Wat is er nieuw

Dennerle Co2 borrelt niet.. :(

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Paul Farholly
  • Startdatum Startdatum
P

Paul Farholly

Guest
Beste iedereen,

Van het weekend heb ik mijn aquariumpje ingericht. Alles opnieuw gekocht.
En daar staat hij, een mooi klein 25L bakje.

Ik heb de bodem bedekt met eleocharis en naaldgras, met daarbij een co2 busje van Dennerle. Hier moet ik het gist bijdoen en daarna water erbij.
Ik maak me wat zorgen, want het borrelt nog niet.

Ik heb een omgekeerd bakje in het aquarium gehangen, maar.. Hoe zie ik dat het nu goed zit met de co2?

Ook heb ik een dropchecker in het aquarium hangen. Deze kleurt donkergroen.
Wat niet dezelfde lichte kleur is als op de verificatiestrip...

Heb n beetje t idee dat de co2 me in de steek laat..

Kan iemand me helpen?
 
Hoi Paul,

Ik heb geen ervaring met de Dennerle Bio starter set(te minste ik denk dat je deze aangeschaft hebt).
Maar zit hier geen soort diffusor bij?
Anders zou je makkelijk kunnen zien of er co2 toegevoegd word aan je aquarium, want dan moet je namelijk grote bubbels of kleineren zien.

Als je iets meer informatie geeft, kunnen wij je makkelijker helpen 😉
 
Sorry. Het is inderdaad een startersbus bestaande uit gelei onderin, gist en water.
Er zat verder niets bij. Ik heb een co2 slang van 2 meter aangesloten. Hierna heb ik een dop van een deoderantfles aangesloten doormiddels van een gaatje in de bovenkant te boren. Deze heb ik zon 3cm onder het wateroppervlak geplaatst.

Nu zie ik dat er een bel ontstaat. Maar ik heb nog nooit gezien dat deze te groot wordt en eronder ontsnapt..
Ik ben bang dat er te weinig wordt toegevoegd, waardoor mijn planten zullen sterven.
 
Uhm, zonder co2 zullen je planten niet gelijk sterven.

En als je wel een bel ziet is dat goed. En als je zegt dat ie niet naar boven is het helle maal goed. Dat betekent dat het co2 gelijk word vermengd door het water.

Ik zou wel die deodorant dop lager hangen in je bak denk aan 5min boven het substraat.

Als de bel wel naar boven zoon gaan, zal de meeste co2 verloren gaat. Dit komt uitdat de bel dan openspringt en het zuurstof dan gewoon in de lucht terecht komt(dus weer grotere kans op een broeikaseffect).

En btw de dropchecker gaat pas na 2 dagen correct reageren. Maar als ie nu al groen is(wat ik trouwens net pas lees). Hoef je nergens zorgen over te maken.

Suc6 nog.
 
Ha! Dankje voor het meedenken.. Hoop echt dat alles zo goed is gaat.
Wat bedoel je met 5min boven het subtraat? Boven de grond?

De dropchecker geeft na twee uur aan wat het toen was. Hij is alleen erg donker groen, heb m in de dag dat ik m heb nog geen lichtere kleur zien krijgen. Hoop dat ik dat morgen zie.

De reden dat ik trouwens de dop van de deofles tegen het wateroppervlak aan heb gedaan is omdat de stroming boven geloof ik wat sterker is dan beneden. Toch maar beneden plaatsen?
 
Ja beneden, hoe langer het duurt voor de bubbel het wateropervlak berijkt. Hoe meer C02 het water kan afgeven.

Hopelijk krijg je morgen wat meer resultaat.
Misschien vanavond nog even goed schudden zodat tijdens de nacht de druk beetje kan oplopen in de fles.

Gr,
 
Ha mannen,

Ben ik weer. Het co2 dingetje gaat inmiddels al wat beter.
Alleen nu merk ik dat de planten wat geel worden. Het groeit wel, maar wordt gewoon wat geler.
Ik het naaldgras en eleocharis sp mini. Voornamelijk de sp mini wordt geel. Is dit normaal in de startfase of moet ik iets anders doen? De bak draait sinds afgeloen zaterdag, nu dus 6 dagen. Gisteren (op dag 4) heb ik 1/3e van het water verwisseld en opnieuw een klein beetje 1/3e theelepel Profito toegevoegd.
De dropchecker geeft een groene kleur, maar niet zo pastel groen als op de strip staat.
Ook lijkt het water vandaag wat troebeler te zijn.
De planten hebben geen verwarming nodig neem ik aan toch? T water is zo'n 18 graden.
 
Wat ik trouwens nog als extra vraag heb.
Ik heb de verlichting ingesteld op dat hij om 17:00 aan gaat en om 11 uur uit. Dit zodat ik er savonds ook nog van kan genieten, aangezien ik de hele dag werk. Nou vangt het aquarium uiteraard ook licht van buiten. Betekend dit dat het teveel licht vangt? (Vanaf bij elkaar 09:00 tot 23:00, of moet ik rekenen dat de lamp aan staat? Dus 6 uur?)
 
Waarom nu al water ververst?
Je bent nog aan het indraaien,om bacterie op te bouwen?

18 graden? wordt het een koudwaterbakje dan?
Bij warm,mag het wel 23-24 graden zijn.hoor.
 
Iemand adviseerde me om in de eerste week het water twee keer te verversen omdat mijn bodem (ada aquasoil) veel stoffen produceert in het begin, wat niet zo goed zou zijn voor de beplanting?
Uiteindelijk moet het water zo'n 23 graden zijn, maar omdat er nu toch nog geen garnalen in zitten heb ik het verwarmingselement er nog niet in zitten. (Zit nog in mn oude bak, samen met de garnalen).

Belemmert dit de plantengroei?
 
je verversen :thumbs: soils kunnen in het begin (te)veel voeding in het aquarium brengen.

vermoed dat je naaldgras zich nog moet aanpassen van emers naar submerse groei

er dienen voldoende co2 bellen gemaakt te worden zodat je omgekeerd bakje met de juiste afmetingen geeft (+-1% wateroppervlakte aquarium)er een kleine overproductie is van co2 (om de 2-3minuten een bel ontsnapt uit het bakje :thumbs: )

welk merk gebruik je van co2 continu test ?
meestal zit je goed bij een groene tot gifgroene kleur
 
Aah, gelukkig.
Dus ik moet het water gewoon blijven verversen?

De dropchecker is wel groen, maar n beetje donker groen.
Ik heb die van Dennerle.

Momenteel gebruik ik bioco2 omdat ik maar zon klein bakje heb.
Dit voeg ik inderdaad toe via het omgekeerde bakje. Welke net iets groter is dan 1% van de oppervlakte van mijn aquarium.
Deze heb ik aan de rechter kant van de lange zijde in de hoek geplaatst. Aan de linkerkant van de lange zijde zit mijn hoekfilter die water richting het bakje pompt.

Het naaldgras blijft juist wel prima terwijl de eleocharis geel wordt. Is dit normaal?
 
@tripple. Ik bekijk net jou bakje en zie dat je een foto toegevoegd hebt van jouw dropchecker met je papiertje met waardes er op. Zo gifgroen is mijne helaas niet. Hoe kan ik meer bioco2 injecteren?
 
is 2 meter co2 slang , niet aan de lange kant????


meende altijd dat het korter moest zijn...

de exacte afstand moet ik schuldig blijven
 
Heb hem zo geplaatst in m'n nano bakje filter blaast de co2 rond,werkt prima.

46sH4uV-E5BRfdV0OBZ4VSHU1QawaUL1.jpeg

46sH4uV-E5BRfdV0OBZ4VSHU1QawaUL1.jpeg

naaldgras gaat echt wel komen hoor,even geduld.

succes.
 
leiding zo kort mogelijk houden :thumbs:

het bakje dichter bij je uitstroom plaatsen zorgt ervoor dat er meer co2 opgenomen kan worden door het water(zolang het bakje volledig gevuld blijft met co2 ).


co2 injecteren :
kan zeker ik heb dit een tijdje gedaan door op een extra filterpomp enkel te laten draaien tijdens de lichtperiode op die uitstroom liet een eheim power diffusor onder het omgekeerd bakje aanzuigen(dit word normaal gebruikt om water te beluchten)

146487_0_82_144.jpg


er zijn er ook die aan de aanzuigkant van de filter co2 injecteren(geeft soms lawaai als er nog onopgeloste co2 door de rotor van je pomp komt)
 
Aah top!
Goede ideeen. Ik heb nu een koppelstukje op mn filter gezet waardoor de uitstroom ook dieper gaar, niet alleen in jet oppervlak van het water.

Verder heb ik het bake twee keer zo groot gemaakt zodat de bel wat groter is.
Volgensmij lukt dit wel zo.. 🙂

Thanks
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan