Wat is er nieuw

Dennerle flipper versus micro perler....

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rogerke45
  • Startdatum Startdatum
R

Rogerke45

Guest
Afgelopen zaterdag heb ik mijn Dennerle flipper vervangen door een Dennerle micro perler.
Het verschil in verbruik is gigantisch. Van 80 bellen/minuut met de flipper naar 20 bellen/minuut met de micro perler. Continuetest is al 3 dagen mooi heldergroen.

Het bewijs dat de micro perler, door de veel kleine belletjes, veel beter werkt en dat kleine belletjes veel beter worden opgenomen door het water? Of is de flipper echt zo slecht?

Mijn bak is 70x70x70cm en bevat zo'n 300liter water.

Deze dus:

cy9HBEOfZOjVuqNMdMFUs_trMv8IMJmr.jpeg

Heb je geen last van een waas aan belletjes door de bak??

jessicapilon zei:
Heb je geen last van een waas aan belletjes door de bak??

Je ziet de belletjes wel in het water ja, maar ze worden snel door de stroming opgepikt om vervolgens op te lossen. Met een diepte van 65cm halen ze de oppervlakte niet eens. Heel af en toe ontsnapt er uit de perler ook een groter bel, die bereikt dan meteen de oppervlakte.

Hij zit nu nog tegen de voorruit maar zodra ik zeker weet dat ie stabiel blijft lopen, zoals nu, plaats ik hem uit het zicht.

20 bellen ten opzichte van 80 is me nogal een groot verschil. Ik houd er ook nog rekening mee dat er co2 belletjes direct in de continuetest terecht komen en dat ie daardoor heldergroen is.

In principe zijn alle bellen die aan het oppervlak komen 100% verlies.

Een flipper kan goed werken en zou zuiniger moeten zijn.
Alleen wordt hij vaak veel te klein gekocht.
Zeker in een plantenbak heb je een grote flipper nodig die dan meestal als een mastodont over komt in de bak.

JBL heeft trouwens nu ook een 'atomizer'
http://www.jbl.de/?lang=nl&mod=products ... il&id=7319

Zelf hou ik het bij mijn Aquamedic 1000. 😉

Ik heb in mijn vorige aquarium zowel een flipper als een taifun gehad. De flipper is een echt onding. De kleine spleetjes zitten snel verstopt met alg. En de bellen komen bijna geheel boven. De taifun deed het beter, had deze ook langer gemaakt. De bellen waren wel een heel stuk kleiner, maar er ontsnapte ook veel.
60 bpm op een 150 liter bak met KH 5.
Nu heb ik een inline atomizer (micro perler in de slang) en mijn nieuwe aquarium is 300 liter. Maar ik gebruik nu nog maar 40 bpm, bij een KH van 5. Dus veel efficienter.
Ik heb een glazen micro perler gehad, deze deed het ook heel goed. Maar ik werd gek van het tjirpen van die belletjes.

Ik heb de medium flipper op de meter bak en de belletjes komen boven als ze ongeveer 80% kleiner zijn dan beneden. Dus ze lossen redelijk op denk ik.

Ik overweeg ook om die van JBL te gaan komen maar ben steeds bang dat je allemaal belletjes in de bak krijgt.

jessicapilon zei:
Ik heb de medium flipper op de meter bak en de belletjes komen boven als ze ongeveer 80% kleiner zijn dan beneden. Dus ze lossen redelijk op denk ik.

Ik overweeg ook om die van JBL te gaan komen maar ben steeds bang dat je allemaal belletjes in de bak krijgt.

John,

Zit jij (net als een ancistrus) met je neus tegen het glas?
Zo niet, dan zie je die belletjes niet.
Wat ik hier vanaf de bank zie, zijn zuurstof belletjes van de planten.
Geen mist.

Ik heb deze gekocht. Voor die prijs kun je het wel proberen.
http://nl.aliexpress.com/item/Up-Aquari ... 19465.html

Wel geduld hebben. Duurt ongeveer 3 weken.

Nou zolang ik mn leesbril op heb niet hoor 😀 😉

Ik zal het dan toch maar eens gaan proberen binnenkort denk ik. Wie niet waagt wie niet wint he 😀.

Iemand nog enig idee of die fijne belletjes die door de bak gaan de co2 continuetest negatief kunnen be�nvloeden?

Ik kan me voorstellen dat die belletjes er in terecht kunnen komen en dat de continuetest dan meer co2 aangeeft dan dat er daadwerkelijk in het water zit. Mijn Dennerle co2 test is open van onder en daar kunnen best belletjes in komen.

Rogerke45 zei:
Iemand nog enig idee of die fijne belletjes die door de bak gaan de co2 continuetest negatief kunnen be�nvloeden?

Ik kan me voorstellen dat die belletjes er in terecht kunnen komen en dat de continuetest dan meer co2 aangeeft dan dat er daadwerkelijk in het water zit. Mijn Dennerle co2 test is open van onder en daar kunnen best belletjes in komen.

Als je die continue test niet direct boven de perler (of in de bellenstroom) hangt zal het wel meevallen!

Best handig dat zo'n continue test open is van onder.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan