Enchiridion zei:Ja dat las ik ook. Misschien 4 bijkopen, zijn vrolijke kereltjes.
Ter begeleiding: Pterophyllum altum is een soort waarvoor kenners geregeld 100 liter/exemplaar aanraden.ABSTRACT
Three-day-old Angel fishes (Pterophyllum altum) were utilized to investigate the effect of stocking density on their growth performance and survival rate. The fish were cultured in 25 liter, glass tanks at different treatments of density, including 5 individuals/L, 10 inds/L, 15 inds/L and 20 inds/L (triplicated). The results after 84 days showed that growth and survival rate of angel fish were significantly influenced by stocking density. The length and weight of fish reared at 5 inds/L (9.597�0.002 mm; 11.700� 0.1 g) were the best and significantly higher than fish in the treatment of 10 inds/L (9.167�0.058 mm; 11.067� 0.208g); 15 inds/L (7,699�0,03 mm; 10.933� 0,057 g) and 20 inds/L (4.928�0.004 mm; 7.900� 0.1g) (P<0.05). The survival rate of 5 inds/L treatment 85% was significantly higher than that of other treatments (10 inds/L: 80.0�0,5%; 15 inds/L: 77.0�0,57% and 20 inds/L: 74.6�0.38%). In combination of these two factors, the density of 5 inds/L is recommended in culture of three day old to three month old angel fishes.
AquaVISie zei:Ik ben inmiddels naarstig op zoek naar iemand die iets kan vertalen, en verder uitleggen in normaal Nederlands, ik ben inmiddels het spoor volledig kwijt, en ik denk het allergrootste gedeelte van dit forum. Staat allemaal vrij interessant, maar ik vraag me af of dit op deze manier iets toevoegt aan dit topic
jessicapilon zei:AquaVISie zei:Ik ben inmiddels naarstig op zoek naar iemand die iets kan vertalen, en verder uitleggen in normaal Nederlands, ik ben inmiddels het spoor volledig kwijt, en ik denk het allergrootste gedeelte van dit forum. Staat allemaal vrij interessant, maar ik vraag me af of dit op deze manier iets toevoegt aan dit topic
Jip en Janneke taal is vaak wel duidelijker. Dat ben ik helemaal met je eens. Het is vaak wel aan te bevelen om het niet te ingewikkeld te brengen zodat het gros het ook kan begrijpen 😉.
Mascha&Ivo zei:Three-day-old Angel fishes (Pterophyllum altum) were utilized to investigate the effect of stocking density on their growth performance and survival rate.
Altums van drie dagen oud worden onderzocht om achter het effect van (over)bevolking op groeisnelheid en overlevingscijfer te komen
The fish were cultured in 25 liter, glass tanks at different treatments of density, including 5 individuals/L, 10 inds/L, 15 inds/L and 20 inds/L (triplicated).
De jongen komen in bakken van 25 liter, van verschillende bevolkingsdichtheid. Vijf individuen per liter, 10 individuen per liter, 15 individuen per liter en 20 individuen per liter
The results after 84 days showed that growth and survival rate of angel fish were significantly influenced by stocking density.
Na 84 dagen blijkt dat de groeisnelheid en het overlevingscijfer significant be�nvloed zijn door de bevolkingsdichtheid. Significantie betekent in onderzoek dat het niet op toeval is berust.
The length and weight of fish reared at 5 inds/L (9.597�0.002 mm; 11.700� 0.1 g) were the best and significantly higher than fish in the treatment of 10 inds/L (9.167�0.058 mm; 11.067� 0.208g); 15 inds/L (7,699�0,03 mm; 10.933� 0,057 g) and 20 inds/L (4.928�0.004 mm; 7.900� 0.1g) (P<0.05).
Hier is het belangrijk dat je naar de cijfers kijkt. Met 5 inds/L bedoelen ze de bak met 5 individuen per liter. Met 10 inds/L de bak met 10 individuen per liter, enzovoorts. Als je kijkt naar de cijfers zie je dat in de 5-individuen-per-liter-bak de gemiddelde groei 9.597 is. De �0.002 mm is waarschijnlijk het grootste verschil met de grootste en de kleinste. Het gewichtstoename is 11.700.
Nu de eerste is uitgelegd, zien jullie wellicht wel dat de cijfers bij de andere bakken (10 individuen per liter, 15 individuen per liter en 20 individuen per liter) steeds lager worden. Dit betekent dat de groei en de gewichtstoename steeds minder worden. Oftewel, hoe minder vissen per liter, hoe beter de groei van de vissen is. (P<0.05 geeft alleen maar significantie weer)
The survival rate of 5 inds/L treatment 85% was significantly higher than that of other treatments (10 inds/L: 80.0�0,5%; 15 inds/L: 77.0�0,57% and 20 inds/L: 74.6�0.38%).
Aan de percentages zijn de overlevingscijfers te zien. Die bij de laag bezette bak is het hoogst met 85%. Bij de rest wordt dat cijfer steeds lager, oftewel meer sterftegevallen.
In combination of these two factors, the density of 5 inds/L is recommended in culture of three day old to three month old angel fishes.
Conclusie is, houd het bij 5 individuen per liter als het aankomt op Altums van drie dagen tot drie maanden oud!
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.