Wat is er nieuw

Dennerle Nanocube 60 (lowtech?)

fab

Member
Lid geworden
17 augustus 2017
Leeftijd
40
Hallo

Sinds ongeveer een jaar heb ik een nanocube, maar het lukt me niet om deze echt vlotjes te laten 'lopen'. Planten en mos slaan niet echt aan, algen (nu blauwalg, bruine alg en baardalg denk ik), garnalen kweken niet goed of sterven uit. Enkel de vissen lijken het wel goed te doen... Ik zit erover te denken om de bak leeg te maken en opnieuw te starten. Dit heeft echter weinig zin als ik niet goed weet wat er eventueel anders moet. Vandaar dit topic.

Mijn aquarium:

Dennerle nanocube 60L (38*38*43cm)
Twee Dennerle powerled 5.0
Eheim Ecco pro 120 met chihiros in- en uitlaat
Bodem Dennerle Crystalquartz zwart 5kg
Leopardstone
Wat mos, Nymphoides sp taiwan "Flipper", Leids plantje, javavaren, waterpest, en Pistia Stratiotes
Bewoners: 6 rode rio's en 10 galaxy rasbora (pareldanio, ...)
Het licht is sinds kort met een timer, in totaal 8u per dag.
Eerst gaf ik plantenvoeding van Dennerle, maar sinds 2 weken ben ik overgeschakeld naar de All-in-one.
Ons kraanwater is erg hard: volgens de leverancier: 12.88 - 17.92 °D
Ik heb geen verwarming in de bak, maar de temperatuur van het water schommelt tussen 20 en 23C.
Ik heb het liever 'low tech', dus heb niet meteen ambitie in een gans CO2 systeem.
Ik heb teststrips (JBL) liggen, maar vind het soms niet gemakkelijk om die af te lezen (twijfel tussen kleuren)

Enkele vragen die ik mij stel:

- Is de verlichting te veel of te weinig voor deze bak?
- Is mijn bodem te dun of speelt dit geen rol?
- Hoeveel plantenvoeding moet ik geven? Aangegeven dosis of eerder minder/meer
- Te veel of te weinig vissen?

Alvast bedankt!

Welkom en wellicht kun je je vragen stellen in de daarvoor bestemde topics omdat je daar ook sneller een reactie zal krijgen.

Welkom, je garnalen zullen ongetwijfeld goed kweken maar met vissen (lees: rovers) zullen er weinig babygarnalen overblijven

Welkom op het Aquaforum.

Welkom.

Welkom op het forum.

Teveel licht.

Hierdoor te weinig co2.

Neem een pH bodem. Deze maakt het water zacht zuur. Bij toevoegen van kraanwater geeft dit ook wat co2.

Zijn planten welke niet veel licht nodig hebben.

Dank voor de reactie. Zou het dus beter zijn met maar 1 powerled 5.0? Ik probeerde inderdaad planten te kiezen die niet superveel licht nodig hebben, maar kan niet inschatten wat veel/weinig licht is. Met deze twee lampen kom ik aan 1000 lumen, maar dat zegt dan volgens andere websites niet zo heel veel.

Nog vergeten te melden: ik heb een sochting oxydator in het aquarium. Ik weet niet of dit veel uitmaakt eigenlijk.

Dank voor de reactie. Zou het dus beter zijn met maar 1 powerled 5.0? Ik probeerde inderdaad planten te kiezen die niet superveel licht nodig hebben, maar kan niet inschatten wat veel/weinig licht is. Met deze twee lampen kom ik aan 1000 lumen, maar dat zegt dan volgens andere websites niet zo heel veel.

Zie onderschrift. Ook een nano cube 60. Een led lamp. Oxydator heb ik ook erin.

Ik las net even je posts door rond je cube60. Jouw Led lamp komt op 1000 Lumen, volgens de website van Dennerle. Dan komt dat overeen met mijn 2 Powerleds samen? Maar omdat ik geen CO2-installatie heb, zou het dan voor mij beter zijn om maar 1 lamp te nemen (500Lumen)?

Ik zie dat jij je instroom in de ene hoek, en de uitlaat aan de andere hoek hebt. Ik heb ze beide naast elkaar in de linkerhoek, dus misschien kan dit ook wel een 'item' zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan