Wat is er nieuw

Dennerle hoekfilter beginnersvraag over onderhoud

• Onderwerp starter Onderwerp starter MacMouse
  • Startdatum Startdatum
M

MacMouse

Guest
Hi, een beginnersvraag, I
Ik heb een dennerle hoekfilter in een nano van 35l, met een wil filterdeel en daaronder een zwart sponsje.
Filter schoonmaken doe je door uitspoelen in water uit je aquarium zodat je bacterien bewaard blijven.
Nu is mijn witte filterdeel na 1 maand al heel donkerbruin, dat heeft denk ik ook de maken met de aqua soil die ik als bodem heb .
Mijn vraag is dus: is het correct dat ik zowel het witte als zwarte deel alleen af en toe uitknijp/ spoel?
Dennerle , maar ook anderen geven aan dat het witte deel soms vervangen moet? maar hoe zit het dan met het bacterien bewaren? Is dit pure commercie?
Dank om mij even op het goed pad te helpen ( en te houden) Mijn waterwaardes zijn goed tot nu toe.

Wit filterspons (het hele fijne) zal na verloop van tijd te verzadigd raken om nog schoon te kunnen spoelen en zou je dan inderdaad moeten vervangen. Ik heb zelf geen Dennerle hoekfilter dus ik weet niet precies hoe het eruit ziet, maar zelf vervang ik dat witte spul na 2 a 3 weken met filterwatten, wat vaak veel goedkoper is dan een vulling van de fabrikant.

oke, maar als je dat dan vervangt hoe zit het dan met je bacterien? Zit er dan genoeg in het kleine zwarte sponsje alleen?

Goede vraag.. Even het betreffende filter opgezocht en het witte filter is wel een groot deel van alles. Lastig, maar voor altijd er mee doorgaan zit er waarschijnlijk niet in dus je zal wel moeten vervangen op een gegeven moment. Zo lang mogelijk uitstellen en na vervanging je bak een week lang heel weinig voeden en het moet wel goed komen. Dit soort kleine filters zijn vaak lastig in het onderhoud.

Wil je iets betrouwbaarders; zet er een klein potfilter (Eheim classic 150 bijvoorbeeld) onder. Of de Dennerle scapers flow hang on the back is ook wel een mooi filer.

Veel bacterien zitten ook in je bodem en dat scheelt al veel. Je kan misschien dat witte gedeelte licht uitspoelen zodat je niet alles kwijtraakt maar p den duur moet je dit wel vervangen. Ik ben dan ook geen fan van deze filters en gebruik de mini pat of de Aquaflow 100.

Ja ik ben het met John eens dit is niet ideaal.
Ik vraag me af is het filter materiaal in twee of die delen te knippen/snijden is?
Dan kun je het in delen vervangen.

Dit gezegd hebbende kan ik me niet voorsellen dat dit filter biologisch veel doet.

Ik heb deze in mijn 20 liter TB bakje en bevalt prima, het onderste sponsje maak ik goed schoon omdat daar veel vuil in ophoopt, de witte 3hoek filter spoel ik voorzichtig uit, ik heb er wel een uitbreiding opzitten met wat hard materiaal.

Ze zijn natuurlijk ook voor kleine bakjes bedoeld met een minimale belasting.

Ik heb dat filter ook jaren gehad. Voor bij garnalen is het een goed filter.
De bodem bevat genoeg bacterien om de filterwissel even te overbruggen.

Het witte filter is evt. ook te vervangen voor een hervulbaar element. Hierin kun je filter granulaat doen.

Dank allen, ik las inmiddels in veel reviews op Amazon.de dat het witte deel probleemloos vervangen kan worden. zal me hier nog wat verder in verdiepen..Bij sommige lees ik dan dat ze oude filter uitnijpen boeven de nieuwe of de nieuwe ook even in aquariumwater laten liggen. Het witte deel bestaat uit 3 lagen. Men is er heel tevreden over, juist over de hoge filtercapaciteit ( wel in nano)
Zal me ook zeker in andere door jullie genoemde fiters verdiepen. Pompje is geluidloos bij deze Dennerle en dat vind ik ook zeker een pluspunt en ongeveer 1x per half jaar vervangen vind ik te overzien.

Groet,
Cilia

Eens in de maand haal ik het hele filtertje uit elkaar en spoel ik alles uit onder de kraan. Het zwarte sponsje doe ik elke week!
Op een bepaald moment gaat het witte filtermateriaal pluizen en loslaten, dan is het tijd voor een nieuwe.
Als je een beetje handig bent kan je het kunststof frame uit elkaar halen en zelf een stook filterwatten ertussen klemmen.

Bij sommige lees ik dan dat ze oude filter uitnijpen boeven de nieuwe of de nieuwe ook even in aquariumwater laten liggen
Uitknijpen geloof ik niet zo in en het nieuwe filter in aquarium water laten liggen ook niet. Het filter gaat toch je aquarium in, dan ligt hij al in aquarium water 😛
Gewoon vervangen indien het nodig is, niets anders van maken.

Eens in de maand haal ik het hele filtertje uit elkaar en spoel ik alles uit onder de kraan. Het zwarte sponsje doe ik elke week!
Op een bepaald moment gaat het witte filtermateriaal pluizen en loslaten, dan is het tijd voor een nieuwe.
Als je een beetje handig bent kan je het kunststof frame uit elkaar halen en zelf een stook filterwatten ertussen klemmen.
Dank, heel duidelijk antwoord, kan ik wat mee🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan