diepvries voer met toevoegingen.


janjdk

Well-known member
Lid geworden
11 juli 2019
Berichten
1,403
Locatie
Zuid limburg
Om nog meer variatie te krijgen ben ik op zoek naar allerlei soorten diepvriesvoer.
Met hoogste stip staat het voer van Ocean nutrition. Zelden zon mooi voer gezien, mysis is echt mooi gevulde kreeftjes en niet van die lege omhulsels.
Zo ook de rest van hun voer, mooi schoon en niet "kapot".
Nu zie ik ook dat ze voer hebben met toevoegingen, andere merken hebben dat ook. Vaak is het garlic en of spirulina.
Nu vraag ik me af, artemia en knoflook......hebben ze die artemia voorzien van knoflook ?
Als het alleen een beetje uitwendig is gesproeid is het zinloos...dat spoel ik eraf omdat ik diepvriesvoer schoon spoel.
Hetzelfde voor spirulina, ik verwacht niet dat artemia dat eet...of het zou al heeeeeeeel fijn vermalen moeten zijn. Nu zou dat nog kunnen, maar knoflook ???

Wie kan er iets over zeggen?

trouwens wie weet waar je dit voer krijgt , en dan niet de standaard zoals mysis en artemia maar echt de anderen met toevoegingen zoal de HUFA artemia.

Ik heb de lijst van Ronald ontvangen, maar dat diepvriesvoer uit Polen dat hij verkoopt ken ik niet...wie kan hier iets over zeggen ?
 
Ik heb de lijst van Ronald ontvangen, maar dat diepvriesvoer uit Polen dat hij verkoopt ken ik niet...wie kan hier iets over zeggen ?

Ik heb dat net een week en het enige dat me opvalt is net als bij Ruto dat de zwarte mug niet echt mooie grote larven zijn maar meer stukjes wat ook wat rommelig oogt. Ik heb van hem de rode, witte en zwarte mug en de artemia en ze eten het graag maar ik moet bekennen dat ik nog nooit dit voer heb vergeleken met andere soorten.
Zover ik weet kopen Ton en Albert ook bij Ronald en vast veel meer leden.
 
Tja die rutto zwarte mug ligt hier al in de afvalbak, die van petman is ook zon troep, beide was het prak en nauwelijks een larf er in te herkennen.
De vissen laten het ook links liggen.
Witte muggelarven is voor mij met oppervlakte afzuiging over de gehele breedtje van het aqaurium niet te doen...die zinken niet en spoelen zo de overloop in.
 
Ja dat klopt Jan en dat ze blijven vindt ik dan wel weer prettig als ik de filter uit heb staan bij het voeren. Zie ik mooi wat ze wel of niet op hebben gegeten.
Maar ik heb inderdaad al zwarte mug van 3 merken gehad en die zijn allemaal niet geweldig en waarom juist deze dat weet ik niet.
 
Jan,de oplossing om diepvries witte muggelarven te voeren met een overloop los je op door een kunststof/plastic tubifexhoudertje te kopen zo'n trechtertje met een zuignap, en dat aan de tapse onderzijde een klein beetje groter te maken,met b.v een ijzerzaagje die tubibfex-houders zijn zoals wel bekend altijd voorzien van een zuignapje zo kun je dit trechtertje op wat voor plek dan ook aan de voorzijde van de bak vastplakken.Wel voorzichtig aanpakken want het is fragiel spul,het scheurt of breekt snel.

De diepvries witte muggelarven die ik in dit trechtertje deponeerd gaan bij mij na 5-10 minuten langzaam uiteenvallen en langzaam zinken,de overtollige die in het bakje niet zinken en die in het trechtertje blijven drijven die dan maar omkiepen in de bak of met je vinger of een lepeltje nog eens rondroeren.

Ik heb zo altijd mijn Discusvissen gevoerd,gewoon diepvriesblokje's in het trechtertje,mysis/artemia witte muggelarven,droogvoer en of granulaat,die combinatie tezamen in het trechtertje,zelfs een klein brokje kalkoenhart wat ik spaarzaam voederde trokken ze zelfs door de kleine geperforeerde gaatje's heen.
De vissen gaan daar snel aan wennen,want b.v.De diepvries artemia ontdooid wat sneller en de vissen merken dit op,en,,ze ruiken het voer in de kleine trechter en ze gaan dit als een voederplek opvatten,bijkomend voordeel is dat overige vissen ook zo gedoseerd voer krijgen want het valt langzaam uiteen,uiteraard door ontdooien.

Ik denk dat de vissen zeer snel wennen om het aangeboden voer zo voorgeschoteld te krijgen,bij mij stoten ze ( allen) met de bek tegen dit trechtertje en zo dwarrelde het ontdooide voer langzaam omlaag en pakken ze het zo op.

Zodra de eerste Discus die voederplek opmerkt zul je gaan zien dat de rest dit oppakt en willen ze haastig als ze zijn een voor een of allen het voer uit die trechter trekken.

Deze manier van voeren zou ook een optie kunnen zijn voor liefhebbers van discusvissen die maar matig eten,het voer dwarreld er langzaam uit en er ontstaat een situatie van snel eten anders is het op,voedselnijd.

Verder besef ik uiteraard wel dat jou vissen geen probleem hebben met eten,dat zit uiteraard wel goed,maar het korte verhaaltje zoals net beschreven lost waarschijnlijk wel het probleem op met de witte muggelarven,en die eten ze graag.
Gr. bert
 
Is een goede tip Bert, zal een voederring kopen en het daarmee proberen.

Blijft voor mij nog de vraag staan mbt die toevoegingen....hoe zinvol is dat ?
Wie weet er iets meeer vanaf ?

heb zelf al een mail gestuurd naar ocean nitrition in Belgie...maar daar krijg je gewoon geen antwoord van. Zal waarschijnlijk alleen een dozenschuiver zijn en nauwelijks inhoudelijk wil/kan reageren.
Zal nog een poging wagen naar het moederbedrijf in Amerika.
 
Ik denk ook dat je er vanuit moet gaan dat een fabrikant positief zal zijn over bepaalde toevoegingen want ja ze stoppen het er elf bij natuurlijk dus dan zal men niet negatief zijn over deze toevoeging.
Dat is net als bij veel meer middelen binnen onze hobby. Of wij als aquarianen de meerwaarde van de toevoegingen merken durf ik niet te zeggen.
 
Positief zal die zeker zijn, maar hij mag het mij ook uitleggen hoe de knoflook en spirulina in artemia terecht is gekomen, en hoeveel.
Ik heb de vraag in Amerika gedropt.
 
Mijn idee van toevoegingen zitten meer of minder in het toevoegen van vitamine's die ik op het diepvries voer druppeld,uiteraard is dit geen 100 % toevoeging maar ik gebruik dit wel regelmatig.
 

Terug
Bovenaan