Wat is er nieuw

dierenwinkels feiten en fabels

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Bo c.
  • Startdatum Startdatum
B

Bo c.

Guest
hey allemaal,
ik werk nu sinds een tijd in een dierenwinkel en heb al meerdere stages gehad. nu wil ik eigenlijk wat feiten en fabels op een rij zetten.

fabel: alle dierenwinkel medewerkers weten niks over dieren en hun gezondheid.

het klopt inderdaad dat sommige winkels er weinig vanaf weten. toch zijn er veel medewerkers (ook bij winkels zoals petsplace) die wil een diploma hebben en veel van dieren weten. alleen de scholen zelf geven amper les over aquatische dieren. vooral goudvissen komt zelden voor. met andere woorden, iemand die een opleiding heeft gehad weet vaak niet dat een vis zo groot kan worden. en als het je niet veel intereseerd ga je ook niet tonnen aan info opzoeken. dit wil niet zeggen dat ze niks weten.

feit: een winkel moet verkoop draaien.
omdat er zo weinig bekend is over goudvissen in het algemeen weten veel winkeleigenaren dit ook niet. toch zie je bij veel winkels dat ze altijd vierkante grote bakken aanraden bij goudvissen. deels omdat deze meer kosten, maar ook omdat velen toch een gewetenskwestie vasthouden. maar uiteindelijk moet je toch verkopen. en ook onzin spullen zoals aquasafe enz. is dan een artikel waar veel mensen toch in geloven. het blijft een winkel.

feit: een eigenaar geeft wel om de dieren
bij de meeste zaken zie je vaak terug dat de eigenaren en werknemers wel iets om de dieren geven. vooral in kleine winkels met weinig dieren krijgen de werknemers een band met de dieren. je werkt er toch mee en je voelt je ook soms slecht omdat een grappige vis, vogel of knaagdier wordt verkocht.

fabel: een winkelwerknemers weten niks va de verzorging van vissen.
In elke winkel is dit de standaard zin: U KUNT HET BESTE HET AQUARIUM EVEN LATEN INDRAAIEN. CIRCA 3 WEKEN.
maar soms ligt het ook aan de klant zelf. die pushen door en ondanks onze waarschuwing kopen ze toch vissen. in de winkel waar ze zijn op het moment of ze gaan gewoon ergens anders naartoe.

feit: de goudviskom wordt minder verkocht
in al die tijd heb ik nog nooit een kom verkocht zelfs in de uitverkoop zie je dat mensen de kom niet nemen en tonen ze ook echt interesse. er wordt wel degelijk gewaarschuwd als je een ietwat degelijkere verkoper hebt.

feit: veel mensen gaan vissen kopen zonder zich eerst in te lezen online en vertrouwen volledig op een beknopte uitleg van een verkoper.
ergens vind ik dat veel mensen ook thuis de laptop of computer hadden kunnen opstarten en eerst wat research konden doen. werknemers hebben maar een beperkte tijd per klant, zeker in drukke periodes. we kunnen dus maar en klein segment vertellen over een aquarium. dus voor je vissen gaat kopen. lees dan ook van tevoren goed alles door.



ik heb dit opgeschreven omdat ik het soms best vervelend vind dat mensen zeggen dat dierenwinkel werknemers ongediplomeerde mensen zijn die er niks van af weten. niet wetend dat dit ook deels dor de scholing komt. deze spreken alleen over tropische vis en niet meer.
ik ben een van de weinige werknemers die idd veel van vissen weet. maar dat komt door specialisatie. ik zal ook altijd erbij zeggen als ik een goudvis verkoop at groter altijd beter is. het liefst vanaf 1 meter. helaas is het niet verboden om ze te verkopen en mag ik niet weigeren. ik geef de mensen het beste advies. maar ze willen vaak alleen maar horen wat ze willen.

ik weet weinig over vogels. dat zeg ik ook eerlijk tegen klanten. maar ergens is het ook de verantwoordelijkheid van klanten om zich in te lezen.

hiermee filter ik niet weg dat elke werknemer iets ervan af weet. maar wil ik alleen zeggen dat velen wel veel van dieren weten maar dat vissen een vaak onbesproken thema in de opleidingen zijn.

MVG
 
ik ben een van de weinige werknemers die idd veel van vissen weet. maar dat komt door specialisatie. ik zal ook altijd erbij zeggen als ik een goudvis verkoop at groter altijd beter is. het liefst vanaf 1 meter. helaas is het niet verboden om ze te verkopen en mag ik niet weigeren.

Vooral dat mag ik niet weigeren zegt ( helaas ) al voldoende over de winkel waar je werkt.
 
Volgens mij is het meet " feiten en meningen en/of ervaringen"
 
Zowel de originele post als alle antwoorden gaan uit van voorbeelden, niet van algemeenheden. Dat is een recept voor foute generalisaties, maar ik wil er toch wat eigen ervaring tegenover plaatsen. Let wel: In onderstaande gaat het niet eens over algemene dierenwinkels, maar over twee AQUARIUMSPECIAALZAKEN waar ik ervaring mee heb!

Bo c. zei:
fabel: een winkelwerknemers weten niks va de verzorging van vissen.
In elke winkel is dit de standaard zin: U KUNT HET BESTE HET AQUARIUM EVEN LATEN INDRAAIEN. CIRCA 3 WEKEN.
maar soms ligt het ook aan de klant zelf. die pushen door en ondanks onze waarschuwing kopen ze toch vissen. in de winkel waar ze zijn op het moment of ze gaan gewoon ergens anders naartoe.

feit: Ik weet het niet precies en vraag in een AQUARIUMSPECIAALZAAK of 3 DAGEN indraaien genoeg is. De verkoper noemt indraaien onzin, verkoopt een flesje bacterieen en legt uit dat die bacterien natuurlijk alleen in leven blijven als ik er vissen in doe die ze met hun uitwerpselen voeden. Er gaan dus direkt 10 kardinalen en na 3 dagen nog 10 cory's in.

feit: na 2 weken een nitrietpiek van ~3 dagen en de helft van mijn kardinalen en een cory dood.

Bo c. zei:
feit: veel mensen gaan vissen kopen zonder zich eerst in te lezen online en vertrouwen volledig op een beknopte uitleg van een verkoper.
ergens vind ik dat veel mensen ook thuis de laptop of computer hadden kunnen opstarten en eerst wat research konden doen. werknemers hebben maar een beperkte tijd per klant, zeker in drukke periodes. we kunnen dus maar en klein segment vertellen over een aquarium. dus voor je vissen gaat kopen. lees dan ook van tevoren goed alles door.

feit: Van gemiddeld 1-2 starters per week wordt op dit forum het visbestand afgekeurd, terwijl ze zich wel online geinformeerd hadden.
feit: De online info is niet geschreven om door beginners goed geinterpreteerd te kunnen worden. Online info kan dus niet de verkoper vervangen die wel zou moeten weten hoe dergelijke info te interpreteren. Als een starter (zoals ik) zijn interpretatie van online info bevestigd krijgt in de speciaalzaak, dan is er sprake van een voor de dieren schadelijk gebrek aan expertise of drive om te verkopen.

Bo c. zei:
ik heb dit opgeschreven omdat ik het soms best vervelend vind dat mensen zeggen dat dierenwinkel werknemers ongediplomeerde mensen zijn die er niks van af weten. niet wetend dat dit ook deels dor de scholing komt. deze spreken alleen over tropische vis en niet meer.

feit: Algemene regelgeving: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... renwelzijn
De verkoper is tot de verkoop verantwoordelijk als eigenaar. Bij een verkoop die leidt tot dierenleed blijft hij medeverantwoordelijk tenzij er aangifte gedaan is.
feit: Specifieke regelgeving: http://www.ondernemersplein.nl/regel/we ... en-dieren/
Er moet minimaal schriftelijk voorgelicht worden.
Drukte in de winkel of tekort schieten van scholing is nooit een excuus om niet te hoeven voldoen aan wettelijke verplichtingen. Die zijn het gevolg van simpele bedrijfseconomische afwegingen van kosten voor onderwijs en personeel tegen de meerwaarde voor opbrengst. Let wel: Dit is jou niet aan te rekenen, maar je baas die die afweging maakt wel.

Ik denk dat je een prachtig vak hebt en ik kan me goed indenken dat het niet leuk is als door ervaringen van forumgenoten met collegas van je soms een negatief beeld ontstaat. Wat ik je mee zou willen geven is dat je je dat niet pesoonlijk moet aantrekken. Het is duidelijk dat jij er zeer verantwoordelijk in staat en ik hoop dat je je niet laat ontmoedigen door de soms wat negatieve toon hier!
 
Peter74 zei:
Bo c. zei:
fabel: een winkelwerknemers weten niks va de verzorging van vissen.
In elke winkel is dit de standaard zin: U KUNT HET BESTE HET AQUARIUM EVEN LATEN INDRAAIEN. CIRCA 3 WEKEN.
maar soms ligt het ook aan de klant zelf. die pushen door en ondanks onze waarschuwing kopen ze toch vissen. in de winkel waar ze zijn op het moment of ze gaan gewoon ergens anders naartoe.

feit: Ik weet het niet precies en vraag in een AQUARIUMSPECIAALZAAK of 3 DAGEN indraaien genoeg is. De verkoper noemt indraaien onzin, verkoopt een flesje bacterieen en legt uit dat die bacterien natuurlijk alleen in leven blijven als ik er vissen in doe die ze met hun uitwerpselen voeden. Er gaan dus direkt 10 kardinalen en na 3 dagen nog 10 cory's in.

feit: na 2 weken een nitrietpiek van ~3 dagen en de helft van mijn kardinalen en een cory dood.
Ik kan niet tegenspreken dat het een feit is dat de helft van je vissen was overleden, dat is tenslotte jouw waarneming (erg genoeg).

Maar het is in ieder geval in mijn ervaring geen feit dat een aquarium altijd weken of maandenlang ingedraaid moet worden, dat biologische supplementen niet zouden werken, en dus dat de aquariumspecialist er per definitie naast zit door te zeggen dat indraaien niet nodig zou zijn. Niettemin, als ie zegt dat het onzin is dat overigens natuurlijk ook te sterk aangezet aangezien het zeker ��n manier is, alleen niet pers� de enige manier.

Ik lees op het forum regelmatig over de scepsis over de 'flesjes bacteri�n' (wat het overigens niet zijn aangezien je bacteri�n niet kan bewaren zonder de juiste koeling, het gaat hier om biologische supplementen om de groei van de reeds in het aquarium aanwezige bacteri�n te stimuleren), en dat het weken en soms maandenlang indraaien een absolute noodzaak zou zijn, maar ik vraag me af of dat nog wel van deze tijd is.

Zelf heb ik zonder verlies van dieren de nitrietwaarden in m'n aquarium binnen een week of 2 stabiel gekregen met een biologisch supplement (overigens niet op aanraden van een winkel, maar uit eigen keuze), de vissen zijn er vrijwel direct na het inrichten van het aquarium in gegaan en hebben gedurende de opstart geen afwijkend gedrag of anderszins afwijkingen vertoond. Noodzaak is natuurlijk wel dat je je NO2 waarden minimaal dagelijks in de gaten houdt zodat je kan anticiperen op de piek door het toedienen van de supplementen zolang dat nodig is, het water zal na een paar weken zonder verdere ondersteuning stabiel zijn.

Het is wellicht niet ieders manier, en het zal ook niet voor alle (gevoelige) vissoorten mogelijk zijn, maar met name dat laatste zou de aquariumspecialist dan juist moeten kunnen aangeven.
 
Ik ben ervan overtuigd dat je op veel verschillende manieren een bak kunt starten, maar het ging me om de kwaliteit van het advies (flesje erin samen met de eerste vissen en dan is alles in orde.) Dat is onverantwoord voor iedere vis en als ik je goed lees (goed monitoren, snel corrigeren, vissoort specifiek werken) zijn we het daar wel over eens.
 
Ik wil topicstarter toch even ergens op wijzen :
Er is op dit forum nooit beweerd dat dierenwinkels niets weten over dieren en hun gezondheid. W�l wordt hier regelmatig gezegd dat personeel en eigenaren van dierenwinkels over het algemeen weinig weten over vissen (dit is een aquariumforum, geen dierenforum), en helaas is dat geen fabel maar een feit. En natuurlijk zijn er uitzonderingen. En natuurlijk ligt er bij een koper een onderzoeksplicht, maar de kennis verwacht hij/zij in die bewuste dierenwinkel en tijdgebrek mag nooit een excuus zijn om bewuste klant dan maar niet goed voor te lichten. Ik weet niet of je vaak de diverse topics op dit forum leest, maar een groot gedeelte van die topics gaat over problemen die een direct gevolg zijn van een foutieve voorlichting door die winkels.

Je zegt ook dat je zelf nog nooit een kom hebt verkocht. Vraag van mij : heeft die winkel waar je werkt ze wel op voorraad ? Je zou de eigenaar er van moeten overtuigen dat die kommen ondingen zijn (in Duitsland bijvoorbeeld zijn ze al verboden) Maar ja, die eigenaar ziet je aankomen, je zegt het zelf al, je moet toch verkopen.

Ik geloof best dat je het niet prettig vindt om al die kritiek op dierenwinkels te horen, maar je zegt zelf al dat de opleiding op aquariumgebied niet zoveel doet. En ook kan ik me voorstellen dat niet iedere leerling van die opleiding zich verdiept in specifiek dit gebied, maar feit blijft dat in het gros van de dierenwinkels de kennis op dit gebied uitermate bedroevend is
 
Bo c. zei:
ik weet weinig over vogels. dat zeg ik ook eerlijk tegen klanten. maar ergens is het ook de verantwoordelijkheid van klanten om zich in te lezen.
Is ook zo.. staat wel tegenover dat de dierenhandel z'n stinkende best doet om de aanschaf van bv. vogels zo laagdrempelig mogelijk te houden, ze weten namelijk best dat als mensen zich daadwerkelijk breed zouden inlezen er dermate weinig klandizie overblijft dat 98% van de handel de tent kan sluiten.
Het is namelijk niet makkelijk om dieren (van welke pluimage ook) verantwoord te houden.
In de dierenhandel speelt dierenwelzijn geen enkele rol, dat is mijn stellige overtuiging, dat er zo hier en daar echte dierenliefhebbers/kenners in die handel werken neemt daar wat mij betreft niets aan af.
 
Bo c. zei:
ik ben een van de weinige werknemers die idd veel van vissen weet. maar dat komt door specialisatie. ik zal ook altijd erbij zeggen als ik een goudvis verkoop at groter altijd beter is. het liefst vanaf 1 meter. helaas is het niet verboden om ze te verkopen en mag ik niet weigeren. ik geef de mensen het beste advies. maar ze willen vaak alleen maar horen wat ze willen.

Voor de duidelijkheid..
:thumbs:
 
inderdaad zijn er ook vreemde winkels waarbij ze er niet over nadenken. maar bij onze winkel krijg je bij elk dier of het nou een vogel konijn of vis is een hele handleiding erbij.
vandaag kwam dan toevallig iemand binnen die maandag vissen was komen kopen. even het verhaal:

vorige week vrijdag kwam een vrouw binnen die aquarium met vissen en al wou kopen. toen heeft mijn collega gezegd dat ze de vissen nog niet meekreeg, pas als de bak was ingedraaid.
maandag is die vrouw dus gekomen voor de vissen. ik heb haar duidelijk uitgelegd dat ze de bak 3 weken moest laten indraaien maar daar wou ze niet naar luisteren. gelukkig kocht ze maar een paar guppen en 5 corry's en al blijven het dieren de schade is wat beperkt omdat ik haar ompraatte om niet teveel dieren te kopen. dit is te belastend op het water.

vandaag kwam mevrouw terug. mijn collega nam haar aan en ze zei dat alle vissen dood waren MAAR dat ze ze wel had gekocht op strikt afraden van mij en dat ze daarna in een andere winkel meer vissen had gekocht.

p dit moment zakt de moed mij ook in de schoenen. ik had gewaarschuwd en goede info gegeven maar zoals heel vaak gebeurd wordt hier niet naar geluisterd. de opleidingen zijn het trouwens ook mede schuld. op alle themas wordt altijd diep ingegaan. behalve vissen.


in onze winkel als iemand constant een nieuw dier komt kopen omdat de dieren n een week dood zijn weigeren wij ook het dier en nee wij verkopen geen kommen en als iemand een speciaal dier wil wordt dit op bestelling gedaan zodat niemand die uit impuls kan meenemen. deze winkel draait gigantisch goed.

wij wisselen geen konijnen om die te oud worden. dieren zijn namelijk geen artikelen. de dieren mogen zelfs elke dag 20 minuten rondrennen in een afgezet gedeelte van de winkel.
meer winkels doen dit trouwens. elke winkel die zomaar mensen van de straat plukt mag zich in mijn ogen geen DIERENSPECIAALZAAK noemen.

alleen wil ik graag wel melden dat het roepen van'' ALLE verkopers zeggen maar wat om te verkopen '' heel vaak niet op gaat. de info die veel wordt verstrekt door leveranciers en boekjes staat ook in dat een goudvis maar 10 liter per vis nodig heeft. al is dit meer.

het belang van dieren hoort en moet ten alle tijden voor gaan. ik ben zelf ook langzaam op aan het bouwen naar een eigen dierenwinkel. dit wil ik dan ook als motto nemen.

in de winkel waar ik nu werk heeft iedere persoon enorm veel kennis en liefde voor de dieren. van eigenaar tot collegas. het is zelfs zo als wij de nieuwe plaats voor een dier perfect vinden wij korting geven of het dier zelfs gratis. zolang we maar weten dat ze goed terecht komen
 
Ik denk dat het met dierenspeciaalzaken hetzelfde werkt als bij opticiens. Als je voor zoiets specialistisch geen wetten/regels/eisen stelt wat betreft opleiding en bijscholing van het personeel, zul je een grote variant aan winkels hebben, van hele goede tot hele slechte. Fijn Bo dat jij bij een goede specialist werkt.

Zo werkt het ook voor klanten: je hebt geen diploma nodig om huisdieren te houden, net als je geen diploma nodig hebt om kinderen op te voeden. Je krijgt dus slecht ge�nformeerde/ge�nteresseerde klanten en goed ge�nformeerde/ge�nteresseerde klanten. Heb onlangs nog ontdekt dat in mijn kennissenkring ook slecht ge�nteresseerde mensen zijn die ondanks tegenadvies toch een sluier in een kom houden.

Als je al die mogelijkheden met elkaar kruist - goed/slecht ge�nformeerde/ge�nteresseerde klanten en goed/slecht informerende/ge�nteresseerde dierenspeciaalzaken, dan heb je dus enorm veel uitkomsten, waar ook veel slechte uitkomen voor het dierenwelzijn. Soms uit onwetendheid, soms uit eigenwijsheid, soms uit desinteresse.

We zien op het forum vaak de onwetende (klant) categorie, soms de eigenwijze of onwillende. En wie zien regelmatig klachten over dierenspeciaalzaken. Dit geeft een negatief beeld.

Haal uit mijn verhaal dan in elk geval voor jezelf dat jij er alles aan doet om tot een positieve uitkomst te komen, ondanks dat je volgens de statistieken en forumverhalen tot de minderheid behoort. En daar mag je dan best trots op zijn! :petjeaf:
 
Bo c. zei:
vorige week vrijdag kwam een vrouw binnen die aquarium met vissen en al wou kopen. toen heeft mijn collega gezegd dat ze de vissen nog niet meekreeg, pas als de bak was ingedraaid.
maandag is die vrouw dus gekomen voor de vissen. ik heb haar duidelijk uitgelegd dat ze de bak 3 weken moest laten indraaien maar daar wou ze niet naar luisteren. gelukkig kocht ze maar een paar guppen en 5 corry's en al blijven het dieren de schade is wat beperkt omdat ik haar ompraatte om niet teveel dieren te kopen. dit is te belastend op het water.

vandaag kwam mevrouw terug. mijn collega nam haar aan en ze zei dat alle vissen dood waren MAAR dat ze ze wel had gekocht op strikt afraden van mij en dat ze daarna in een andere winkel meer vissen had gekocht.

Op dit moment zakt de moed mij ook in de schoenen. ik had gewaarschuwd en goede info gegeven maar zoals heel vaak gebeurd wordt hier niet naar geluisterd. de opleidingen zijn het trouwens ook mede schuld. op alle themas wordt altijd diep ingegaan. behalve vissen.
Mag je niet gewoon weigeren iets te verkopen?

Deze vrouw erkend nu dat het jou haar fout is. Maar meestal geven ze de verkoper evengoed de schuld tegen, vrienden en op forums want de verkoper heeft toch vis verkocht, en ze had kunnen weigeren te verkopen.

Ik ken iemand met een winkel en die is er duidelijk in. Geeft advies vertelt dat een bak minimaal 2/3weken moet indraaien en verkoopt eerder dan na 2 weken gewoon geen vis aan die persoon. En dan nog nadat hij het water heeft getest. Sommige ziet hij dan nooit meer terug omdat ze naar een ander gaan maar ook mensen die wel terug komen na enkele weken met een potje water.

Heb ook gezien dat iemand allerlei visjes wilden voor een 20x10x10 bakje. Die kregen dus ook niets mee. Terrecht!
 
ik geef niet mee bij mensen onder de 20 liter. en de vrouw wou eerst 25 visjes kopen en die gelijk in de bak te zetten. ik heb dus geweigerd er zoveel mee te geven maar zoals ik zei. ze was naar een andere winkel gegaan voor meer vissen. op dat moment kan ik er weinig aan doen.
omdat het een stage is zit ik in een lastig parket. zeg ik nee krijg ik een slecht punt zeg ik ja ook. dus je moet een middeweg zoeken. ik had de vrouw gewaarschuwd helaas wordt je vaak als 19 jarige niet geloofd hierin.
wel heb ik haar tips gegeven in het geval van nitriet. een heel ander verversbeleid enz. die heeft mevrouw ook genegeerd.
op dat moment kan ik er ook weinig aan doen. zeker als je naar de lfs nextdoor gaat en ze inderdaad daar alle vissen meegeven
 
Ik vind dat de consument uiteindelijk verantwoordelijk is voor het welzijn van zijn of haar huisdier, of het nou een wandelende tak is of een koningspoedel.

Wel vind ik het kwalijk dat sommige medewerkers (moedwillig) verkeerde informatie verstrekken.

Ik vind gewoon dat iemand zich uitgebreid moet inlezen over zijn of haar toekomstige huisdier, voordat ze uperhaupt een dierenwinkel binnenlopen om serieus te kijken naar lieve konijntjes of kleurrijke visjes.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan