Wat is er nieuw

Dennerle Scaper Soil gebruik

larientje

Member
Lid geworden
17 juli 2024
Leeftijd
37
Ik zag een zakje van dit spul liggen en dacht... laat ik eens proberen aangezien co2 ook niet mijn ding is. Maar ik wel graag een tapijtje wil proberen.
Youtube filmpje gevonden, scape ideetje uitgevoerd met soil maar nu...
Heel oude posts spreken over 4weken schema en verversingen aan 50%, week erna minder, etc... ivm ammonia.
Maar is dit nog steeds aan de orde? Op t zakje staat er niets.

Kan ik gewoon nu (week1) al plantjes toevoegen in de soil? En verder aquarium laten indraaien voor 4 weken met bio filtermateriaal uit een al draaiend aqua?
[Gaat alleen een betta huizen of mss garnalen]

Alvast bedankt

Bijlagen

• Screenshot_20250325_001209_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20250325_001209_Samsung Internet.jpg
    95.4 KB · Weergaven: 15
Jazeker zijn de waterverversingen aan de orde, dus
1e week: Iedere dag de 50% van het water verversen
2e week: Iedere 2 dagen 50% water verversen
3e week: Iedere 3 dagen 50% water verversen
4e week: Beginnen met afbouwen naar iedere week 25-50% water verversen.

Plantjes kan er al inzetten, bewoners nog niet.

Welke bodembedekker ga je gebruiken.? Let wel dat de meeste toch redelijk wat licht nodig hebben.
Maar veel licht...geeft kans op algen. Dus wees daar terughoudend in de aankomende tijd.

Of je doet en dark start als je geen zin hebt in dagelijkse water wissels

Een darkstart is idd een hele goed manier.
Wil je het nog beter doen dan is een drystart een nog beter optie. Dan is de succesrate gewoon 99%

Dark start of dry zal al niet meer lukken. Ik had al e deel plantjes uit een oud aquarium opzij gelegd dus die zitten al in de nieuwe (anubias coin en nana, mos).
Dacht makkelijker te lijmen als ie nog ni onder water staat...

ik dacht verder nog volgende planten: bucephalandra, crypto windelov, cryptocoryne spiralis, christmas moss en riccia fluitans

Bijlagen

• 20250323_225744.jpg
    20250323_225744.jpg
    2.9 MB · Weergaven: 20

Ja met dat lijmen heb je wel 'n punt. Ik heb laatst nog wat mos toegevoegd, das toch minder eenvoudig als alles al onder water staat.

Hout kun je er wel vaak nog uitpakken om wat mos of planten op te maken.

Behalve als je die aan vanalles hebt vast gelijmd 😅

Ja dan wordt het lastig maar daarom zei ik ook vaak ;))

Was eerst met draad aan de gang voor de mossen op de boom, omdat lijm toch wit word onderwater. Hele lichaam deed op den duur pijn van alle posities waarin ik moest wringen om er e plukje aan te krijgen.
Ongeduld won. Dan maar lijmen op voorhand ! 😅

Enja... ik krijg t er echt niet uit. Boom hangt goed vast voor t niet drijven. Stenen goed gekit als 'dam' tussen soil en zand.

Alleen van die onhandige planting posities, hebben ze niet genoeg gewaarschuwd op de aquascape video *zucht*

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan