De Waterwaarden zijn verschillend.


Hans Maks

Well-known member
Lid geworden
13 december 2018
Berichten
230
Leeftijd
71
Locatie
Westerbork
Het aquarium draai nu 6 of 7 maanden. Ik wissel elke week 25 % water. Verschoon de filters op tijd, maar de laatste weken begon ik weer last te krijgen van (bruine) alg. Ik heb de waterwaarden in de gaten in houd met strippen. Soms kreeg ik rare uitslagen. Soms het 2 strippen in 1 minuut of met 1 stip na de elkaar in 1 minuut en elk een anderen uitslagen.
Een voorbeeld. NO3: in 1 minuut 40 en 50 mg/l. Nog een voorbeeld. GH 14 of 21 d. op 2 dagen elkaar. Ik heb druppels testen gekocht en zie de verschillen. De resultaten zijn van de zelfde dag.
NO3. Strip: 50 mg/l. Druppels test: 10 mg/l
KH. Strip: 10 d. Druppels test: 9 d.
GK Strip: 21 d. Druppels test: 12 d.
Is dit herkenbaar ??
Vrees dat ik naar de fouten waarden heb gekeken of vertrouwd.

:oops:
 
Strippen moet je niet vertrouwen. Met druppels is het veel zekerder.
 
Het aquarium draai nu 6 of 7 maanden. Ik wissel elke week 25 % water. Verschoon de filters op tijd, maar de laatste weken begon ik weer last te krijgen van (bruine) alg. Ik heb de waterwaarden in de gaten in houd met strippen. Soms kreeg ik rare uitslagen. Soms het 2 strippen in 1 minuut of met 1 stip na de elkaar in 1 minuut en elk een anderen uitslagen.
Een voorbeeld. NO3: in 1 minuut 40 en 50 mg/l. Nog een voorbeeld. GH 14 of 21 d. op 2 dagen elkaar. Ik heb druppels testen gekocht en zie de verschillen. De resultaten zijn van de zelfde dag.
NO3. Strip: 50 mg/l. Druppels test: 10 mg/l
KH. Strip: 10 d. Druppels test: 9 d.
GK Strip: 21 d. Druppels test: 12 d.
Is dit herkenbaar ??
Vrees dat ik naar de fouten waarden heb gekeken of vertrouwd.

:oops:
Strips zijn gewoon knudde, heel herkenbaar die afwijkende waardes die je constant hebt met strips
 
"Verschoon de filters op tijd" wat houd dit in op jouw manier?
Er is een Juwel Bioflow M in, ik houd de gebruiksaanwijzing aan het de filtertjes e.d. Ik maak elke maand het filterhouder schoon. Er zit ook een Ehein prof4+ 350 in. Dit het filter is er nu 6 weken aangesloten. Ik heb het ingericht met de Eihen bolletjes en twee mandjes een met Biomech en de andere met Substrat Pro en de gebruikende sponsen e.d. Een blauwe en een witte. Sorry in de vertraging op het bericht.
 
Misschien dat daar het bruine algenprobleem vandaan komt. Op de gebruiksaanwijzing van juwel staat dat je die sponzen van het filter moet vervangen. In je filter moeten nu juist de bacterieen groeien die je nodig heb om stabiel te draaien en te blijven. Met elke spons die je vervang gooi je stapels bacterieen weg. De houder en filterhuis etc. kun je beter vanaf blijven. Dat slijmerige laagje wat er op groeit zijn ook bacties.

Filters te vaak schoonmaken moet filter telkens weer bacties aanmaken en krijg je dus weer opstart toestanden. Juwel vind het leuk al je iedere maand en week nieuwe sponsje/watten erin doe voor hun omzet.

Als je de eheim in die 6 weken nog niet heb schoon gemaakt moet hier nu wel voldoende in zitten. Nooit alles in 1 keer schoon maken. Even de watten uitknijpen zodat groffe vuil weg is, dan ga je mand voor mand (weet niet precies indeling van eheim) met weken tussen pauze schoonmaken.

Beetje off topic want test strips is nu denk wel duidelijk niet te vertrouwen. Ik neem aan dat je aan het meten ben ivm de algen. Must have is NO2 / NH3/4. Dit zijn de algen boosters.
 
En een kleine aanvulling over het filter: die sponzen hoef je nooit te vervangen, die gaan een leven lang mee, is allemaal commercieel gewauwel van de fabrikanten/winkeliers dat ze zeggend at je ze regelmatig moet vervangen
 
Idd stripjes zijn er onbetrouwbaar, druppeltest bied veel meer betrouwbaarheid, sponzen ga je pas vervangen als ze uit elkaar vallen omdat ze verteren na jaren gebruik.
Als je Cirax bakjes gebruikt (Biologische materiaal) deze enkel uitspoelen in Aquariumwater en gaan jaren mee totdat het plastick bakje zo porreus en bros is geworden dat het breekt moet je het vervangen maar het biologische materiaal in het bakje kan je weer gebruiken in een nyl;on kous en dergelijke.
Sommige fabrikanten doen vaak aan marketing geneuzel om het geld uit jouw portomonee te trekken terwijl het vaak onzin is biologische materiaal of je sponzen na 3 maanden te gaan vervangen.
 
Idd stripjes zijn er onbetrouwbaar, druppeltest bied veel meer betrouwbaarheid, sponzen ga je pas vervangen als ze uit elkaar vallen omdat ze verteren na jaren gebruik.
Als je Cirax bakjes gebruikt (Biologische materiaal) deze enkel uitspoelen in Aquariumwater en gaan jaren mee totdat het plastick bakje zo porreus en bros is geworden dat het breekt moet je het vervangen maar het biologische materiaal in het bakje kan je weer gebruiken in een nyl;on kous en dergelijke.
Sommige fabrikanten doen vaak aan marketing geneuzel om het geld uit jouw portomonee te trekken terwijl het vaak onzin is biologische materiaal of je sponzen na 3 maanden te gaan vervangen.
Ik heb zo’n Cirax bakje. Ik dacht dat je geen nylon kous niet dan gebruiken omdat de stroming in het filter niet goed is?
 
Ik heb zo’n Cirax bakje. Ik dacht dat je geen nylon kous niet dan gebruiken omdat de stroming in het filter niet goed is?
Nylon kous werkt bij mij altijd prima maar als je dit niet wil kun je bij de lokale viswinkel of tuincentrum voor een paar euro ook wel filtermedia zakjes halen.

Zoals deze bijvoorbeeld: https://www.aquastorexl.nl/superfish-filtermedia-zak-35x52-cm-fijn.html

Zo'n Juwel filter werkt overigens in twee stappen. Het bovenste gedeelte is snelstromend voor mechanische filtering en het onderste gedeelte langzaamstromend voor biologische media. Die Cirax en andere biologische media doe je dus onderin je filter, de sponsen blijven bovenin. Zie rood omkaderde gedeelte in onderstaand plaatje.

276563
 
Laatst bewerkt:
Nylon kous werkt bij mij altijd prima maar als je dit niet wil kun je bij de lokale viswinkel of tuincentrum voor een paar euro ook wel filtermedia zakjes halen.

Zoals deze bijvoorbeeld: https://www.aquastorexl.nl/superfish-filtermedia-zak-35x52-cm-fijn.html

Zo'n Juwel filter werkt overigens in twee stappen. Het bovenste gedeelte is snelstromend voor mechanische filtering en het onderste gedeelte langzaamstromend voor biologische media. Die Cirax en andere biologische media doe je dus onderin je filter, de sponsen blijven bovenin. Zie rood omkaderde gedeelte in onderstaand plaatje.

Bekijk bijlage 276563
Wat weet ik, de tekening ken ik. Ik wil na de verkantie het Juwel eigenlijk er uit hebben en al alleen het buiter filter (Eihem prof. 350) houden.[/QUOTE]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En een kleine aanvulling over het filter: die sponzen hoef je nooit te vervangen, die gaan een leven lang mee, is allemaal commercieel gewauwel van de fabrikanten/winkeliers dat ze zeggend at je ze regelmatig moet vervangen
Niet je leven lang helaas.
Sponzen verteren en krimpen met verloop van tijd.
Heb de mijne recentelijk vervangen na 3 jaar omdat ze niet meer voldoende water doorlieten en aanzienlijk gekrompen waren
 
Niet je leven lang helaas.
Sponzen verteren en krimpen met verloop van tijd.
Heb de mijne recentelijk vervangen na 3 jaar omdat ze niet meer voldoende water doorlieten en aanzienlijk gekrompen waren
Wat weet ik dan de sponzen van het filrer in de vijver.
 
Heb je er ondertiteling bij? Ik snap ff niet wat je probeert te zeggen
Sorry, taal is een probleem na een herseninfarct soms. Ik bedoel te zeggen dat ik weet dat de sponzen niet een lang leven meegaan. Ik sponzen in mijn filter in de vijver gaan ook kapot
 
Ja op die fiets, goed dus dat je daar al ervaring mee hebt en niet in de verkooppraatjes van een fabrikant trapt ;)
 
Ik heb hier JBL sponzen 6 jaar in gebruik gehad en als de bak nog draaide zaten ze nog in de pomp. Zien er niet uit alsof ze binnenkort uit elkaar gaan vallen. In tegendeel. Die zijn prima voor de volgende ronde.
 
Ik heb hier JBL sponzen 6 jaar in gebruik gehad en als de bak nog draaide zaten ze nog in de pomp. Zien er niet uit alsof ze binnenkort uit elkaar gaan vallen. In tegendeel. Die zijn prima voor de volgende ronde.

Dat zijn inderdaad merk sponzen en wellicht zijn sponzen ven een relatief goedkope filtermat van mindere kwaliteit maar ik heb ook nog niet de ervaring dat je ze snel moet wegdoen en dus vervangen.
 
Ja daarom gebruik ik vaak de iets grovere. Bij de binnenfilter van Aquaell zit ook een fijne spons maar ja zoiets slaat erg snel dicht.
 

Terug
Bovenaan