Dempen van licht - iets om de LED heen


Barwaz

Well-known member
Lid geworden
25 december 2020
Berichten
1,198
Dag beste allemaal.
Ik wil in de linkerachterhoek van m'n aquarium het licht wat dempen. Specifiek alleen op deze plek. Het makkelijkste lijkt me dat te doen door iets om de LED-balk heen te schuiven.
Mijn vraag is, heeft iemand hier ervaring mee, en wat is aan te bevelen om om die LED-balk heen te schuiven? Stukje pvc pijp? Zwembad afvoerslang? Iets er om heen plakken?
De LED wordt niet echt warm, maar wel een beetje. Ik heb tot 3,8 cm doosnee de ruimte om er iets omheen te doen. Binnendiameter minstens 2 cm.
Tips, trucs, en andere wetenswaardigheden zeer welkom!
 
Wat is de coating die op bakpapier zit? Ik heb geen idee, maar wil je dit spul wel via bv condens wel in je bak?
 
Wat is de coating die op bakpapier zit? Ik heb geen idee, maar wil je dit spul wel via bv condens wel in je bak?

Volgens mij wordt bakpapier gecoat met pfas, net als veel fastfoodverpakkingen en andere levensmiddelenverpakkingen.
 
Strookjes aluminiumfolie met een plakbandje werkt ook erg goed.
Zo kan de lamp nog steeds zijn warmte afvoeren.
 
heb hier over de LED verlichting van mijn garnalenbakje met HC een stukje bakpapier zodat er minder algvorming plaatsvindt. Werkt al een jaar lang meer dan prima.
 
Supergoedkoop spiegeltje keer 2 en licht ergens anders laten concentreren zodat je alsnog gebruik maakt van dat wat er is i.p.v. dempen? Iets in die richting...
 
Dank jullie wel voor alle reacties! Top!
Ik wil vooral dat mijn anubiae minder in het volle licht staan. En een donker stuk in de hoek faciliteren voor m'n vissen. Denk dat ik op zoek ga naar PFASvrij bakpapier, en dat proberen. Kijken hoe dat bevalt.
 
Er zit inmiddels biologisch verantwoord prijzig bakpapier van ekoplaza om de led-balken. Geeft precies het effect wat ik wilde; zachte demping, je bepaalt zelf hoe veel want naarmate je er meer bakpapier omheen doet wordt de boel ook donkerder. Leuk als je gradaties wil maken in je lichtplan. Ik heb het papier er nu tussen geklemd (is een groot woord, het zit redelijk los), niks vastgeplakt, even zien hoe lang dit fatsoenlijk blijft. Ik vind het een mega goeie tip @Nicolientje-W, super bedankt!
 
bakpapier is gewoon papier dat in een (zwavel)zuurbad gaat. hierdoor verandert de structuur en is het veel hittebestendiger.

heeft dus niks met PFAS te maken, overigens is het gebruik van pfas in voedselverpakkingen vanaf 1 januari a.s. ook verboden. Niet dat het veel toegepast wordt, enkel bij plasticvrije verpakkingen.
 
Goed om te weten. Heb je voor mij een link naar waar ik hier meer over kan vinden? Ben totaal niet thuis in het hele PFAS. Ik heb geprobeerd er iets over te vinden online, maar dat is me niet helemaal gelukt. Je leest her en der wel dat er 'iets' in zit aan PFAS, maar bij normaal gebruik hoeft dat geen issue te zijn. Heb zelf de afweging gemaakt omdat ik het niet normaal gebruik, dan voor dit doeleinde het biologische spul te kopen, omdat ik niet weet wat er uit vrij komt bij herhaalderlijk gebruik (wat het nu eigenlijk wel is). Het scheelt alleen maar als blijkt dat dat niet hoeft natuurlijk ;).
 
bakpapier is gewoon papier dat in een (zwavel)zuurbad gaat. hierdoor verandert de structuur en is het veel hittebestendiger.

heeft dus niks met PFAS te maken, overigens is het gebruik van pfas in voedselverpakkingen vanaf 1 januari a.s. ook verboden. Niet dat het veel toegepast wordt, enkel bij plasticvrije verpakkingen.

Er is via google vrij eenvoudig informatie te vinden dat wat je zegt niet klopt.

Ik zeg niet dat alle bakpapier pfas bevat, maar het is (nu) wel een reguliere methode om bakpapier vocht en vetafstotend te krijgen.
 



Misschien zijn er meerdere soorten maar hier staat dat het hitte/kou bestendig kan zijn. In de andere link staat hittebestendig.
 
PFAS was dacht ik gewoon een verzamel naam voor allerhande stoffen die je niet in je lijf wilt wat niet gedefinieerd is zoals lood bijvoorbeeld.

@jessicapilon duct-tape is linnengecoate tape, maar linnengecoate tape is geen duct-tape.
Wss heb je destijds niet de goedkoopste Chinese meuk die je kon vinden gebruikt maar wat knapper spul, neemt niet weg dat het een vrij belabberd advies is als er betere en mooiere alternatieven zijn
 
PFAS was dacht ik gewoon een verzamel naam voor allerhande stoffen die je niet in je lijf wilt wat niet gedefinieerd is zoals lood bijvoorbeeld.
https://www.rivm.nl/pfas Hier staat het duidelijk uitgelegd, ook waarom het een probleem is.

Wat ik persoonlijk handig vind blijken aan het bakpapier wat er nu omheen zit, is dat ik daarmee lichtintenstiteit kan matigen zonder dingen ineens helemaal te verduisteren (zoals denk ik met duct tape). Komt bij dat als ik iets wil veranderen ik niet iets van de led zelf hoef af te peuteren. Waar ik wel benieuwd naar ben is wat langdurige condensvorming gaat doen met het bakpapier. De lampen zullen helpen om dat steeds op te doen drogen, maar misschien dat ik het er nog iets strakker omheen moet zetten op den duur, het zit nu redelijk losjes er omheen. Daarover; ik heb het nu vastgebonden met een stukje koord, want gewoon plakband + water wilde niet zo goed pakken. Vast nieten leek me op den duur te gaan roesten. Zou een tieripje hittebestendig genoeg zijn? Hoe hebben jullie dit gedaan?
 
PFAS was dacht ik gewoon een verzamel naam voor allerhande stoffen die je niet in je lijf wilt wat niet gedefinieerd is zoals lood bijvoorbeeld.

@jessicapilon duct-tape is linnengecoate tape, maar linnengecoate tape is geen duct-tape.
Wss heb je destijds niet de goedkoopste Chinese meuk die je kon vinden gebruikt maar wat knapper spul, neemt niet weg dat het een vrij belabberd advies is als er betere en mooiere alternatieven zijn
Dat laatste moet ik even aan oud collega Luc hier vragen want die had het me destijds op de beurs gegeven dacht ik.
Maar het kan dat er verschil in kwaliteit in zit want daar heb ik geen verstand van verder.
 
Zeer logisch advies van een noob met 2 linkerhanden, maar tevens een zeer slecht advies, ducktape kan niet tegen hitte
Nou het heeft er hier jaren opgezeten en dat ging prima maar goed dat was een led van 10W boven een nano.

Toch bedankt voor je lieve woordjes
Led verlichting wordt warm aan de bovenzijde dus niet aan de stralingskant. Daarom zit er bij de betere systemen ook juist daar de koeling. En dat gegeven heeft dan weer tot gevolg dat je eventuele afdekkingen aan de koele dus stralingskant zou moeten houden.
 
Ik had het dan ook op de stralingskant geplakt en dat werkte prima.

Nou was dat bij een nano led van SF en die heeft een dichte bovenkant dus ik denk dat die leds minder hitte afgeven want aan de bovenkant koelen is daar niet aan de orde denk ik.
 
Kleine waarschuwing. Met het eco bakpapier kan het gebeuren dat als dat in het water hangt, het zacht wordt en uiteen valt. Droge stukken niks mee aan de hand. Dus als je besluit dit te gebruiken, even opletten dat het niet in het water hangt.
 
Kleine waarschuwing. Met het eco bakpapier kan het gebeuren dat als dat in het water hangt, het zacht wordt en uiteen valt. Droge stukken niks mee aan de hand. Dus als je besluit dit te gebruiken, even opletten dat het niet in het water hangt.
Jij spreekt uit ervaring? :p
 
Jij spreekt uit ervaring? :p
Yes. Geen narigheid van gehad hoor, want ik zag het op tijd en het papier verging pas toen ik ermee in de weer ging (en dat was nadat ik het had losgehaald om het helemaal opnieuw er goed omheen te doen).
Maar kan me voorstellen dat als het er lang in hangt dit anders kan uitpakken.

Heeft met met normaal bakpapier ook dit probleem eigenlijk? Of komt het bij dit type doordat er geen PFAS in zit? :p
 

Terug
Bovenaan