Wat is er nieuw

Dennerle Scaper's Tank 35l van Marije74

Marije74

Well-known member
Lid geworden
14 juli 2020
Berichten
429
Locatie
Friesland
Het gaat er nu toch van komen. De bettabak gaat naar boven, en ik ga de (al eerder gekochte maar weg gezette) Scaper's Tank vullen en indraaien. Doel: blauwe garnalen! En ja, als het misschien vindbaar en haalbaar is, een écht nanovisje dat in een dergelijke kleine tank volgens SeriouslyFish nog zou kunnen, bv de Orizya minutillus.

Scapen is een vak. Want wat is het lastig om in de winkel te bedenken wat je met de (beperkte voorraad) stukken hout aan kunt, en als je een steen ziet liggen, dito! Zie het maar eens te combineren.
Vanwege de goede ervaringen van velen heb ik gisteren een zak filterzand opgehaald bij Wildkamp. (Eindelijk eens iets dat wél gewoon in de buurt zit, aan goede aquariumspullen).
IMG_8786.JPG

poging 1. De grilligheid van het stuk djati hout is niet zo goed te zien zo. Ook ga ik daar nog een anubias (barteri var. nana) in twee delen er op binden.

De reden van de lege rechterachterkant is de techniek: er komt een aquael pat mini te hangen die ik wil uitbreiden met een dubbel spons filter. Hopelijk valt die weg in het zwarte stuk Scaper's back papier dat er nog op moet. Ook (voorlopig) een SF Eco 50w heater; ik kijk ondertussen naar een andere (bv Dennerle Thermocompact) omdat de SF's niet betrouwbaar zijn. Verder ontbreken natuurlijk nog de planten. Naast de anubias wil ik graag een lotussoort, en kijk ik in eerste instantie of ik met snoeisel uit de andere bakken deze kan opvullen. Er komen nog 1 of 2 stukken cholla op de voorgrond te liggen, en ik wil iets van mos of een ander tapijtje. Het blijft een low-tech bakje, ik ga niet aan CO2 beginnen. Er boven komt een Dennerle Style Led M (6 Watt).

Over de voorgrond-stenen twijfel ik nog. Maar misschien is dat wel juist mooi zo als die begroeid raken met mos.

Ik hoor héél graag jullie aanbevelingen!
 
Leuk project! Ik vind dat stukje hout zo gedraaid mooier staan!
 
Leuk gedaan Marije en je zal het vast nog wel veranderen in het begin.
 
AE8D628A-7A62-4CC8-ABD6-A599ED1A30D5.jpeg

Jeetje, die lamp is fel! Verandert dat nog als hij gevuld is?
 
Volgens mij niet echt veel en ik heb laatst voor de 35 liter een led van 5 en 10W gekocht bij Ali en ik merk dat de 10 fel is en wel zo fel dat er wat algjes de kop opsteken.
Maar even iets bedenken om de hoeveelheid licht te verminderen hier dus.
Ik had er altijd een SF led boven van ik dacht 4 W en daar had ik geen last mee met natuurlijk simpele planten die geen co2 vragen.
 
C72F3852-C820-4C5D-BE92-ACABE5990177.jpeg

Zo, heb ik ook eens echte indraai-omstandigheden: schimmel op mijn cholla hout. Gelukkig ben ik hier al een tijdje stamgast en schrik ik er niet meer van 😁
 
Geduld, geduld, geduld en nog eens geduld 😉
 
Nou, het stof moet nog even neerdalen en het water is wat gelig (besloten om nog even geen water te wisselen voorlopig, het gaat om verkleuring door het djati hout). Maar dit is de set-up.

IMG_8811[1].JPG


Rechts achterin (naast het dubbele sponsfilter) staat een Echinodorus 'reni'. Die moet wat roder zijn dan zijn bleheri broer, en ik hoop hem op maat te kunnen houden.
Links op het hout zit onderin een Anubias barteri v. nana gebonden, en verder bovenop zitten twee plukken Christmas moss gelijmd.
Links achterin heb ik nog een scheut braziliaanse klimop gezet die over was.
Rechts naast het hout, wat verscholen achter de cholla stronk, staat een Cryptocoryne undulatus 'Red' in twee stukken geplant.
Op de stenen rechts vooraan heb ik ook wat plukjes Christmas moss gelijmd. En voor de houtstronk ligt een rvs matje met koraalmos. Hopelijk gaat dat een mooi bedje vormen voor de 'boom'.
Bovenop drijft Salvinia auriculata (dat ik overigens als natans had besteld). Leek me heel mooi maar vooralsnog vind ik het een beetje rare sla. Kijken hoe dat uitpakt.
Linksvoor ligt nog een verdwaald Chladoflora bolletje uit mijn andere bak.

Ik heb zitten twijfelen eerder of ik niet liever een grillige mangrovewortel of zo'n voorgevormd bonsai boompje wilde, maar die vond ik best prijzig. Dit voldoet voor mij ook. En ik vind het djati mooi Vroeger stonden bij ons thuis houtsnijwerken van djati, die mijn opa had meegenomen uit (toen nog) Nederlands-Indië als souvenir. Dus ook beetje nostalgie.

Hopelijk slaat de boel goed aan. Er zit Profito bij, straks misschien nog een drupje kaliumnitraat, en er zitten stukjes tablet bij de echinodorus en crypto.
En nu maar wachten tot het klaar is voor garnalen!
 
Leuk gedaan Marije en nu maar laten indraaien verder.
 
Tralali tralala het duurt me te lang pomtiedompomptiedom maar ik weet inmiddels gelukkig wel beter....

De plantjes doen het goed. Eerste handje Salvinia al via de indruppelbak voor de M. kubotai naar de Home 60 verplaatst. Wel een kaamlaag op het water en dus even de uitstroom weer naar boven geplaatst. Werd een beetje duizelig van de rondzwierende drijvertjes maar gasuitwisseling gaat nou eenmaal vóór....
 
En nu nog foto s van je nieuwe aanwinsten 😉
 
De eerste staat al in het fotoalbum van de Home 60, John!
 
Haha, ik zag en had daar al gezegd vergeet mn opmerking maar in je andere topic. Ik dacht dat ze voor de andere bak waren namelijk :DD
 
B276902C-4CA9-4B60-A4FC-CB1B9BC50DF7.jpeg

Gedverderrie.... heel veel last van alg.
De Salvinia slaat niet lekker aan en raakt onder zichzelf bedolven door de stroming van het pompje. De ene cholla bleek van binnen te rotten en heb ik schoongemaakt en binnenkant weggebikt.

Waterwaarden zijn: weinig NH4 (ik voer een à tweemaal per week wat vlokvoer), NO2 0,1 en N03 niet waarneembaar. Ook eenmaal per week 3 à 4 ml Profito er bij.

iemand tips hoe nu verder richting balans?
 
Dat zie je ook dikwijls bij de opstart omdat de nh3/4 een trigger is voor algen.
 
Moet ik het schoonmaken? Of moet ik kaliumnitraat bij gaan voegen, aangezien ik nu alleen Profito geef?
 
Ik zou vooral bij opstarten veel snelgroeiers gebruiken, evt hoornblad en waterpest.
En evt no3 en po4 toevoegen.
En licht matigen.

Algen hou je toch wel in het begin , maar dit is wel erg veel.
 
Goed. Handmatig veel rommel verwijderd met een pincet. Waterwissel gedaan van goed 50% waarbij ik zorgde veel zweefvuil weg te zuigen. Plantenvoeding goed bijgedoseerd (dit keer maar even naar de fles A-Complex gegrepen, kijken of dat wat doet). Flink wat kaliumnitraat erbij (omgerekend 10ppm) en een klein shotje kaliumfosfaat. Kijken wat het doet.
 
Ik zou eerst handmatig zoveel mogelijk verwijderen blijven en ook zorgen voor voldoende voeding dus incl no3 en po4. Ik weet niet hoeveel watt er boven de bak zit maar met veel licht is vaak een co2 tekort ook een probleem. Ik heb op de 30 liter een led van 5W.
 
Ik heb de Dennerle Style Led 6W er boven hangen. Die heb ik nu max 6 uur per dag aan, omdat er wel al plantjes in zitten. Kijken nu inderdaad of de bijgevoegde KNO3 en KHPH4 wat gaat doen.
 
ben benieuwd, hoop dat het vanaf nu beter gaat worden. Succes ermee
 
Toch ook maar even een sponsfilter met ruimte voor biomedia gekocht:
1613634675053.png

Bedacht me dat ik nog een zakje siporax mini heb meedraaien in de JBL e702, komt nog uit het eerste filter van de Home 60. Daar kan ik dit filter dan mee 'seeden'. Kijken of dat ook verbetering gaat brengen.
 
Nou voor een nano meer dan voldoende lijkt me zo toe.
 
Mij ook hoor, maar zou de stabiliteit ten goede komen, júist op een nano. En als ik toch eens een paar nanovisjes (oryzias oid) zou willen toevoegen, heb ik genoeg oempff aan boord om dat aan te kunnen.
 
Toch ook maar even een sponsfilter met ruimte voor biomedia gekocht:
Bekijk bijlage 319512
Bedacht me dat ik nog een zakje siporax mini heb meedraaien in de JBL e702, komt nog uit het eerste filter van de Home 60. Daar kan ik dit filter dan mee 'seeden'. Kijken of dat ook verbetering gaat brengen.
leuk bakje marij dat komt wel goed met die algen had deze filter zelf ook besteld maar ben niet tevreden over de spons is ook heel klein en ik dacht dat ik de grootste had gekocht
 
Heel bijzonder: gisteren dus goed gedoseerd op KNO3 (10ml op zeg 30 liter dus dat zou omgerekend ongeveer 15ppm moeten opleveren; dosering is 10ml op 100l voor 5ppm). Ook KH2PO4 toegevoegd, 3ml en dat zou 0,5ppm fosfaat op moeten leveren.
Gistermiddag ook nog even wat snoeisel van mijn hygrophilia uit de grote bak in het kleine bakje gezet.
Net waterwaarden gemeten: geen tot weinig NH3/4, NO2 0,1 ppm, NO3 .... 0! PO4: ook 0!
Toch maar eens even de stockoplossingen nameten. Nou, die werken nog steeds uitstekend.

Wauw! Die planten hebben dus echt enorm veel behoefte aan die stoffen!
Er zit een Dennerle Style Led M (6W) op de bak. Zou die te fel zijn? Ik heb de lichturen al teruggeschroefd naar 6.
 
6W op 35 liter is denk ik niks teveel hoor en ik heb hier 5W op 30 liter. Ik zie op een foto van een maand geleden niet veel planten en ik kan me niet voorstellen dat een paar planten zo snel 15mg nitraat wegsnoepen. Dat verbruikt bij mij de Fusion 120 nog niet eens eigenlijk.
 
Nou, ik kon het me ook niet voorstellen maar het is poef weg. Heb maar even weer opnieuw bijgedoseerd.
 
Gisteravond nieuwe sponsfilter binnengekregen. Man man man wat een gedoe. Buisje bleek niet op de motor van de Aquael Pat Mini te passen. Geheel was ook wat losjes, echt chinese rommel. De Aquanova zit een stuk steviger in elkaar. Jammer genoeg pasten die biomedia-kamers daar dan weer niet op. Dus toch aan de klus gegaan. Met heet water het buisje wat opgerekt zodat het wél paste op de Pat Mini motor. Kamers gevuld met siporax mini dat nog in behoorlijke hoeveelheid meedraait in mijn JBL externe filter. Nu kijken of het allemaal met een week wat beter is.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Thijs.ariens: Truste!
      Terug
      Bovenaan