Dennerle Scaper's tank 50L 24w lamp vs 2x Powerled 5w

C

catcorp

Guest
Beste mensen,

binnenkort wil ik na een aantal jaren genoten te hebben van mijn nano cube overstappen naar een slagje groter. Om niet meteen een joekel in huis te halen leek mij de Scaper's tank 50l L 45 x B 36 x H 31 cm een mooie. Mijn oude cube is 30x30x30.

Je kan echter kiezen voor volledige set of alleen de bak. Ik wil graag de volledige set want er komt ook een buitenfilter mee en dat lijkt me wel wat. Ook komt er een lamp mee, de Scaper's light 24 watt 8000 kelvin (los kopen kan ook, maar wie weet is zo'n extra lamp ooit nog eens handig).

Details:
Scapers light:
http://dennerle.com/nl/producten/aquari ... pers-light

powerled:
http://dennerle.com/nl/producten/nano-a ... -power-led

Laten we zeggen dat ik het design nou niet bepaald, kuche, mooi vind. Daarnaast lees ik dat het een �chte scaper's lamp is met 24 watt en 8000 kelvin. Alleen ik ga niet een scape maken met planten die veel licht willen. Ik maak een simpele scape met anubias variaties en wat andere makkelijke planten, misschien ��n rode, maar die mag van mij wel iets minder fel zijn als bijvoorbeeld de hardcore scapers het hebben. (Daarnaast maak ik gebruik van de producten van Easylife en doe ik niet aan Co2, wel aan de easycarbo).

Vraag:
Het volgende probleem doet zich even bij mij voor: is mijn "oude" Dennerle power led 5 watt 6500 kelvin genoeg voor mijn grotere bak of is het een idee om een tweede 5.0 te kopen om de verspreiding/volume toch beter te maken, of zou ik ook voor de 3.5 kunnen gaan en die naast de 5.0 kunnen zetten? Zo ja, zou je dan verschil "zien"?

ik heb me al wat ingelezen in de materie, maar hoor toch graag ook even jullie mening :thumbs:

extra info:
scapers bak/lamp: https://www.youtube.com/watch?v=gIBoRFnKqzs
hier komt idee van: http://www.sklepdennerle.pl/userdata/gf ... c06ebc.jpg
 
Je oude Dennerle unit bevat in ieder geval geen powerleds.

Als iets mooi wil hebben zou ik een goedkope balk op e-bay kopen en daar wat beters in maken..
 
Bijvoorbeeld een Chihiros A451
 
Ik heb een bakje van 40 x 40 x 30 Ongeveer de maat van de jouwe. Ik had daar een superfish Qube led 40 op staan. Nu is dat niet te vergelijken met de dennerlee lampen, maar wat ik merkte is dat de bak weinig licht kreeg in de buitenrand. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen :juggle:

Hier een tekeningetje wat ik bedoel.
Maar ik weet dus niet of dit te vergelijken is met de dennerlee lampen.
766123sanneke80_0_85_2016_aquari.jpg


Om deze reden had ik er eerst op de andere zijde een lamp bij gezet maar dat vond ik geen gezicht en hield ik nog een donekerdere hoek. Daarom heb ik zelf licht gemaakt met ledstrips. Laatst zag ik dat dennerlee nu ook een lamp heeft uitgebracht in de vorm van een bruggetje over je aquarium heen. Nadeel is dat deze erg duur zijn.

527832sanneke80_0_85_2016_aquari.jpg
 
Ik heb ondertussen de scaperslight er bij gehaald, complete set gekocht, ook om te testen om te kijken of ik er verschil in merk. Ik twijfel inderdaad ook over het 'bereik' van de 5.0 omdat die juist voor kleine vierkante bakjes is en de nieuwe langwerpig is. dat is de scaperslight ook.
 
Ben heel benieuwd naar het resultaat. Het zal zeker mooi zijn!
 
Dat bruggetje is volgens mij niet meer te krijgen? Die wilden wij namelijk ook. Wij hebben de scapers Light op de cube 60 en zijn er erg tevreden mee. Inderdaad geen mooi design maar wel ruim voldoende licht
 
update:

De scaper's light 24w (geen led) is een goede lamp, zeer helder (te helder?), 8000 kelvin. Staat vast heel mooi boven een iwagumi, maar ook erg mooi boven een "jungle", alhoewel ik soms twijfel. Misschien beetje te helder, te koud.

De scaper's led, de ouden, gaan volgens mij uit de handel! Er is nu de nieuwe Trocal led van Dennerle, beter design, geen 8000 kelvin, geen 6500 zoals scaper's led, maar 5500! Een gele lamp die bovendien ook nog eens heel erg goed is. E�n led balk vervangt 2 T5 (als ik me niet vergis).

Wat meer informatie:
De lamp details: http://dennerle.com/nl/producten/aquari ... trocal-led
Van Dennerle: https://www.youtube.com/watch?v=z3LUz99csWI
Vanaf 1:00 zie je het verschil tussen scaper's led en Trocal led: https://www.youtube.com/watch?v=WfCQ2muHP7s

Zit er aan te denken binnen het jaar over te stappen naar deze Trocal led; eerst nog even wat meer informatie en reviews afwachten.
Er kan ook een led control bij om zonopkomst te simuleren, ook daar ben ik zeer benieuwd naar.

Edit:
hier staat ie! heb even snelle foto er bij gepakt
3is8lBeds_Ea-n4Zotjn5_Qb7dHsyuQt.jpeg


edit: woeps die foto is best groot
 
Das idd een behoorlijke hoeveelheid licht! :D

Ben ook wel benieuwd wat ze bedoelen met zonsopkomst. Mijn SuperFish bakjes hebben dat en dan begint het licht gedimpt en wordt in 15 seconden steeds iets feller.

Zal zo de links eens bekijken, ben wel benieuwd naar die Trocal lamp.
 
catcorp zei:
Er is nu de nieuwe Trocal led van Dennerle, beter design, geen 8000 kelvin, geen 6500 zoals scaper's led, maar 5500! Een gele lamp die bovendien ook nog eens heel erg goed is. E�n led balk vervangt 2 T5 (als ik me niet vergis).
Ik had ook "hoge verwachtingen" van de Trocal LED. Maar na het aanzetten was het een hele teleurstelling, alles zag zo groen als een kikker en plantjes zagen er fleps uit. Qua kijk licht sloeg het dus dik tegen, en de intensiteit is zeker niet hetzelfde als 2xT5. En ik ben 4000K lampen gewoon.
In het door jou aangeven filmpje ziet het kijk licht van de Trocal LED er heel goed uit, in realiteit is het veel minder.
Zou me bij LED niet teveel focussen op de Kelvin waarde, de verhoudingen van de kleuren om een bepaalde Kelvin waarde te halen verschilt nogal van fabrikant.
 
Sanneke80 zei:
Laatst zag ik dat dennerlee nu ook een lamp heeft uitgebracht in de vorm van een bruggetje over je aquarium heen. Nadeel is dat deze erg duur zijn.

527832sanneke80_0_85_2016_aquari.jpg

Deze heb ik ook (de oude scapers led dan, niet de trocal) en die bevalt prima. Via Amazon voor ca �90,- in huis gehaald. Op het forum heb ik er onder "Verlichting" en topic voor aangemaakt.

Hierbij een linkje naar dat topic:

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1835545
 
backplay zei:
catcorp zei:
Er is nu de nieuwe Trocal led van Dennerle, beter design, geen 8000 kelvin, geen 6500 zoals scaper's led, maar 5500! Een gele lamp die bovendien ook nog eens heel erg goed is. E�n led balk vervangt 2 T5 (als ik me niet vergis).
Ik had ook "hoge verwachtingen" van de Trocal LED. Maar na het aanzetten was het een hele teleurstelling, alles zag zo groen als een kikker en plantjes zagen er fleps uit. Qua kijk licht sloeg het dus dik tegen, en de intensiteit is zeker niet hetzelfde als 2xT5. En ik ben 4000K lampen gewoon.
In het door jou aangeven filmpje ziet het kijk licht van de Trocal LED er heel goed uit, in realiteit is het veel minder.
Zou me bij LED niet teveel focussen op de Kelvin waarde, de verhoudingen van de kleuren om een bepaalde Kelvin waarde te halen verschilt nogal van fabrikant.

Serieus viel het tegen? Ik zag in die andere youtube video dat het opzich wel mooi is. Zou je het me kunnen laten zien of heb je hem niet meer?

Opzich is mijn water sowieso al wat gelig, dus deze lamp zou het nog 'erger' maken? Er is helaas zo weinig over te vinden.. zou het liefst ze ergens in het echt zien. Misschien de vivarium beurs..
 
Niwla zei:
Sanneke80 zei:
Laatst zag ik dat dennerlee nu ook een lamp heeft uitgebracht in de vorm van een bruggetje over je aquarium heen. Nadeel is dat deze erg duur zijn.

Deze heb ik ook (de oude scapers led dan, niet de trocal) en die bevalt prima. Via Amazon voor ca �90,- in huis gehaald. Op het forum heb ik er onder "Verlichting" en topic voor aangemaakt.

Hierbij een linkje naar dat topic:

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1835545

Ziet er goed uit! Misschien aparte vraag, maar zou je voor mij de afmetingen van het 'schroef-vast-op-rand-frame' willen meten? Ik gok rond de 7 cm?
 
catcorp zei:
Serieus viel het tegen? Ik zag in die andere youtube video dat het opzich wel mooi is. Zou je het me kunnen laten zien of heb je hem niet meer?

Opzich is mijn water sowieso al wat gelig, dus deze lamp zou het nog 'erger' maken? Er is helaas zo weinig over te vinden.. zou het liefst ze ergens in het echt zien. Misschien de vivarium beurs..
Heb hem niet meer thuis liggen, maar deze of volgende week heb ik normaal gezien wel een kans om een foto te nemen van de werkende verlichting. Probleem is wel een beetje dat mijn telefoon camera waarschijnlijk de kleur zelf gaat aanpassen, maar zal mijn best doen.
Die van Arcadia geven mooi alle kleuren weer, en de beugels zien er ook goed uit. Dat is het nadeel van de Scapers LED, die beugels zijn echt een ramp, ziet er niet uit. Daarom dat ik ook zo benieuwd was naar de Trocal LED.
Na van alles geprobeerd te hebben (met mooie beugels) ben ik voor de UP Aqua U-Series P gegaan. Mooiste LED kijk licht wat ik al heb gezien, de kleuren van de garnalen/vissen/planten springen er echt uit! Enige nadeel is dat die beugels ook een halve ramp zijn, maar de kwaliteit van het licht compenseert dit voor mijn part. Als ik eens in een handige bui ben (gebeurt niet vaak, maar wie weet) vind ik daar wel iets op.
 
backplay zei:
catcorp zei:
Serieus viel het tegen? Ik zag in die andere youtube video dat het opzich wel mooi is. Zou je het me kunnen laten zien of heb je hem niet meer?

Opzich is mijn water sowieso al wat gelig, dus deze lamp zou het nog 'erger' maken? Er is helaas zo weinig over te vinden.. zou het liefst ze ergens in het echt zien. Misschien de vivarium beurs..
Heb hem niet meer thuis liggen, maar deze of volgende week heb ik normaal gezien wel een kans om een foto te nemen van de werkende verlichting. Probleem is wel een beetje dat mijn telefoon camera waarschijnlijk de kleur zelf gaat aanpassen, maar zal mijn best doen.
Die van Arcadia geven mooi alle kleuren weer, en de beugels zien er ook goed uit. Dat is het nadeel van de Scapers LED, die beugels zijn echt een ramp, ziet er niet uit. Daarom dat ik ook zo benieuwd was naar de Trocal LED.
Na van alles geprobeerd te hebben (met mooie beugels) ben ik voor de UP Aqua U-Series P gegaan. Mooiste LED kijk licht wat ik al heb gezien, de kleuren van de garnalen/vissen/planten springen er echt uit! Enige nadeel is dat die beugels ook een halve ramp zijn, maar de kwaliteit van het licht compenseert dit voor mijn part. Als ik eens in een handige bui ben (gebeurt niet vaak, maar wie weet) vind ik daar wel iets op.

Ah die flyer van de U-series ziet er al mooi uit! Hoe doet de lamp het bij jou? Heb je een high-tech bak met veeleisende planten? Ik heb namelijk wel enkele veeleisende plantjes er in staan en zoek dus eigenlijk een lamp die goed is voor high-tech. Ohja, hoe breed zijn die beugels van de u-series?
 
catcorp zei:
Ah die flyer van de U-series ziet er al mooi uit! Hoe doet de lamp het bij jou? Heb je een high-tech bak met veeleisende planten? Ik heb namelijk wel enkele veeleisende plantjes er in staan en zoek dus eigenlijk een lamp die goed is voor high-tech. Ohja, hoe breed zijn die beugels van de u-series?
Heb de verlichting op ongeveer 65% staan, met wat drijfplanten en wat CO2. Geen moeilijke planten.
Als je ze op 100% zet kan je volgens mij wel 95% van al de planten laten groeien. Wat zijn je veeleisende planten dan?
Beugel is 8cm breed en past op een glasdikte van ongeveer 17mm. Waardoor het er nogal onhandig uitziet op dun glas.
Het is dus niet moeders mooiste! :D
1-8rnsUClyJq5lD9ljHpHiFhhJfy59-0.jpeg



Moeilijk om een re�le weergave te geven van de kleuren, maar heb een poging gedaan. Er zit wel een klein beetje meer rood op de foto dan in het echt, de rest van de kleuren zijn redelijk correct.
1-8rnsUClyJq5lD9ljHpHiFhhJfy59-0.jpeg

Nu komt het blauw/paars/roze van mijn planten er ook veel beter uit, en daar doen we het voor. :D
 
Ai die 8 cm komt me niet goed uit :( Zou eigenlijk een beugel moeten hebben tussen de 6-7 cm. Ben daarom ook super benieuwd hoe breed die trocal is.

Ik heb:
Marsilea Hirsuta
Staurogyne repens (maar die doet 't ook prima in mijn low tech)
Hygrohila pinnatifida
Limnophila hippuroides
klein bosje Rotala rotundifolia/ green
+ anubias, bucephalandra's in de schaduw
 
Heb een poging gedaan om een foto van de Trocal te trekken, maar zoals verwacht is er veel gecompenseerd en zie je de geel/groene gloed niet die over alles hangt.
De LED's hebben ook 2 verschillende rijen, een gele en een wat wittere.
CABPxCuuP98Gu_4QAaBxnTcCaRaD7_2b.jpeg


Heb bij deze met de Daytime wat van het rood bijgegeven.
In realiteit zag het er al een stuk beter uit, maar is helaas niet goed zichtbaar.
CABPxCuuP98Gu_4QAaBxnTcCaRaD7_2b.jpeg

Een rijtje rood had de Trocal zeker goed gedaan. :D
 
Stoute schoenen aangetrokken en de UP Aqua U-Series P gekocht!
Mocht het me toch niet bevallen of er komen meer opties voor de Trocal, dan kan ik altijd later nog switchen.
 
Ik heb nog een ongebruikte Chihiros A451 liggen..
Aangeschaft om te gaan scapen maar later toch een RIO 125 gekocht.

De advertentie staat nog op Marktplaats.
 
catcorp zei:
Stoute schoenen aangetrokken en de UP Aqua U-Series P gekocht!
Mocht het me toch niet bevallen of er komen meer opties voor de Trocal, dan kan ik altijd later nog switchen.

Ik neem aan dat hiermee het antwoord op jouw vraag aan mij niet meer relevant is ? :!
 
Niwla zei:
catcorp zei:
Stoute schoenen aangetrokken en de UP Aqua U-Series P gekocht!
Mocht het me toch niet bevallen of er komen meer opties voor de Trocal, dan kan ik altijd later nog switchen.

Ik neem aan dat hiermee het antwoord op jouw vraag aan mij niet meer relevant is ? :!

Ben nog steeds erg benieuwd haha :D
 
catcorp zei:
Niwla zei:
catcorp zei:
Stoute schoenen aangetrokken en de UP Aqua U-Series P gekocht!
Mocht het me toch niet bevallen of er komen meer opties voor de Trocal, dan kan ik altijd later nog switchen.

Ik neem aan dat hiermee het antwoord op jouw vraag aan mij niet meer relevant is ? :!

Ben nog steeds erg benieuwd haha :D

Dus je wilt weten hoe dik het glas maximaal mag zijn wat er in de klem past?


Suitable for aquarium glass thickness 5-14 mm
bron
 
Hmm nee ik bedoelde eigenlijk de afmetingen van het frame dat op de rand staat, de lengte daarvan. Zal tussen de 5 en 11 cm zijn.
 
catcorp zei:
Hmm nee ik bedoelde eigenlijk de afmetingen van het frame dat op de rand staat, de lengte daarvan. Zal tussen de 5 en 11 cm zijn.

Ik ga voor je kijken ;)
 
Heb de u series p binnen!

Wat me als allereerste opvalt is dat hij wel vrij "Aldi" achtig oogt en aanvoelt, helaas geen boekje o.i.d. er bij, maar we zijn niet onnozel natuurlijk.
Daarna kom ik er achter dat je goed moet doorrammen wil je die pootjes goed krijgen, wat me daarna opvalt is dat de lamp dus niet symmetrisch boven de bank hangt. Dat heb ik echter snel opgelost en hij staat nu symmetrisch.

We gaan hem aansluiten. Wat me opvalt is dat hij inderdaad meer naar het paarsig/blauw/rood neigt. Niet wit licht zoals de scaper's light. Daarnaast valt het me op dat hij toch niet zo 'fel' is als ik zag op foto's. Op het eerste gezicht eigenlijk zelfs wat donker? Tijd om te observeren en te kijken hoe mijn planten reageren. Echter na een tijdje zie ik dat het opzich ook wel weer meevalt met het te donker zijn, het licht is in ieder geval beter verspreid dan bij die andere lamp.

229476catcorp_0_85_aquarium_nieu.jpg
 
Zo neemt u plaats in het radar testpanel.

En geeft uw bevindingen door. :deal:
 
De lamp ziet er wel mooi uit vind ik maar op de doos lijkt de lichtopbrengst inderdaad wat meer maar ja dat zijn foto s natuurlijk ;).
Al met al vindt ik het erg netjes lijken zo.
 
Correct, dus ik ben benieuwd hoe 't gaat. Kan over een tijdje alsnog de Trocal led proberen of een andere lamp. Stiekem ook even naar lampen van ADA gekeken, maar die kosten minstens 200 euro, de plastic voeten gaan scheuren/breken en zijn wel heel erg KABAM. Dan is altijd de scaper's led nog een optie. Lijk wel inderdaad wel een testpanel hiero... x)
 
catcorp zei:
Hmm nee ik bedoelde eigenlijk de afmetingen van het frame dat op de rand staat, de lengte daarvan. Zal tussen de 5 en 11 cm zijn.

Hopelijk heb je hier wat aan?

OrRZanh-NLZ4MaQ6u-hbHfUucvO9T3S1.jpeg

OrRZanh-NLZ4MaQ6u-hbHfUucvO9T3S1.jpeg

OrRZanh-NLZ4MaQ6u-hbHfUucvO9T3S1.jpeg
 
Like a boss, dankjewel!
 
Terug
Bovenaan