De zoveelste is mijn honinggoerami nou een man of vrouw topic


R

Rowan'

Guest
Beste allen,

Ik zag spontaan ineens vandaag dat een van mijn goerami'n gewoon weg is. Ik had nog maar een honinggoerami dus. Ik heb een grote schoonmaakbeurt gedaan en ben toen naar de dierenwinkel gegaan en heb een een mannetje gekocht. Ik zag duidelijk dat ik een vrouwtje had in mijn aquarium want zwarte horizontale streep. Wel een licht rood gekleurde vinnen wat ik vreemd vond.

Nu heb ik volgend mij twee mannetjes waarvan de colisa chuna niet heel goed gekleurd is.

Is het normaal dat een lijkend vrouwen colisa chuna gewoon een man blijkt te gaan?
 
Ja, een jonge man kan nog op een vrouwtje lijken als er een dominante man aanwezig. De kleur zegt dus niet alles over het geslacht. De vinnen zeggen ook iets daarover, vandaar is het handig om van beide vissen een foto hier te uploaden zodat wij kunnen meer kunnen zeggen over het geslacht..
 
Ja, een jonge man kan nog op een vrouwtje lijken als er een dominante man aanwezig. De kleur zegt dus niet alles over het geslacht. De vinnen zeggen ook iets daarover, vandaar is het handig om van beide vissen een foto hier te uploaden zodat wij kunnen meer kunnen zeggen over het geslacht..
Er was toen geen man bij though. Zal morgen weer kijken.
 
Daar ben ik toch ook wel benieuwd naar.
 
Heb je een foto? Ik heb laatst ook een man gekocht volgens de lfs maar nu ziet ie eruit als een vrouw maar het zou een man moeten zijn. De andere man is ook helemaal opeens in oorlogskleuren zeg mar met een mooie zwarte buik en dat had deze daarvoor nooit zo mooi. Waarschijnlijk de dominante.
 
De kleuren kunnen opspelen bij dominantie, of omdat ze er zin in hebben ;)
 
Heb je een foto? Ik heb laatst ook een man gekocht volgens de lfs maar nu ziet ie eruit als een vrouw maar het zou een man moeten zijn. De andere man is ook helemaal opeens in oorlogskleuren zeg mar met een mooie zwarte buik en dat had deze daarvoor nooit zo mooi. Waarschijnlijk de dominante.
Wat ik gekocht heb is 100% een mannetje. Foto komt soon
 
De mooie rode kleur en de zwarte buik mist de man en ik durf het zo niet te zeggen.
 
De mooie rode kleur en de zwarte buik mist de man en ik durf het zo niet te zeggen.
Precies dat. Ik weet het ook niet. Hopelijk geen ziekte ofzo, ga uit van niet. Ze maken ook geen ruzie zover ik zie.
 
Het mannetje heeft een hele mooie oranje honingkleur met een gele rugvin en een zwarte buik. Het vrouwtje is vaal van kleur, ze is wel iets groter en dikker gebouwd dan het mannetje. Buiten de paartijd om kunnen de kleuren van de Trichogaster chuna wat afwijken, de vrouw kan soms erg op een man lijken. Het geslachtsonderscheid is soms ook te zien aan de rugvin. Bij de man loopt de rugvin uit in een puntje waar de rugvin van de vrouw wat afgeronder is.
 
Vaak is het juist bij de jonge dieren die net uit de lfs komen lastig nog te zien. Althans voor mij:)
 
Het mannetje heeft een hele mooie oranje honingkleur met een gele rugvin en een zwarte buik. Het vrouwtje is vaal van kleur, ze is wel iets groter en dikker gebouwd dan het mannetje. Buiten de paartijd om kunnen de kleuren van de Trichogaster chuna wat afwijken, de vrouw kan soms erg op een man lijken. Het geslachtsonderscheid is soms ook te zien aan de rugvin. Bij de man loopt de rugvin uit in een puntje waar de rugvin van de vrouw wat afgeronder is.
Bedankt voor je reactie. De rugvin is wel heel anders dan van het mannetje. Blijft wel lastig. Haha
 

Terug
Bovenaan