Wat is er nieuw

debiet stroming

tessa23

Active member
Lid geworden
3 maart 2020
Leeftijd
30
Hoi mensen, ik heb nu een kogelkraan met slangtule 20, het probleem dat de binnenkant nauw toe loopt, waardoor ik weinig water in de sump krijg, en hierdoor luchtbellen onstaan.
Graag zou ik mijn regelbare pomp wat hoger willen zetten, zodat hij minder lucht aan trekt, en meer rond kan pompen
Dus ik dacht of ik koop een bredere slang. (heb nu een van 16-22mm) https://vijvercompleet.nl/slang-pvc...MIkZS479S79AIVkud3Ch0S_gVjEAQYBSABEgJmHfD_BwE zou deze geschikt zijn als aquarium slang, het staat er niet specifiek bij. Of een andere kogelkraan die breder is in het midden iemand suggesties welke geschikt is hiervoor.
groetjes,

Die slang is geschikt hoor, als er staat dat het foodgrade is kan je het veilig gebruiken.
Snap alleen je situatie niet geheel..
Je hebt een aquarium met sump maar er komt teveel lucht mee de sump in?

ja, omdat hij te weinig water krijgt via de slang. de pomp zuigt veel lucht aan, toen ik hem in het begin had, zette ik de pomp zo, dat hij het net aankon met pompen, en zo minder lucht aantrok

Heb je ff een foto van je opstelling?
Denk dat ik je niet helemaal begrijp

ik bedoel meer dat de lucht ontstaat, omdat de pomp te veel lucht aanzuigt ipv water. Ik ga morgen even een paar fotos plaatsen, bedankt iig voor het meedenken

ja dat is het probleem idd.
bak rio 180
6 corydoras
5 koi 0-10cm als ze te groot worden, zet ik ze terug in de vijver.
pomp dcb 2500
sump 2x 60 liter (5 liter kaldness met stromingspomp) rest schuim en nylonkous als aanvang
waterwissel 1x per 3,4 dagen 80%
ph 7
nitraat 10-40
nitriet 0

Bijlagen

• 20211130_114423.jpg
    20211130_114423.jpg
    136 KB · Weergaven: 121
  • 20211130_114449.jpg
    20211130_114449.jpg
    96.3 KB · Weergaven: 116
  • 20211130_114407.jpg
    20211130_114407.jpg
    167.3 KB · Weergaven: 114
Om te beginnen vind ik dit een hele gevaarlijke constructie.
Lijkt er op dat je aquarium volledig leeg loopt als je pomp ermee stopt..

Normaliter werk je met sump met een geboorde bak ipv een slangetje aan een korfje.
Dit ga je denk ik nooit in balans krijgen zo

Wouter heeft gelijk en ik heb op de zeewaterbak ook een kam op de overloopkamer zodat bij uitval er maar weinig water uit de bak kan stromen en dat kan de sump opvangen qua hoeveelheid.

die aanzuig vervang je beter door een standpijp. Op youtube kan je veel filmpjes hierover vinden. Zoek maar eens op diy overflow.

er zit een luchtgat in de aanzuigpijp, ongeveer 3cm onder het oppervlak

Dat is iig een geruststelling.
Maar je probeert nu dus meer water in je sump te krijgen zodat je pomp niet droogloopt?

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar er bestaan overlopen die je zelf van pvc kan knutselen zodat je wel genoeg water naar je sump hebt zonder te hoeven boren

er gaat niet genoeg water door die kogelkraan omdat hij in het midden heel dun is, dus ik zoek eigenlijk eentje die in het midden ook breed genoeg is. maar dat kan ik op inertnet via de foto zien. miss moet ik anders zelf gaan knutselen met zon standpipe 🙂 deze heb ik nu hij is in het midden heel smal wat het water niet snel doorlaat, dus eigenlijk zoek ik eentje die dit niet belemmerd

Bijlagen

• 20211130_130639.jpg
    20211130_130639.jpg
    80.6 KB · Weergaven: 105
  • 20211130_114357.jpg
    20211130_114357.jpg
    243.1 KB · Weergaven: 97
Laatst bewerkt:
Misschien kan zo n dubbele kraan van Eheim ook werken die je bij de potfilters wel gebruikt.

even een een update, heb de slang helft kleiner gemaakt, hij lag op de vloer en hij moest omhoog nu gaat hij in directe lijn de bak ik in. H ik al geen grote slang hoeven kopen :lol
de kogelkraan is beter dan de vorige deze lekt iig niet

Misschien niet helemaal 100% ON topic, maar ik vind dat stroming/debiet verhaal wel interressant altijd.

Ik ben bezig langzaam mijn bestaande opstelling te vernieuwen, en ik die graag wat voorwerk. Dus m'n leidingwerk alvast compleet weggesloopt en tijdelijk gewoon siliconenslang met tiewraps van de opvoerpomp naar een klein stukje pijp gelegd dat in de bak leegt. Best grappig wat ik toen zag gebeuren. De route van het water werd ineens veel korter, de stroming werd sterker, ik moest zelfs mijn 3000 L per minuuut( correctie , per uur) opvoerpomp gaan knijpen omdat de weerstand in de sump van de sockets en de refugee materialen het niet konden bijhouden.
Allemaal leuk, maar nu wil ik ook echt weten en meten wat er zoal doorheen gaat en maximaal doorheen kan.
Onderstaand geintje vandaag gekocht op Amazon.

Ik vind het nu eenmaal kicken om dit soort metertjes straks allemaal netjes op mijn nieuwe schakelbord gemonteerd te zien. (tip... koop geen energieverbruiksmeter, want je schrikt je de pleuris) HAHAHHAA....

1638795570220.png

Leuk speeltje maar ja het kost weer geld en als ik zie dat planten minder bewegen dan is dat voor mij een indicatie dat er iets gedaan moet worden.

Leuk speeltje maar ja het kost weer geld en als ik zie dat planten minder bewegen dan is dat voor mij een indicatie dat er iets gedaan moet worden.
Goed advies als je geen planten hebt xD
Ik vind het nu eenmaal kicken om dit soort metertjes straks allemaal netjes op mijn nieuwe schakelbord gemonteerd te zien. (tip... koop geen energieverbruiksmeter, want je schrikt je de pleuris) HAHAHHAA....

Bekijk bijlage 334805
Waarom koop je niet gewoon 1 controller die dat allemaal aan kan?
Nu heb je hoopjes kastjes en modules voor vanalles en nog wat terwijl dat niet nodig is.
Trouwens.. de verbruiksmeter heb ik er al eens aan gehangen.
Viel allemaal wel mee, gemiddeld 300W/U

Goed advies als je geen planten hebt xD

Waarom koop je niet gewoon 1 controller die dat allemaal aan kan?
Nu heb je hoopjes kastjes en modules voor vanalles en nog wat terwijl dat niet nodig is.
Trouwens.. de verbruiksmeter heb ik er al eens aan gehangen.
Viel allemaal wel mee, gemiddeld 300W/U

Heb ik naar gezocht. Maar ik kon niet één volledige set weergaven vinden die precies naar m'n zin was. De combi ph/temp/opgeloste stoffen meter vond ik wel mooi, maar ik wil liever soortelijk gewicht ipv ppt. Had ik een andere combi PH temp gezien, had weer geen continue backlicht. Debietmeter is sowieso niet in combi, behalve met temperatuur. Temperatuur heb ik nu een aantal losse meters met aparte sondes, ik ben nog op zoek naar 1 display, met meerdere sondes, PLUS datalogging over tijd, wie daar een tip voor heeft krijgt een zoen van me.

Laat mij maar lekker klooien joh.... en ik vind aparte metertjes eigenlijk ook best geinig.

fijne avond

Mark

Heb ik naar gezocht. Maar ik kon niet één volledige set weergaven vinden die precies naar m'n zin was. De combi ph/temp/opgeloste stoffen meter vond ik wel mooi, maar ik wil liever soortelijk gewicht ipv ppt. Had ik een andere combi PH temp gezien, had weer geen continue backlicht. Debietmeter is sowieso niet in combi, behalve met temperatuur. Temperatuur heb ik nu een aantal losse meters met aparte sondes, ik ben nog op zoek naar 1 display, met meerdere sondes, PLUS datalogging over tijd, wie daar een tip voor heeft krijgt een zoen van me.

Laat mij maar lekker klooien joh.... en ik vind aparte metertjes eigenlijk ook best geinig.

fijne avond

Mark
Robo-tank kon dat maar dat is nu reef-pi geworden die dat ook allemaal zou moeten kunnen

Robo-tank kon dat maar dat is nu reef-pi geworden die dat ook allemaal zou moeten kunnen
Hmmmmmmm….. nu al veel aangeschaft…. maar ik heb twee opstellingen hé. Nu eten en vanavond nog een paar uurtjes voor de baas maken … zal morgen eens lekker gaan googelen.

Of Profilux🙂 meet pH, EC, temperatuur en Flow. Stuurt daarnaast mijn pompen aan aan de hand van de flow, de lampen, schakelt UVC aan en uit, ventilatoren etc. En doet ook nog aan datalogging😉

Of Profilux🙂 meet pH, EC, temperatuur en Flow. Stuurt daarnaast mijn pompen aan aan de hand van de flow, de lampen, schakelt UVC aan en uit, ventilatoren etc. En doet ook nog aan datalogging😉
De 3 met view module toch?
Of loop ik nu hopeloos achter?

De 3 met view module toch?
Of loop ik nu hopeloos achter?
Ik heb een 4 met een Profilux Vieuw, maar komt op hetzelfde neer. De Vieuw wordt niet meer gemaakt maar is het en der nog wel verkrijgbaar.

Bedoel trouwens de Touch

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    202.3 KB · Weergaven: 74
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan