Dennerle Nano Hoekfilter te pimpen? (eigen filtermedia)


De leidse glibber

Well-known member
Lid geworden
21 maart 2020
Berichten
148
Leeftijd
27
Een goedenavond allemaal!

Sinds 3 maanden heb ik een Dennerle Nano Hoekfilter in mijn 30L nanobak draaien, maar nu vind ik deze cartridges nou niet echt fantastisch en vroeg ik me af of er alternatieven zijn?
Inmiddels heb ik mijn filter 2x schoongemaakt, dit kwam neer op het filtervlies zo goed mogelijk schoonspoelen in aquariumwater maar ik merkte dat hierbij het filtervlies ook een beetje uit elkaar werd getrokken.
Nu vroeg ik me af of hier niet iets beters mee kan worden gedaan? Is het mogelijk eigen filtermateriaal, of eventueel sponzen in dit filter te passen?
Het gaat hier dus om een Dennerle Nano Hoekfilter, en niet om een Dennerle Nano Hoekfilter XL.

Daarnaast vroeg ik me af hoe het zit met het behouden van de juiste bacteriën wanneer je het filtervlies zou vervangen voor een nieuwe Dennerle cartridge of eventueel eigen filterwol.
Met een groter filter wissel je namelijk niet in een keer alle sponzen, maar doe je dit stapsgewijs om zo de bacteriën te behouden.
Ben je niet gelijk al je goede bacteriën kwijt als je de cartridge van dit filter in een keer zou vervangen?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden!

Groetjes,
De Leidse Glibber
 
Een goedenavond allemaal!

Sinds 3 maanden heb ik een Dennerle Nano Hoekfilter in mijn 30L nanobak draaien, maar nu vind ik deze cartridges nou niet echt fantastisch en vroeg ik me af of er alternatieven zijn?
Inmiddels heb ik mijn filter 2x schoongemaakt, dit kwam neer op het filtervlies zo goed mogelijk schoonspoelen in aquariumwater maar ik merkte dat hierbij het filtervlies ook een beetje uit elkaar werd getrokken.
Nu vroeg ik me af of hier niet iets beters mee kan worden gedaan? Is het mogelijk eigen filtermateriaal, of eventueel sponzen in dit filter te passen?
Het gaat hier dus om een Dennerle Nano Hoekfilter, en niet om een Dennerle Nano Hoekfilter XL.

Daarnaast vroeg ik me af hoe het zit met het behouden van de juiste bacteriën wanneer je het filtervlies zou vervangen voor een nieuwe Dennerle cartridge of eventueel eigen filterwol.
Met een groter filter wissel je namelijk niet in een keer alle sponzen, maar doe je dit stapsgewijs om zo de bacteriën te behouden.
Ben je niet gelijk al je goede bacteriën kwijt als je de cartridge van dit filter in een keer zou vervangen?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden!

Groetjes,
De Leidse Glibber

In het verleden dit filter ook gehad... moet zeggen dat ik niet direct een mogelijkheid zie om het filtervlies wat erin zit makkelijk door iets anders te vervangen.

Wat zwemt er zoal rond in je 30L bak? ik had in der tijd dwergarnaaltjes en nooit een probleem gehad met het vervangen van het filterelement. een goed ingedraaide bak (vooral de bodem) moet dat op kunnen vangen (mits dus geen overbelasting in de bak).

daarbuiten zijn er volgens mij ook van die opzetstukjes die je over de Dennerle hoekfilter heen klikt... hier kan je zeer klein bio-media in kwijt wat dan eventueel ook de klap op kan vangen (maar zoals ik al zei, zelf nooit problemen van ondervonden).
 
Bedankt voor de snelle reactie!
Op dit moment heb ik enkel 6 vuurgarnalen. maar ik ben van plan zeer binnenkort een betta toe te voegen.
Vandaar dat ik deze week nog een waterwissel doe en een keer mijn filter goed wil schoonmaken alvorens de betta erin komt.
Online zag ik een filmpje dat iemand nieuwe eigen filterwatten om de 'cartridge' heen deed in plaats van een geheel nieuwe cartridge met filtervlies te kopen. Enig idee of dit goed zou werken, of is het filtervlies niet zomaar te vervangen voor filterwol?

Een opzetstukje was ik niet van plan nog extra te halen, en als ik jouw verhaal ten harte neem hoef ik me geen zorgen te maken over verlies van bacteriën.
Mijn bak is inmiddels al ruim 3 maanden aan het indraaien (vuurtjes zitten er 1 maand in) en is redelijk zwaar beplant. Ik heb de natuur voornamelijk haar werk laten doen in de opstartperiode, en heb los van 4 keer schoonmaken en 4 waterwissels niets gedaan.
Inmiddels is mijn water kraakhelder en zijn alle waardes top, ik denk dat ik het risico dan eventueel ook wel durf te nemen om in een keer het filterelement te vervangen voor een nieuwe.

Bedankt voor alle tips!
 
Ik had eerst de Dennerle XL in mijn 30, liter bak. Maar ben meer tevreden met een sponsfilter. Je hebt ook een voorzetstuk voor de jonkies van Dennerle.
 
Bedankt voor de snelle reactie!
Op dit moment heb ik enkel 6 vuurgarnalen. maar ik ben van plan zeer binnenkort een betta toe te voegen.
Vandaar dat ik deze week nog een waterwissel doe en een keer mijn filter goed wil schoonmaken alvorens de betta erin komt.
Online zag ik een filmpje dat iemand nieuwe eigen filterwatten om de 'cartridge' heen deed in plaats van een geheel nieuwe cartridge met filtervlies te kopen. Enig idee of dit goed zou werken, of is het filtervlies niet zomaar te vervangen voor filterwol?

Een opzetstukje was ik niet van plan nog extra te halen, en als ik jouw verhaal ten harte neem hoef ik me geen zorgen te maken over verlies van bacteriën.
Mijn bak is inmiddels al ruim 3 maanden aan het indraaien (vuurtjes zitten er 1 maand in) en is redelijk zwaar beplant. Ik heb de natuur voornamelijk haar werk laten doen in de opstartperiode, en heb los van 4 keer schoonmaken en 4 waterwissels niets gedaan.
Inmiddels is mijn water kraakhelder en zijn alle waardes top, ik denk dat ik het risico dan eventueel ook wel durf te nemen om in een keer het filterelement te vervangen voor een nieuwe.

Bedankt voor alle tips!

Dan ga je een boel werk op je hals halen, maar filterwol is vaak nog sneller aan vervanging toe :))
1 betta zie ik ook het probleem niet in bij een verder goed ingedraaide bak.

Ik spoelde de cartridge 2x uit en daarna verving ik m, want ging inderdaad erg pulveren na verloop van tijd.
 
@De leidse glibber misschien is een jbl cristalprofi M een beter alternatief. Ik moet eerlijk zeggen dat ik die van Dennerle niet zo fijn vindt in gebruik. Bij onderhoud komt er niks terug in het water uit het filter. Bij de Dennerle komt het vlies vrij tijdens onderhoud.
 
Zelf heb ik het hoekfilter voorzien van een module waar je zelf vulling in kunt doen.

Dit zijn de opties.



 
Zo'n element of module zou ik gewoon aanpassen, Maar niet met filterwatten o.i.d. maar filterdoek. Tante Ali verkoopt filterdoek welk je eindeloos kan uitspoelen of uitwassen.

IMG_20210201_133107.jpg
 
Wat ik met dit filter zou doen:

Stukje medium filterspons op de kop tikken, wellicht gewoon zo'n vierkante van Juwel bioflow. Voor een paar euro te kopen in de LFS.
1630414224586.png

Die op maat knippen om precies in dat bakje te passen en dan bovenop nog iets ruimte over houden. Dan een stukje filterdoek bovenaan proppen (geen filterwatten ivm het verstoppen van de impeller). Zo heb je een vrij grote spons voor het opvangen van de grof zwevende deeltjes en als laatste nog een fijne filtrage voor het opvangen van de kleine deeltjes. Die laatste stap zou je eventueel nog weg kunnen laten ook en alleen met een fijn sponsje werken. Dan is het onderhoud erg simpel en gewoon een voorzichting uitspoelen van het sponsje voldoende.
Dit wordt dan voornamelijk een mechanisch filter al zal de spons natuurlijk ook biologisch actief worden. Dat lijkt mij voor dit soort interne filters overigens onoverkomelijk, er is gewoon niet genoeg ruimte om te werken met biologische media.

Al moet ik toegeven dat het wel wat gedoe is om dit goed te krijgen en wellicht is de hele handel vervangen door een simpel sponsfilter of indien het geluid van een luchtpomp vervelend is een mechaniche BOB filter een optie. Zelfde effect maar kant-en-klaar. Plus dat garnalen het heerlijk vinden om op een sponsfilter te zitten en alle rommel op te snoepen.
 
Al moet ik toegeven dat het wel wat gedoe is om dit goed te krijgen en wellicht is de hele handel vervangen door een simpel sponsfilter of indien het geluid van een luchtpomp vervelend is een mechaniche BOB filter een optie. Zelfde effect maar kant-en-klaar. Plus dat garnalen het heerlijk vinden om op een sponsfilter te zitten en alle rommel op te snoepen.
Eem Aquaell mini pat bijvoorbeeld.
 
Eem Aquaell mini pat bijvoorbeeld.

Goede optie denk ik.

Andere mogelijkheid is de aquael turbo 500. Die heeft naast het sponsgedeelte dat garnalen inderdaad heerlijk vinden, ook nog een kleine ruimte (ongeveer een kleine mok vol) voor wat ander materiaal naar keuze. Dat kan bijvoorbeeld wat siporax zijn, maar ook het filterdoek dat benvo noemt, of watten of een combinatie.

Wij hebben die momenteel op een 21ltr bakje en dat gaat erg goed.

Bijkomend voordeel van dit soort filters is dat ingebouwd zit de optie om zonodig meer lucht door het water heen te voeren, of wij hebben er onze bio-co2 op aangesloten zitten.
 
Bedankt voor alle reacties!

Laat ik voorop stellen dat ik niet ontevreden ben over de Dennerle Nano hoekfilter! Hij draait in mijn 30L bak die ongeveer naast mijn bed staat, en je hoort echt helemaal niets. Ook het filteren van het water doet die naar behoren.
Ik ben dus niet op zoek naar alternatieven voor dit filter.

Maar aangezien het filtervlies in mijn filter binnenkort aan vervangen toe is vroeg ik me vooral af of je deze alleen kan vervangen met een geheel nieuwe casette van Dennerle, of dat je hier misschien zelf ook iets voor kan maken. (In de vorm van sponzen, eigen filtervlies etc.)
Mocht dit niet kunnen, of alleen met extra toevoegingen van Dennerle, dan laat ik hem denk ik gewoon zo als hij nu is.
Hij doet zijn werk namelijk wel erg goed, maar was vooral benieuwd of er geen alternatieve filtermateriaal in dit filter kan. Ik heb thuis namelijk genoeg verschillende sponsmatten, waar ik evt sponzen op maat uit kan knippen mocht dit goed werken bij het Dennerle Nano hoekfilter.

Alvast bedankt!
 
Het verbaast me telkens weer dat het geluid van een luchtpomp wordt genoemd. De goede soorten hoor je echt niet. :)
Nou die heb ik dan nog nooit gehad want allemaal maken ze lawaai en anders hoor je dat na enkele maanden wel. Ik heb een Eheim en JBL gehad maar ook die vond ik niet echt stil voor een woonkamer.
 
Ik heb een Tetra op de slaapkamer 30 liter bakje met sponsfilter en een HS in de woonkamer voor bij warm weer. Beide zijn muisstil. :)
 
Ik heb een Tetra op de slaapkamer 30 liter bakje met sponsfilter en een HS in de woonkamer voor bij warm weer. Beide zijn muisstil. :)
Wellicht is het gehoor per persoon verschillend ;)

Zowel het pompje zelf als de luchtbellen die door het water naar boven komen maken in een stille kamer, voor mij, merkbaar geluid. Er zit natuurlijk wel verschil per luchtpomp maar de belletjes die het wateroppervlakte in beweging brengen zal je m.i. altijd horen. Helemaal op een slaapkamer, maar ook in een woonkamer vind ik dit zelf vervelend. Zelf gebruik ik veel filters op lucht maar eigenlijk alleen maar in een afgesloten kamer. In mijn woonkamer gebruik ik, buiten de extreme warme weken, alleen maar stille mechanische filters. Omdat ik mij er persoonlijk aan stoor vermeld ik het altijd even zodat men later geen spijt heeft al realiseer ik mij dat niet iedereen dit geluid vervelend vind of het überhaupt kan horen.
 
De reden dat ik dit filter heb gekozen was inderdaad ook het feit dat hij erg stil zou zijn, en daar is echt niets van gelogen.
Over dat punt ben ik dus ook erg tevreden, maar wat betreft filtratie heb ik toch zo mijn twijfels.

Mijn waterwaarden zijn allemaal goed, en de bak bevuilt niet snel. Maar ik denk dat dit voornamelijk te danken is aan het lang indraaien van de bak en het feit dat ik alleen 6 vuurgarnalen heb.

Als je het filter uit elkaar haalt om schoon te spoelen, zie je dat er weinig ruimte is waar bacteriën kunnen worden gehuisvest.
Een dun filtervlies om het fijne vuil op te vangen en een heel klein zwart (koolstof?) sponsje, is de enige filtratie die dit filter heeft.

Is dit niet wat weinig plek om bacteriën te huisvesten?

Zoals ik al zei werkt die bij mijn bak goed en mag ik niet klagen wat betreft de waterwaarden. Maar ik vraag me toch af in hoeverre dit filter hier aan bijdraagt.
Wat denken jullie?
 
Het filter werkt heel goed bij garnalen.

Er zitten ook veel bacterien in. Maar zodra je het elemt moet vervangen ben je ze kwijt.

Ik heb daarom een filter patroon gekocht. En dit vul je met poreus granulaat.
Dat is uit te spoelen, en behoud meer bacterien.
Dat werkte voor mij heel prettig.
 
Om even terug te komen op dit onderwerp; ik heb gister een dennerle filter module gekocht maar ik heb hier 2 vraagjes over:
Kan ik hier gebroken siporax ringetjes in doen ipv dennerle filter granulaat? Ik heb nog siporax liggen namelijk.

Daarnaast vroeg ik me af hoe het gaat met het behoud van de bacterien wanneer ik deze filtermodule plaats en de oude filtercassette eruit haal? Het filtervlies van mijn filtercassette is wel aan vervanging toe, dus die filtermodule zou ik nu goed kunnen gebruiken. Alleen heb ik vorige week mijn bodem vervangen, dus ben ik bang dat ik teveel bacteriën kwijt zou zijn.
Is dit inderdaad het geval, of zorgt die filtercassette met filtervlies niet voor heel veel oppervlakte voor bacteriën? Het zwarte koolstofsponsje wat onderin zit zou ik evt in de filtermodule kunnen stoppen.

Ik hoor het graag!

Groet, De leidse glibber
 

Terug
Bovenaan