Wat is er nieuw

Dermogenys ebrardtii

stanovic

Well-known member
Lid geworden
4 maart 2010
Leeftijd
57
Website
www.emeraldking-aquatics.com
Ik kweek zelf al jaren levendbarenden. Of dat nu eierlevendbarenden (superfoetatief en non-superfoetatief) danwel echte levendbarenden zijn.
De meeste mensen koppelen de eigenschap "vriendelijk" al gauw eraan vast zodra men het over levendbarende tandkarpers heeft. Doch bestrijkt de groep levendbarende tandkarpers een vrij breed scala aan soorten. Hierbij zijn er ook genoeg agressieve soorten op te noemen. Eén ervan betreft de groep aan halfsnavelbekken. Zelf hou ik hierzo de dermogenys ebrardtii (ook wel bekend als nomorhamphus ebrardtii). Dit is één van de soorten die op een goed formaat kan komen.
Zelf hou ik deze soort in mijn paludarum waar ze goed in uitkomen. Zoals het bekend is bij vele halfsnavelbekken, het kunnen schuilers zijn doch ook zeer aanwezige vissen. Twee eigenschappen die nogal loodrecht op elkaar staan. Als ik ze voer geef dan schieten ze als gekken naar het wateroppervlak om wat te bemachtigen en daarna schieten ze in hun schuilplekken. Bij mij zijn ze momenteel zo'n 8cm.
Als men ze combineert met andere vissen, wees dan op de hoede dat men er geduchte tegenstanders tegenover zet. Zelf delen ze bij mij hun biotoop niet met andere vissen en zijn derhalve redelijk rustig te noemen. Ik vind met name deze soort aan een halfsnavelbek fraai om te zien.
Opvallend is de grootte van een pasgeboren jong. Ze zijn al redelijk groot bij de geboorte. Dit is iets wat ook vrij gebruikelijk is bij bijv. de goodeïden. Ze laten hun jongen in de regel ook redelijk met rust
En in tegenstelling tot de meeste levendbarenden komen halfsnavelbekken niet uit Midden- danwel Zuid-Amerika doch uit Azië.

Een interessante levendbarende als men een keer wat anders wilt gaan houden.

Had wat vissen uit het paludarium gehaald om wat beter foto's ervan te kunnen maken.
DSCF7330.JPG
DSCF7338.JPG
DSCF7331.JPG

Het zijn prachtige vissen! Is het opkweken van de jongen niet in brak water?

interessant soortje waar ik ook weinig verdere info over kan vinden. lijkt me ook niet een vis die standaard in de handel verkrijgbaar is?

Ik hou zelfs de volwassen exemplaren op brakwater. Op zoetwater kan wel doch heb gemerkt dat zij zich beter verhouden op brak.
Halfsnavelbekken worden wel her en der in de detailhandel aangeboden doch meestal betreft het dan de dermogenys pusillus (ook bekend als dermogenys pusilla). De dermogenys ebrardtii zul je idd niet zo 1,2,3 via de winkel aangeboden zien worden.

Prachtige vissen,heb ze zelf 15-20 jaar geleden ook gehad.
Niet helemaal in de optimale omstandigheden maar best we wat nakweek van gehad.
Mooi stukje Stan! :thumbs:

tegenwoordig geheten: Nomorhamphus ebrardtii

een tijd geleden stond in Amazonas magazine een uitgebreid artikel over allerlei halfsnavelbekken, leuke vissen 🙂

Gave beesten hoor. Ik kende ze enkel van naam omdat ze volgens seriouslyfish samen leven met O. Woworae. En ik was toendertijd aan het denken aan een sulawesi biotoop.
Ik moet zeggen, als ik je verhaal zo lees, dan kan ik me maar moeilijk voorstellen dat ze samen zwemmen met de zeer vriendelijke en veel kleinere woworae. Na ja, SF geeft zelf al aan dat de info niet heel betrouwbaar is. Ook brak water komt op het 'menu' van de woworae niet voor, zover ik weet.

Ik ben in ieder geval blij dat ik ze niet hebt opgespoord en in mijn bak heb gestopt. Dat was nooit goed gegaan.
(de woworae houd ik overigens met bijzonder veel plezier, maar ben afgestapt van de biotoop gedachte)

Nou ja, er staat helaas heel wat op het internet wat refereert naar verhalen die rechtstreeks gekopieerd zijn uit een commercieel aquariumboekwerk. En als dat keer op keer gebeurd dan wordt het als waar bezien. Doch ik werk liever vanuit een stuk ervaring. Ik moet wel ff een kanttekening maken. En dat is dat uiteraard elke vissoort zo hun karakter heeft doch er zullen altijd wel individuele gevallen zijn waarbij de ervaring anders zal uitvallen.

Een paar jaar terug tijdens 1 van mijn ontdekkingsreizen door Thailand ergens bij een aftakking van de bekende Kwai rivier viel mijn oog op wat verstoringkjes aan de waterkant.
Toen ik het nader onderzocht ontdekte ik dat er enorm veel van deze visjes aan het oppervlak zaten,echt heel super om te zien.
Had het totaal niet verwacht want het water zag er niet heel fris uit namelijk.

Nou ja, er staat helaas heel wat op het internet wat refereert naar verhalen die rechtstreeks gekopieerd zijn uit een commercieel aquariumboekwerk. En als dat keer op keer gebeurd dan wordt het als waar bezien.
Eens. (Maar dan gaat het meestal om gewenste bakmaten, voedingsbodems et cetera) SF lijkt mij doorgaans heel betrouwbaar, helemaal waar het dit soort informatie betreft. Het is ook nog eens heel specifiek;
O.Woworae was collected from a still pool around 3-4 m deep, opposite an affluent spring, where it was schooling with a species of Nomorhamphus which may turn out to be a form of N. ebrardtii but has subsequently appeared in the aquarium trade as N. sp. ‘fire’ (see photos).

Ik denk dat het in deze tekst gaat over een regionale, net wat kleinere, net wat vriendelijkere vis. Sulawesi heeft nogal wat verschillende eilandjes, stroompjes en meertjes met allemaal nét verschillende soorten. Al die sulawesi garnalen zijn nét wat anders, er zijn 17 soorten Oryzias die op elkaar lijken, om over de tylomelania slakken nog maar te zwijgen. Ze hebben het zelf ook over het 'a form of'.

Ik zie nu ook dat de 'type localty' voor de ebrardtii op een ander eiland ligt (Kabaena) dan die van de woworae (Muna)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan