Wat is er nieuw

De vraag . Zijn er aal soorten die samen kunnen gaan ? in een aqaurium .

beactivity

Member
Lid geworden
29 december 2022
Leeftijd
36
Ik heb gisteren nieuw aaltjes moeras aaltjes bij me wimpel aaltjes gestoken .
Natuurlijk ben ik van plan om grooter aqaurium te gaan doen met ten tijd .
waar ze voldoende ruimte hebben . Het blijft fansinerend om naar te kijken .
319872337_503479285101325_658783283412246563_n.jpg
320908466_530809322416351_7619657889794461850_n.jpg
322218589_886088382806195_7449842957571558109_n.jpg

Mvg beactivity

Zien er uit als Murenes, en ja het zijn boeiende dieren.

Zien er uit als Murenes, en ja het zijn boeiende dieren.
Zou kunnen hoop ze goed over weg kunnen met wimpel aaltjes . Tot nu toe hebben ze elkaar nog niet aangevallen alles loopt rustige en vredige .

Mvg beactivity

Eén van deze vissen is sowieso geen aal...
Ik ken de wimpelaal onder de Engelse naam "Rope fish", en deze is geloof ik een bichir.

Elke vis die in zijn mond past is mogelijk prooi...zo dus ook alen. De aal lijkt te groot voor de bichir, dus wie weet.

Laatst bewerkt:
Citaat:
De Wimpelaal (Erpetoichthys calabaricus) behoort tot de familie (Polypteridae) en orde (Polypteriformes) kwastsnoeken. Het is een familie van primitieve vissen....

De Wimpelaal is al in 1865 door Smith beschreven. In de loop der tijd heeft hij al heel wat namen voorbij zien komen. Synoniemen zijn: Calamoichthys calabaricus, Herpetoichthys calabaricus, en Erpetoichthys robbianus. Ook in het Nederlands wordt hij af en toe nog wel anders genoemd, naast Wimpelaal wordt hij ook wel Goudaal genoemd.

De Bichir (Polypterus bichir, oftewel de Nijlkwastvinsnoek) is géén wimpelaal. Wel familie van de kwastvinsnoek, maar een ander geslacht. (zie ook: https://aquainfo.nl/artikel/polypterus-bichir-nijlkwastvinsnoek/ )
Verder weet @Nekko hier ongetwijfeld meer over te vertellen.

Citaat:
De Wimpelaal (Erpetoichthys calabaricus) behoort tot de familie (Polypteridae) en orde (Polypteriformes) kwastsnoeken. Het is een familie van primitieve vissen....

De Wimpelaal is al in 1865 door Smith beschreven. In de loop der tijd heeft hij al heel wat namen voorbij zien komen. Synoniemen zijn: Calamoichthys calabaricus, Herpetoichthys calabaricus, en Erpetoichthys robbianus. Ook in het Nederlands wordt hij af en toe nog wel anders genoemd, naast Wimpelaal wordt hij ook wel Goudaal genoemd.

De Bichir (Polypterus bichir, oftewel de Nijlkwastvinsnoek) is géén wimpelaal. Wel familie van de kwastvinsnoek, maar een ander geslacht. (zie ook: https://aquainfo.nl/artikel/polypterus-bichir-nijlkwastvinsnoek/ )
Verder weet @Nekko hier ongetwijfeld meer over te vertellen.

Alle polypteriden staan bekend onder de volksmoniker Bichir. Hieronder dus ook de wimpelaal 🙂
Het genus Erpetoichthys en het genus Polypterus vallen beide onder de familie Polypteridae.
Hoe dan ook, dit zijn dus geen alen.

ooh nee is dit brakwater?

ik kan hier zo boos om worden, waarschijnlijk weer een of andere stomme viswinkel die denkt winst te maken aan 'zoetwater' murenes omdat ze op jonge leeftijd in brakwater kunnen leven.

Helaas ga ik met het slechte nieuws moeten komen dat dit geen zoetwatermurenes zijn en de murenes zo snel mogelijk naar zoutwater/zwaar brakwater moeten worden overgebracht wil je dat ze overleven.
Heb je ze al kunnen voeren? Het zijn niet de makkelijkste dieren om lang in leven te houden, weigeren vaak eten en zijn in zwakke staat doordat aquariumwinkels ze houden op zoetwater.

De wimpel aal kan zowel in zoet als brak.
Ik zou wel minimaal 400 liter aanraden voor deze grootte vissen die behoorlijk actief zijn voor roofvissen.

Het liefst haal je ook de bodem uit je aquarium. Polypterussen staan er om bekend om zulke stenen door te slikken en eraan te sterven. Zand is een aanrader. Zijn leuke vissen zullen wel kleinere vissen opeten. Bij mij zijn ze nu rond de 35cm.

Kortom voordat je iets gaat doen aan je bestand zou ik:

- de murenes weg doen, liefst 2 meter zeewater aquarium. Of iemand die ze eerst in brak kan overwennen en kan opgroeien zodat ze daarna in een 2 meter zeeaquaria kunnen.
(snap dat dat lastig te vinden wordt. Vind persoonlijk dat winkels deze vissen moeten verbieden of alleen volgroeid als zeewatervis moeten verkopen)

-wimpel alen kan je houden, zou er 2 a 3 nemen vinden ze zelf ook prettig merk ik. Vergeleken met andere polypterus soorten lijken wimpelalen elkaars gezelschap te waarderen.
-weeralen zijn koudwater vissen (niet wimpelalen maar je 'modderkruipers'/loaches, hoe je ze wilt noemen) beetje vreemde combinatie met wat je hebt.

Je bak is 1.5 meter dus das voldoende voor wimpelalen. Wel zou ik echt je bodem vervangen met zand. Is beter voor de loaches en je wimpelalen zullen niet stikken per ongeluk.

Laatst bewerkt:
Helaas ga ik met het slechte nieuws moeten komen dat dit geen zoetwatermurenes zijn en de murenes zo snel mogelijk naar zoutwater/zwaar brakwater moeten worden overgebracht wil je dat ze overleven.
Heb je ze al kunnen voeren? Het zijn niet de makkelijkste dieren om lang in leven te houden, weigeren vaak eten en zijn in zwakke staat doordat aquariumwinkels ze houden op zoetwater.

De wimpel aal kan zowel in zoet als brak.
Ik zou wel minimaal 600 liter aanraden voor deze grootte vissen die behoorlijk actief zijn voor roofvissen. Het liefst haal je ook de bodem uit je aquarium. Polypterussen staan er om bekend om zulke stenen door te slikken en eraan te sterven. Zand is een aanrader. Zijn leuke vissen zullen wel kleinere vissen opeten. Bij mij zijn ze nu rond de 35cm.

Kortom voordat je iets gaat doen aan je bestand zou ik:

- de murenes weg doen, liefst 2 meter zeewater aquarium. Of iemand die ze eerst in brak kan overwennen en kan opgroeien zodat ze daarna in een 2 meter zeeaquaria kunnen.
(snap dat dat lastig te vinden wordt. Vind persoonlijk dat winkels deze vissen moeten verbieden of alleen volgroeid als zeewatervis moeten verkopen)

-wimpel alen kan je houden, zou er 2 a 3 nemen vinden ze zelf ook prettig merk ik. Vergeleken met andere polypterus soorten lijken wimpelalen elkaars gezelschap te waarderen.
-weeralen zijn koudwater vissen (niet wimpelalen maar je 'modderkruipers'/loaches, hoe je ze wilt noemen) beetje vreemde combinatie met wat je hebt.

Je bak is 1.5 meter dus das voldoende voor wimpelalen. Wel zou ik echt je bodem vervangen met zand. Is beter voor de loaches en je wimpelalen zullen niet stikken per ongeluk.

Ik heb even rondgeneus en het lijkt er op dat je gelijk hebt. De moerasaal is een longvis, maar de kop van deze soort heeft slechts een oppervlakkige vergelijking met de witte vis in het aquarium van TS.

Dat zeggend hebbende, kan het geen Monopterus Albinus zijn? Ik zie geen kieuwen, welke ik wel ziou verwachten bij een murene.

Ik heb even rondgeneus en het lijkt er op dat je gelijk hebt. De moerasaal is een longvis, maar de kop van deze soort heeft slechts een oppervlakkige vergelijking met de witte vis in het aquarium van TS.

Dat zeggend hebbende, kan het geen Monopterus Albinus zijn? Ik zie geen kieuwen, welke ik wel ziou verwachten bij een murene.
wat?
het is gymnothorax tile als je dat bedoelt?

monopterus albinus wil je ook helemaal niet hebben. wordt 1 meter groot en eet alles op.

wat?
het is gymnothorax tile als je dat bedoelt?
TS geeft in zijn post aan dat het een Moerasaal (Monopterus Albus) is, geen murene. Lysia zegt dat het op een murene lijkt. TS zegt daarop "Zou best kunnen", maar heeft deze duidelijk als een Moerasaal ingekocht. De Monopterus Albinus(Volgens mijn oppervlakkig onderzoek is dit een nauw verwantte soort aan de Albus?) lijkt meer op de gekochte vis.

TS geeft in zijn post aan dat het een Moerasaal is, geen murene. Lysia zegt dat het op een murene lijkt. TS zegt daarop "Zou best kunnen", maar heeft deze duidelijk als een Moerasaal ingekocht.
nu snap ik hem bedankt voor de verklaring 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan