Wat is er nieuw

deze opstart goed?

ozzywaw

Well-known member
Lid geworden
16 november 2009
Berichten
170
Leeftijd
52
Locatie
den helder
Jaren geleden heb ik een aquarium gehouden maar door omstandigheden mee gestopt.
Nu wil ik de leuke hobby weer oppakken maar sommige dingen/handelingen weet ik niet meer precies
wbt het opstarten van het zoetwater aquarium.(raar maar waar ahahah).
Mijn vraag is wat jullie van deze "opstelling" vinden?
week 1: 6 uur licht per dag, met 3 uur lunchpauze tussendoor(elke dag).geen
plantenvoeding.50waterverversing
week 2: 6 1/2 uur licht per dag, met 3 uur lunchpauze tussendoor.1/4 dosering plantenvoeding
50% waterverversing.
week 3: 7 uur licht per dag, met 3 uur lunchpauze tussendoor.1/4 dosering plantenvoeding
50% waterverversing.
week4: 7 1/2 uur licht per dag.1/4 to 1/2 dosering plantenvoeding. 50% waterverversing.
week5: planten toppen enzo. no3 en po4 meten.
week 6: 8 uur licht per dag. juiste dosering plantenvoeding,vanaf nu ong 20% waterverversing p/w.

bedankt :thumbs:
 
Welkom
Waarom zo moeilijk?Dat kan veel eenvoudiger. Ik ga even van de veronderstelling uit dat het hier om een gezelschapsaquarium gaat. Meer info is altijd welkom. Hoe groot wordt de bak? Welk bestand heb je voor ogen? Aan welke filtering had je gedacht?...
De eerste 3 weken geen water verversen, laat die bak maar draaien. Je kan wel metingen uitvoeren als je dat graag doet maar ik zou in die periode niks proberen te sturen. Belangrijkste meting in die periode is No2. Na deze 3 weken kan je gaan denken aan vissen in de bak zetten, tegenwoordig wordt veel al een langere opstarttijd aangegeven maar naar mijn ervaring kan het na 3 weken als je je bestand langzaam opbouwt, dus niet alle vissen in 1 keer. garnalen kan je beter wat langer mee wachten
Die pauze in de belichting heb ik nooit begrepen, ik zou het dan ook nooit toepassen. Beginnen met 6u belichten per dag en dat langzaam opbouwen is wel een goed idee. Afhankelijk van de gekozen beplanting kan je wel meteen met plantenvoeding beginnen. Als je veel echte waterplanten wil (snelgroeiers), wat bij de opstart zeker raadzaam is, Hebben die onmiddellijk voedingstoffen nodig. Gebruik wel een minimale dosis en bouw ook langzaam op.
Als je met veel moerasplanten gaat werken dan zullen die eerst energie steken in het aanmaken van wortel en eventueel submerse bladeren. Plantenvoeding zal dan weinig nut hebben.
Dit is een prima artikel over de opstart van het aquarium http://www.aquaforum.nl/ubb/pdfs/opstarten_aquarium.pdf
 
Dank je wel,top.

Het betreft een juwel vio40,40x25x30.
Mini pat ism sponsfilter.
Bewoners worden Panda modderkruipers(5),Galaxy ras(5/6),otto's(4),optioneel nog 2 posthoorn slakken. 😉
 
in dit formaat zou ik geen visjes zetten hoor, ga voor garnalen of een grotere bak. Hou, zonder veel ervaring, als minimum maat een 60cm of liever nog een 80cm.
 
Voor een 60cm is dit wel gangbaar dus?
 
Een 60cm raad ik steeds als minimum formaat aan om mee te starten als je vissen wil houden, dat is zo'n 50l bij standaard bakken,Kleiner wordt moeilijker om de waterwaarden in balans te houden.
beter nog begin je met een 80cm (dat is zo'n 80 tot 120l), dan heb je veel meer speling en heb je veel meer ruimte om een bestand uit te bouwen.
In de kleinere bakjes is bij de minste fout de balans zoek wat ten koste kan gaan van het leven van je visjes. Garnalen zijn veel minder vervuilers en kan je wel makkelijk houden in deze bakjes.
Over je bestand kan ik niet zo veel zeggen.
De Corydoras panda zijn goed houdbaar in een 60cm
De Rasbora galaxy tegenwoordig Celestichthys margaritatus heb ik nooit gehouden, daar ga ik dus niet over oordelen. Otocinclus zie ik vaak problemen mee dus die zou ik niet aanraden, maar ik heb ze zelf ook nooit gehad.
 
Met vissen zou ik ook voor een minimum aan 60 liter water gaan. Bij voorkeur zelfs meer.
Zeker voor mensen met geringe ervaring. Kleiner is ALTIJD moeilijker.

Garnalen kunnen in een kleiner aquarium. Maar het zijn ook gevoeligere dieren om te houden. Dus ja, ik weet niet of ik zomaar zou aanraden garnalen te plaatsen. Het probleem blijft zowat hetzelfde.

Wat het indraaien betreft.
3 weken is prima. Langer zou kunnen, maar haalt helemaal niets uit.
Het biologisch evenwicht start maar eens er vervuiling/dieren aanwezig zijn. Het zit hem vooral in het traag opbouwen van de belasting van het aquarium. Zodat de bacteriepopulatie kan mee groeien met de belasting. zie: wet van Malthus
Wil je zekerheid, dan zou ik de eerste 1-2 weken een bacteriekuurtje doen bij de eerste inzet van dieren.
Dan jumpstart je uw aquarium.

Als gevorderd aquariaan draai ik zelfs nooit in en dat lukt ook prima. Maar of je dat zelf ook moet doen durf ik niet zeggen.
Naast bacterien kunnen er ook andere zaken fout lopen waarvoor een indraai periode handig kan zijn. Denk maar aan de technische kant zoals de filter en verwarming. Een testperiode is ook voor deze niet oninteressant.
Maar om daar nu per se een tijd op te plakken....
2 weken of zo kan ook al prima mits een bacteriepreparaat.
 
Je krijgt toch altijd in de eerste 2 weken een nitrietpiek afwachten die daarna naar 0 moet,wil je er wat dieren in doen?!
 
Ik begrijp niet goed wat Thomas Malthus er mee te maken heeft Jurgen
 
ik vermoed dat Jurgen doelt op het bacterie opbouwend vermogen bij belasting en de gevolgen van overbelasting hier voor

groet

jaap
 
Je krijgt toch altijd in de eerste 2 weken een nitrietpiek afwachten die daarna naar 0 moet,wil je er wat dieren in doen?!
Een piek krijg je als er onballans is.
Als je de onballans kan vermijden heb je die piek niet.
 
Ik krijg van iemand een beetje ingedraaid water voor in mijn
nieuwe aqualantis60 bakkie,scheelt weer zo'n bacteriefles kopen.
Kan ik over een week of 3 (wanneer de waardes goed zijn) de plantjes erin doen,of moet ik die nu er gelijk in doen samen met dat ingedraaid water?
Bedankt en groetjes
 
Gewoon gelijk er in zetten.
Overigens start ik 4 weken op zonder enting van bacterien dat kan ook prima.
 
Ik krijg van iemand een beetje ingedraaid water voor in mijn
nieuwe aqualantis60 bakkie,scheelt weer zo'n bacteriefles kopen.
Kan ik over een week of 3 (wanneer de waardes goed zijn) de plantjes erin doen,of moet ik die nu er gelijk in doen samen met dat ingedraaid water?
Bedankt en groetjes

daar wel mee oppassen zolang de ander zijn bak gezond is prima
daarnaast is het de vraag of de bacterie cultuur van de ander het gaat overleven in jouw setting

groet
jaap
 
In het water zitten ook amper goede bacterien en het is beter om wat bacterien uit het filter over te zetten als dat kan. Planten kunnen prima er gelijk in en voor de opstart kun je een klein beetje voer verkruimelen.
 
dank jullie wel voor de info :thumbs:
 
Je kan inderdaad beter een ingedraaid filter watje van een bak vragen, ipv het water.

Planten kunnen er inderdaad gelijk in, en kunnen alvast een beetje aanslaan en wennen voordat er bewoners in komen 😉
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan