Wat is er nieuw

Dennerle Scaper's tank 50l

• Onderwerp starter Onderwerp starter WJO
  • Startdatum Startdatum
W

WJO

Guest
Voor een nieuw op te zetten scaperstank ben ik aan het twijfelen over het filter.

1. Dennerle scaper's flow (past zonder problemen)
2. Jbl greenline E401 (kun je de slangen wel kwijt tussen de bak en het afdekruitje?)

Voor zover de verlichting nog van enig invloed is, ik heb de Chihiros E451 besteld.

Het plan is een scape met Dragon Stone en veel planten. Qua bezetting een populatie van... garnalen

Een Eden-filter (bijv. de 501) wordt ook nog wel eens toegepast bij deze bakken. Misschien het overwegen waard?

Dat is inderdaad ook een mogelijkheid!

Kunnen de slangen dan wel tussen afdekruit en bak?

Er zit een open ruimte van 3,5 cm aan de achterkant van de afdekruit, dus moet prima lukken met welk filter dan ook.

Zou de 501 afdoende zijn? Of is het verstandiger om voor de 511 te gaan?

overkill filter kan je altijd nog een kraan op zetten om de uitstroom te beperken.

weet niet watvoor hardware je nog inlijn wilt zetten met je filter maar dit kost ook capaciteit.

Ik heb zelf geen ervaring met deze filters maar overcapaciteit kan je altijd terugschroeven, ondercapaciteit doe je niks aan. Waarschijnlijk heeft de 511 ook meer filtermateriaal wat je bacteri�n ook weer ten goede komt ;-)

aan de andere kant heb je een bestand met alleen garnalen, en veel planten. de eden 501 lijkt mij zat.

RichD1011 zei:
aan de andere kant heb je een bestand met alleen garnalen, en veel planten. de eden 501 lijkt mij zat.
Als je op planten gaat vertrouwen voor de afbraak van stoffen in de stikstofkringloop heb je liever wel dat het om snel groeiende planten gaat. Alleen 'veel planten' zegt dan niet zo veel.

Maar, je stipt een terecht punt aan: wat filters aan capaciteit moeten hebben wordt geregeld zwaar overschat, of er wordt althans geen rekening gehouden met de combinatie van bezetting en beplanting.
Als die situatie zich leent en het wordt goed uitgevoerd, kunnen aquaria zonder filter.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan