Wat is er nieuw

Dennerle 30l bak.

• Onderwerp starter Onderwerp starter MrWipkip
  • Startdatum Startdatum
M

MrWipkip

Guest
Hallo even voorstellen:

Dit is mijn Dennerle garnalen bakje van 30l.

NZDBMqXZehkBF_U5Tk84Nd6WIj9I2OI1.jpeg

Op 20/06 had ik mijn water laten testen in de winkel (mega vijver center te Lierde). Alles stond goed van waarden juist nog een klein beetje nitriet. Maar ze zeiden dat dit kan zijn dat een piek aan het weggaan is. Over het gebied van testen enzo heb ik nog weinig of geen ervaring maar ben wel plannes om zo een kitje te kopen.
Indien hier iemand al tips voor heeft welke tests ik zowiezo moet hebben + wat goede waarden zouden zijn voor shrimps mag je ze mij gerust delen 🙂

Mijn verdere planning zou zijn om het nano grow kitje te vervangen voor een co2 brandblus fles met druppelteller en een solenoid valve. Heeft iemand hier ervaringen met? Ik heb al forums zitten afschuimen en vond nergens antwoord op mijn vraag. Oke co2 is co2 enkel de zuiverheid is verschillend, maar is het co2 uit een brandblusser geschikt voor de aquarium?

Verder vroeg ik mij af of we hier spreken van een eivlek? Kwestie ter bevestiging zodat ik zelf een zicht heb of ik het zelf opmerk ^_^

NZDBMqXZehkBF_U5Tk84Nd6WIj9I2OI1.jpeg

Thanks alvast! En hopelijk mag ik wat antwoordjes verwachten :-D

De 2 citroentjes hebben idd een eivlek.
Maar zie ik ook nog een ander soort garnaal ?
Ik zie vuurtjes en fairly of white pearl als ik het goed heb.
Deze kruisen allemaal met elkaar.
Dan hou je straks als nakweek geen mooi gekleurde diertjes over.

Heb je voordat de garnalen in je bakje gingen nog een keertje getest op nitriet ?

En ik gebruik in geen enkele bak co2 dus daar kan ik je niet mee helpen.

Verder heel mooi bakje trouwens :thumbs:

Ja klopt je ziet nog andere soorten. Ik had al gehoort ivm kruisingen. Maar nergens hadden ze mij gezegd welke bij elkaar mochten ofniet. Zelfs niet bij een fervente hobbykweker in Lochristi.
Hierover zal ik ook wel nog bijleren en desnoods in de toekomst paar diertjes verwijderen uit mijn bakje. Wel kan ik al zeggen dat ik de diertjes hou voor mijn eigen plezier en dit niet in omloop (verkoop) zal brengen. Voor geen onzuivere rassen op de markt te brengen. Thanks voor de tip al!

Voorafgaand had ik mijn bakje ookal eens getest op nitriet.

Ja over het gebruik van co2, ik wou dit nu wel gebruiken om mijn plantengroei te stimuleren. 🙂
Juist hoop ik dat iemand mij een antwoord kan geven op mijn co2 vraag.

Kan jij mij soms wat meer vertellen welke tests ik best zou aanschaffen? En wat de "standaard" waarden zijn voor het houden van garnalen? Beetje veel leek op dit vlak.. :-D

Thanks voor het compliment, ik ga kijken voor een storyverhaal van dit topic te maken.. 🙂

De waardes hangen wat af van soort tot soort h�, je zoekt best even op internet de waardes op van de garnaal die je wilt gaan houden.
Deze moeten dan ongeveer overeenstemmen met de waardes die jij hebt.

Ik meet vooral PH, GH, KH NO2 en NO3 😉

Ik kan je ook niet echt veel over het gebruik van CO2 vertellen maar zo aan je plantjes te zien is het iig niet noodzakelijk want zijn makkelijke plantjes.

Voor (jouw) garnalen is het belangrijk dat het water schoon en stabiel is,dus regelmatig wat verversen.

Goh ja ivm het co2 gebruik, ik kan gratis co2 blussers hebben. Juist de drukregelaar enzo moet ik nog kopen via ebay voor 43� met solenoid valve en druppelteller (geen geld toch? 🙂 ).
Maar nu vraag ik mij nog steeds af of het co2 uit een brandblusser geschikt is voor de aquarium?

Donderdag ga ik wellicht eens naar Poisson d'or, misschien toch eens kijken voor een test kitje daar. Ze zijn daar nog redelijk goedkoop.

Heb trouwens vandaag m'n eerste baby shrimps gespot! #happy :-D echt keimoeilijk om te zien toch lol

Hmmmm kalkblokje? Bedoel je die grote steen?
Waren nog stenen van mijn vriendin die zij nog had van haar aquarium indertijd. Stenen zijn afgekookt voor ze geplaatst werden.

Ja die stenen (afgekookt of niet) geven veel kalk af die je PH etc. verhogen, als dit gewenst is kun je dit gebruiken, anders beter niet 😉

In het niet zo dat garnalen graag een iets hogere ph hebben?
Toen ik mijn water liet testen in de winkel zeiden ze dat mijn ph goed was en zelf nog iets hoger mocht. Rond 7 a 8?

Zitten er dan Afrikaanse cichliden in?

Waarom hebben de Meesten een PH verlagende bodem?
Omdat garnalen een PH van 6 liver hebben.
O,die heb je zelf ook, verlagend,en verhogend.

Meet je ph waarde eens.is die 6,is het prima, is die hoger!!!
Is de keuze aan jou.

Er zitten vuurgarnalen in het bakje dus een hogere ph is niks mis mee hoor.
Voor oa tijger en kardinaalgarnalen is het ook nog prima.

Inderdaad, John. Dat dat die zachter zaten.
Weet ik ook weer.
Waarom dan een verlagende bodem?

Een ph verlagende bodem is voor soorten die wel een lage ph nodig hebben zoals de hogere gradaties crs,taiwan bees en dat soort dure diertjes.

MrWipkip zei:
Voor geen onzuivere rassen op de markt te brengen.
Let wel: de soorten die Erna ziet en noemt zijn allen kleurvarianten van de Neocaridina davidii (voorheen: heteropoda). Als deze men elkaar voorplanten is geenszins sprake van onzuiverheid, want het gaat steeds om dezelfde soort. Denk a.u.b. niet dat je gedrochten aan het maken bent. De specifieke kleur zal verloren gaan, maar het blijft dezelfde soort.

~ Ivo

Ahhhh oke thanks alvast! Nu kan ik met een gerust hart mijn shrimps samen laten. ^_^

Kan er soms mij iemand een antwoord geven op de vraag of het co2 uit een brandblusser bruikbaar is voor de aquarium? Ik heb hier namelijk een brandblusser klaarstaan anders 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan