Wat is er nieuw

Diffuser (lucht bellen) nieuwe filterpomp

Burrel

Member
Lid geworden
25 september 2024
Leeftijd
37
Omdat ons superfish aquaflow 100 filtertje bijna wekelijks zijn kracht verloor en een kleine schoonmaak vereiste heb ik een Eheim aqua 160 filter gekocht en deze ga ik de komende maand indraaien naast het superfish filter.

Bij het nieuwe filter zit een diffuser opzetstukje welk luchtbellen in de uitstroom spuit.
Nu mijn vraag, is dit goed of slecht?
Moet ik deze monteren of weglaten?

Ik voeg geen co2 toe en ik lees online dat de luchtbellen het co2 gehalte in de bak zullen verlagen en mogelijk de ph zal verhogen.

Het is een 60cm bak (70liter) en het eheim filter is geschikt voor de range van 60 tot 160 liter en ik dacht het filter dan op de laagste stand te laten draaien.

De foto is gemaakt voordat ik het filter plaatste en geeft een indruk van de hoeveelheid planten in de bak

Graag jullie tips 🙂

Alvast bedankt!

Bijlagen

k voeg geen co2 toe en ik lees online dat de luchtbellen het co2 gehalte in de bak zullen verlagen en mogelijk de ph zal verhogen.
Het gebruik van een luchtpompje en/of filter heeft nauwelijks tot geen invloed op je zuurstofgehalte, Co2 gehalte en zeker niet op de pH.
Door het gebruik hiervan neemt het water geen extra gassen op en laat gassen ook niet sneller uit het water verdwijnen.
Zelfs niet als je CO2 uit gasvorm toevoegt.

Dus monteren of weglaten is een persoonlijke keus

Ik ben het eens met Corne en het gehalte zuurstof is erg laag dus voegt weinig toe.

Zelfs niet als je CO2 uit gasvorm toevoegt.
Is het niet zo dat als je co2 toevoegt dat je door de belletjes meer oppervlakte beweging hebt en dus meer uitwisseling van gassen en dus ook co2?
Of komt dat doordat de hoeveelheid belletjes erg gering is en er weinig meer beweging aan het oppervlak ontstaat?

Ik ben het eens met Corne en het gehalte zuurstof is erg laag dus voegt weinig toe.

Gelukkig is dit meermaals uitgebreid onderzocht door diverse personen en universiteiten en het voegt wel degelijk wat toe.

Je kan de oorspronkelijke papers er bij zoeken en het uitgebreid na lezen.

Leo Babbitt at Ball State University took measurements of the oxygen levels of different aquarium setups with a fixed number of fish in them. He said:

“Typical measurements of oxygen levels for various aquarium setups can be as follows:

• airstone-driven under-gravel filter – 7.5 ppm;
  • powerhead-driven under-gravel filter with supplemental air stones in aquarium – 6.5 ppm;
  • reverse-flow under-gravel filter with supplemental air stones in aquarium – 6.0 ppm;
  • powerhead-driven under-gravel filter with no air stones – 5.5 ppm;
  • reverse-flow under-gravel filter without air stones in aquarium – 4.5 ppm

Bron: https://aquariumscience.org/index.php/9-3-air-stones/

Is het niet zo dat als je co2 toevoegt dat je door de belletjes meer oppervlakte beweging hebt en dus meer uitwisseling van gassen en dus ook co2?
Of komt dat doordat de hoeveelheid belletjes erg gering is en er weinig meer beweging aan het oppervlak ontstaat?
De hoeveelheid zuurstof word bepaald door de luchtdruk. Als het te weinig zou zijn/ of teveel word dit alla minuut door de natuur gecorrigeerd naar de waarden die volgens de natuurwetten worden bepaald.

Het water wordt vooral belucht als het in aanraking komt met atmosferische lucht. Dit kan vaak worden bereikt door pulsfiltratie (of nat-droog filter of druppelfilter), het rimpelen van het wateroppervlak of een snellere watercirculatie. Dan worden bovenste lagen van het water (wat het zuurstofrijkst is, word dan als het ware naar de bodem gecirculeerd zodat je relatief gezien overal in je bak genoeg zuurstof hebt.

Met meer oppervlakte beweging blijft de opname én de afgifte van zuurstof aan het water in 'balans'
De zuurstof die hypothetisch uit het water verdwijnt of word toegevoegd blijven in dezelfde concentraties. Ook dit noemen we 'equilibrium'

Dat geld niet alleen voor zuurstof, dat geld ook voor natuurlijke CO2 waarden in onze bakken..
Alleen bij CO2 heb je wel een andere tijdspanne omdat het soortelijk gewicht van CO2 veel zwaarder is dan lucht.
Ik heb het hier over de natuurlijke CO2 waarden in onze bakken. Het verhaal in relatie bij geïnjecteerde CO2 uit gasflessen is weer anders.

De leidraad is eenvoudig voor je bewoners in de bak:
Hoe minder planten je hebt des te meer zal je op een geforceerde manier zuurstof moeten toevoegen.
Als jij een grote plantbezetting hebt is er nooit sprake van een zuurstoftekort in je bak.

Was dat niet voornamelijk temperatuur?
Natuurlijk heeft temperatuur invloed, maar dat is slecht een gedeelte van het grotere plaatje

Ik heb niet zoveel verstand wat dit in relatie tot onze bewoners heeft. Dat is niet mijn vakgebied.
Maar ik weet dat onder de 2ml/l vissen last krijgen van een zuurstoftekort. Bij 20 graden bevat het water 9 mg/l en bij 35 graden 7 mg/l.
Dus dat er bij een hoge temperatuur minder zuurstof aanwezig is klopt, maar zelfs bij 35 graden is er nog ruim voldoende beschikbaar voor de bewoners.

Inderdaad lees ik dat onder de 3ppm de bewoners het niet gaan overleven en tot 5ppm is er een tolerantiegrens tot 24 uur
en de meest ideale schijnt te liggen tussen de 6.5 - 8ppm Maar zoals ik al aangaf heb ik geen verstand van vissen.

Voor bacteriën in onze bakken, en dan m.n. in de filters, vindt ik dat er in het algemeen te weinig zuurstof aanwezig is.
Uiteraard afhankelijk van je plant en visbezetting

Maar uiteindelijk is het punt dus... dat als je een goede watercirculatie van het water hebt dat je geen luchtsteen nodig hebt...

Is een mini oxydator niet effectiever om het zuurstofgehalte te verhogen als de waterplanten onvoldoende zuurstof leveren?

Circulatie is inderdaad echt belangrijk en veel planten dragen ook bij aan genoeg zuurstof.
Het is zoals zovaak ingewikkelde materie die van vele factoren afhangt en ik ben ook geen expert daarin maar gewoon een hobbyist ;))

Is een mini oxydator niet effectiever om het zuurstofgehalte te verhogen als de waterplanten onvoldoende zuurstof leveren?
Volgens mij wel omdat die door een reactie pure zuurstof afgeeft. Die gebruikt men ook vaak bij garnalen waar vaak niet veel planten inzitten.

Bedankt voor de uitgebreide en sommige ook wetenschappelijk onderbouwde reacties. Veel goede info gekregen!

Ik laat de diffuser lekker zitten en het ziet er leuk uit ook.

Afgelopen maandag heb ik na het filter geplaatst te hebben 10 neon tetra's in de bak losgelaten.
Het is alleen wel bloed heet geweest met 30 graden in huis en dus ook in de bak, zojuist zie ik een garnaal een dode tetra door de bak slepen en ik tel er nog maar 8 (1 tetra is kwijt)

Is dit dan door de hoge temperaturen gekomen? Misschien in combinatie met de stress van de behuizing?
Alle tetra's eten goed, zijn erg actief en ik kan verder niks geks aan ze zien.

Zou voor de zekerheid even nitriet en amoniak testen.
Heb je de media van het oude filter over gezet?
Het oude filter draait tegelijk met het nieuwe filter.
De oude staat op maximaal en het nieuwe filter op iets minder dan halve kracht.

Vorig jaar had ik vanwege een ratelgeluidje het filter compleet vervangen voor een zelfde type dmv ze een aantal weken naast elkaar te laten draaien en dat ging goed. Er zaten toen keizer tetra's, corries en garnalen in de bak.

Ik heb in de dagen voor de aanschaf van de neo's meerdere keren de waterwaarden getest en toen was het goed maar ik zal zsm nog eens testen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan