Wat is er nieuw

Dennerle Scapers Flow op cube 60

NicoleE

Well-known member
Lid geworden
27 juli 2013
Leeftijd
56
Komende week wil ik de Dennerle Scapers Flow bestellen om te draaien op de Dennerle Cube 60.
Volgens de specs zou dat goed moeten kunnen.

Technische gegevens:
Voor aquaria van 30-120 liter,
pompvermogen max. 360 l/h, 5,6 watt

Nou heb ik ergens op het forum gelezen, volgens mij een bericht van @Cornelius, dat dit filter minder is op 50 liter bakjes met veel beplanting. Ik kan die post natuurlijk niet meer vinden.
Hierdoor twijfel ik, maar een mooi alternatief is er niet volgens mij. (Ik wil geen slangen uit de bak). Een HOB dat het water naar beneden laat vallen wil ik niet, omdat ik daarmee niet alleen zuurstof toevoeg maar ook CO2 verdrijf en dat is hier zonder toevoeging altijd een puntje.

Nu draait een Aquael Turbo 500 op de Home 80, en als ik zie hoe minimaal the flow is in de laagste stand, iets wat ik graag wil, vermoed ik dat ik met de Scapers Flow toch uit zou komen.

Iemand met ervaring met de Scapers Flow die hier wat over kan zeggen voordat ik €80 euro uit geef?

Zelf geen ervaring met de scapers flow; ik had een Eden501, waar ook een beugel bij zit om 'm aan je bak te hangen. Nadeel is dat je dan eigenlijk wel met rechtehoekstukken moet werken om het een beetje toonbaar te houden, volgens mij heeft scapers flow die al standaard.

Zelf geen ervaring met de scapers flow; ik had een Eden501, waar ook een beugel bij zit om 'm aan je bak te hangen. Nadeel is dat je dan eigenlijk wel met rechtehoekstukken moet werken om het een beetje toonbaar te houden, volgens mij heeft scapers flow die al standaard.
Die heeft inderdaad hoekstukken om over de rand van de bak te hangen. Heel wat filmpjes bekeken en als ik de uitstroom van de Turbo 500 in de laagste stand, vergelijk met de out flow van de Scapers Flow, dan lijkt de Scapers Flow een hardere straat te hebben, maar welicht was dat met schoon filtermateriaal. Altijd moeilijk te zeggen als je op Youtube filmpjes bekijkt.

Ik zal eens kijken naar Eden 501. Dat is geloof ik een van de weinige filters die ik niet bekeken heb. Goed dat je hem even onder de aandacht brengt.

Nou 80 euro is een flinke prijs voor zo n filtertje.

Nou 80 euro is een flinke prijs voor zo n filtertje.
Zeg dat wel! Die prijs is ook wat me tegen hield. Maar heb de Turbo 500 nog eens bekeken in de Home. Hij valt daar in eerste instantie niet op omdat het bakje laag staat en de achterwand en het zand donker is. Ook een deel van de zijkanten is zwart, hierdoor is het bakje erg donker. Je kunt alleen van de voorkant in het bakje kijken.

Maar de Cube 60 komt op een zuil van 1 meter en je kunt er van 3 kanten in kijken, met een lichte bodem. Naast mijn computer, en dan kijk ik steeds tegen het filter op.
Ik kan het aan de andere kant hangen, maar dan is het het eerste wat mensen die binnenkomen zien.

Dat is de reden dat ik toch maar door de zure appel heen wil bijten.

Dan ben je met een beugel al klaar voor goed 4 tientjes.

Alles samen ben je voordeliger dan met Dennerle; terwijl Eden wordt gemaakt door Oase dus qua kwaliteit zit je nie slecht ofzo. Denk dat beide prima opties zijn. Die Dennerle is inderdaad wit, maar heeft wel een mini lilypipe waar de Eden met slangmaat 9-12 werkt en daarvoor zijn de accessoires (in/outflow) beperkt. Then again, iets vervangen op die Dennerle is volgens mij een grotere crime.
Even als opsomming 🙂

Nou heb ik ergens op het forum gelezen, volgens mij een bericht van @Cornelius, dat dit filter minder is op 50 liter bakjes met veel beplanting
Ik had een scapersflow op een 50 liter en dat werkt in principe prima. :thumbs:
Maar als je het barstensvol met planten zet, met veel licht en veel CO2, dan is mijn ervaring dat het filtertje toch net even te kort schiet
En omdat ik mijn bakjes graag erg dicht beplant heb ik Ik gebruik ze tegenwoordig alleen nog maar op High-Light nano's van 25 liter.

Dus; als je een normale inrichting hebt met normale hoeveelheid planten is het een prima filter.
Ze zijn idd aardig aan de prijs, maar ze zijn erg betrouwbaar, erg stil en voldoende ruimte voor filtermateriaal.

Ik had een scapersflow op een 50 liter en dat werkt in principe prima. :thumbs:
Maar als je het barstensvol met planten zet, met veel licht en veel CO2, dan is mijn ervaring dat het filtertje toch net even te kort schiet
En omdat ik mijn bakjes graag erg dicht beplant heb ik Ik gebruik ze tegenwoordig alleen nog maar op High-Light nano's van 25 liter.

Dus; als je een normale inrichting hebt met normale hoeveelheid planten is het een prima filter.
Ze zijn idd aardig aan de prijs, maar ze zijn erg betrouwbaar, erg stil en voldoende ruimte voor filtermateriaal.

De hoeveelheid hout met planten zal niet meer zijn dan een gemiddeld beplant bakje schat ik zo in. Hoe de hoeveelheid licht is kan ik nog niet inschatten nu het bakje nog leeg is. Evt meer drijvers of de lamp wat afplakken. Het zal niet zoveel licht zijn als waar jij mee werkt, bij lange na niet. Geen toevoeging van CO2, vooralsnog.

Klinkt alsof ik het gewoon moet proberen. Ik geef het met wat jij schrijft wel een goede kans.

Ik zag dat de Eden 501 'slechts' 300 l/h pompt, de Scapers Flow 360. Zegt niet alles natuurlijk - maar voor een krachtiger filter hoef ik denk ik niet te kiezen voor de Eden 501

Zoals gezegd ga ik daar nog wat filmpjes van bekijken voordat ik een definitieve keuze ga maken, maar de inlaat en uitgang van de Scapers Flow spreken me wel aan.

Ik zag dat de Eden 501 'slechts' 300 l/h pompt, de Scapers Flow 360. Zegt niet alles natuurlijk - maar voor een krachtiger filter hoef ik denk ik niet te kiezen voor de Eden 501
Het is inderdaad geen "krachtig" filter qua uitstroom.

Ik heb zelf de Eden 501 ook gehad op mn 30ltr cube. Met onderhoud is het een gedoe om de filter ‘droog’ af te koppelen met de slangetjes. Ik zie dat je de Dennerle dr zo in 1x af kunt halen zonder wat los te moeten draaien. Dat zou een plus zijn voor de Dennerle dus. op het eind is het toch allemaal eigen voorkeur wat je keuze betreft.

Ik heb zelf de Eden 501 ook gehad op mn 30ltr cube. Met onderhoud is het een gedoe om de filter ‘droog’ af te koppelen met de slangetjes. Ik zie dat je de Dennerle dr zo in 1x af kunt halen zonder wat los te moeten draaien. Dat zou een plus zijn voor de Dennerle dus. op het eind is het toch allemaal eigen voorkeur wat je keuze betreft.
Ik zat net een video te kijken waarin ik dat ook zag. Daar heb ik de neiging op af te haken.
Schijnt wel aan te passen zijn als je gaat knutselen. Eigenlijk een afknapper, voor mij dan.

Ik heb er nog geen kraantjes voor kunnen vinden.

Ik heb de classic 150 erop staan. Gaat ook super.

Ik zat net een video te kijken waarin ik dat ook zag. Daar heb ik de neiging op af te haken.
Schijnt wel aan te passen zijn als je gaat knutselen. Eigenlijk een afknapper, voor mij dan.

Ik heb er nog geen kraantjes voor kunnen vinden.
Ik vond dat zelf wel meevallen; gewoon even schuinhouden zodat ie deels leegloopt en dan kun je zonder veel knoeien gewoon de kop eraf halen. Gezien je 'm als HOB wilde gebruiken; denk ik sowieso niet dat er kraantjes tussen zouden passen. 🙂

Gezien je 'm als HOB wilde gebruiken; denk ik sowieso niet dat er kraantjes tussen zouden passen. 🙂
Dat had ik inderdaad over het hoofd gezien.
Ik heb weinig zin in geknoei moet ik eerlijk bekennen, aangezien die naast het bureautje komt te staan. Daar staat weliswaar de PC zelf niet op maar de rest kan ook niet zo best tegen water.

Ik heb de classic 150 erop staan. Gaat ook super.
Ik wil geen slangen zien, dan is de keuze best beperkt. Tja kieskeurigheid heeft zijn prijs 😉

Filter zal ook zo'n 1,43 meter moeten kunnen overbruggen (op voeren). Ik ga eens kijken wat de classic 150 kan, geen idee eigenlijk. Zoals ook met de Eden 501 zal ik het niet meteen afzwaaien hoor, dus ik ga het bekijken.
Die 1,43 is hoogte meubel + hoogte bakje.

Ik merk wel dat ik mijn zinnen steeds meer zet op de Dennerle.

Edit: opvoerhoogte is 1,2 meter

Dan valt de Eden 501 gelijk af :deal:
Tenzij ik hem als HOB gebruik, maar dat geknoei met filter schoonmaken weerhoudt me ook al.
1,43 meter is ook flink hoog, ik vraag me af of er wel een extern filter (buiten een HOB) met een laag debiet, dit wel overbruggen kan.

Ik zou het filter op een plank in het kastje kunnen zetten natuurlijk. Waarschijnlijk probleem opgelost.

Tenzij ik hem als HOB gebruik, maar dat geknoei met filter schoonmaken weerhoudt me ook al.
1,43 meter is ook flink hoog, ik vraag me af of er wel een extern filter (buiten een HOB) met een laag debiet, dit wel overbruggen kan.

Ik zou het filter op een plank in het kastje kunnen zetten natuurlijk. Waarschijnlijk probleem opgelost.
Ik bemerk dat geknoei met schoonmaken niet zo, tijdens onderhoud pak ik het filter en klik de aanzuig en spraybar van de zuignapjes los, even laten uitlekken en in zijn geheel zo mee naar de keuken. (wel eerst even de stekker er uit :DD)

Ik bemerk dat geknoei met schoonmaken niet zo, tijdens onderhoud pak ik het filter en klik de aanzuig en spraybar van de zuignapjes los, even laten uitlekken en in zijn geheel zo mee naar de keuken. (wel eerst even de stekker er uit :DD)
Grapjas! :DD

Ik heb beeld bij hoe je het doet, zo klinkt het inderdaad niet als veel geknoei, tenzij je dus die stekker vergeet uit te trekken. Dan zou er wel eens iets uit je handen kunnen vallen.

Ik wil geen slangen zien, dan is de keuze best beperkt. Tja kieskeurigheid heeft zijn prijs 😉

Filter zal ook zo'n 1,43 meter moeten kunnen overbruggen (op voeren). Ik ga eens kijken wat de classic 150 kan, geen idee eigenlijk. Zoals ook met de Eden 501 zal ik het niet meteen afzwaaien hoor, dus ik ga het bekijken.
Die 1,43 is hoogte meubel + hoogte bakje.

Ik merk wel dat ik mijn zinnen steeds meer zet op de Dennerle.

Edit: opvoerhoogte is 1,2 meter
Mijn rand van de bak staat op 1,35 meter.

Netto opvoerhoogte bij externe filters is verschil waterhoogte en bovenkant rand.
Dus meestal 5 tot 10cm

Edit.

Max installatie hoogte is 1,8 meter.

6578C303-91A4-4638-A5AB-3CD6447B81DF.png

Mijn rand van de bak staat op 1,35 meter.

Netto opvoerhoogte bij externe filters is verschil waterhoogte en bovenkant rand.
Dus meestal 5 tot 10cm

Edit.

Max installatie hoogte is 1,8 meter.

Bekijk bijlage 321315
Ik zie het, van netto opvoerhoogte had ik trouwens nog nooit gehoord, laat staan dat ik zou weten wat het was.
Voor de leek best verwarrende informatie, in elk geval voor deze leek :DD

Ik ga even in je topic neuzen of ik nog wat wijzer word :thumbs:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan