1].jpeg


Ik heb in z'n totaliteit gekozen voor relatief makkelijke of medium planten, omdat het natuurlijk geen bak is met high-end verlichting. De echt moeilijke soorten dus bewust achterwege gelaten.
Plantenbestand:

- Lilaeopsis Mauritiana
- Cryptocoyrne Nevellii
- Hygrophi;a Difformis (Vaantjesplant)
- Rotala Rotundifolia
- Heteranthera Zosterifolia (Sterrenkruid)
- Vallisneria Torta
- Nymphaea Zenkeri (Rode Tijgerlotus)
- Marsilea Hirsuta
- Riccia Fluitans
- Fissidens Fontanus
- Microsorum pteropus (Javavaren)
- Limnobium Laevigatum (Kikkerbeet)

Ben gestart met 6 uur licht en zal de EI methode gaan toepassen.
Wordt vervolgd....

 
Welkom terug! En leuk gedaan zo. Weet je al wat je wilt gaan houden in de bak?
 
Welkom terug! En leuk gedaan zo. Weet je al wat je wilt gaan houden in de bak?
Gezien mijn nickname uiteraard een Betta. Weet nog niet of ik een man of meerdere vrouwtjes neem. Daarnaast een groepje Japonica garnalen en nog een schooltje vis. Wat betreft schooltje, geschikt voor bij Betta, zijn suggesties welkom!
 
Ja en ook vooral met het karakter van de Betta s. In de lfs zitten er zoveel in dat de agressie die er eventueel is wel verdeeld wordt.
 
Ik had een schooltje Boraras brigittae bij mn betta. Ik moet wel zeggen dat die betta qua karakter echt heel relax was. Garnalen at hij wel op maar de visjes gingen prima.
Eventueel Hyphessobrycon amandae maar die kunnen volgens mij soms vinnenbijterig zijn?
 
Ik had een schooltje Boraras brigittae bij mn betta. Ik moet wel zeggen dat die betta qua karakter echt heel relax was. Garnalen at hij wel op maar de visjes gingen prima.
Eventueel Hyphessobrycon amandae maar die kunnen volgens mij soms vinnenbijterig zijn?
De brigittae had ik vroeger ook in mijn 27 liter bak, die zijn zeker leuk. Maar zou het niet aan durven met een Betta denk ik, omdat ze zo klein zijn.
Misschien dat ik het toch maar bij Neon tetra houd. Heel standaard, maar wel mooi vind ik. In een bak met zwarte achtergrond en grind geven ze een mooi contrast.
 
Gezien mijn nickname uiteraard een Betta. Weet nog niet of ik een man of meerdere vrouwtjes neem. Daarnaast een groepje Japonica garnalen en nog een schooltje vis. Wat betreft schooltje, geschikt voor bij Betta, zijn suggesties welkom!

Betta's gedijen in rustige bakken met zwakke of geen stroming .
Waarschijnelijk geen goede keuze voor uw bak .

Of je moet hem volstoppen met drijfplanten en zorgen dat stroming nihil is , alsook scholen vissen zijn een slechte combinatie, deze zijn te druk en kunnen aan de vinnen knabbelen ....
 
.
 

Bijlagen

  • wild_habitat_480x480.jpg
    wild_habitat_480x480.jpg
    41.3 KB · Weergaven: 50
  • images.jpeg
    images.jpeg
    17.7 KB · Weergaven: 50
  • juiagbh5hd231.jpg
    juiagbh5hd231.jpg
    134.6 KB · Weergaven: 51
  • betta-splendens-habitat.jpg
    betta-splendens-habitat.jpg
    133.9 KB · Weergaven: 53
Betta's gedijen in rustige bakken met zwakke of geen stroming .
Toch heb ik ze altijd gehad in nano s met een Aquaflow 100 en dat ging verder prima terwijl die best nog wel stroming geven.
Maar minder stroming is wellicht fijner voor zo n vis.
 
Ik heb bewondering voor hoe je het licht hebt aangepast juist spectrum min of meer wat zij alles dat kan groeien tiert er uiteindelijk weliger onder waarbij evt hulpmiddelen ingezet hoeven worden.
 
Toch heb ik ze altijd gehad in nano s met een Aquaflow 100 en dat ging verder prima terwijl die best nog wel stroming geven.
Maar minder stroming is wellicht fijner voor zo n vis.
Ik heb liever ook geen wind tegen op de fiets, maar ja… Zonder gekheid, stroming in de bak valt alleszins mee.
 
Toch heb ik ze altijd gehad in nano s met een Aquaflow 100 en dat ging verder prima terwijl die best nog wel stroming geven.
Maar minder stroming is wellicht fijner voor zo n vis.
Meestal hangt men dan ergens in een hoekje .... Het kan maar niet ideaal idd
 
Kleine update.We zijn nu een maand verder.
Heb al het een en ander veranderd.
Heb wat met de stenen geschoven en een rode Althernanthera reineckii, Saggitataria subulata, Hygrophila Crorymbosa Thai en 3 crypto wendtii brown erbij gezet.
De Althenanthera had ik weinig van verwacht, maar blijft toch al 2 weken op kleur en groeit zelfs.
De vaantjesplanten hebben het veld geruimd die sloegen niet aan. De Vallisneria Torta rechts wil ook nog niet aanslaan maar die krijgt nog wat langer respijt.
De bak draait verder naar grote tevredenheid. De bruinalg is op zijn retour en andere alg is niet of nauwelijks aanwezig. Verlichting zit sinds gisteren op 8 uur.
Morgen komen de eerste bewoners er in. Stuk of 8 Neon tetras om mee te beginnen.

IMG_2529.jpeg

IMG_2531.jpeg
 
Ziet er netjes uit zo Wouter.
Bedankt John! De Subulata valt weg tegen de Zosterifolia, dus denk dat dat ik laatstgenoemde verwissel met de rode Alternanthera voor een mooier contrast.
Voor het hout komt nog een Cr Wendtii green. De huidige Nevelii blijft te laag. Op het hout zelf nog een mooie Javavaren en Javamos… Genoeg te doen voorlopig😉
 
Bedankt John! De Subulata valt weg tegen de Zosterifolia, dus denk dat dat ik laatstgenoemde verwissel met de rode Alternanthera voor een mooier contrast.
Voor het hout komt nog een Cr Wendtii green. De huidige Nevelii blijft te laag. Op het hout zelf nog een mooie Javavaren en Javamos… Genoeg te doen voorlopig😉
Zojuist de Saggitaria Subulata groep naar links verplaatst. Dit ziet er gelijk beter uit.
De Lotus die daar stond bij de andere Lotus rechts gezet.
Gisteren zijn er 11 neon tetra’s in gekomen. Altijd even spannend met witte stip e.d., maar het gaat nog goed gelukkig.
Deze ga ik komende week uitbreiden naar 16 stuks.
IMG_2567.jpeg

IMG_2569.jpeg
 
In het begin verander je vaak nog wel het eea Wouter en dat maakt het ook wel weer leuk.
 
Een leuke bak maar een beetje tegenstrijdig, wel CO2 maar geen externe filter?
 
Wat is daar tegenstrijdig aan?
Heb in het verleden externe filters gehad maar mis het niet.
Je neemt de tijd en moeite om CO2 te instaleren om je planten zo goed mogelijk te tonen maar tegelijkertijd gebruik je een grote interne filter dat de totale indruk van je bak weer omlaag haalt en veel kostbare plaats inneemt.
 
Je neemt de tijd en moeite om CO2 te instaleren om je planten zo goed mogelijk te tonen maar tegelijkertijd gebruik je een grote interne filter dat de totale indruk van je bak weer omlaag haalt en veel kostbare plaats inneemt.
Je kan toch niet in iemands agenda kijken? 😂 Je zegt dus eigenlijk dat hij de tijd en moeite zou moeten nemen ook nog is een extern filter te plaatsen. Wat zn voordelen heeft maar zeker ook zn minpunten. Ik vind het filter niet de indruk omlaag halen, in tegendeel het hoort er bij vind ik zelf. Het neemt niet alleen de plaats in maar het gebruikt de plaats ook heel efficiënt.

Een co2 installatie is voor de groei van de planten en het filter weer voor de verwerking van stoffen. 2 totaal verschillende dingen. Er zijn ook aquariums met co2 zonder filter bijvoorbeeld. Werkt ook goed.

Jij zou voorrang aan een extern filter gegeven hebben?
 
Je neemt de tijd en moeite om CO2 te instaleren om je planten zo goed mogelijk te tonen maar tegelijkertijd gebruik je een grote interne filter dat de totale indruk van je bak weer omlaag haalt en veel kostbare plaats inneemt.
Ah zo. C02 set had ik nog liggen dus dan gebruik ik die maar, anders had ik het zonder gedaan denk ik, heb ook makkelijke planten (Alternanthera uitgezonderd).
Intern filter is zeker geen lust voor het oog, maar voordeel vind ik dat het minder geluid maakt, minder stroomverbruik, geen slangen om schoon te maken, geen ruimteverbruik in je kast. Dus kan er wel mee leven.
 
Laatst bewerkt:
Vaak is de distrubutie van de co2 een probleem bij gebruik van het interne filter in de Juwel. Ervaar jij dat ook zo?
 
Vaak is de distrubutie van de co2 een probleem bij gebruik van het interne filter in de Juwel. Ervaar jij dat ook zo?
Ik denk dat dat komt omdat je bij een interne filter minder goed de stroming kan sturen. Je zit dan gebonden aan 1 plek ipv een plek voor uitstroom en een plek voor instroom.

Het zou voor een goed geplaatst filter en co2 diffuser niet uit moeten maken. Sterker nog. Doordat het interne filter de co2 opneemt en weer de bak in blaast kan je zelfs betere menging krijgen van de co2. Externe filter doet dit ook. Al zuigt die minder bellen omdat de inlaat vaak kleiner is en je die op een tactische plek neer zet waar weinig bellen zijn.

Het heeft zn voor en nadelen
 
Vaak is de distrubutie van de co2 een probleem bij gebruik van het interne filter in de Juwel. Ervaar jij dat ook zo?
Ik heb de dropchecker al op meerdere plekken in de bak gehad en blijft telkens 24h mooi groen. Ik zie echter wel plekken waar de stroming minder is, maar dit levert nog geen problemen op.
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Kleine update.
Bak draait redelijk. Behoorlijk last van bruinalg (Synedra) de laatste tijd. Ik denk doordat ik te vaak planten verplaatst heb en met snoeien te vaak uit de bodem getrokken. Hierdoor veel vervuiling veroorzaakt.
Nu laat ik alles staan en meer met rust en probeer ik hierdoor weer balans te krijgen.
De stenen zijn eruit, die zorgden voor blokkade van de stroming.
Ik was voornemens de CO2 te verlagen/stoppen, maar zie hier na paar nachtjes over slapen toch vanaf.
De Betta heeft rechts bovenin zijn eigen stekje met drijfgroen en zonder stroming. Hier keert ze telkens naar terug. Ze eet uit de hand en zoekt je echt op als je boven de bak hangt, echt geweldig🤩
IMG_3415.jpeg

IMG_3416.jpeg
 
Ziet er mooi uit hoor! Gezonde planten volgens mij en het plantje rechts is ook lekker rood 😄
 

Terug
Bovenaan