fab
Member
- Lid geworden
- 17 augustus 2017
- Leeftijd
- 40
Hallo
Sinds ongeveer een jaar heb ik een nanocube, maar het lukt me niet om deze echt vlotjes te laten 'lopen'. Planten en mos slaan niet echt aan, algen (nu blauwalg, bruine alg en baardalg denk ik), garnalen kweken niet goed of sterven uit. Enkel de vissen lijken het wel goed te doen... Ik zit erover te denken om de bak leeg te maken en opnieuw te starten. Dit heeft echter weinig zin als ik niet goed weet wat er eventueel anders moet. Vandaar dit topic.
Mijn aquarium:
Dennerle nanocube 60L (38*38*43cm)
Twee Dennerle powerled 5.0
Eheim Ecco pro 120 met chihiros in- en uitlaat
Bodem Dennerle Crystalquartz zwart 5kg
Leopardstone
Wat mos, Nymphoides sp taiwan "Flipper", Leids plantje, javavaren, waterpest, en Pistia Stratiotes
Bewoners: 6 rode rio's en 10 galaxy rasbora (pareldanio, ...)
Het licht is sinds kort met een timer, in totaal 8u per dag.
Eerst gaf ik plantenvoeding van Dennerle, maar sinds 2 weken ben ik overgeschakeld naar de All-in-one.
Ons kraanwater is erg hard: volgens de leverancier: 12.88 - 17.92 °D
Ik heb geen verwarming in de bak, maar de temperatuur van het water schommelt tussen 20 en 23C.
Ik heb het liever 'low tech', dus heb niet meteen ambitie in een gans CO2 systeem.
Ik heb teststrips (JBL) liggen, maar vind het soms niet gemakkelijk om die af te lezen (twijfel tussen kleuren)
Enkele vragen die ik mij stel:
- Is de verlichting te veel of te weinig voor deze bak?
- Is mijn bodem te dun of speelt dit geen rol?
- Hoeveel plantenvoeding moet ik geven? Aangegeven dosis of eerder minder/meer
- Te veel of te weinig vissen?
Alvast bedankt!
Sinds ongeveer een jaar heb ik een nanocube, maar het lukt me niet om deze echt vlotjes te laten 'lopen'. Planten en mos slaan niet echt aan, algen (nu blauwalg, bruine alg en baardalg denk ik), garnalen kweken niet goed of sterven uit. Enkel de vissen lijken het wel goed te doen... Ik zit erover te denken om de bak leeg te maken en opnieuw te starten. Dit heeft echter weinig zin als ik niet goed weet wat er eventueel anders moet. Vandaar dit topic.
Mijn aquarium:
Dennerle nanocube 60L (38*38*43cm)
Twee Dennerle powerled 5.0
Eheim Ecco pro 120 met chihiros in- en uitlaat
Bodem Dennerle Crystalquartz zwart 5kg
Leopardstone
Wat mos, Nymphoides sp taiwan "Flipper", Leids plantje, javavaren, waterpest, en Pistia Stratiotes
Bewoners: 6 rode rio's en 10 galaxy rasbora (pareldanio, ...)
Het licht is sinds kort met een timer, in totaal 8u per dag.
Eerst gaf ik plantenvoeding van Dennerle, maar sinds 2 weken ben ik overgeschakeld naar de All-in-one.
Ons kraanwater is erg hard: volgens de leverancier: 12.88 - 17.92 °D
Ik heb geen verwarming in de bak, maar de temperatuur van het water schommelt tussen 20 en 23C.
Ik heb het liever 'low tech', dus heb niet meteen ambitie in een gans CO2 systeem.
Ik heb teststrips (JBL) liggen, maar vind het soms niet gemakkelijk om die af te lezen (twijfel tussen kleuren)
Enkele vragen die ik mij stel:
- Is de verlichting te veel of te weinig voor deze bak?
- Is mijn bodem te dun of speelt dit geen rol?
- Hoeveel plantenvoeding moet ik geven? Aangegeven dosis of eerder minder/meer
- Te veel of te weinig vissen?
Alvast bedankt!