Wat is er nieuw

determinatie: deze "muisjes" hoe noemen die wetenschappelijk?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Enchiridion
  • Startdatum Startdatum
E

Enchiridion

Guest
Nikon
ik twee van die muisjes zaterdag. Kent iemand de wetenschappelijke naam?
ZlC9u5k

bedankt

juist de winkelier noemde het bronzen pantsermeervallen, nu begrijpt ik waarom. Hij beweerde dat ze nauwelijks groter worden, maar online staat 6,5 cm.

Deze beestjes wensen toch wel gehouden te worden in een groepje van minimaal 6 exemplaren, en het liefste op een zandbodem.

Dierlijk voedsel mag absoluut niet ontbreken. Diepvriesvoer of tabletten met een hoog dierlijk gehalte zijn zeer geschikt. Algentabletten zijn voor hen niet zo geschikt.

Ja dat las ik ook. Misschien 4 bijkopen, zijn vrolijke kereltjes.

Wat voor bodem heb je? De bodem op de foto toont ws een te scherpe bodem voor ze.

Dit zijn trouwens ongeschikte diertjes voorbij Goudvissen. Je zal niet de eerste zijn meteen Goudvis die stikt, omdat hij een Corydoras probeerde op te eten.

Enchiridion zei:
Ja dat las ik ook. Misschien 4 bijkopen, zijn vrolijke kereltjes.

Nee!! Je bak is al veel te vol!

bedankt voor de tip ze gaan naar een ander bakje met zand met die tweede pleco.

Die pleco's waren adoptiedieren net als die grote sluierstaarten. Maar ik heb dat in de jaren 80 als tiener ook gehouden en (zonder watertesten) in en bak van 100l uit polycarbonaat, uitgesorteerde witte kiezels uit de vrachtwagen van mijn vader die beton ging gieten, waterpest, met pompje en lucht (geen filter). Dat heeft toen jaren goed gegaan (black moor, sluierstaart, 3 goudvissen). Toen had ik twee boekjes en de rest uit de bib. Er was nauwelijks informatie en dus maakte je je minder zorgen en uiteindelijk ging dat best goed. Er was 1 soort voeder voor goudvissen en voor de rest gaf je wormpjes en appel of banaan.
Ik heb nog ergens prachtige tekeningen die ik van die vissen maakte.

ik begin me af te vragen of al dat getest, dat voeren 3 maal daags telkens iets anders, het geluid van de filter enz niet stresserend is voor de vissen.

ik probeer het wetenschappelijk en ethisch verantwoord te doen, maar daar zal die vis wel lak aan hebben.

Vissen die 30-40 cm. worden kan je niet verantwoord in zo'n bakje houden. Ik geloof ook niet dat die vissen goed uitgegroeid, maar juist vergroeid zijn door het gebrek aan ruimte.

Als er iets stressvol en schadelijk is, is het een ophoping van afvalstoffen. Hoe kleiner de bak Hoe groter de ophoping daarvan. Wat dat betreft is er onderzoek gedaan met jonge opgroeiende maanvissen.
Als je dat van plan bent serieus te nemen zoek ik het voor je erbij als je wilt 🙂

~ Ivo

Ik lees nochtanse kubike cm per gewicht en daar hou ik me aan. Als ik dit hier allemaal moet geloven heb ik ipv 240l een zwembad nodig.
Het gaat hier over 3 bakken 25l 45 l en 240l
Ik ben best bereid naar goede raad te luisteren, maar geen cafepraat aub.

Kubike centimeter per gewicht? Kan je dat verder specificeren? En reken je dan met huidige gewicht of met volwassen gewicht? Je zit hier op een forum met veel mensen die deze hobby zeer serieus aanpakken, om adviezen van deze ervaringsdeskundigen als cafepraat af te doen vind ik jammer.

In de aquaristiek praten we over het algemeen over een liter (dat is een kubieke decimeter) per cm vis(in volwassen toestand). Kubieke centimeter per gewicht is wat mij betreft die bewuste cafepraat waar jij het over hebt, maar dat terzijde. Om goudvissen ook naar behoren volwassen kunnen laten worden is het dan ook zeer aan te bevelen om ze vanaf het begin ruim te houden. Goudvissen hebben die ruimte nodig omdat ze veel gevoerd moeten worden en daardoor ook veel vervuilen. Verder hebben ze ruimte nodig omdat ze anders van binnen snel vergroeien. Maar dat is hierboven ook al gezegd, als jij dat als cafepraat wil afdoen is dat geheel voor jou, maar ik ben zo vrij om het daar niet mee eens te zijn. Die bakjes van 25 en 45 liter zijn dus ten ene male totaal ongeschikt om vissen te houden. Daar kan je hooguit wat garnaaltjes in houden.

In die Cayman 110 zou je dus tijdelijk wat sluierstaarten kunnen houden, maar je zal snel groter moeten. Een goudvis is sowieso niet geschikt voor het aquarium, dat is een vis die buiten in een ruime vijver gehouden moet worden.

Je hebt het er over dat je het ethisch en wetenschappelijk wil doen en dat de vissen daar waarschijnlijk lak aan hebben, maar op deze manier heb jij lak aan het welzijn van jouw vissen. En nee, ik heb niet gedronken, dus dit is geen cafepraat :juggle:

Als je die richtlijn aanhoudt weeg je de vissen dus?

Inderdaad ik had ze gewogen toen ik ze adopteerde (met water in zak en nadien de zak met kraantjes water. Uiteraard ben ik gaan googlen want mijn boekjes dateren uit 1985 toen ik jaren goudvissen en sluierstaarten had tot ik ging studeren).
De kubieke cm was een vergissing uiteraard decimeter of liter.
De uitleg dat goudvissen niet in een aquarium horen vind ik nogal dogmatisch.
Op het moment zitten die kleine goudvissen (2) in de cayman 50 met twee vuurstaart labeo die nog kleiner zijn.
De twee kleine shubunkins zitten in de andere bak. Ze zijn met staart nog maar amper 4 cm. De goudvissen en de shubunkins gaan naar de terrasvijver zodra die klaar is, maar dat is pas na de examenperiode in juli.
De sluierstaarten zitten in de Cayman en ik zou niet weten waarom 240 l niet voldoende zou zijn voor deze jonge visjes (op de twee oudere geadopteerde van pakweg 8 cm) met 3 labeo frenetus (2 geadopteerde van 4 a 5 cm en een kleine van 2,5 cm). De cordorys aeneus gaan er uit op jullie advies en ook de twee geadopteerde pleco's van 8 tot 10 cm om dezelfde reden.
Die pleco's had ik op advies van 'kenners' gehouden terwijl ik een twintigtal andere vissen aan enkele jongelui heb gegeven omdat ik de vissen had geadopteerd omdat ze anders zouden sterven. Ik vond maanvissen, botia's, pleco's enz geen gezelschap voor sluierstaarten. De ene platy heb ik gehouden hoewel die eigenlijk tussen soortgenoten zou moeten zitten.
Het probleem is dat scholen allerlei vissen samenzetten en nadien adoptieouders zoeken of ze weggooien in de vakantie. Mij leek het een verantwoorde optie.
Sluierstaarten horen niet in vijvers volgens mij en die twee waren te groot voor de school.
Ik heb enkele tweedehands aquaria gekocht, steen, kienhout, planten en het is een mooi educatief project om verantwoordelijkheid over dieren bij te brengen. De schoolkinderen waren blij met de foto's van de grote sluierstaarten en het feit dat ze nog leven in een groter aquarium.
Voor mij was het dus 1990 geleden dat ik nog een aquarium had en uiteraard is er nu veel meer informatie. Ik ben ook bij biologie hier aan de universiteit eens gaan praten om tips enz in te winnen (hadden me al goed geholpen bij de bouw van een bijenhotel).
Zo dan ken je de voorgeschiedenis van deze heterogene collectie. Voor de pleco's heb ik een oproep geplaatst. De twee vrolijke bronzen meervalletjes had ik op advies van een 'kenner' gekocht en daar denk ik nog over na hoe ik dat ga oplossen.

Als je uitgaat van het gewicht op dat moment houd je er geen rekening mee dat dit babyvisjes zijn die nog explosief zouden moeten groeien. Dat kan niet op deze manier.

Sluierstaarten kunnen prima in vijvers gehouden worden. Ze stellen alleen wat eisen.

Nu ik tijdens het eten een wijntje genuttigd heb kan ik nog wat 'caf�praat' aanleveren - of moet een en ander daadwerkelijk in een caf� genuttigd zijn?

EFFECT OF STOCKING DENSITY ON GROWTH PERFORMANCE AND SURVIVAL RATE OF ANGEL FISH (PTEROPHYLLUM ALTUM PELLEGRIN, 1930)

ABSTRACT

Three-day-old Angel fishes (Pterophyllum altum) were utilized to investigate the effect of stocking density on their growth performance and survival rate. The fish were cultured in 25 liter, glass tanks at different treatments of density, including 5 individuals/L, 10 inds/L, 15 inds/L and 20 inds/L (triplicated). The results after 84 days showed that growth and survival rate of angel fish were significantly influenced by stocking density. The length and weight of fish reared at 5 inds/L (9.597�0.002 mm; 11.700� 0.1 g) were the best and significantly higher than fish in the treatment of 10 inds/L (9.167�0.058 mm; 11.067� 0.208g); 15 inds/L (7,699�0,03 mm; 10.933� 0,057 g) and 20 inds/L (4.928�0.004 mm; 7.900� 0.1g) (P<0.05). The survival rate of 5 inds/L treatment 85% was significantly higher than that of other treatments (10 inds/L: 80.0�0,5%; 15 inds/L: 77.0�0,57% and 20 inds/L: 74.6�0.38%). In combination of these two factors, the density of 5 inds/L is recommended in culture of three day old to three month old angel fishes.
Ter begeleiding: Pterophyllum altum is een soort waarvoor kenners geregeld 100 liter/exemplaar aanraden.
In die zin totaal vergelijkbaar met e.e.a. in dit topic. Het betreft jonge visjes van een soort die behoorlijk fors behoort te worden (anders is er iets behoorlijk mis), en wel op jonge leeftijd gehouden met een hoog aantal exemplaren in relatie tot de beschikbare ruimte. De conclusies spreken voor zich.

De veranderingen die je voor ogen hebt lijken me aldus zeer wijs.

~ Ivo

Zeg ik iets geks als ik die talloze duidelijk waarneembaar vergroeide vissen als empirisch bewijs beschouw?

Ik ben inmiddels naarstig op zoek naar iemand die iets kan vertalen, en verder uitleggen in normaal Nederlands, ik ben inmiddels het spoor volledig kwijt, en ik denk het allergrootste gedeelte van dit forum. Staat allemaal vrij interessant, maar ik vraag me af of dit op deze manier iets toevoegt aan dit topic

AquaVISie zei:
Ik ben inmiddels naarstig op zoek naar iemand die iets kan vertalen, en verder uitleggen in normaal Nederlands, ik ben inmiddels het spoor volledig kwijt, en ik denk het allergrootste gedeelte van dit forum. Staat allemaal vrij interessant, maar ik vraag me af of dit op deze manier iets toevoegt aan dit topic

Jip en Janneke taal is vaak wel duidelijker. Dat ben ik helemaal met je eens. Het is vaak wel aan te bevelen om het niet te ingewikkeld te brengen zodat het gros het ook kan begrijpen 😉.

jessicapilon zei:
AquaVISie zei:

Jip en Janneke taal is vaak wel duidelijker. Dat ben ik helemaal met je eens. Het is vaak wel aan te bevelen om het niet te ingewikkeld te brengen zodat het gros het ook kan begrijpen 😉.

Dat is helemaal waar, maar in dit geval lijkt TS geen genoegen te nemen met Jip en Janneke taal, dus ik kan me goed voorstellen dat Ivo er een wetenschappelijk artikel bij haalt (anders zou het zomaar cafepraat genoemd kunnen worden).

Hoewel het een wat ouder onderwerp is en de discussie misschien gesust is, vind ik het toch interessant en zal ik even bijspringen om te vertalen.

Mascha&Ivo zei:
Three-day-old Angel fishes (Pterophyllum altum) were utilized to investigate the effect of stocking density on their growth performance and survival rate.

Altums van drie dagen oud worden onderzocht om achter het effect van (over)bevolking op groeisnelheid en overlevingscijfer te komen

The fish were cultured in 25 liter, glass tanks at different treatments of density, including 5 individuals/L, 10 inds/L, 15 inds/L and 20 inds/L (triplicated).

De jongen komen in bakken van 25 liter, van verschillende bevolkingsdichtheid. Vijf individuen per liter, 10 individuen per liter, 15 individuen per liter en 20 individuen per liter

The results after 84 days showed that growth and survival rate of angel fish were significantly influenced by stocking density.

Na 84 dagen blijkt dat de groeisnelheid en het overlevingscijfer significant be�nvloed zijn door de bevolkingsdichtheid. Significantie betekent in onderzoek dat het niet op toeval is berust.

The length and weight of fish reared at 5 inds/L (9.597�0.002 mm; 11.700� 0.1 g) were the best and significantly higher than fish in the treatment of 10 inds/L (9.167�0.058 mm; 11.067� 0.208g); 15 inds/L (7,699�0,03 mm; 10.933� 0,057 g) and 20 inds/L (4.928�0.004 mm; 7.900� 0.1g) (P<0.05).

Hier is het belangrijk dat je naar de cijfers kijkt. Met 5 inds/L bedoelen ze de bak met 5 individuen per liter. Met 10 inds/L de bak met 10 individuen per liter, enzovoorts. Als je kijkt naar de cijfers zie je dat in de 5-individuen-per-liter-bak de gemiddelde groei 9.597 is. De �0.002 mm is waarschijnlijk het grootste verschil met de grootste en de kleinste. Het gewichtstoename is 11.700.

Nu de eerste is uitgelegd, zien jullie wellicht wel dat de cijfers bij de andere bakken (10 individuen per liter, 15 individuen per liter en 20 individuen per liter) steeds lager worden. Dit betekent dat de groei en de gewichtstoename steeds minder worden. Oftewel, hoe minder vissen per liter, hoe beter de groei van de vissen is. (P<0.05 geeft alleen maar significantie weer)

The survival rate of 5 inds/L treatment 85% was significantly higher than that of other treatments (10 inds/L: 80.0�0,5%; 15 inds/L: 77.0�0,57% and 20 inds/L: 74.6�0.38%).

Aan de percentages zijn de overlevingscijfers te zien. Die bij de laag bezette bak is het hoogst met 85%. Bij de rest wordt dat cijfer steeds lager, oftewel meer sterftegevallen.

In combination of these two factors, the density of 5 inds/L is recommended in culture of three day old to three month old angel fishes.

Conclusie is, houd het bij 5 individuen per liter als het aankomt op Altums van drie dagen tot drie maanden oud!

Zoiets.

Over de verdere discussie heb ik weinig toe te voegen. Ik ben soms zo teleurgesteld in reacties van aquarianen die precies doen wat zij willen in plaats van aan de vissen te denken. Mensen hebben soms echt een plaat voor hun hoofd. Om dan kennis af te doen met caf�praat vind ik ronduit belachelijk en ondermaats.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan