Dempen van licht - iets om de T5 heen

Barwaz

Well-known member
Lid geworden
25 december 2020
Berichten
1,198
Beste allemaal,

Ik heb een vervolgvraag over het dempen van licht. Dit keer niet over LED, maar over ouderwetse T5 aquarium verlichting.
Deze buizen worden, in tegenstelling tot LED, enorm warm.

Wat zijn goede materialen/opties om om deze verlichtingsbuizen te wikkelen met het doel de boel wat te verduisteren?

Ik heb er nu bij wijze van test wat aluminiumfolie omheen gedaan, zonder plakband overigens, omdat het erg heet wordt, en plakband + hitte lijkt me smelten.
Hiervan kan ik nu zeggen dat het inderdaad aardig warm wordt maar wel vormvast blijft (netjes om de lamp blijft zitten). Bakpapier is praktisch gezien lastig te bevestigen (met tape of touw durf ik niet aan vanwege de langdurige hitte).

Wat zijn jullie ervaringen, tips, of andere interessante feitjes over het verduisteren van T5 aquariumverlichting? Ik lees het graag! Dank vast voor de bijdrage!
 
Pvc buis.
Niet te smal ivm uitzetten.
 
PVC-buizen zijn echt een nogo dan branden je lampen door of de boel smelt.

Meestal word bakpapier gebruikt die kan heel goed tegen warmte dus geen kans op brand
 
Gewoon aluminium folie werkt perfect..
Heeft er bij mij altijd om gezeten,👌🏻
 
PVC-buizen zijn echt een nogo dan branden je lampen door of de boel smelt.

Meestal word bakpapier gebruikt die kan heel goed tegen warmte dus geen kans op brand
Zover ik weet worden kleine stukjes pvc buis vaker gebruikt en zonder problemen.
 
Zolang de warmte weg kan is dat geen probleem.
 
Dank voor jullie antwoorden!
Ben nu wel nieuwsgierig geworden naar de pvc oplossing. Er zit in een rio 180 (waar die T5 van mij in zit) ongeveer een centimeter ruimte rondom de lamp. Dat is niet heel erg veel, maar mogelijk dus wel genoeg?
Wat ik praktisch lastig vind, is het bevestigen. Hoe zorg je dat zo'n pvc pijp mooi rond de lamp zit, zonder daarbij de lamp te raken?
En gebeurt er nog iets met condensvorming aan de binnenkant van die pvc, gaat er daardoor nog iets van alg of andere toestand aan de binnenkant van die pvc pijp groeien? Of droogt de lamp dit steeds uit/weg?
 
Duidelijk, dank.

Ben even gaan googlen want ik was wel benieuwd wat het internet weet over de hittebestendigheid van pvc. Daar kwam ik zo'n beetje tegen dat er twee typen pvc buizen gebruikt worden; de normale 'regenpijnsoort' die bedoeld is voor 'normaal' water (dunnere wand), en de 'afvoerpijpvariant' waar ook heet water doorheen komt (vaatwasser, douche, etc). Ergens las ik dat de ene soort tot 90 graden gaat, maar de informatie was een beetje onduidelijk. Heb nog geprobeerd te vinden hoe heet een T5 lamp wordt, maar kon het niet vinden. Weet iemand hier dat toevallig?
 
De glastransitietemperatuur van afvoer PVC ligt tussen de 65 en 81 graden. Dat is dus het punt waarop het zacht begint te worden bij verwarming.
https://pure.tue.nl/ws/portalfiles/portal/46799289/450291-1.pdf Dit paper geeft wat informatie over temperaturen, al geeft het geen uitsluitsel over daadwerkelijke maximum temperaturen.
Wat wel duidelijk is, is dat meerdere mensen hier (en ook elders te vinden) het hebben gebruikt zonder problemen.
Neem je de duurdere variant dan is het smeltpunt 210 graden, de glastransitietemperatuur ligt daar wel onder, maar hoger dan 100 graden.
 
@bderooij dank voor alle info! Verhelderend! Of misschien beter gezegd; schijnt weer wat licht op de kwestie ;).
 
Wat nou als je een flinke maat pvc buis neemt en die om de tl-buis doet en vervolgens vastpakt aan het deksel?
Nah bij nader inzien misschien toch niet handig aangezien je dan misschien de tl-buis er niet meer af kan halen. En daarbij, wat voor lijm gebruik je dan🤷‍♀️
 
Hehe, brainstormend zat ik ook die kant uit te denken, dat je stukken zou lijmen aan de middenbalk (degene van de deksel waar de armatuur aan vast zit), maar dat moet je dan ook precies maar mooi kunnen passen. Denk dat je theoretisch zoiets wel zou kunnen lijmen met secondelijm.

Maar, bij mij zit er alufolie omheen nu en dat was zo'n drie seconden werk om dat er omheen te wikkelen ;). Vind dat tot nu toe praktisch en economisch en ergonomisch makkelijker en eenvoudiger klinken dan gebruik van pvc.
 
Ik heb hier in de bakken gewoon een extra ledstrip gehangen zodat ik de hele dag verlichting. Hoofdverlichting, de tl buizen, branden zo ook niet de volle tijd. Slecht een uurtje of 5 per dag, de rest ledstrips die flink gedimd zijn. Heb die van mij van www.ledstripkoning.nl
 
Het is ook mogelijk mits je bij het voorschakelapparaat kan,deze te vervangen voor een dimbaar voorschakelapparaat.deze kun je dan dimmen met 0-10v sturing, met een eenvoudige potmeter. Conrad heeft ze vast wel. Het enige nadeel is dat de lichtkleur veranderd naarmate je verder dimt.
 
Terug
Bovenaan