Dennerle carbo night start op met veel bellen


HaGro

New member
Lid geworden
14 oktober 2023
Berichten
2
Leeftijd
65
Goedenorgen,
Ik zal me zo even voorstellen want ik ben nieuw op dit forum. Lees veel interessante dingen terug die heel helpend zijn voor een beginnend aquariaan!
Misschien weet iemand hier dan ook de oplossing voor het volgende probleem;
Ik heb een Dennerle Carbo Night op hervulbare Co2 fles in mijn indraaiende 160 liter bak. Hij zit op een tijdklok en is afgesteld op 30 b/m. Hij draait de hele tijd super stabiel en schakelt netjes op tijd aan en uit. Echter met het opstarten geeft hij super veel bellen. Veel en veel te veel. Ik heb dat een tijd aangekeken maar na een uur is het nog steeds veel meer dan 30 b/m. Dus dan stel ik hem handmatig weer bij en dan loopt hij weer stabiel.

Waar kan dat aan liggen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In 1e instantie denk ik dat het te maken heeft met de lengte van je CO2 slang
Die staat onder druk als ie staat uitgeschakeld, en bij het automatisch openen word er alle CO2 doorheen geperst?
Het kan ook zijn dat de CO2 fles iets teveel is gevuld, dus gaat dat op ten duur vanzelf goed komen
 
Ik vind ondanks de slanglengte een uur wel erg lang hoor. Ook vreemd dat nadat met de hand is bijgesteld hij weer rond de 30 bellen geeft want daar stond hij de vorige dag ook op ingesteld. Dus als je in dat eerste uur het aantal bellen verminderd dan zou na het terugdraaien na enkele uren volgens mij veel minder dan 30 bellen moeten zien.
Je hebt hen teruggedraaid dus dan heb je minder dan de dag ervoor toch? Het is nog vroeg en mss mis ik iets;)
 
Bij de meeste CO2 systemen is er sprake van een "na-ijl" effect. Omdat de slang weer gevuld moet worden. wanneer je in de nacht afsluit zie je dat dus elke dag terug hetgeen een extra na-instelling vraagt.
Bij een automatisch systeem welke gewoonlijk alleen uitgezet wordt bij een fles vervanging moet dit ook. Maar dan alleen bij die vervanging. Dit is dus wel normaal.
 
Bedankt voor jullie reacties!
Kan dat na-ijl effect zo lang duren?
Ik ga in elk geval zo ook even kijken of ik iets kan doen aan de lengte van de co2 spang want die is idd wel lang.
 

Terug
Bovenaan