Wat is er nieuw

Dennerle kristal kwartsgrind diamant zwart

• Onderwerp starter Onderwerp starter Gabriël
  • Startdatum Startdatum
G

Gabriël

Guest
Hallo forumleden,

Ik ben zojuist begonnen met het inrichten en opstarten van mijn aquarium.
Mijn ervaring met dit grind is dat het niet schoon te krijgen is.
Na 10 x spoelen in warm/heet water, roeren en afhevelen van vies water lijkt het wel dat er geen eind aan komt.

Heeft iemand anders deze ervaring met dennerle? Bij elke spoeling wordt het water toch weer (licht)troebel. Hoevaak moet ik hiermee door gaan?

Is het nodig om zo grondig te spoelen? of gaat het alleen maar om vuil die ontstaat bij het spoelen van de eerste en tweede keer?

ik hoor graag van jullie
Gabri�l

Ik heb massa's grind van Dennerle staan spoelen maar nog nooit overdreven vuil vanaf gekomen.
Is het niet gewoon troebel door het warme water?

Op de verpakking staat dat het gespoeld dient te worden met warm water. Echter is het niet super troebel maar merk je wel dat het water in de emmer licht verkleurd bij elke spoel beurt.

Hoeveel grind per keer doe je in de emmer?

ongeveer 5 KG

Dat is iig niet overdreven veel.
Na een keer of 5 spoelen moet het wel goed zijn hoor,weet ook niet hoe de verkleuring komt of wat het precies is.

Misschien is het ook wel een utopie dat ik uiteindelijk super helder water overhoud.
Ik bedoel meer: het verkleurd heel licht.

Moet ik doorgaan tot er niks meer vanaf komt of kan ik na 5 x wel stoppen?
Ander ben ik een halve dag kwijt voor 30 kg. 😛

Door het warme water en het omwoelen zal het nooit helemaal helder worden dus denk dat je dan kan spoelen tot je een ons weegt idd! 😉
Naar mijn idee moet je met ongeveer 5 keer spoelen wel veilig zitten hoor.

Zo, ik heb het na 8 x spoelen de rest er ook in gedaan.
Kan het trouwens kwaad wanneer er minder goed gewassen grind in het aquarium zit? is dit alleen uit praktisch opzicht? stofwolken en kleur water? of ook giftig voor de vissen?

ps. John bedankt voor je snelle reactie.

Als het stof nou giftig is, wat dan met het grint?

Gewoon goed doorfilteren komt het ook goed.
En eers snelgroeiers in je bak doen.
Desnoods drijvend, haalt silicaten uit je water.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan