Wat is er nieuw

debietmeter voor externe filter.

• Onderwerp starter Onderwerp starter willy99
  • Startdatum Startdatum
W

willy99

Guest
Moest mij een filter aanschaffen met meer debiet, mijn oude voldeed niet meer. Twijfelde tussen eheim 3e 700 (wegens technische snufjes, waaronder debietmeting, meting vervuiling, enz...) en 4+ 600. Door twijfels i.v.m. kwaliteit van die snufjes (de nieuwe 4+ serie heeft die blijkbaar niet meer, ik vraag me af waarom) en ook door de toch wel hoge meerprijs heb ik mij een 4+ 600 aangeschaft. Ben op zoek gegaan naar een debietmeter voor aquarium en vond ��n bij eheim, maar die was in geen enkele zaak gekend en moest besteld worden. Welke extra stukken je nodig had wisten ze ook niet. Heb dan wat gegoogeld en ben na veel zoeken op een debietmeter, elektronisch, van gardena gestoten. Voor een 23 euro is deze te verkrijgen. Vermoed dat nog meer mensen hier belangstelling voor hebben, vandaar.....

Nou,nee. niet voor mij.
Ik kijk wel zo naar de uitstroom, de rest zal mij en de..biet zijn. 😀
Doorstroom-, vulstandsensor, schakelaars

www.COnrad.nl
Debietsensor voor verticale en horizontale montage Gentech FCS-01

� 27,59

Maar ,wie ben ik?

Bertus zei:
Nou,nee. niet voor mij.
Ik kijk wel zo naar de uitstroom, de rest zal mij en de..biet zijn. 😀
Doorstroom-, vulstandsensor, schakelaars

www.COnrad.nl
Debietsensor voor verticale en horizontale montage Gentech FCS-01

� 27,59

Maar ,wie ben ik?
Wie ben je,maar ja weet ik niet......
In elk geval die debietsensor is enkel een sensor, daar heb je nog een scherm en dergelijke voor nodig om af te lezen. Ben je al vlug enkele honderden euro kwijt.
Dus......... niet te vlug de de.......biet zijn.

Zo is het. hahaha.
Begint goedkoop, maar dan komt het,he.

Zo is het eenmaal, maar als je ooit met de hobby begint, moet je er ook wel wat voor over hebben ... 😉

weeg een lege emmer

Hang de emmer onder de uitstroom voor x aantal seconden

Weeg dan hoeveel water er in de emmer zit (1000gr = ongeveer 1L)

Reken dan uit adv het aantal seconden en de hoeveelheid.

Omslachtig, maar goedkoop en effectief 🙂

Debiet wordt ook overschat.
Zolang het water vlot stroom is alles prima.
De filterinhoud is belangrijk, debiet is bijzaak.

Ik kijk ook gewoon ernaar of de uitstroom nog goed is hoor.

JurgenD zei:
zo heeft ieder zijn waarheid. Ik stel hier vragen over mijn filter en krijg als antwoord filterinhoud is niet alles, debiet is belangrijk i.v.m. zuurstofaanvoer in filter.
Ik verminder inhoud, verhoog debiet..... nu is debiet niet belangrijk, allez zeg, wat is het nu feitelijk, ieder zijn waarheid zeker.
Ik post dit als tip, sry, zal het niet meer doen.

het door mij aangehaalde toestel is compleet en dus goedkoop, jou aangehaalde is dus duur, dus wat begint er feitelijk.............

willy99 zei:
JurgenD zei:
zo heeft ieder zijn waarheid. Ik stel hier vragen over mijn filter en krijg als antwoord filterinhoud is niet alles, debiet is belangrijk i.v.m. zuurstofaanvoer in filter.
Ik verminder inhoud, verhoog debiet..... nu is debiet niet belangrijk, allez zeg, wat is het nu feitelijk, ieder zijn waarheid zeker.

Ivm zuurstoftoevoer?
Dan zal 100l/u al meer dan volstaan.

Je kan geen waarheid bezitten. Het is zo, of niet.
debiet is enkel interessant bij mechanische filtering. Maar wie doet dat nu nog anno 2016?

willy99 zei:

Mee eens Willy. Bedankt voor de tip. Gardena heeft wel meer spul geschikt voor het aquarium en da's dan nog eens stukken goedkoper.

Ik heb nog geen debietmeter, maar vind het wel interessant.

JurgenD zei:
...debiet is enkel interessant bij mechanische filtering. Maar wie doet dat nu nog anno 2016?

Wat denk je van bijna iedereen?

Zeefje aan de instroom, witte watten om het grof vuil tegen te houden, ...

Gebruik jij nog fijne watten?
Hier enkel een grove spons in het begin van de filter zodat de bio materialen niet verstoppen.

JurgenD zei:
Gebruik jij nog fijne watten?
Hier enkel een grove spons in het begin van de filter zodat de bio materialen niet verstoppen.

Ja, ik gebruik die.

En met mij wellicht de meeste mensen, omdat de handleiding van je filter nu eenmaal uitlegt dat je het zo moet doen.

In het begin gebruikte ik filter sponsjes van het merk zelf (Juwel, Sera, ...), daarna overgeschakeld op matten van SuperFish die je zelf op de juiste grootte kunt knippen.

Trouwens, jij doet zelf aan mechanische reiniging eh 🙂

Voor zover je het reiniging kan noemen. De spons is zo grof dat er amper wat in blijft steken.
Maar als ik het niet doe gaat de bio massa voor de ingang gaan zitten en belemmert het de doorgang van water. 🙂

Nee, je kan het ECHT niet zien als mechanische filtering, eerder als een optimalisatie in de filterdoorstroom.

Een goeie filtering heeft geen watten nodig om het water helder te krijgen.

JurgenD zei:
Voor zover je het reiniging kan noemen. De spons is zo grof dat er amper wat in blijft steken.
Maar als ik het niet doe gaat de bio massa voor de ingang gaan zitten en belemmert het de doorgang van water. 🙂

Nee, je kan het ECHT niet zien als mechanische filtering, eerder als een optimalisatie in de filterdoorstroom.

Een goeie filtering heeft geen watten nodig om het water helder te krijgen.

Jurgen, wel ja, dan doe ik met mijn witte watten ook aan optimalisatie van de filterdoorstroom 😉

nu lul je uit uw nek en dat weet je best.

JurgenD zei:
nu lul je uit uw nek en dat weet je best.

Is dat zo Jurgen?

Jij steek er een grove spons in om het grof vuil, bladeren bv., eruit te halen zodat het niet in je bio-filter terecht komt en daar alles laat dicht slippen.

Ik gebruik daar witte sponzen voor.

Alleen heet dat van jouw 'optimalisatie van de filterdoorstroom' en dat van mij 'mechanische filtering'.

Voor mij is er geen verschil tussen. Ik zal alleen met mijn witte watten ook iets fijner materiaal kunnen tegenhouden.

Heb al vele mensen geholpen die met alle soorten filtersystemen hun aquarium niet 'zuiver' kregen, er bleef steeds een witte waas.
Die grove spons vervangen door filterwatten of filtervlies, oeps helder water.
Is ook niet voor niks dat de betere filters starten met fijn materiaal en het gemakkelijk toegankelijk maken om te reinigen wat inderdaad regelmatig moet gebeuren.
Elke biologische filter reinigt bacterieel het water, wat ideaal is, maar is niet geschikt voor het fijn stof, indien wel, dan zal deze zijn debiet heel vlug dalen.

JurgenD zei:
willy99 zei:
JurgenD zei:

Ivm zuurstoftoevoer?
Dan zal 100l/u al meer dan volstaan.

Je kan geen waarheid bezitten. Het is zo, of niet.
debiet is enkel interessant bij mechanische filtering. Maar wie doet dat nu nog anno 2016?

Maar wie zegt, buiten jezelf, dat jij de waarheid bezit?????
Ik stel hier regelmatig vragen omdat ik na 48 jaar intens aqua hobbyist steeds wil bijleren, en dat moet ook als je wil bijblijven. Ik heb uit ervaring een mening, maar weet zeker niet of dit de enige juiste is. Ik erger mij wel als mensen (en er zijn er hier een 2tal op dit forum) er een hobby van maken steeds negatief te antwoorden en proberen je vraag als onnozel (simpel) te stellen. Probeer misschien eens een duidelijk positief antwoord te geven op de artikelen waar je heel veel ervaring mee hebt.

Dit is echt een discussie om er eentje te maken he. Zo kennen we dat hier. 🙂
Als ik dat grof sponsje verwijder, waar denk je dat de blaadjes dan gaan haperen?
Moet ik mijn bio filtermateriaal dan ook verwijderen?
Kan ik beter mijn hele filter slopen?

Tuurlijk blijft er wat hangen.
Dat is naast de kwestie.

Je moet eens goed opzoeken wat het verschil is tussen biologisch filteren en mechanisch. Want volgens mij heb je het niet helemaal door. biologisch filteren wil niet zeggen dat er geen vuil in de filter tegen gehouden wordt, maar dat het verteerd wordt in het filter en je het niet hoeft te verwijderen.

willy99 zei:
Maar wie zegt, buiten jezelf, dat jij de waarheid bezit?????
Ik stel hier regelmatig vragen omdat ik na 48 jaar intens aqua hobbyist steeds wil bijleren, en dat moet ook als je wil bijblijven. Ik heb uit ervaring een mening, maar weet zeker niet of dit de enige juiste is. Ik erger mij wel als mensen (en er zijn er hier een 2tal op dit forum) er een hobby van maken steeds negatief te antwoorden en proberen je vraag als onnozel (simpel) te stellen. Probeer misschien eens een duidelijk positief antwoord te geven op de artikelen waar je heel veel ervaring mee hebt.

Nu moet je ook eens rustig logisch redeneren ook he ipv mensen af te breken. 🙂
Hoe lang kan een filter zonder vers water eer de bacteri�n afsterven? 1 uur? de meeste zeggen zelfs veel langer.
Hoeveel liter zit er in zo'n filter? 5-8 liter in de meeste gevallen?

Met 100 liter per uur ververs je dus elke 4 minuten alle water in uw filter.
Na 4 minuten hebben die bacteri�n de zuurstof echt niet op gebruikt. 🙂

Als er slechts 2 mensen zijn waar je aan ergert hier mag je van geluk spreken. 😉

Tom_ zei:
Jawel, was mijn eerste idee na opzoeken via eheim.
Maar nergens staat duidelijk of het element waar deze meter op moet bevestigd worden inbegrepen is. De zaak waar ik mijn filter gekocht heb kenden het product niet (neon Lokeren) en deden niet de minste moeite om te weten te komen wat ik nog meer nodig had. Ik vermoede de uitstroom set 2 en dacht er aan om veldhuis deze vraag te stellen en dan te bestellen. Zou dan zonder verzending een 40 euro kosten, en het leek me, zeg wel, leek me primitief.
Heb vandaag, de gardena debietmeter binnen gekregen, thuis geleverd met extra batterij, 26 euro. Uitgetest, echt super, digitaal, juiste meting.
Misschien dat ik de bijgeleverde koppelingen van diameter ga vergroten, maar dat is geen probleem, zijn standaard stukken.
Waarom vind ik een debietmeter leuk: Uitstroom zit 3 cm onder water i.v.m. CO2 uitstoot te beperken. Zie dus het debiet niet. Bij water verversen kan ik een liter onder uitstroom houden, niet gemakkelijk als je veel planten hebt en daar de uitstroom in weggemoffeld is en berekenen. Ik vind het juist leuk de evolutie van mijn filter met ��n blik te kunnen nazien. Op de 4+ serie van eheim zit een extender die het debietverlies hersteld, kan ik dus ook in werkelijkheid aflezen.
Misschien niks voor enkele forumvrienden, maar die hebben toch ook wel een auto, en indien ja, ook wel een km teller, brandstofmeter, enz.... :foto:

Hij is voor de installatieset 2. Maar als je dit soort vragen hebt he, moet je gewoon op facebook een berichtje sturen naar Eheim of klantenservice een mailtje sturen. Dat is echt top geregeld. Ben al een paar x goed geholpen met filmpjes en uitleg.

Maar zo digitaal is ook wel interessant. Geeft die dan een soort van bars aan ofzo?

JurgenD zei:
Dit is echt een discussie om er eentje te maken he. Zo kennen we dat hier. 🙂
Als ik dat grof sponsje verwijder, waar denk je dat de blaadjes dan gaan haperen?
Moet ik mijn bio filtermateriaal dan ook verwijderen?
Kan ik beter mijn hele filter slopen?

Tuurlijk blijft er wat hangen.
Dat is naast de kwestie.

Je moet eens goed opzoeken wat het verschil is tussen biologisch filteren en mechanisch. Want volgens mij heb je het niet helemaal door. biologisch filteren wil niet zeggen dat er geen vuil in de filter tegen gehouden wordt, maar dat het verteerd wordt in het filter en je het niet hoeft te verwijderen.

Nu moet je ook eens rustig logisch redeneren ook he ipv mensen af te breken. 🙂
Hoe lang kan een filter zonder vers water eer de bacteri�n afsterven? 1 uur? de meeste zeggen zelfs veel langer.
Hoeveel liter zit er in zo'n filter? 5-8 liter in de meeste gevallen?

Met 100 liter per uur ververs je dus elke 4 minuten alle water in uw filter.
Na 4 minuten hebben die bacteri�n de zuurstof echt niet op gebruikt. 🙂

Als er slechts 2 mensen zijn waar je aan ergert hier mag je van geluk spreken. 😉

Jurgen, sorry eh, maar je maakt het ingewikkelder dan nodig is.

Jij houdt grof vuil tegen op jouw manier, anderen op weer een andere.

Maar beide zijn wel degelijk mechanisch filteren.

Dan mag jij het nog om god weet welke redenen doorstroomoptimalisatie mumbo jumbo noemen, het blijft mechanisch filteren.

En quasi iedereen doet wel op ��n of meerdere manieren aan mechanisch filteren. De roostertjes in je instroom zijn niet alleen aanwezig om kleine visjes en garnalen tegen te houden. Idem dito met de kleine trali�n bij pakweg een binnenfilter.

Allemaal een vorm van mechanisch filteren, die uiteraard na verwijdering uw doorstroom optimaliseren.

Ja, wie doet er nog aan mechanisch filteren dan in 2016? Bijna iedereen is dan waarschijnlijk een juist antwoord.

Ja, hij begint op jou te lijken.
Iets luid en duidelijk uitleggen.

Mag toch? of niet?

Maak je niet dik, dun is de mode, .

willy99 zei:
Tom_ zei:
Jawel, was mijn eerste idee na opzoeken via eheim.
Maar nergens staat duidelijk of het element waar deze meter op moet bevestigd worden inbegrepen is. De zaak waar ik mijn filter gekocht heb kenden het product niet (neon Lokeren) en deden niet de minste moeite om te weten te komen wat ik nog meer nodig had. Ik vermoede de uitstroom set 2 en dacht er aan om veldhuis deze vraag te stellen en dan te bestellen. Zou dan zonder verzending een 40 euro kosten, en het leek me, zeg wel, leek me primitief.
Heb vandaag, de gardena debietmeter binnen gekregen, thuis geleverd met extra batterij, 26 euro. Uitgetest, echt super, digitaal, juiste meting.
Misschien dat ik de bijgeleverde koppelingen van diameter ga vergroten, maar dat is geen probleem, zijn standaard stukken.
Waarom vind ik een debietmeter leuk: Uitstroom zit 3 cm onder water i.v.m. CO2 uitstoot te beperken. Zie dus het debiet niet. Bij water verversen kan ik een liter onder uitstroom houden, niet gemakkelijk als je veel planten hebt en daar de uitstroom in weggemoffeld is en berekenen. Ik vind het juist leuk de evolutie van mijn filter met ��n blik te kunnen nazien. Op de 4+ serie van eheim zit een extender die het debietverlies hersteld, kan ik dus ook in werkelijkheid aflezen.
Misschien niks voor enkele forumvrienden, maar die hebben toch ook wel een auto, en indien ja, ook wel een km teller, brandstofmeter, enz.... :foto:

Net buiten de pomp, een 25 cm blanke slang, zie jet het ook stromen.
Heb ik dan.
En hoe hard? Dat zie je aan de uitstroom, en kost niets.

Ja, die Eheim filters weet wat he. Extra knopje erop, om de stroom te versnellen, als hij vol geraakt.

Wel, heb ze nog allemaal als vroeger, zonder poespas.
Gaat nog steeds best ,hoor.

Tom_ zei:
Hij is voor de installatieset 2. Maar als je dit soort vragen hebt he, moet je gewoon op facebook een berichtje sturen naar Eheim of klantenservice een mailtje sturen. Dat is echt top geregeld. Ben al een paar x goed geholpen met filmpjes en uitleg.

Maar zo digitaal is ook wel interessant. Geeft die dan een soort van bars aan ofzo?

Hij geeft het debiet in liter per minuut en houd bij hoeveel liter er is door gegaan.
Misschien,en dat zal de toekomst wel uitwijzen,is een minpunt dat het debiet gemeten word door draaiende schoepen die wellicht het risico van verstopping gaan verhogen.

willy99 zei:
Tom_ zei:

Hij geeft het debiet in liter per minuut en houd bij hoeveel liter er is door gegaan.
Misschien,en dat zal de toekomst wel uitwijzen,is een minpunt dat het debiet gemeten word door draaiende schoepen die wellicht het risico van verstopping gaan verhogen.

Heb vandaag de complete set voor debietmeting van eheim van veldhuis binnengekregen. Is niet digitaal, maar lijkt mij het prima te doen, zit niks in de doorstroombuis, geeft alleen de druk weer in de uitstroom. De digitale gaat naar de werkplaats om eventueel te gebruiken om waterverbruik te meten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan