Dennerle nano cube


N

NanoGarnaal

Guest
Misschien kennen jullie me nog, maar waarschijnlijk niet. Maar het is zover, ik mag eindelijk een Nano Cube kopen voor garnalen. Nu wil ik graag Crystal red/blacks hebben hierin, maar ik twijfel over de maat van de Nano Cube. Ik wil of de 30 L nemen of de 60 L, maar alleen de 60 L als er kleine vissen bij zouden kunnen, kan dit? En zoja, welke?
 
Ik zou zelf voor de 30L gaan met alleen garnalen. Als je toch de 60 liter wil nemen dan kan dat met een bijvis wel, maar hou er rekening mee dat vooral de kleine garnaaltjes kunnen worden opgegeten.
Ik heb de 60 cm met de Rode Sakura erin met een aantal Brigittea en 2 Honinggourami s.
 
Ok� bedankt voor de tips! Ik wou graag een zwarte bodem, welke zouden jullie daarvoor aanraden? Ik ga dan voor de 30 L denk ik :) En omtrent het nemen van de garnalen, kun je deze ook bestellen? Want dat heb ik wel is gehoord.
 
Betrouwbare site? Geen dode tijdens de aankomst? En is die blauwe garnaal moeilijk? Maar daar had ik over gehoord dat die meestal doorzichtig zijn met een blauwe waas, of klopt dat niet?
 
En omtrent planten? Welke zouden jullie aanraden? Ik begin nu toch weer enorm te twijfelen tussen de 30 en de 60, want het is toch wel 30 L verschil. Hoeveel garnalen zou je kunnen houden in de 30 en hoeveel in de 60? En met hoeveel garnalen beginnen?
 
Garnalenparadijs heeft ook goede garnalen is is betrouwbaar. Rendo heb ik ook goede ervaringen mee maar vraagt veel porto.
 
Welke zouden de mooiste zijn? Of maakt dat niet veel uit? Ik ga het aquarium eerst indraaien, ik denk dat ik hem morgen bestel, en dan na 4 a 5 weken wil ik de garnalen gaan bestellen, of ik haal ze op, kan natuurlijk ook haha. Ik ben tenminste nu aan het genieten van alle mooie garnalenaquariums om inspiratie op de te doen.
 
Wij hebben nu een groep van het garnalenparadijs en ze zijn prima van kwaliteit.
 
Zien er beide geweldig uit! Ik had nog een vraagje omtrent de voeding, wat moet ik geven? Ik weet dat je die bladeren kunt geven, alg zullen ze wel eten. En Denise, ik vind je aquarium echt fantastisch, ik heb alles gelezen over je garnalen aquarium en het ziet er zo mooi uit, die bodem vind ik ook fantastisch, waar kun je die bestellen? En die grote stenen vind ik ook werkelijk waar geweldig :)
 
Hoi nanogarnaal, als planten kun je eigenlijk niet zonder javamos of andere soorten mos. Kijk wel goed uit waar je planten besteld en welke. Op veel planten wordt slakkengif gebruikt wat dodelijk is voor garnalen.
De kleur van je bodem zou ik kiezen nadat je weet welke garnalen je wilt. Lichte garnalen zijn mooi op bruin of zwart, bij de hornbach hebben ze een mooie prijs voor dit zand. Ik weet niet of blauwe garnalen nog te zien zijn op een zwarte bodem. Zelf ik citroengarnalen op de bruine bodem van de hornbach.
Ik zou altijd beginnen met een groepje van minimaal 10 of 15 stuks.
Voeding geef ik spinazie wn brandnetelsticks, crusta garnalenvoer, algenvlokvoer.
Verder heb ik er nog catappa bladeren in, mosballen en chollawood. Die bestel ik altijd bij onlineaquariumspullen.nl die trouwens ook garnalen verkopen.

Succes met je nieuwe hobby!
 
Als ik me niet vergis is die bodem van Ada er een die in het begin veel ammonium afgeeft en je moet dan veel verversen.
Zelf gebruik ik de bodem van Enviroment en die is gekocht bij onlineaquariumspullen.nl
Deze verlaagd naar ph 5.9-6.0.

Het is een gok om met garnalen iets toe te voegen in de vorm van plantenvoeding. in de een zitten meer metalen dan de ander maar daar kunnen garnalen niet echt tegen. Zelf voeg ik dan ook niks daarvan toe aan de garnalenbakjes.
 
Die bodem van ada geeft idd veel ammonium af de eerste 2 weken, ik heb de bodem van dennerle scapers plant soil. Als je lateriet en leem over de bodem strooit en daar je soil overheen doet groeien de meeste planten met voldoende licht prima. Ik heb me garnalen bij Corine shrimps en shrimpkings vandaan en ben ook zeer tevreden.
 
Je kan ook eventueel wat kleibolletjes in de bodem gebruiken. maar zelf heb ik weinig planten bij de garnalen in, maar meer mos.
 
Bedankt voor de tips! Nu had ik nog een vraag omtrent de verwarming, hoe en hoe warm?
 
de meeste garnalen (waaronder crystal red/black) doen het prima op 22/23

je kan voor bodemverwarming gaan daar zie je helemaal niks van maar is ook best prijzig.

ik zou er gewoon in een hoek een staafverwarming inhangen van 50/75 watt (denk dat 50 watt 60 liter op 22 graden makkelijk moet lukken maar durf het niet met zekerheid te zeggen) en daar een grote volle plant voor te zetten, zelfde geld voor je filter.

ik ben hier op het moment een dennerle nano 20L aan het opstarten en het zijn zeer zeker mooie bakjes voor garnalen. persoonlijk denk ik dat het mooier is om alleen garnalen te houden maar dat is ieder zijn keus natuurlijk. en 60L passen heel wat crystal red en blacks in :D
 
Dus ik moet wel verwarmen? Ja ik zag de bodemverwarming, maar dat was me echt te duur helemaal als je kijkt naar de prijs verhouding met het aquarium en je het snoer blijft zien natuurlijk. Ik wil of met spiderwood gaan werken of met stenen, wat raden jullie aan qua onderhoud wat het makkelijkste is? En ik wou graag een soort mos nemen, kerstmos was dat volgensmij, dat leek me prachtig. Iemand anders nog tips qua planten en adresjes waar ik ze goedkoop kan krijgen?
 
kamertemperatuur is gemiddeld 20 graden. dus iets warmer zou mogen. weet ook niet hoe het bij jou zit. maar ik heb me kamer(s) het liefst koel dus ik zet regelmatig ramen open en dan word het gauw al wel wat fris. dus het kan nooit kwaad om er 1 in te hebben hangen.

kwa hardscape kan je ook allebei gebruiken. "groot" stuk spiderwood met eromheen met steentjes om de plantenwortels te bedekken bijvoorbeeld. alleen met stenen even goed kijken of ze geen kalk bevatten waardoor je water hard(er) word.

mossen moet je zelf even kijken welke je het mooist vind. in principe groeien die altijd wel.

planten zou ik makkelijke planten nemen omdat plantenvoeding (heb ik gehoord) nog wel is niet zo goed samen kan gaan met garnalen.

ik bestel mijn planten altijd op http://www.aquarium123.nl/ hier staat ook meestal bij of het een wat makkelijkere plant is ofniet (zie minimale en maximale eisen)

edit: ohja en met planten niet vergeten om ze eerst een paar dagen te laten weken in een emmer/badkuip. deze bevatten meestal anti slakken pesticiden en dat stellen garnalen niet op prijs ( heb waarschijnlijk door dit een 20-30 tal garnalen verloren in een paar dagen )
 
Ok�, dus het is wel noodzakelijk eigenlijk. En met die planten met pesticide, moet ik ze ook een paar dagen laten weken in het begin ookal moet het aquarium nog helemaal indraaien? Dus als je het aquarium toch nog 6 weken lang geen garnalen in doet, moet dat toch niet uitmaken?
 
weet niet of de pesticiden dan in het water blijven of dat het op ten duur vervliegt. ik zou ze zoiezo 3 dagen even in een emmer en dan elke dag even afspoelen en nieuw water in de emmer. dan kan je je bak gaan inrichten en voordat er garnalen ingaan nog even 2-3x water verversen (50%) in de bak dan zal het ongetwijfeld niet meer aanwezig zijn. dat verversen pas na de 4e week doen denk ik.

kost wat meer tijd maar dan zul je daar in ieder geval geen dooie aan overhouden :D

als je ooit een plant gaat bijzetten wel minimaal 5-7 dagen goed weken en spoelen.
 
Ok� :) En hoe maken jullie dat mos vast aan bijvoorbeeld spiderwood? En moet je dat later nog los maken of kan dat om het spiderwood blijven zitten? Ik heb helaas nog niks gehoord van het bedrijf waar ik het aquarium heb besteld, ja alleen dat de betaling was gelukt en dat ik een mailtje kreeg zodra het aquarium onderweg zou zijn. Ik weet niet of iemand anders ervaring heeft met aquarium romberg? Het lijkt mij namelijk een vrij betrouwbare zaak.
 
visdraad. gewoon op paar plekken vastzetten. als het goed is kan je dit na een paar maanden verwijderen en zal het mos eraf vast gegroeid zijn. maar laten zitten kan ook, als het mos beetje gaat groeien zie je er praktisch niks meer van.

romberg ken ik niet, bellen naar hun kan altijd. ze hebben alleen geen actuele voorraad lijst en dat zou voor mij al reden zijn om ergens te bestellen waar ik wel kan zien of het voorradig is.
 
Het was daar in de aanbieding en was de eerste die naar voren kwam toen ik zocht dus daarom heb ik daar besteld. Hoe kopen jullie je spiderwood? Online of in de winkel? Want in de winkel kun je het toch beter zien of maakt het niet veel uit?
 
Hoe doen jullie het met verversen eigenlijk? Hoevaak en hoe? 50 % van de bak en dit met een slangetje af laten voeren of wat?
 
Ik ververs per week zo n 15% schat ik en dat zuig ik af met een gewone filterslang. Je kan eventueel daar een netje of panty om toe kunnen doen als je bang bent wat mee te zullen zuigen.

Voordeel van hout in de winkel kopen is dat je bij hout het model goed kan zien en online vaak niet.
 
En houden crystal red/black garnalen van stroming? Of juist totaal niet? En zou je zo'n luchtpompje nodig hebben?
 
Als je goed functionerende planten hebt en voldoende oppervlaktewater-beweging dan lijkt mee een luchtpomp niet nodig.
Qua stroming maakt het de garnaaltjes niet zo uit, ze dansen graag in pittige stromig, lijken ze hier geen problemen me te hebben, en is er weinig stroming dan vinden ze het ook wel best ;)
 
En zijn drijfplanten goed bij de garnalen of niet? Ik ga zometeen is kijken naar een bodem die ik wil :)
 

Terug
Bovenaan