Wat is er nieuw

De vorm van zuurstof in het aquarium.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Andy Slingerland
  • Startdatum Startdatum
A

Andy Slingerland

Guest
Welke vorm van zuurstof is het beste voor het aquarium?
-o2 slangetje op de pomp.
-een zuurstof pomp.
-een oxidator.

Wat is het beste voor je dieren, water en filter?

Voldoende planten zullen je water van zuurstof voorzien en een steentje zal juist door meer oppervlaktebeweging de natuurlijke co2 eruit drijven. Een oxidator kan ook maar als je genoeg planten hebt dan is dat niet nodig.

Een o2-slangetje of zuurstofpomp zijn beide foute benamingen, immers er staat geen zuurstoftank op aangesloten en haalt het dus de lucht uit de omgeving waar het aquarium staat en daarvan is maar 21% zuurstof de rest is andere stofjes.
Dus wil je zuurstof toevoegen is of plantjes of een oxidator de enige juiste oplossing

Een o2-slangetje of zuurstofpomp zijn beide foute benamingen, immers er staat geen zuurstoftank op aangesloten en haalt het dus de lucht uit de omgeving waar het aquarium staat en daarvan is maar 21% zuurstof de rest is andere stofjes.
Dus wil je zuurstof toevoegen is of plantjes of een oxidator de enige juiste oplossing

Ik vind de term "maar 21%" een beetje verkeerd in deze situatie. In water van 25 graden zit namelijk ongeveer 8mg/L zuurstof in het water, oftewel 8mg/1000.000mg*100=0.0008% m/m. Daarnaast is 21% is een fantastische concentratie! Een paar procentpunten meer en wij zouden weer muggen hebben met een spanwijdte groter dan 50cm! Doe mij "maar' de huidige 21%...

Ontopic; een degelijk filter zprgt ervoor dat je water constant in beweging zit en dus altijd gasuitwisseling kan hebben met de buitenwereld. Hierdoor is zuurstof tekort vrijwel onmogelijk in normale aquaria. Met teveel vissen of andere giftige stoffen(NO2 en NH3/4 gaat het natuurlijk mis... Dus investeer in een degelijk filter en planten, beter dan die lawaaierige luchtpompen

Ik vind de term "maar 21%" een beetje verkeerd in deze situatie. In water van 25 graden zit namelijk ongeveer 8mg/L zuurstof in het water, oftewel 8mg/1000.000mg*100=0.0008% m/m. Daarnaast is 21% is een fantastische concentratie! Een paar procentpunten meer en wij zouden weer muggen hebben met een spanwijdte groter dan 50cm! Doe mij "maar' de huidige 21%...
Lezen blijft lastig, ik had het over het zuurstofgehalte in de lucht en niet dat in het water :juggle:

Lezen blijft lastig, ik had het over het zuurstofgehalte in de lucht en niet dat in het water :juggle:

een paar procent meer zuurstof in de lucht en je krijgt weer insecten ter grote van eenden.. 21% is een fantastische hoeveelheid. Teveel zuurstof is toxisch voor ons.

een paar procent meer zuurstof in de lucht en je krijgt weer insecten ter grote van eenden.. 21% is een fantastische hoeveelheid. Teveel zuurstof is toxisch voor ons.
Hoe kom je erbij dat een hoger percentage zuurstof giftig voor ons is?

De guldenmiddenweg staat er niet tussen .
Gewoon oppervlaktestroming/beweging (welke vrij is van kaamlaag)

-een zuurstof pomp.
-een oxidator.

Waarom deze vraag? Denk je dat je te weinig zuurstof in je bak hebt? Zo ja, waarom denk je dit?

Hoe kom je erbij dat een hoger percentage zuurstof giftig voor ons is?

Door de vorming van Zuurstof radicalen. De grootste schade van weefsel ontstaat niet tijdens gebrek aan zuurstof, zoals bij een hartstilstand, maar bij de terugkeer van zuurstof, zogenaamde IRI (Ischemic Reperfusion Injury). Zuurstof heeft de neiging om radicalen te vormen en zodoende een hoop schade aan te kunnen richten -kijk maar naar wat er met metaal gebeurd onder water, een grove vergelijking, maar bij wijze van klopt het.. Waterstofperoxide is bijvoorbeeld 1 van deze radicalen(en dan nog wel een meer stabielere vorm zelfs). Dus hogere concentraties zuurstof zomaar nemen, daar wordt een mens niet gelukkig van. Dan heb ik het niet over een paar procenten meer hoor (;

In bepaalde beroepsgroepen gebruiken ze regelmatig 100 zuivere zuurstof. En niet alleen toediening na een hartstilstand. Maar dit is niet onder water. Onder water gaat zuurstof anders reageren door de druk. Overigens zal 24/7 zoveel zuurstof niet goed zijn.
Maar goed. Compleet off topic.

-een zuurstof pomp.
-een oxidator.

In principe heb je geen van alle echt nodig.

Een venturi slang aan de uitstoom van je filter, kan maar ik heb het nut er nooit zo van in gezien. Behalve een vervelende stroom van belletjes in je water.
Een luchtpompje met bruissteentje gebruikt men wel eens tijdens behandeling van ziektes maar het is voornamelijk om het wateroppervlakte in beweging te houden en niet zozeer de bubbeltjes die je ziet. Kan ook goed gebruikt worden bij te hoge temperaturen in de zomer. Constant aan hebben staan is mijn inziens overbodig.
Een oxidator is wellicht de beste van de drie als je echt veel zuurstof opgelost wilt hebben in het water.

De vraag is echter, waarom wil je dit? In de regel is het regelen van de uitstroom van je filter zo dat het oppervlakte licht in beweging is ruim voldoende.

Door de vorming van Zuurstof radicalen. De grootste schade van weefsel ontstaat niet tijdens gebrek aan zuurstof, zoals bij een hartstilstand, maar bij de terugkeer van zuurstof, zogenaamde IRI (Ischemic Reperfusion Injury). Zuurstof heeft de neiging om radicalen te vormen en zodoende een hoop schade aan te kunnen richten -kijk maar naar wat er met metaal gebeurd onder water, een grove vergelijking, maar bij wijze van klopt het.. Waterstofperoxide is bijvoorbeeld 1 van deze radicalen(en dan nog wel een meer stabielere vorm zelfs). Dus hogere concentraties zuurstof zomaar nemen, daar wordt een mens niet gelukkig van. Dan heb ik het niet over een paar procenten meer hoor (;
Ga je er dan van uit dat er door de verhoogde zuurstofdruk ook een aanzienlijke hoeveelheid zuurstof buiten de rode bloedcellen om in het plasma zal worden opgenomen? Anders zie ik namelijk niet in hoe een hoger zuurstofaanbod een probleem zou zijn; 100% verzadiging is namelijk 100% en komt bij gezonde mensen (en zeker zenuwelijers zoals ik) vaak genoeg voor.

Ervan uitgaande dat er --door wat dan ook--- een verminderd opgelost zuurstofaanbod is, kom je met een luchtsteentje toch ook een aardig eind? 🙂 Dat helpt je bak in elk geval om meer gelijk te komen met de atmosfeer. Je hebt gelijk dat pure zuurstof erin pompen dan weer een stap verder is.

Ik ben "nog" geen aquaraan, maar dat komt wel.

Maar je voegt meer zuurstof toe aan je water door bewegend oppervlaktewater dan door het gebruik van een bruissteen!

Ik heb deze vraag gesteld omdat ik een o2 diffusor(naam volgens juwel)op de pomp heb zitten, een oxidator en een carbonator In het aquarium heb zitten. Ik krijg de co2 niet op peil, en heb ook last van veel algen.

daarom deze vraag. Ik zag een tekst dat beweging de co2 sneller uit drijft.
Kan eigenlijk de o2 diffusor(naam volgens juwel) van de uitlaat van de af.

Met de co2 heb ik eeuwig een probleem.

ik heb bio co2 gehad en na dat 2 keer de beker open is geëxplodeerd ben ik er mee gestopt.

ik heb co2 flessen gehad, na een fles van 500g(€19,95) in 2 dagen leeg en een fles van 800g(€34,95) in 2 dagen leeg te hebben gehad ben ik er ook mee gestopt.

nu heb ik een carbonator om het te proberen.

Ik heb deze vraag gesteld omdat ik een o2 diffusor(naam volgens juwel)op de pomp heb zitten, een oxidator en een carbonator In het aquarium heb zitten. Ik krijg de co2 niet op peil, en heb ook last van veel algen.

daarom deze vraag. Ik zag een tekst dat beweging de co2 sneller uit drijft.
Kan eigenlijk de o2 diffusor(naam volgens juwel) van de uitlaat van de af.

Met de co2 heb ik eeuwig een probleem.

ik heb bio co2 gehad en na dat 2 keer de beker open is geëxplodeerd ben ik er mee gestopt.

ik heb co2 flessen gehad, na een fles van 500g(€19,95) in 2 dagen leeg en een fles van 800g(€34,95) in 2 dagen leeg te hebben gehad ben ik er ook mee gestopt.

nu heb ik een carbonator om het te proberen.

Je moet het probleem misschien meer gaan zoeken waar het is? Wanneer je 500 gram flessen CO2 binnen twee dagen leeg zijn kan je er mee stoppen maar een goed alternatief kan zijn dat je de oorzaak zoekt en oplost. Dus, lekkage? CO2 wordt mogelijk de bak uit gejaagd door zuurstof toevoegingen, bruissteentjes of anderszins? Hoe kwam het dat de Bio CO2 bekers ontploften? Er zijn, ook hier, veel leden die zonder problemen met Bio CO2 of gas CO2 werken. Je problemen zijn dus gewoon oplosbaar.

bij de eerste bio co2 explosie was het probleem dat de ingebouwde terugslag ventiel in de diffusor die dicht zat.
De 2e explosie vermoedt ik dat het de dennerle terugslag ventiel was.

bij de co2 flessen was het de JBL terugslag ventiel die gescheurd was.
Het probleem met de terugslag ventiel heb duur gekost. Alleen met de co2 flessen is er al ruim €80 de lucht in gegaan.

daarom probeer ik nu een carbonator, als dit niets wordt probeer ik bio co2 op basis van citroenzuur. Die kan ook niet ontploffen.

bij de eerste bio co2 explosie was het probleem dat de ingebouwde terugslag ventiel in de diffusor die dicht zat.
De 2e explosie vermoedt ik dat het de dennerle terugslag ventiel was.

bij de co2 flessen was het de JBL terugslag ventiel die gescheurd was.
Het probleem met de terugslag ventiel heb duur gekost. Alleen met de co2 flessen is er al ruim €80 de lucht in gegaan.

daarom probeer ik nu een carbonator, als dit niets wordt probeer ik bio co2 op basis van citroenzuur. Die kan ook niet ontploffen.

Raar eigenlijk, dat jij zoveel problemen hebt met een eenvoudig dingetje als een terugslagventiel. Bij de aanschaf van CO2 apparatuur adviseer ik trouwens altijd om zoveel mogelijk "losse" spullen te kopen. Dus, als voorbeeld, geen combinatie CO2 controllers met ingebouwde magneet ventielen, drukregelaars met bellentellers of diffusors met aangebouwde terugslag ventielen. Ze zijn altijd duurder en wanneer er een onderdeel stuk gaat moet het aangebouwde ook vaak vervangen worden. Verder, ga altijd voor gestandaardiseerd materiaal. En dat zijn nou juist niet de merkproducten. Juist hier heeft men er vaak een handje van om de koper te verplichten om ook andere zaken aan te schaffen van hetzelfde merk omdat alleen deze op elkaar passen. En zo zijn er ook goedkope maar uitstekende CO2 terugslagventielen die bij lange na geen schade van 80 euro veroorzaken!

Ik had alles dubbel, co2 fles, magneet ventiel, bellen teller, terugslag ventiel, 3in1 Diffusor(met bellen teller, terugslag ventiel en diffusor).

Ik had wel alles van één merk.
Het klop dat de merken meestal de producten zo maken dat alleen hun eigen merk erop past.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan