90 liter van Esthersvisjes


Het aquarium is 50X45x40, het kastje is 43 cm diep, dus je hebt aan de achterkant een ruimte van 3 cm. In de bovenkant van het kastje is aan de achterkant een uitsparing gemaakt (door de vader van Carlijn, die het kastje heeft gemaakt) waar je dus alles naar beneden kunt laten lopen, zelfs de slangen van het filter. Dan komt het in het kastje, waar het achter het laadje doorloopt naar beneden, waar ik op het plankje rechts een stekkerblok heb neergelegd waar ik alles in aan heb gesloten. (Filter, licht en verwarming). Het stekkerblok zit aangesloten op een snoer dat naar buiten loop via een opening bij de plint en dat snoer zit in het stopcontact onder onze eettafel.

Toen ik het kastje neerzette bleek dat de uitsparing voor de plint te klein was, dus die heb ik groter gemaakt, waardoor het gat dat er zat voor het snoer voor de helft verdwenen was. Dus heb ik op die plek een grotere uitsparing gemaakt voor het snoer. Omdat ik wel een nieuw gat kon maken (wilde ik eigenlijk bovenaan doen, zodat het snoer op de plint zou komen te liggen, maar dan had ik nog een half gat over, dus heb ik die plek maar gehouden.
Duidelijk! Maakt het wel gaaf namelijk zo!
 
Zo je bent lekker bezig zeg, ben echt super benieuwd hoe het wordt met de beplanting!! En denk dat de led wel minder ‘koud’ lijkt als je plantjes er in hebt hoor, ik vond de kleur van de planten en vissen er altijd mooi in uitkomen. Hopelijk jij ook!
 
Sneak preview

IMG_20180825_190952.jpg
 
Ooooh wat leuk!! Ik ben (net als jij) zo benieuwd hoe dit gaat uitpakken!!!
 
Dank je Carlijn! Even snel wat foto's, dan ga ik het waterballet verder opruimen! :D
IMG_20180825_185415.jpg
IMG_20180825_185511.jpg
IMG_20180825_190150.jpg

IMG_20180825_200832.jpg
IMG_20180825_200903.jpg
IMG_20180825_202416.jpg
IMG_20180825_202427.jpg
IMG_20180825_202444.jpg
 
Laatst bewerkt:
Jeetje, echt super leuk idee zo!! en heb je je thermometer weer gevonden of is dit een ander?
 
Dank je wel!
Dit is een andere thermometer. Ik heb die van mij niet meer teruggevonden. Hij geeft 23,5 aan, net als de verwarming, dus die kloppen wel onderling, geen temperatuursverschil.
Je ziet wel alles dwarrelen trouwens, haha. Het is inmiddels wel iets helderder gelukkig. Hij moet alleen nog wel iets verder in de hoek, maar dat is er nog niet van gekomen. Nu gaan finetunen, want ik zie wel dingetjes waar ik me nu al aan erger, maar dat komt allemaal nog.
 
Laatst bewerkt:
Okee, de lijst met planten:

Micranthemum micranthemoides
Lobelia cardinalis mini
Hydrocotyle verticillata
Nymphoides aquatica
Lysimachia nummularia
Bacopa caroliniana, dat was de bedoeling, maar ik heb amplexicaulis gekregen.
Ik heb ze vergeleken op internet en heb besloten het er maar in te zetten. Maar vond het wel jammer. Deze komt uit Zuid-Amerika en de caroliniana uit Noord. Maar ze lijken erg veel op elkaar, dus ik hoop dat het niet uitmaakt voor hoe het eindresultaat wordt.

Ik heb het opgebonden met katoengaren dat ik makkelijk uit elkaar kan trekken, dus ik hoop dat het in de loop der tijd vergaat en je er niets meer van ziet. Elke bol zodra hij klaar was in het aquarium gedaan. Dat leverde natuurlijk een waterballet op, want ik stopte mijn armen erbij. Toen 5 liter water eruit gehaald en toen ging het wel zonder overstroming. Zoiets doe je maar 1x. :rolleyes:
Het water weer bijgevuld en de losse stukjes zoveel mogelijk verwijderd en plantenvoeding erbij gedaan.

Ik heb steeds een bol op een bord gelegd en de draad eromheen gewikkeld over de plantenstukjes heen of soms eerst gewikkeld en de planten eronder geschoven. Aan het eind langs de onderkant de Micranthemum ertussen gestopt want ik had van de website waar ik dit voorbeeld had gevonden dat hij ervaren had dat de zijkanten vrij kaal bleven. Ik hoop dat hier zo mee opgelost te hebben. Nu heel veel geduld hebben!
Ik realiseer met dat buiten nog die twee stukjes staan die ik uit de vijver heb gevist, haha. Nou, misschien gaan die dan maar gewoon weer terug de vijver in. :D

En nu ga ik lekker een koppie thee drinken.

... En ik realiseer me ineens dat ik nooit heb gecheckt of de kast wel waterpas staat.... O jee.....
Morgen maar eens checken dan. :stom::stom::stom::stom::stars:
 
Laatst bewerkt:
Leuk gedaan. Het idee van de begroeide bollen als eiland is echt tof!
Lijkt ietwat op wabi kusa qua opzet maar dan met filterzand ipv met soil.

Maar ik ben benieuwd in hoeverre dit zal aanslaan.
Ik hoop dat het lukt maar op één of andere manier vrees ik er een beetje voor. :sorry:

(edit: Het werd ongewild een lange post omdat ik mijn voorbehoud wou kaderen en verduidelijken, sorry voor de lap tekst!)

Een paar redenen voor mijn "twijfels":

-Met soil als basis heb je enerzijds het voordeel dat de korrels al plantenvoeding bevatten (en kunnen opslaan) én dat je indien nodig extra voeding in de bal kan verwerken. Daarnaast werkt soil ook makkelijker, door de aard van de materie, de bewerkelijkheid ervan.
Door de korrels te pletten, te bevochtigen en er (indien gewenst) andere materialen tussen te mengen kan je het makkelijk kneden en tot een samenhangende, stevige bol samendrukken.
Eigenlijk maak je dan een soort "kleibal" van hoogwaardig groeimedium, materiaal dat de wortelgroei van je planten stimuleert, ze worden ahw aangetrokken door de voedingsstoffen in de bal. Je mag de bollen natuurlijk ook niet te hard aanduwen, zodat de wortels makkelijk kunnen doordringen en verankeren in de soil.
Heb je nu eigenlijk iets van voeding (voedingsbollen, klei of dergelijks) in het zand verwerkt of wil je volledig werken met vloeibare bemesting via de waterkolom?

-Wabi kusa's worden (dacht ik) veelal boven water opgekweekt (bij hoge luchtvochtigheid) totdat de planten mooi geworteld zijn. De rijke soil stimuleert en stuurt zoals gezegd groei en wortelvorming.
Eens ingegroeid/geworteld kan je ze emers houden of onder water verhuizen. Emers starten is (dacht ik tenminste) makkelijker qua algen, bemesten, licht, ... Dit zeker als je start met emers gekweekte planten.
En de omschakeling naar submers (of naar de omstandigheden in je bak) is vervolgens wat makkelijker voor de planten doordat ze op voorhand geworteld zijn in de soil-ballen.

-Als ik zie hoe je bepaalde plantjes hebt opgebonden vrees ik een beetje dat de wortels (zeker van de planten aan de zijkanten) niet genoeg "aangespoord" gaan worden om in de bollen te groeien (ook doordat het zand eigenlijk inerte materie is, geen voeding bevat.) De wortels gaan eerder de neiging hebben om gewoon naar beneden te groeien, richting bodem, denk ik.

-Ook indien de planten wel wortelen in de bollen zal dat de stevigheid van de ballen zelf niet verhogen. Als het gewoon los zand is in de panties (misschien vergis ik me?) zal dat altijd een vrij "los" medium blijven dus wanneer er ooit een gat in de panty komt zal het zand er uitstromen denk ik. Terwijl de coherentie, de stevigheid van de soil-bal toch vrij belangrijk is bij dergelijke wabi kusa.
Ik hoop dat ik het mis heb, hé, maar ik hoop nog harder dat je je niet zomaar zal laten ontmoedigen mocht ik toch gelijk hebben. ;)

In elk geval zou ik je aanraden om een klein zakje soil (bvb 3 liter ADA amazonia of iets dergelijks) te kopen en daarmee tegelijkertijd aan de slag te gaan.
Maak nu bvb al één balletje obv soil (er zijn zeker 'klassieke' wabi kusa tutorials te vinden op joeptjoep) zodat je het verschil zelf kan voelen en de groei en ontwikkeling "live" kan vergelijken en beoordelen.
Je zou deze bol makkelijk een tijdje emers kunnen opkweken in een met folie afgesloten containertje op de vensterbank (geregeld openen, eventueel eens blazen of er even tegen spreken (= extra co2 :D) en dagelijks besproeien met gedemineraliseerd water). Na een paar weekjes doe je die bal in je bak (op voorwaarde dat er al wat groei zichtbaar is natuurlijk) en kan je vergelijken met de andere ballen. Soil is wel wat duurder natuurlijk maar het lijkt me stukken handiger en vooral beter op termijn en veel heb je niet nodig, zeker niet als experiment...

Ik bekijk het namelijk als volgt:
Kamerplanten (of bloemen) plant je liever in rijke potgrond ipv in een pot met zand! ;)
Filterzand (meestal met voedingscapsules) is misschien wel prima geschikt voor een (gemiddeld) aquarium en voor (vrij veel) planten maar jouw concept vraagt toch om een andere werkwijze en vooral ander basismateriaal volgens mij. In dit geval wil je eigenlijk "toverballen" maken, voedingsrijke bollen vol planten. Dat is zeker doenbaar maar dan is de materiaalkeuze essentieel volgens mij.
Het zou m.i. zeer jammer zijn mocht je dit leuke idee opgeven omdat de keuze voor filterzand roet in het eten gooit.
Nogmaals: het concept wabi kusa is prima toepasbaar in een aquarium dus het idee is zeker leuk!

Amano werkte bvb veel met wabi kusa tijdens het beplanten van (nieuw ingerichte) bakken.
Hierdoor kon hij zeer snel een bak uitbundig beplanten met reeds gewortelde, gezonde planten.
Door op voorhand geprepareerde en ingegroeide "plantenstukjes" te gebruiken (beetje vergelijkbaar met bloemstukjes maar dan met verschillende planten) omzeilde hij het individueel planten met pincet, loskomende plantjes, opdwarrelend stof en urenlang werk in de bak zelf.

Zoals gezegd: misschien (hopelijk) heb ik het mis en wordt dit een succes dus lees mijn bericht zeker niet als "negatief" of als commentaar. Eerder als (ongevraagd) meedenken!

Tijd zal het uitwijzen dus ik ben al benieuwd naar je updates.
Succes!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Okee, de lijst met planten:

Micranthemum micranthemoides
Lobelia cardinalis mini
Hydrocotyle verticillata
Nymphoides aquatica
Lysimachia nummularia
Bacopa caroliniana, dat was de bedoeling, maar ik heb amplexicaulis gekregen.
Ik heb ze vergeleken op internet en heb besloten het er maar in te zetten. Maar vond het wel jammer. Deze komt uit Zuid-Amerika en de caroliniana uit Noord. Maar ze lijken erg veel op elkaar, dus ik hoop dat het niet uitmaakt voor hoe het eindresultaat wordt.

Ik heb het opgebonden met katoengaren dat ik makkelijk uit elkaar kan trekken, dus ik hoop dat het in de loop der tijd vergaat en je er niets meer van ziet. Elke bol zodra hij klaar was in het aquarium gedaan. Dat leverde natuurlijk een waterballet op, want ik stopte mijn armen erbij. Toen 5 liter water eruit gehaald en toen ging het wel zonder overstroming. Zoiets doe je maar 1x. :rolleyes:
Het water weer bijgevuld en de losse stukjes zoveel mogelijk verwijderd en plantenvoeding erbij gedaan.

Ik heb steeds een bol op een bord gelegd en de draad eromheen gewikkeld over de plantenstukjes heen of soms eerst gewikkeld en de planten eronder geschoven. Aan het eind langs de onderkant de Micranthemum ertussen gestopt want ik had van de website waar ik dit voorbeeld had gevonden dat hij ervaren had dat de zijkanten vrij kaal bleven. Ik hoop dat hier zo mee opgelost te hebben. Nu heel veel geduld hebben!
Ik realiseer met dat buiten nog die twee stukjes staan die ik uit de vijver heb gevist, haha. Nou, misschien gaan die dan maar gewoon weer terug de vijver in. :D

En nu ga ik lekker een koppie thee drinken.

... En ik realiseer me ineens dat ik nooit heb gecheckt of de kast wel waterpas staat.... O jee.....
Morgen maar eens checken dan. :stom::stom::stom::stom::stars:
Esther heb je een link voor mij van die website waar je dit voorbeeld hebt gevonden dank u.
 
@Altispinosa : Via Pinterest kwam ik de foto met de bollen in het aquarium tegen dat ik als directe inspiratie heb gebruikt, oftewel het idee dat ik gejat heb: .

De keuze voor de planten is ingegeven door het verspreidingsgebied van Heterandria formosa, het visje dat ik als hoofdbewoner wil gaan houden in dit aquarium. Dus ik heb me de laatste jaren overal op internet ingelezen over biotopen, veel youtube-filmpjes etc. Rond pagina 10 en 11 in mijn topic deel ik een aantal dingen die ik als inspiratie heb gebruikt.

Als je linksboven op Under the Sea klikt kom je op het blog terecht, ik checkte of de link wel werkte en je komt op de een of andere manier op alleen de foto terecht.

HIer is trouwens mijn Pinterest-pagina waar ik mijn ideeën verzameld heb:
 
Laatst bewerkt:
Leuk gedaan. Het idee van de begroeide bollen als eiland is echt tof!
Lijkt ietwat op wabi kusa qua opzet maar dan met filterzand ipv met soil.

Maar ik ben benieuwd in hoeverre dit zal aanslaan.
Ik hoop dat het lukt maar op één of andere manier vrees ik er een beetje voor. :sorry:

(edit: Het werd ongewild een lange post omdat ik mijn voorbehoud wou kaderen en verduidelijken, sorry voor de lap tekst!)
Dank je wel, zie boven voor waar ik het idee vandaan heb, want dat is niet van mij.
Ik ben ook heel benieuwd naar hoe dit zal aanslaan en ik deel je vrees.

Een paar redenen voor mijn "twijfels":

-Met soil als basis heb je enerzijds het voordeel dat de korrels al plantenvoeding bevatten (en kunnen opslaan) én dat je indien nodig extra voeding in de bal kan verwerken. Daarnaast werkt soil ook makkelijker, door de aard van de materie, de bewerkelijkheid ervan.
Door de korrels te pletten, te bevochtigen en er (indien gewenst) andere materialen tussen te mengen kan je het makkelijk kneden en tot een samenhangende, stevige bol samendrukken.
Eigenlijk maak je dan een soort "kleibal" van hoogwaardig groeimedium, materiaal dat de wortelgroei van je planten stimuleert, ze worden ahw aangetrokken door de voedingsstoffen in de bal. Je mag de bollen natuurlijk ook niet te hard aanduwen, zodat de wortels makkelijk kunnen doordringen en verankeren in de soil.
Heb je nu eigenlijk iets van voeding (voedingsbollen, klei of dergelijks) in het zand verwerkt of wil je volledig werken met vloeibare bemesting via de waterkolom?

Ik werk met EI van aquariumbemesting.nl

-Wabi kusa's worden (dacht ik) veelal boven water opgekweekt (bij hoge luchtvochtigheid) totdat de planten mooi geworteld zijn. De rijke soil stimuleert en stuurt zoals gezegd groei en wortelvorming.
Eens ingegroeid/geworteld kan je ze emers houden of onder water verhuizen. Emers starten is (dacht ik tenminste) makkelijker qua algen, bemesten, licht, ... Dit zeker als je start met emers gekweekte planten.
En de omschakeling naar submers (of naar de omstandigheden in je bak) is vervolgens wat makkelijker voor de planten doordat ze op voorhand geworteld zijn in de soil-ballen.

-Als ik zie hoe je bepaalde plantjes hebt opgebonden vrees ik een beetje dat de wortels (zeker van de planten aan de zijkanten) niet genoeg "aangespoord" gaan worden om in de bollen te groeien (ook doordat het zand eigenlijk inerte materie is, geen voeding bevat.) De wortels gaan eerder de neiging hebben om gewoon naar beneden te groeien, richting bodem, denk ik.

Klopt, ik ben heel benieuwd hoe het gaat uitwerken inderdaad. Ik heb er voor gezorgd dat de wortels wel de bol aanraken en dan hopelijk naar binnen groeien, maar het is afwachten wat er gaat gebeuren.


-Ook indien de planten wel wortelen in de bollen zal dat de stevigheid van de ballen zelf niet verhogen. Als het gewoon los zand is in de panties (misschien vergis ik me?) zal dat altijd een vrij "los" medium blijven dus wanneer er ooit een gat in de panty komt zal het zand er uitstromen denk ik. Terwijl de coherentie, de stevigheid van de soil-bal toch vrij belangrijk is bij dergelijke wabi kusa.
Ik hoop dat ik het mis heb, hé, maar ik hoop nog harder dat je je niet zomaar zal laten ontmoedigen mocht ik toch gelijk hebben. ;)

In elk geval zou ik je aanraden om een klein zakje soil (bvb 3 liter ADA amazonia of iets dergelijks) te kopen en daarmee tegelijkertijd aan de slag te gaan.
Maak nu bvb al één balletje obv soil (er zijn zeker 'klassieke' wabi kusa tutorials te vinden op joeptjoep) zodat je het verschil zelf kan voelen en de groei en ontwikkeling "live" kan vergelijken en beoordelen.
Je zou deze bol makkelijk een tijdje emers kunnen opkweken in een met folie afgesloten containertje op de vensterbank (geregeld openen, eventueel eens blazen of er even tegen spreken (= extra co2 :D) en dagelijks besproeien met gedemineraliseerd water). Na een paar weekjes doe je die bal in je bak (op voorwaarde dat er al wat groei zichtbaar is natuurlijk) en kan je vergelijken met de andere ballen. Soil is wel wat duurder natuurlijk maar het lijkt me stukken handiger en vooral beter op termijn en veel heb je niet nodig, zeker niet als experiment...

Ik merkte in het verwerken van het filterzand dat de panty best sterk is, ondanks al mijn getrek en gedoe bleef de panty gewoon heel, dus ik maak me geen zorgen over een spontaan gat daarin.
Ik ben inderdaad al aan het nadenken over een wabi kusa maken, ik heb al jaren een schaal in de kast liggen die daar perfect voor is, dus als ik weer wat tijd heb ga ik daar zeker mee aan de slag. Maar voor nu heb ik gekozen voor deze snelle oplossing, omdat het lange tijd onzeker was wanneer het aquarium voor mij beschikbaar zou zijn. Ik zou hem half juni krijgen in eerste instantie en dat is dus bijna half augustus geworden. Doordat ik natuurlijk ook een gezin heb om voor te zorgen is mijn tijd om aan het aquarium te besteden beperkt, dus ben ik bij mijn 'snelle' oplossing gebleven, maar ik ben me zeer bewust dat er veel betere manieren zijn om dit te doen! Maar voor nu is het een kwestie geweest van zo snel mogelijk het aquarium neerzetten en vullen. Ook omdat de zomer bijna om is en ik de vissen uit mijn speciekuip ook zo min mogelijk wil verhuizen en dus het liefst direct in het nieuwe aquarium wil doen, zonder eerst weer tijd in de Scaper's tank te moeten doorbrengen.

Ik bekijk het namelijk als volgt:
Kamerplanten (of bloemen) plant je liever in rijke potgrond ipv in een pot met zand! ;)
Filterzand (meestal met voedingscapsules) is misschien wel prima geschikt voor een (gemiddeld) aquarium en voor (vrij veel) planten maar jouw concept vraagt toch om een andere werkwijze en vooral ander basismateriaal volgens mij. In dit geval wil je eigenlijk "toverballen" maken, voedingsrijke bollen vol planten. Dat is zeker doenbaar maar dan is de materiaalkeuze essentieel volgens mij.
Het zou m.i. zeer jammer zijn mocht je dit leuke idee opgeven omdat de keuze voor filterzand roet in het eten gooit.
Nogmaals: het concept wabi kusa is prima toepasbaar in een aquarium dus het idee is zeker leuk!

Amano werkte bvb veel met wabi kusa tijdens het beplanten van (nieuw ingerichte) bakken.
Hierdoor kon hij zeer snel een bak uitbundig beplanten met reeds gewortelde, gezonde planten.
Door op voorhand geprepareerde en ingegroeide "plantenstukjes" te gebruiken (beetje vergelijkbaar met bloemstukjes maar dan met verschillende planten) omzeilde hij het individueel planten met pincet, loskomende plantjes, opdwarrelend stof en urenlang werk in de bak zelf.

Zoals gezegd: misschien (hopelijk) heb ik het mis en wordt dit een succes dus lees mijn bericht zeker niet als "negatief" of als commentaar. Eerder als (ongevraagd) meedenken!

Tijd zal het uitwijzen dus ik ben al benieuwd naar je updates.
Succes!

Ja, je hebt helemaal gelijk en dat ben ik me ook helemaal bewust. Ik zie het als meedenken, dus geen enkel probleem. Maar nogmaals, mijn tijd en energie zijn beperkt (ik zit in de WAO, volledig afgekeurd, heb last van een soort van chronische vermoeidheid door een zwangerschapsvergiftiging (HELLP-syndroom) in mijn eerste zwangerschap) dus ik kies voor deze snelle route nu. Ik ga kijken hoe het zich ontwikkelt. Ik zie binnen een week of 2 of de planten aanslaan en dan ga ik dingen bijstellen, veranderen of inderdaad een wabi kusa emers opstarten. De maker van het voorbeeld dat ik gebruikt heb gaf zelf ook aan dat het bij hem ook niet lang heeft volgehouden, dus ik hou er rekening mee dat het niets wordt en heb plan B ook al klaar. Dat is dat ik de grijze stenen tot een soort eiland vorm, meer zand haal en daarmee een soortgelijke vorm ga maken als ik nu heb gedaan, maar dan van stenen met de planten ertussen. Eventueel voeg ik dan ook hout toe. En plan C is dat ik een beetje richting de Swamps of Louisiana ga, het aquarium in dit Youtubefilmpje:
Ik ben ook heel benieuwd hoe dit gaat verlopen allemaal, ik hou jullie uiteraard op de hoogte!
Dank je wel voor het meedenken!
 
Bedankt voor de toelichting Esther.
 
Vanmorgen, muiterij :juggle:
IMG_20180830_092520.jpg

Op de een of andere manier is het garen gewoon verdwenen.
 
Dank je Cornelius, ik ken jouw site inderdaad, die is geweldig, maar heb gewoonweg de tijd en energie niet om er zoveel mee bezig te zijn helaas.
Ik heb de komende dagen geen tijd om ermee aan de gang te gaan, dus ik laat het nu even gaan en ga nadenken over wat ik nu ga doen. Als ik wel tijd kan vinden om de bollen opnieuw op te binden zal ik dat zeker doen, maar voor nu helaas, niets aan te doen!
 
Okee. Ik heb net een foto gemaakt van hoe het er nu uitziet. Nog meer losgelaten plantjes, het garen zit in de filterkorf in stukjes, dus het is gewoon opgelost. Vandaag nog steeds geen tijd gehad, maar morgen ga ik er voor zitten om het opnieuw op te binden. Maar ik zie wel dat de Bacopa wortelt, zelfs in de bollen, dus ik ga het nog een kans geven. Duimen maar!
Ik heb wel de stenen tevoorschijn gehaald, dus dat ligt klaar als het toch niets gaat worden. Van de week ga ik ook de Heterandria formosa uit het vijvertje halen vanwege de koude nachten. Wil niet veel langer meer wachten, want als ik 's nachts wakker word en de kou voel denk ik aan die kleine visjes buiten zonder jas, hahaha. Aahh, ze kunnen er waarschijnlijk beter tegen dan ik! :D

IMG_20180902_181238.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zonsondergang

IMG_20180902_212118.jpg
 
Bolletjes 2.0

Ze zijn ietsje kleiner gemaakt en meer van gelijke grootte. Vastgebonden met dik polyester garen en opgelet dat de zijkanten beter bedekt zijn. Hopelijk slaat dit aan. Ik kwam wel worteltjes tegen die al enkele centimeters in de bollen gegroeid waren toen ik alles uit elkaar haalde. Duimen!
IMG_20180904_174935.jpg
IMG_20180904_174952.jpg
IMG_20180904_174850.jpg
IMG_20180904_174917.jpg
 
Heb je het water zo hoog staan dat het tegen het licht aanzit of lijkt dit zo? Die ronde vlek aan de bovenkant
 
Heb je het water zo hoog staan dat het tegen het licht aanzit of lijkt dit zo? Die ronde vlek aan de bovenkant

Er ligt een plexiglas plaat op het aquarium dat bol is getrokken door het vocht. Het water is daar tegenaan gegaan. Het licht ligt op twee knijpers om te zorgen voor wat afstand tussen de plaat en de verlichting.
 
Van bovenaf gezien.

IMG_20180904_191704.jpg
 
Ik heb dat ook altijd. Hoe goed ik het vastmaak, het komt op den duur vaak weer bovendrijven. Ik koop in mijn speciaalzaak vaak van die kant en klare stukken maar dat zijn dan stukken met javavarens, anubia en mos.
Tegenwoordig heb je ook van die bonsaiboompjes voor je aquarium. Daar kun je nog wel makkelijk planten tussen de kleine takjes stoppen zodat ze blijven zitten.

Op de kant en klare stukken uit de speciaalzaak zitten altijd van die zwarte matjes. Dat ziet er ook wel handig uit.

Ik hoop dat ze nu blijven zitten bij jou ;)
 
Dank je wel Aqua1992, ik ben heel benieuwd inderdaad.
 
Gisteren heb ik de Heterandria formosa uit de speciekuip gehaald. Er zijn 1 mannetje, 1 vrouwtje en 3 jongen ingegaan en totaal 14 vissen uitgehaald, waaronder 4 grote vrouwtjes. Eentje heeft het niet overleefd, die is later in het aquarium doodgegaan, hij had een soort deuk achter zijn koppie helaas. Misschien beschadigd tijdens het uitvangen?

Ze zitten inmiddels in het nieuwe aquarium dat ruim 2 weken ingedraaid heeft. Ik heb de laatste dagen steeds het water gecontroleerd en geen nitriet gemeten. Ze waren vrijwel meteen verdwenen, tussen de bollen, bij de bodem en tussen de planten. Inmiddels zie je er een paar zwemmen, maar ze hebben erg veel moeite met de stroming, dus ik heb met een van de hendeltjes de uitstroom teruggezet. Helaas. Ik was er al bang voor, het ziet eruit als echt een stevige stroming, maar is dus teveel voor de vissen. Ik kijk even een paar dagen aan hoe het gaat, of ze eraan wennen of dat ik iets anders moet verzinnen. Op dit moment zwemmen ze of op de bodem langs de bollen of langs de ruit, of langs de achterkant, liefst hangen ze net onder de waterlijn tegen de achterkant aan. :/

Nog even wat foto's en een filmpje:


IMG_20180910_162350.jpg
IMG_20180910_165008.jpg
IMG_20180911_141733.jpg
 
Vanmorgen hebben we het filter omgeruild bij Carlijn van de e701 naar de e401 geloof ik, en het nieuwe filter draait inmiddels. Er zaten 2 vissen in het filter, een bijna volwassen mannetje en een jong visje. Die laatste zat in het filterschuim wat ik zo lang in een emmer had gestopt. Bij thuiskomst stopte ik het schuim in de mand en toen zwom hij door de emmer. De vissen zwemmen nu ook daadwerkelijk door de bak in plaats van dat ze verstopt zitten of in een hoekje keihard moeten zwemmen. Veel rustiger beeld! Ben blij dat ik het filter mocht omruilen!
 
Vanmorgen weer een blauwoogje op de grond voor de bak. En een heel drukke ADHD-vis met oranje schubben voor het raam. Ik ga nu definitief niet meer de overgebleven vissen in het nieuwe aquarium doen, behalve de laatste Heterandria's die nog in de scaper's tank zitten, want in het nieuwe aquarium is alles kalm en rustig.
Dus nog over naast de kudde Heterandria's: 1 Pseudomugil gertrudae en 2 blauwoogjes.
 
Misschien dat de Scaper's tank toch blijft. Ik moet even kijken of ik het extra werk erbij kan hebben, even kijken hoe het gaat de komende weken, doe nu dubbel onderhoud natuurlijk. Op zich plannen genoeg, maar het moet praktisch gezien wel kunnen natuurlijk. Ik kan alleen niet kiezen wat voor vissen en wat voor inrichting.... :)
 

Terug
Bovenaan