Wat is er nieuw

Dennerle Marinus Opstarten.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Nigeldv
  • Startdatum Startdatum
N

Nigeldv

Guest
Goedendag Aquaforum,

Ik ben al een tijdje bezig om een zeeaquarium te beginnen.
Ik heb hierbij voor een Kleine Dennerle 30L omdat ik simpelweg geen plek hem voor nog een grote aquarium(Heb zelf al een zoetwater Lido 120).
Nou zit ik dus in me opstart fases. en zit ik inmiddels in de 6de week van het opstarten.

Om even een goed verleden te geven, heb ik dit aquarium overgenomen via marktplaats. met levensteen en kleine stukjes koraal maar geen water. Nou heb ik tijdens de eerste opstarting van me zee aquarium wat fouten gemaakt. eerste fout was dat ik het verdampte water met Zeewater aanvulde ipv osmose water(Ik kon mezelf wel voor me kop slaan). Ik heb toen na enkele weken 3 turboslakken en 2 hermiet kreeftjes erin gedaan. Nadat kwam ik met een "goed" idee om een Eheim pomp aan de sluiten met wat EHEIM phosphateout In de eheim filter met wat EHEIM MECHpro. (dit heb ik ergens gelezen dat dit het groene alg wel tegen zou gaan). Nou dit heeft er dus voor gezorgd dat alles in me aquarium de volgende ochtend dood was en het vreselijk stonk na rotten ei. Super stom en echt zielig voor die beestjes. maar ze waren helaas niet meer te redden.

Toen ben ik naar rifwachters in Hilversum gegaan en heb ik samen met de verkoper wat dingen kunnen uitzoeken en besloten (omdat het om een klein aquarium ging) om gewoon lekker van 0 te beginnen. Heb leuk kunnen spelen met de Stenen en met wat tips heb ik 3,8 KG aan stenen kunnen vinden die mooi en luchtig in het aquarium staan. Ook heb ik voor mijn Filter/oppervlakte filter een ingedraaide filter gekregen. Dit was iets meer da 5 weken geleden. Nu zit ik dus met hetzelfde probleem als eerst. De groene alg.

Ook heb ik er nog geen zand in. omdat dit anders vol met alg komt te zitten.

Hier zijn de waardes die ik nu heb gemeten(En kwam ik er ook achter dat mijn nitriet test kitje op was. dus die komt dinsdag alsgoed is weer binnen en zal ik die ook meteen posten)

PH: 8.0
KH: 8.3
N02: ?
NO3: Niet meetbaar
Fosfaat: Niet meetbaar
Cal: 450
Mag: 1440

Apparatuur:
Dennerle Reef Light (Lamp vervangen voor 3 wit 1 blauw, Oude lamp nog aanwezig)
Fluval 50 watt + temp display
Hydor nano Stromingspomp 900 l/h
Dennerle Bio Circulator 4 in 1
Hydor Smart level Control (Voor het osmose water)
Eheim Opstroming pomp (Voor het osmose water)
Dennerle Nano coolair(voor in de zomer)

Nou heb ik enkele vragen:

Het eerste is:

Ik heb veel last van groene alg. over het hele aquarium, en kan eigenlijk niet veel vinden over groene alg in deze hoeveel heden. Behalve dat een opruimploeg dit weg haalt. Nou heb ik een beperkte keuze omdat ik met een 30L aquarium werk en hier dus niet snel vissen in kunnen.
Wat zouden jullie aanraden hieraan te doen?

De tweede vraag:

Opruimploeg, Wat moet ik halen? Ik heb eens gelezen om 1 turboslak per 10L te nemen. Klopt dit of moeten er meer of minder in?
1-2 hermietkreeftjes?
zijn er nog andere opties?Zeeegel of zeester?

De 3de vraag:

Waterversen tijdens het opstarten: Doen of niet doen?
Ik lees hier en daar om het niet te doen en op andere forums weer dat het wel kan. Wat doen jullie?

En als laatste vraag:

Ik begin net en wil er het beste van maken. Ik weet dat een klein aquarium moeilijker is dan een wat grotere omdat de waardes snel kunnen omslaan. Maar helaas is groter geen keuze en vind ik dit zeker een mooie oplossing. Ik zoek dagelijk dingen op. veel verhalen gelezen en veel geleert maar er is altijd meer om te leren.
Zijn er nog tips? wat zijn jullie tegengekomen wat je graag zou willen delen waarvan ik kan leren.

Hierbij volgen wat foto's van mijn aquarium:

Foto 1
Foto 2
Foto 3
Foto 4

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen. Ik wil het beste voor de diertjes die hierin gaan en heb daarbij hulp nodig. Sommige vragen zijn simpelweg niet snel te vinden op het internet.

Met vriendelijke groet,

Nigel(Ngdv)

Antwoord op vraag 1 en 2: Turboslakken, poetsgarnalen, hermietkreeftjes, enz. Alle soorten ecsenius en gobiodon zijn wel leuk, misschien zijn die wel leuk.
3: Ik zou het niet doen tenzij er iets echt mis is.
4: Vaak water verversen, waardes goed bijhouden en geduld hebben, dan komt het goed.

Je nitraat test je 0 omdat alle algen dit consumeren voordat je het meet.. Probeer gewoon niks te doen, de algen zullen alle voedingsstoffen op verbruiken, en als het opbis, gaan ze dood, dan pas ks de opstart voorbij
Hoewel er uiteraard veel manieren zijn om op te starten, blijf ik dit de beste vinden

groene alg lekker laten zitten..
gaat vanzelf weg.. pas als dit weg is verder gaan met de opstart van je aquarium..
iig dat is wat mij ooit verteld is over zoutwater aquariums.

Momenteel ziet het er al een stuk beter uit!
Moet wel zeggen dat het aquarium de hulp van een Zeehaas heeft gekregen.
Deze word tijdelijk ingezet en mag hem daarna omruilen voor een paar slakken.

Na een week ziet het er al echt een stuk beter uit.
kleine plukjes hier en daar nog en dan mag die(Helaas want ik vind hem echt super leuk) weer terug naar de winkel. en neem ik wat turboslakken mee.

Toch bedankt voor de reacties! nadat de slakjes erin zitten wacht ik nog enkele weken voordat er iets anders in komt. (waardes zijn al wel 2 weken goed. maar wacht toch nog even)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan