Diamond Aquariums - Meterbak van Felereca


F

Felereca

Guest
Na een lange tijd op dit forum rond gekeken te hebben ben ik toch ook op het punt gekomen om ook mijn eigen fotoalbum te starten.

Het gaat hier om een 100x50x50 bak van ''Diamond Aquariums''
Zag hem in de winkel staan en dacht... ''Die moet ik hebben!''
Diezelfde avond nog 2x op en neer gereden om zowel de onderkast als de aquarium zelf op te halen,
sindsdien ben ik ook zeer tevreden met deze bak!

Al die tijd stond mijn aquarium boven op een slaapkamer.. tot bijna 2 weken geleden!
Ik was het onderhoud aan mijn aquarium beu, telkens als er maar een plonsje water viel was het alweer heen en weer rennen met handdoeken om het laminaat zo snel mogelijk droog te maken.

Was die vrijdag vrij, had als voorbereiding een speciekuip van 90 Liters gekocht om mijn vissen in te doen totdat het aquarium benee stond, ook had ik beide filters er snel op aangesloten zodat die bleven draaien zodat als de bak eindelijk weer op zijn plaats staat dat ik een deel van de bacteriën nog over had in beide filters, want de bodem ging ik ook gelijk compleet veranderen, waardoor een groot deel van de bacteriën verloren ging.
Ook had ik geen plek om mijn vissen op te slaan, dus een 2 weken indraai van de bak was niet mogelijk helaas.

Toen zijn we maar begonnen!

Eerst alle vissen gevangen en in emmers gedaan en vervolgens
naar benee gebracht om ze in de speciekuip te doen,
waar ook beide filters en de verwarming op aangesloten zat.
Daarna kon het leegpompen van de bak beginnen!
Lekker veel chocolademelk :D - vrijdag ‎27 ‎januari ‎2017
IMG-20170127-WA0021.jpeg

Had de slang in het aquarium gehangen, en zo naar benee laten lopen via de trap zo de wc in,
Door het hoogteverschil was de bak lekker snel leeg! :thumbs:


Toen de bak binnen enkele minuten leeg was kon het uitscheppen van de JBL Manado beginnen!
Sjonge jonge wat een vervelend klusje is dat, vooral elke keer de bak met Manado naar benee sjouwen.
Om al het Manado in 1x te tillen was toch ietsjes te zwaar!

- vrijdag ‎27 ‎januari ‎2017
IMG-20170127-WA0025.jpeg

Toen alles eruit was kon ik eindelijk die zelfde avond nog de bak en de onderkast naar benee tillen,
gelukkig had ik die avond wat hulp van een ander forumlid.:D
Zou allemaal zo moeilijk gaan als je dat in je eentje naar benee moest tillen,
Het was zo zwaar nog niet maar meer onhandig :p
Eindelijk stond de bak benee en was ik er eerlijk gezegd wel een beetje klaar mee die dag, dus toen was het :koffie:


De volgende ochtend gingen we maar weer aan de slag!
Diezelfde ochtend maar even een foto gemaakt van waar de bak staat, die avond daarvoor was het iets te donker om nog een ''redelijke'' foto te kunnen maken.
-zaterdag ‎28 ‎januari ‎2017 De egel krijg nu wat gezelschap :D
20170128_105415.jpg

De ramen van de bak had ik nog niet schoongemaakt, er zat zoveel alg op dat dit gewoon niet te verwijderen viel toen het opgedroogd was. Het alg had ik verwijderd toen er weer water in de bak ging met een oud pasje, ging super makkelijk op deze manier!


Diezelfde dag ging het echte werk eindelijk beginnen!
kon heerlijk in de kou het zand gaan spoelen, wel natuurlijk met wat lauw water anders waren mijn handen gelijk bevroren door de kou die dag! :br:

Heb gekozen voor filterzand dit keer met een korrelgrootte van 0,4-0,8mm, meerdere mensen hier op het forum gebruiken het en zijn er zeer tevreden over vandaar mijn keuze.
Ook zou het minder snel dichtslibben en een betere houvast bieden voor planten, bij Manado van JBL had ik telkens last ervan dat de planten steeds weer naar boven kwamen drijven. :(
Toen het zand erin lag met een laag van 8CM achter en 4 CM voor kon het inrichten beginnen.

Ik wou mijn bak dit keer inrichten met meer hout, altijd al zo tof gevonden om bakken te zien met veel hout waar Anubias en mos op groeien.
Heb niet echt specifiek voor een biotoop gekozen om na te maken, maar meer zin om het in te richten zoals ik het mooi zou vinden.
Jammer genoeg had ik nog niet echt veel mooie stukken hout dus dat kon maar één ding betekenen!
De auto gepakt en naar een Discuskwekerij gereden. het bleek dat ze daar nog een aantal mooie stukken hout hadden liggen, en toen dit mooie stuk op de kop kunnen tikken!

-zaterdag ‎28 ‎januari ‎2017 een poosje in het water gelegen
Dit hout liep vanachter in een 90 graden hoek waardoor het
precies in de hoek past bij de achterwand en tegen mijn filterhuis,
er was geen mogelijk dat het ging drijven want een glazen plaat
van het frame hield het naar benee, dus dat was helemaal top!
IMG-20170128-WA0002.jpeg

Ook nog een ander stuk mooi hout kunnen vinden wat nog boven lag! :D
20170128_124924.jpg



Het leukste maar tegelijkertijd ook het moeilijkste gedeelte kwam nu....
het plaatsen van het hout en de stenen.
Na veel gesjoemel en meerdere keren verplaatsen van de stenen begon het toch al ergens op te lijken al zeg ik het zelf.
was al zeer tevreden over het rechter gedeelte dus daar ging ik niks meer aan doen en liet ik dus zo.

-zaterdag ‎28 ‎januari ‎2017 Was er stiekem al wel een beetje blij mee ;)
20170128_151939.jpg


Toen ik alles eindelijk mooi op zijn plek had kon het vullen van de bak beginnen.
had de helft van het oude water er weer terug ingedaan, en de andere helft gevuld met vers water.
had niet echt veel planten meer dus had de verlichting ook wat minder fel staan die paar dagen totdat er weer wat planten in stonden.

20170129_171245.jpg



paar dagen geleden nog wat planten gehaald en gister ook nog een extra stuk hout op de kop kunnen slaan.
Zoals je zie op de afbeelding hierboven had ik nog niet alle stukken hout erin gedaan omdat ik eerst nog een paar Anubias plantjes erop wou binden.
Als het goed is krijg ik morgen nog wat planten binnen, en dan ga ik die een mooie plek geven.
Hieronder een afbeelding van hoe mijn bak er momenteel bij staat!
Natuurlijk komen er nog meer planten bij!

-Dinsdag 7 ‎februari ‎2017 Super blij mee!
20170207_203125.jpg


Technische gegevens:

Co2:
compleet systeem met een Inline diffuser van JBL dat wordt aangestuurd door een Ph-Controller van Dennerle
Filters:
2x JBL CristalProfi e901 greenline, ben zeer tevreden over deze filters en zijn ook nog eens lekker zuinig met 11 Watt per stuk!
Verlichting:
1x JMB Community Led 4.500K 4 wit/1 rood, 90 cm 27 watt
1x JMB Community Ledunit 8.000K 4 wit/1 blauw, 90 cm 27 watt

Word aangestuurd door een JMB Led Controller L
Belichtingsschema volgt nog! ben nog niet helemaal zeker over de huidige.

Waterwaardes Maandag 6 februari 2017:
GH: 9
KH: 5
No3: 15-20 Mg/l
Po4: 2,0 Mg/l
No2: 0

Hopelijk is dit een mooie start voor mijn fotoalbum,
ik hou jullie up to date met alles wat er komen gaat kwa veranderingen in het aquarium
zoals nieuwe planten etc.

Het bestand volgt ook nog
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Prachtige bak! Mooi hoe je dat verloop erin hebt van de rechterkant naar links zonder dat het echt leeg voelt. Wat is je reden om 2 pompen te gebruiken?
 
Wat een klus!! Maar het is wel heel erg mooi geworden.

En nu kun je er veel meer naar kijken.
 
Prachtige bak! Mooi hoe je dat verloop erin hebt van de rechterkant naar links zonder dat het echt leeg voelt. Wat is je reden om 2 pompen te gebruiken?
De reden dat ik 2 pompen heb is omdat ik vroeger nogal een probleempje had met dead spots in de bak, had toen opgeven moment met deze 2 filters een hele spraybar langs de achterwand gehangen. Ook vond ik het handig dat als ik onderhoud moet plegen aan mijn filter, of als er ooit 1 het loodje leg dat er altijd een filter actief blijft. Maar hopen dat dat nooit gaat gebeuren! :D

Wat een klus!! Maar het is wel heel erg mooi geworden.

En nu kun je er veel meer naar kijken.

Was zeker een paar uur bezig om de perfecte inrichting te krijgen, heletijd verplaatsen en steeds was het maar niet naar mn zin.
Uiteindelijk was het perfect! Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien als alles volgroeid is, en als ik natuurlijk alle planten die ik wil erin heb staan! :D
 
Zeer mooi gedaan,ik krijg mijne bak niet ingericht hoe ik wil :stom:. Te weinig kennis denk ik. Daarom hier ideeën aan t opdoen :book:.
 
Zeer mooi gedaan,ik krijg mijne bak niet ingericht hoe ik wil :stom:. Te weinig kennis denk ik. Daarom hier ideeën aan t opdoen :book:.
Kost af en toe een paar pogingen om inderdaad de bak te krijgen zoals jij hem wil.
Ik liet de creativiteit los op mijn bak en zo kwam die eruit, ik had alleen in mijn gedachte van "het moet van rechtsachter aflopen naar links voor" dat aangezien als je op de bank zit dat je 2 voorkant heb, de linker zijruit en natuurlijk de voorkant.

Ik noem mijzelf ook niet heel ervaren hoor,
Vind dat ik wel redelijk wat dingen weet maar er valt nog een hoop te leren!

Je kan inderdaad heel wat ideeën opdoen hier in de foto album sectie!
 
Wat een bereklus is dat geweest zeg.
Maar wel een hele mooie bereklus.
Ik vind jouw bak echt supermooi en ik blijf je zekers volgen.
 
Bedankt voor alle leuke reacties!
Vandaag nog wat plantjes binnen gekregen en het duurde even om alles een plekje te geven, maar is uiteindelijk toch gelukt.
nu vooral ''Mother nature'' zijn gang laten gaan!
Foto's volgen morgen! :foto:
 
20170209_134853.jpg

20170210_162432.jpg

plantjes gister er allemaal ingezet, ongetwijfeld nog even wat verplaatsen maar ben er over het algemeen al best tevreden over.

Nu alles lekker laten groeien en hopen dat de takjes monte carlo ook aan gaan slaan.
Wil linkse echt een mooi matje hebben van monte carlo en rechts staan stekjes staurogyne sp. Repens. Wat hopelijk gaat zorgen voor een iets hoger veldje.

Ben niet echt vertrouwd met de staurogyne sp. Repens, dus tips over hoe je deze het best kan snoeien zodat die horizontaal gaat groeien zijn zeker welkom.
 

Terug
Bovenaan