DENNERLE-Kristal-kwartsgrind-donkerbruin


F

Frogfairy

Guest
https://www.hornbach.nl/shop/DENNERLE-Kristal-kwartsgrind-donkerbruin-10-kg/3150321/artikel.html

is dit een fijn substraat? Ik vind het wel mooi, wil het liefst een bruine substraat (zwart vind ik te onnatuurlijk maar wil wel donker, liefst een beetje denkende aan aarde) en wil niet met een voedingsbodem gaan werken. Ik zal de boel als beginner nog te vaak omgooien in het begin zeker. Ik wil in eerste instantie met crypto's, limnophila sessiflora en zwaardplant werken wat substraat wortelende plantjes betreft.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind het een fijn grind. Hij kan wel afhankelijk van je lampen iets anders kleuren. Als ik het goed herinner heb ik de kleur reebruin, deze ziet er met mijn (antieke :DD) t8
lampen een klein beetje oranje uit.
 
Ik heb deze bodem in het zwart en al jaren als een prima bodem beschouwd, ik denk alleen dat het niet erg geschikt is voor zuivere bodembewoners, erin grondelen kan b.v. niet.
 
Heb ook de zwarte versie gehad, tegenwoordig veel bodembewoners of zandzevers dus alleen nog maar zand.

Hornhach heeft ook een bruine aquariumzand (0.4-0.8mm korrel) als je daarin geïnteresseerd bent.
 
Een klein beetje oranje onder bepaald licht vind ik geen bezwaar.

Ik zat aan grind te denken boven zand ivm met iets makkelijker schoon te maken en beter blijven liggen. Tenminste dat lijkt me zo. Ook heb ik gehoord dat zand sneller dichtslaat en het voor planten lastiger wortelen kan zijn. Ik wil wel fijn grind. Ik heb tot nu toe alleen het verschillende grootte gemengde grind in allelei natuurkleurtjes door elkaar gehad. Dit grind staat net wat deftiger/rustiger, Lijken me de platy's ook mooi tegen af te steken. Wel iets duurder dan wat ik had. denk 20kg nodig te hebben, dus 2 zakken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is stuk duurder dan een zak zand ja. Heb er bodembewoners op gehouden, wel te verstaan codydoras. Het kan en gaat, want het is een afgeronde korrel. Maarr... sinds ik zie hoe het gedrag is op zand; veel natuurlijker en toch heel anders.
De genoemde planten willen wel voeding bij de wortels, maar zou gewoon gaan voor voedingscapsules. Werkt hier ook meer dan prima
 
Ik was van plan voor een slakje of 2-3 te gaan (geen poelslak) en wellicht wat Japonica garnalen, of vuurgarnalen als ik er een "overschot" van krijg in mijn garnalenbakje. Ik heb namelijk even goed onderzoek gedaan naar corydoras na wat opmerkingen als je jouwe op dit forum.

Ben er ook van overtuigd nu dat ik beter niet voor cory's kan gaan met mijn huidige plannen. Ben nog naar andere alternatieven op grind en met Platy's die dus geen Cory's zijn. Enige zekere bewoners nu in mijn plan, 6 platy vrouw, 2 man, vollegid gemend kleur/tekening. Hoe verschillender hoe leuker.

Ben er wel achter ondertussen dat winkels heel snel zeggen oh dat kan wel hoor. Willen natuurlijk verkopen. Dus doe mijn vooronderzoek eerst liever even hier ^^ De winkel die zei, maanvissen, stuk of 3 in een bakje van 25 liter kan prima vertrouw ik wat minder op woord nu ;)

En duurder dan zand yep, maar ik denk wel. Je doet er jaren mee en is wel een zeer belangrijk element in hoe je bak overkomt visueel en praktisch gezien. En met maar 1 groot aquarium is meteen investeren in iets waar ik echt tevreden over ben wel een goed idee, al is het duurder,
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb het momenteel in m'n bak liggen, precies dezelfde kleur maar dan gemengd met de leigrijs variant. Heb in m'n oude bak soortgelijk grind gehad. Ik hou er wel wat Corydoras aeneus op en die doen het prima, gaan met hun snoet erin en nooit afgesleten baarddraden gehad (staat overigens ook op de verpakking dat het hier voor geschikt is). Kan me overigens wel vinden in de mensen die zeggen dat zand nog beter/natuurlijker is voor Cory's. Ik heb voor dit grind gekozen omdat ik ook met ondersteunende bodemverwarming werk en zand dan geen optie is.

Je zou wel voor filterzand kunnen gaan, slipt als het goed is ook niet dicht. Zijn ook zat topic over te vinden op dit forum.

Gr
Stefan
 
Heb dit grond sinds een paar weken ook in mijn lido en ben er tot dusver erg tevreden over.
 
Bedankt voor de reacties allemaal. Ik heb nu 20 kg thuis liggen van dit spul. Dus dit is het geworden :)
 

Terug
Bovenaan