Wat is er nieuw

Defect in lichtkap

  • Onderwerp starter Onderwerp starter AquaDorrit
  • Startdatum Startdatum
A

AquaDorrit

Guest
Beste lichtexperts,

Heb een poos geleden voor een prikkie een mooi aquarium met defecte lichtkap via marktplaats van iemand overgenomen. De lichtkap van mijn oude (kleinere: 54L) aquarium erboven gehangen, dat doet het redelijk goed. Wil nu echter graag eens een mooie plantenbak ervan gaan maken, en heb dan toch minstens de originele kap werkend nodig.

De bak is van een Koreaans (?) merk, Cadee, 80x60x35 (lxhxd) en op internet niets over te vinden.
Heb het hele ding systematisch uit elkaar gehaald. Alles ziet er netjes uit, uiterlijk is er niets aan te zien. Vervangen van de TL buizen werkt niet.
Er zitten twee T8 20W buizen in. Was al moeilijk om een winkel te vinden waar ze de juiste maat verkopen maar heb er een gevonden, met Koreaanse eigenaar. Die man heeft er ook even naar gekeken maar durfde niet te veel eraan te prutsen.

Wat kan ik nog doen om een goede lichtkap te krijgen die op mijn bak past, danwel de originele werkend te krijgen? :! Graag enigzins binnen het budget van een student. Heb wel de tijd om zelf iets te knutselen.

Groeten van Dorrit
 
T5 systeem kopen die je in je huidige lichtbak inbouwt? Systeem van Arcadia bijvoorbeeld. Heb je gelijk een mooie upgrade naar T5.
 
NickdeRijcke zei:
T5 systeem kopen die je in je huidige lichtbak inbouwt? Systeem van Arcadia bijvoorbeeld. Heb je gelijk een mooie upgrade naar T5.

Wat zijn dan de voordelen van T5?
Kan ik kant en klare systemen kopen voor iedere willekeurige lichtbak? De oude is afkomstig van een marina 60x30 (eenmaal 15W lamp).
 
Echt heel moeilijk zal het niet kunnen zijn om de kap werkend te krijgen.
Is een kwestie van een paar draden en iets van een vsa om de lampen te laten branden.
Kan je een foto maken van de binnenkant?

EDIT-voordeel van T5 is dat het langer meegaat en zuiniger is met een betere lichtopbrengst.
Vrees alleen dat je dan met de aanschaf flink duur uit zal zijn en beter voor een "normale" 80cm met kap kan kijken.
 
Heb je de VSA al in het zicht?
 
Bertus zei:
Heb je de VSA al in het zicht?
Hoe herken ik die?


Zal zo eens wat foto's maken.
 
VSA voor TL en PL verlichting - Hollandlamp


Elk type VSA (voorschakelapparaat) voor TL en PL verlichting vind u hier voor de
beste prijs en standaard uit voorraad leverbaar.
www.hollandlamp.nl/391-vsa-tl-en-pl -


Recht kastje waar draden uit komen.

Maak daar een foto van.
 
Zegt dit iemand iets?

lichtkapaquadorrit.jpg
 
Naast dat het er gevaarlijk slordig uitziet zegt het me verder niks 😉
 
Seabait zei:
Naast dat het er gevaarlijk slordig uitziet zegt het me verder niks 😉

Heb hier niets aan toe te voegen, maar dat het levensgevaarlijk is moet ik niet zeggen denk ik, dat laat de foto duidelijk genoeg zien.
 
Sowiezo al zorgen dat jij je aarde draad weg werkt ,en aansluit

Is mij altijd geleerd teminste 😛
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan