Wat is er nieuw

Desmocaris trispinosa kweek

Peter74

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2015
Deze garnaal is maar beperkt beschikbaar in de hobby en ik kon maar beperkt info vinden. Ik kon maar weinig info over kweek vinden, dus wist niet precies hoe het zou gaan. Nu het gelukt lijkt te zijn, leek het me daarom wel leuk er een klein fotoverslagje van te maken en te proberen wat meer info bijelkaar te krijgen hier.
Ik denk dat ik de herkend heb hoe het verlopen is, maar ik weet maar weinig zeker. Ik ben dus wel benieuwd of er mensen zijn die dit kunnen aanvullen/corrigeren.

Wat me als eerste opviel was dat bij een tweetal dames een soort van gelig stompje onstond in de nekregio. Dit was niet te fotograferen. (De huid van deze dieren is minder doorschijnend bij flitslicht dan voor het oog.)
Na verloop van tijd groeide het gelige stompje uit en verkleurde tot een soort van groen zadel, wat me deed denken aan de eiervlek bij vuurtjes. Deze volgende foto is van 14 februari, maar het was al zeker een week eerder zichtbaar:
cnjIeCap7BM5K5oADA3VH5Ia1tAK8FrR.jpeg
Toen wist ik nog niet of dit inderdaad de aanzet naar eitjes was, maar nu de dames zwanger zijn, zie ik geen dieren meer met groen zadel, wat mijn indruk versterkt dat de analogie met vuurtjes wel opgaat.

Vorige week (25 februari) zag ik ineens veel onrust in de bak. Een vrouwtje met zo'n groene vlek werd de hele bak door achtervolgd door 2 mannetjes:
CRW_8386.jpg

De volgende dag zag ik voor het eerst een vrouwtje met duidelijk zichtbare eitjes:
cnjIeCap7BM5K5oADA3VH5Ia1tAK8FrR.jpeg
Het lijkt me eigenlijk wel sterk dat dit hetzelfde vrouwtje is als van de vorige foto, want dan zouden de eitjes zich in 24 uur heel sterk ontwikkeld moeten hebben. Toch zag ik het andere vrouwtje met groen zadel nog wel rondzwemmen. Inmiddels zie ik er twee met eitjes en geen groene zadels meer. Weet iemand hoe snel de transitie naar een eierpaket aan de buikzijde gaat bij deze, of bij andere soorten?

Leuk Peter.
Ik weet niet of Ivo ze nog heeft maar die heeft ze iig gehad.
Zal net als de rest van de garnalen rond de 3 tot 4 weken zijn tot de kleintjes worden afgezet maar is ook afhankelijk van de temperatuur.
Met warmer water zit het dichter bij de 3 weken en kouder dus rond de 4.

De draagtijd van deze schijnt langer te zijn. Verschillende bronnen geven getallen tussen de 5 en 8 weken.

De tijd waar het mij om ging was de tijd tussen paring (foto 2 met groen zadel) en een zichtbaar eierpakket op de buik (foto 3). Tussen die fotos zit maar 24 uur, maar dat lijkt me vreselijk snel als je ziet hoe groot die eitjes al zijn op foto 3.

John, wel allemaal leuk en aardig dat je dit zeg, maar de TS bedoelt hoe snel de eitjes na de bevruchting in de buik zitten! 😉
@TS, ik heb niet echt een idee hoe lang het duurt, maar binnen een dag zeker wel. Zijn wel speciale garnalen die je hebt, moeten de jongen van deze op brak water net zoals de Japonica's, of op zoet? Veel succes!

Oeps, TS was me voor!

Ik ben niet zo goed in lange verhalen lezen zoals jullie merken,sorry 😉

Als het hetzelfde gaat zoals met de vuurtjes zit er idd weinig tijd tussen want de mannetjes plakken hun zaad tussen de pootjes van de dames en bij het dalen van de eitjes worden ze zo bevrucht.

Verrassend dat dat zo snel gaat, maar die verrassingen maken de hobby zo leuk 🙂

Deze komen als volwaardige mini garnaaltjes uit en kunnen gewoon in zoet water uitkomen en opgroeien.

Oh, net even op afbeeldingen gezocht en ik herken ze nu beter. Zijn erg leuke garnaaltjes hoor!
Veel succes, ga je ze nog iets speciaals voeren?

algeneter12 zei:
Veel succes, ga je ze nog iets speciaals voeren?

Ik heb wel wat algen in de bak. Er ligt beukenblad (waar ze niets mee doen) en ik haal niet alle plantenresten weg. Verder heb ik de indruk dat ze granulaatvoer wat op de bodem komt opruimen.
Ik weet eigenlijk niet of jongen eventueel wat anders nodig hebben. Het enige wat ik over voeren van deze soort kan vinden, is dat ze wat eiwitrijker willen dan de meeste andere garnalen (vandaar dat ze het granulaat kennelijk ook opruimen), maar of dat voor de jeugd ook geldt?

Iemand tips vwb het bijvoeren van de jongen?

Op zich verloopt het redelijk hetzelfde als bij andere zoetwatergarnaaltjes, waarbij de draagtijd afwijkt (rond de 6 weken) en het over grotere, maar veel minder (10-15) gaat.
De eitjes kleuren op een gegeven moment om van groen naar doorzichtig en op enige moment zijn er zelfs oogjes te zien in de eitjes. Vanaf het zien van de oogjes kan het nog iets van een week duren.
Wij hebben de jongen nooit speciaal ander voer gegeven. Ontbindend blad- en plantmateriaal doet het altijd goed.

eitjes met zichtbare oogjes erin:

2013-08-09-01_zpsae9bab4e.jpg

(foto helaas niet 100% scherp)

Geweldige foto! Dus als het meezit kan ik die over een week of 4-5 ook maken 🙂

Ik houdt het voer gewoon zoals het is.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan