Dennerle co2 controller


N

Nick1i47

Guest
Ik heb sinds gister een co2 controller voor mijn aquarium. Deze heb ik gister geeikt. Het eiken verliep niet heel soepel, de waardes blijven schommelen en pas na een kwartier kwam ik op een waarde die een beetje constant was. Deze waarde heb ik ook maar gepakt bij het eiken. Nu hangt het in m'n bak en staat hij op 8.11. Hij blijft redelijk constant, maar soms schiet hij ineens uit het niets terug naar 6 en gaat dan weer terug naar 8.
Ik vroeg me af aan wat dit kan liggen. Ik heb misschien een te oude ph 4 en 7 vloeistoffen gebruikt (vloeistoffen kwamen uit 2017), maar daar heb ik al nieuwe voor besteld. Doe ik iets verkeerd? Hiervoor bediende ik het gewoon met de hand.

Bak info 260 vision dennerle co2 deluxe
Me test strip meet
ph 7.6
kh 8
gh 14


Groetjes Nick
 
Hier nog een foto best veel alg.

15424519196062185157457378179001.jpg
 
Ik heb er niet zelf ervaring mee maar dat fluctueren zou niet mogen lijkt me. Dat is een heel verschil in waarden ook. Is dit een nieuwe set?
 
De meetsonde moet bij eiken met vloeistof PH7 op 7PH uit komen en met vloeistof PH4 op 4PH uitkomen, is dat niet het geval dan kan de vloeistof te oud zijn of de meetsonde moet eerst gereinigd worden, zolang de computer nog geen E met eiken aangeeft is de meetsonde nog in orde.
Fluctuaties zijn mogelijk maar dit gebeurt hier enkel als ik Ferro bemest dan zakt hij van 6.7 naar 6.4 door bepaalde zuren waar het Ferro is in opgelost, hang je hem in de stroming met luchtbelletjes dan gaat hij ook reageren op de zuurtegraad verschillen en gaat schommelen.
zorg dat de meetsonde op de donkerste plek van je bak hangt maar waar wel iets stroming is om te meten.
Electrische interference met andere apparaten is ook mogelijk zoals Kabouter aangeeft, probeer de Dennerile computer op een andere stekkerdoos waar geen verwarming of de verlichting op staat.
Helpt dit allemaal niet dan kan je nog reset doen met reiniging vloeistof 3.3mol om de meetsonde te resetten, anders als dit ook niet helpt dan is de meetsonde aan zijn einde en laat hem dan testen in een Aqauriumzaak of hij daar ook deze problemen geeft.
 
Stroming kan verspringen van waardes veroorzaken wanneer de electrode of sensor in die stroming hangt. Het ijken (met een ij(!)) moet als hierboven aangegeven in ijkvloeistoffen. Let daarbij ook op de temperatuur van de ijkvloeistof. Liefst op zo'n 25 graden Celsius) Je hebt last van algen, zo schrijf je, maar een PH waarde van 8.11 is ook erg hoog.
 
Bedankt voor alle reactie ik denk dat de vloeistof niet goed was hij is ook niet nieuw. Hij blijft nu redelijk stabiel ik wacht even op de nieuwen vloeistof en probeer het opnieuw. Ook zal ik water verversen
 
Ik denk dat dat verspringen vooral in begin was. Hij hangt nu een dag in me bak en hij lijkt redelijk stabiel hij heeft 8.10 aan

15424596722807772685405429909138.jpg
 
Hij is niet nieuw moet ik de pomp zo richten dat hij de co2 door de bak blaast?
 
Ik denk dat dat verspringen vooral in begin was. Hij hangt nu een dag in me bak en hij lijkt redelijk stabiel hij heeft 8.10 aan

Bekijk bijlage 262557
Wat dus te hoog is. Opnieuw ijken op vloeistof PH 4 en PH 7. Dan de controller instellen op de gewenst waarde. Naar je planten ziende zou ik kiezen voor een controllerinstelling van zo'n 6.8 tot 6.9. Ik meen Ludwigia op de foto te zien, dat is een plant die van licht houdt, Anubias zie ik ook, deze plant mag in de schaduw staan. De groene alg die we zien betekend, in ieder geval, een tekort aan CO2. Dit klopt met je meting, er wordt een PH van 8.1 aangegeven. (Even er van uitgaande dat je ijking juist was...) Mogelijk is er ook nog een fosfaat tekort maar kijk eerst naar het CO2 niveau. Probeer daar waar mogelijk de groene alg te verwijderen. Ramen, hout, steen, e.d.
 
Foto's even bekeken van de planten en de omgeving,

Er gaat iets scheef in je waterhuishouding en wel het volgende.

Groene algen duid op te hoge PH met zeer lage/geen Co2 in het water en voeding te korten voor de planten zoals Fosfaat en waarschijnlijk ook nitraat.
Staghorn en baardalgen en ook een teken van een veel te laag Co2 en te weinig voeding voor de planten.

Als ik mij niet vergis zie ik een interne juwel filter en nog twee losse filtertjes draaien ?
Stoppen daarmee omdat je nu zoveel water verplaatst ben je ook snel je Co2 kwijt uit het water, het Co2 Diffusor in de stroom plaatsen van het interne Juwel filter die met de uitstroom naar de vooruit gericht moet staan om niet te veel oppervlakte water in beweging te brengen wat je Co2 kost.

Ga eerst voordat je een waarde in de Dennerile computer gaat invoeren je water meten op KH en hier kan je de gewenste PH voor invullen, PH van 8.10 is veel te hoog of je sonde werkt niet naar behoren met meten.
Via het tabel voor Co2 en KH waarde kan je pas weten hoe hoog je PH moet zijn voor effectief Co2 in het water.

Planten staan bij jouw onder de algen en staan te stagneren en te kwarren.

meet je fosfaat en nitraat, deze moet minimaal 10-20mg nitraat bevatten met 0,5-1mg fosfaat. iets daarboven is geen probleem.
Als je Co2 op orde is gekomen 3x per week planten voeding toedienen dat is beter als 1x per week omdat planten geen voeding kunnen opnemen voor heel een week.

als plantenvoeding heb je nodig.

Easy life Profito
Kalium
Ferro
en zo nodig Fosfo en nitro bij gebrek aan Nitraat en Fosfaat.
E15 tabs van Dennerile bij de wortels bij de planten die dat nodig hebben of kleibollen/tabs met alle suplementen kan je kant en klaar kopen.

Fosfaat en Nitraat hoef je meestal maar 1x per week te geven na gemeten te hebben wat er na de waterwissel nog in het water zit.
 
Ik heb net water ververst. Ph waarde is nu 7.4
Ook heb ik de pompjes verwijderd. Ik heb ook voeding in de grond gestopt, weekje treug Van die klein bollen. 16 stuks
Ik geef elke week 65m ferropol en elke dag 5 druppels ferropol 24, 5 druppels

Heb ook nog meer middelen zie foto's.

15424766330417674482932576033948.jpg


1542476654670226353638229309270.jpg


15424768164648166284699708975650.jpg
 
Nu lijkt die toch redelijk gelijk aan de test strip en vloeistof test.

15424774607977156651728078582021.jpg
 
Ik zou als eerste een set druppel testen kopen.

Op zijn minst. Nitraat, Fosfaat en KH.

KH, heb je nodig voor je pH in te stellen.
Nitraat. Tussen 10 en 20 houden als richtwaarde.
Fosfaat. Tussen 0,5 en 1 houden als richtwaarde.

Zorgen voor een groene co2 checker.

Voor de planten heb je in eerste instantie alleen profito en nitro en fosfo nodig.

Voor nu, kun je het kant en klaar kopen. Voor later kun je ook poeders kopen.
Of een alles in één product.

Ijzer heb je niet nodig, dit zit al voldoende in de profito.
Je hebt ijzer en kalium alleen nodig bij een echte plantenbak, met dito verlichting.

Alle overige middeltjes niet gebruiken.

Ph sonde. Weet niet hoe oud deze is, en of deze droog bewaard is.

Ph sonde 24 uur in 3M KCl zetten. Daarna kalibratie doorlopen.
In de bak hangen.
Na een week de sonde in pH 7 oplossing hangen en kijken of dit nog klopt.
Zo niet, dan opnieuw kalibreren.
 
Mijn kh waarden is 7 of 8 getest me druppel test 3x kreeg 7 of 8
 
Hoe moet ik dat doen dan. Welke knop is dat

15424814007964104808415893026317.jpg


En wat raden jullie met aan met licht. Ik zou hem graag tot 11 uur savonds aan hebben waneer zou ik hem dan aan moeten doen, voor een goede groei.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hou de KH waarde op 7 dan moet je PH tot 6.9 dalen door het Co2.
Hoe gebruik jij je Co2 met een drukfles of bio ? als de PH namelijk niet gaat dalen na x aantal uren dan dien je te weinig Co2 toe door het Diffusor ofwel misschien druk verhogen van het regel ventiel of het aantal bellen verhogen per minuut.
Dat is even uitdokteren maar je kan niet teveel gaan geven omdat de computer dan het ventiel sluit en stopt met Co2 geven, neem aan dat je een elektrische ventiel tussen je aanvoer hebt zitten ?
 
Hoe moet ik dat doen dan. Welke knop is dat

Bekijk bijlage 262576

En wat raden jullie met aan met licht. Ik zou hem graag tot 11 uur savonds aan hebben waneer zou ik hem dan aan moeten doen, voor een goede groei.

Druk op Auto dan geeft hij een cijfer aan en dit is de waarde KH , hier maak je 7 van met de pijltjes , wachten en hij springt weer terug op de gemeten PH van je water en de computer regelt de aanvoer en bij bereikt slaat het ventiel dicht en als hij weer stijgt gaat het ventiel weer open.

De computer kan niet in en uit schakelen met tijden tegelijk met je licht dus hij blijft in jouw situatie dag en nacht aan staan en Co2 regelen.
Wil je dat ook schakelen dan zal je een 2e elektrische ventiel moeten kopen die op 230volt werkt en tussen de fles en andere elektrische ventiel moeten plaatsen, hier op zet je dan een tijdschakelaar die je een uur voor het licht aan inschakelt zodat het ventiel open staat tot 1uur voor het licht uit gaat.
 
Laatst bewerkt:
Oke bedankt voor de info het is me gelukt. En ik heb een gasfles met ventiel en magneet ventiel hij staat nu op 7.25 en hij blijft dalen. Rustig
 
En Je zegt jou je kh waarde op 7 maar hoe doe ik dit of bedoel je de instelling op de controller?
 
Ik zie ook dat je uitstroom naar beneden blaast, iets hoger mag ie wel zodat je iets oppervlakte beweging hebt.

En links heb je een luchtpompje? zonde van je Co2
 
Oke ik zal hem uit zetten als ik de uitblaast verplaats dan richt hij niet meer op het co2 dan zal het recht omhoog gaan. Is dit niet erg?
 
Zou hem er wel af kunnen halen maar denk dat het gat dan groter is er misschien minder stroming? Dan stroomt hij wel rechtvooruit en zal ik de co2 nog in beweging kunnen krijgen. Moet ik dit doen?
 
Ik heb het topic diagonaal gelezen, ik zie dat je al geholpen wordt dus daar ga ik me niet mee moeien.

Maar wat ik nergens las (tenzij ik er diagonaal naast keek :engel:) is het volgende:

Je diffuser geeft te dikke belletjes waardoor de co2 niet veel kans krijgt om op te lossen. In combinatie met het feit dat de belletjes niet ideaal meegenomen worden in de stroming zorgt dat ervoor dat je ahw tegen de bierkaai vecht. Verhoog je de BPS dan zullen de bellen waarschijnlijk nog groter zijn en dus nog sneller ontsnappen. Zo blijf je bezig...

Waarom geeft hij te dikke bellen?
Ten eerste omdat het membraan zichtbaar vervuild (dus verstopt) is maar ook omdat dit model echt niet ideaal is vind ik, zeker niet voor deze bakmaat.
Misschien in kleine bakjes maar dan nog ben ik geen fan...

Ik zou je adviseren om de diffuser uit onderstaande link te bestellen. (het grootste model)
Hij is vrij goedkoop, uit plastiek dus sterk en geeft echt fijne nevel (werkt echt veel beter dan het model dat je nu gebruikt weet ik uit ervaring). De fijnere nevel wordt ook veel makkelijker meegenomen in de stroming.
En als het praktisch haalbaar is kan je de diffuser dicht bij de intake van je interne filter monteren zodat de nevel door het filter wordt getrokken! :thumbs:

https://www.azaqua.nl/co2-diffusors/neo-co2-diffusor


Een andere goede en betaalbare optie van interne diffuser zijn trouwens de 'Bazooka-style'-diffusers.
Die geven ook echt fijne belletjes!

https://www.google.be/search?q=bazo...qNzeAhWDalAKHbQGA40Q_AUIDigB&biw=1381&bih=651
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor je reactie ik snap wat je bedoelt. Ik ga die bestellen had ook nog een ander hier maar die lijkt me ook niet beter. Ik ga die bestellen bedankt
 
Bedankt voor je reactie ik snap wat je bedoelt. Ik ga die bestellen had ook nog een ander hier maar die lijkt me ook niet beter. Ik ga die bestellen bedankt

:thumbs:
Laat zeker weten hoe hij bevalt na een tijdje. Altijd interessant.
(Ik ben er eerlijk gezegd vrij zeker van dat je snel zal merken dat hij beter werkt... :engel:)

Voor de duidelijkheid: dat betekent niet dat dit volgens mij hét wondermiddel is dat al de problemen zal oplossen natuurlijk. ;)
Maar ik denk wel dat het zal helpen tijdens de zoektocht naar de oplossing. Fijnere nevel zorgt sowieso al voor een betere opname en kleinere bubbels zijn makkelijker te "sturen". Stap voor stap aanpakken met andere woorden.
 

Terug
Bovenaan