Dichtbeplante bodem afhevelen


G

Guppy101

Guest
hallo

Ik heb een nogal dichtbeplante bak sinds een klein maand. Tijd voor een opkeusbeurt dus. Alleen heb ik al meteen een probleempje. Ik heb zo een afhevel buis van serra, 4 cm diameter. Maar die diameter is veel te groot. Ik geraak daarmee niet tussen mijn planten. Zijn er afhevel systemen met een veel kleiner diameter of andere toestellen die nuttig kunnen zijn?

Ben benieuwd hoe jullie het doen?

Meschien een foto voor meer duidelijkheid. Vooraan heb ik een paar stekjes van montecarlo. Die worden er zo uitgerukt als de hevelslang in de buurt is.

IMG_3883.JPG
 
hallo

Ik heb een nogal dichtbeplante bak sinds een klein maand. Tijd voor een opkeusbeurt dus. Alleen heb ik al meteen een probleempje. Ik heb zo een afhevel buis van serra, 4 cm diameter. Maar die diameter is veel te groot. Ik geraak daarmee niet tussen mijn planten. Zijn er afhevel systemen met een veel kleiner diameter of andere toestellen die nuttig kunnen zijn?

Ben benieuwd hoe jullie het doen?

Meschien een foto voor meer duidelijkheid. Vooraan heb ik een paar stekjes van montecarlo. Die worden er zo uitgerukt als de hevelslang in de buurt is.

Bekijk bijlage 52055

Stuk electrapijp aan een slang. Deze houd ik vlak boven het zand.
 
Voor het afhevelen van water en eventuele rommel op de bodem gebruik ik een stuk tuinslang. Zo'n verstevigde met een smallere diameter.
 
Ik gebruik altijd een luchtslangetje met verschillende diameters (van 4 tot 8mm) die ik vacuüm trek en zo stofzuig ik de moeilijke plekjes
 
Ik gebruik een Eheim klok (ouderwetse) en deze zet ik gewoon over de kleine planten heen en bij de grote planten een beetje tegen en naast de wortels. Ook met een electra buis gewerkt, maar vind persoonlijk in mijn bak de huidige methode fijner
 
Hallo

Vandaag eens geprobeert mijn bodem af te gevelen, maar niet echt met succes. Ik heb gewoon een slangetje van 12 mm gebruikt. Het ene uiteinde in de aquarium, aan de andere uiteinde gezogen om het water eruit te halen. Dan maar begonnen met het afgevelen maar mijn volledig bodem kwam mee. Op videos zie je dat het vuil en bodem omhoog komt maar uiteindelijk valt de bodem terug beneden en is enkel het vuil weg. Bij mij was zowel mijn bodem als vuil in mijn opvangbak.

Doe ik iets verkeerd?
 
Bij mij komt er ook altijd wel wat zand mee maar dat gooi ik gewoon weer (schoongespoeld) terug.

Zelf gebruik ik ook een 12 mm slang met aan de aanzuig kant een stuk 12 mm buis.
Dat werkt makkelijker vind ik.
 
Doe ik iets verkeerd?

Bij die video's zit een vuilklok ding, dan circuleert het water en het vuil maar de bodem is te zwaar om mee gezogen te worden. Als je met een gewoon slangetje te dicht bij de bodem komt zuig je idd alles mee
 

Terug
Bovenaan