Dennerle bodem


L

Laan

Guest
Ik ben naar Hornbach geweest voor zwart filterzand. Helaas hadden ze het alleen in de maat 0,4 - 0,8 en ik meen iets gelezen te hebben over dichtslaan o.i.d. Ik durfde dit in ieder geval niet mee te nemen en omdat we de hele rit al hadden gemaakt heb ik maar voor Dennerle grint van 1-2mm gekozen. Is dit goed voor onze sluiertjes? De rand van mijn bak aan de onderkant is redelijk hoog, dus er zal een wat dikkere laag in moeten komen als ik mijn visjes wil zien grondelen. Iemand ervaring met deze bodem?
 
Ik heb er geen ervaring mee, maar een dikkere bodem is wel minder handig. Als je een heel dun laagje hebt, kun je dat makkelijker schoonhouden en heb je minder problemen als je bodem wat verstuift. Als je een heel dikke bodem hebt, gaat daar ook meer vuil in zitten en meer ammoniak ophopen, dus dan krijg je eerder een piek als er iets verstuift.
 
Je bedoelt deze zakken met korrel grind van Dennerle?

443512_0_82_nieuw_aquarium_aquatlantis_022.jpg


Die heb ik ook in mijn 1.50 mtr bak en bevalt uitstekend. Slibt niet dicht en planten doen het er goed in. Ook de sluiers kunnen er gewoon naar hartelust in grondelen.

(PS wel duur spul h�! pfff)
 
Dat zand van Hornbach (0,4-0,8) was prima geweest. Dat slibt niet dicht (met normaal onderhoud in ieder geval).
 
Ja, die bedoel ik, Patries. De prijs viel idd erg tegen, maar goed om te horen dat het jou bevalt.
Ik durfde het risico met het zand niet te nemen. Was bang dat ik er weer mee terug zou moeten en het is best ver die Hornbach. Wel jammer, want dat zand is prachtig.
 
Ja dat zand is volgens mij ook wel erg mooi. Is dat altijd in de maat 0,4-0,8 of hebben ze normaal ook nog een andere maat?
Maar ach het korreltjes grind van Dennerle is ook erg mooi....op de prijs na dan...hahaha.
Probeer niet een te dikke bodem te maken daar blijft echt veel vuil tussen zitten.
Ik woel elke week v��r het verversen (!) even met mijn vingers door de bodem en doe dit ook in mijn andere bak met filterzand zo. Dan blijft de bodem luchtig en zo hevel je meteen met het verversen de troep af die uit de bodem is gekomen.
 
Hoe dik is jouw bodem zo ongeveer, patries? En weet jij nog hoeveel zakken je nodig had?
Ik probeer in te schatten of ik genoeg heb meegenomen. Volgens mij is jouw bak ongeveer net zo groot als de mijne.
 

Terug
Bovenaan