Wat is er nieuw

Digitale PH tester voor 12 euro

  • Onderwerp starter Onderwerp starter OrionPax
  • Startdatum Startdatum
O

OrionPax

Guest
Ik heb sinds 3 dagen een digitale ph-tester binnen die ik voor 12 euro op ebay besteld heb. Het is waarschijnlijk geen top-apparaat maar voldoet in ieder geval veel beter dan die stripjes !

Ik denk dus voor de beginnende aquariaan (zoals ik) een goede tip..


Ik heb deze besteld: PH tester


Heeft iemand ervaring met dit soort testers in verhouding tot duurdere?
 
Zijn er ook calibratie vloeistoffen bij?
Anders heb je geen idee van wat je aan het meten bent.
Ook heb je bewaarvloeistof nodig zodat de lens niet uitdroogd.
Zoek maar eens wat op over ph meters bij google
 
Ik zie ook een foto met rode uitvoering en zelf heb ik ook een pen van Veldhuis voor 39 euro hier.
Ik zou zweren dat het dezelfde is dus. Iets andere verpakking dan wel, maar het uiterlijk van de pen is volgens mij gelijk.
 
Kan kloppen ja.. vaak worden ze gewoon bij de Chinese groothandel ingekocht voor misschien 4/5 Euro per stuk (bij bulkafname) en voor een veelvoud weer verkocht.
Als particulier betaal ik meestal 8/9 Euro voor 1 of 2 stuks.
 
Ja dat scheelt erg veel dan zeg.
 
als ik er anderhalf jaar mee doe vind ik het prima 🙂
 
Nou ja.. zo doe ik het.. de vraag blijft natuurlijk in hoeverre ze betrouwbaar zijn t.o.v. de duurdere, maar dat weet ik dus niet 😉
 
Belangrijk nadeel van goedkopere digitale testers is dat ze vrijwel allemaal slechts over eenpuntskalibratie beschikken. Zelfs na gekalibreerd te hebben ben je dan nog niet zeker van je zaak. V��l beter is tweepuntskalibratie.
 
Ik kreeg anders twee calibratievloeistofjes erbij (poeders) en moest ook twee calibraties uitvoeren.
 
Dat een meter met twee (of mischien wel meer) verschillende oplossingen gekalibreerd k�n worden betekent absoluut niet dat ook per definitie sprake is van tweepuntskalibratie.
Zonder uitdrukkelijke bevestiging dat van tweepuntskalibratie sprake is en wel in de handleiding van een bepaalde pH-meter of in de productinformatie van de fabrikant ga ik van het tegendeel uit.

~ Ivo
 
In de gebruiksaanwijzing wordt niet letterlijk het woord tweepuntskalibratie gebruikt maar in de instructies staat wel degelijk dat je beide kalibraties achter elkaar moet doen.

Voor mij is het ook geen vergelijk met de (semi) professionele apparatuur maar meer een stap omhoog van de stripjes die echt veel te lastig af te lezen zijn en waar eigenlijk geen echte waarde aan toe te kennen is.
Alleen al het omgevingslicht en ook de kleur van je water kunnen de kleuren op zo'n stripje veranderen.
 
http://www.china-total.com/Product/mete ... -meter.htm
Oftewel eenpuntskalibratie, ik vermoedde het al.

De eerste meter daar (Hydro Tester PH-80) kan met drie oplossingen worden gekalibreerd en toch is er slecht sprake van eenpuntskalibratie. Dat is overigens een meter van tegen de 50 US Dollar op ebay. Komt voorts nog steeds niet in de buurt van semi-professionele apparatuur, ook niet een beetje.

Het 'probleem' van eenpuntskalibratie kort en goed uitgelegd in een ander topic:
Gapak zei:
Het probleem is dat het nulpunt van de elektrode kan veranderen maar ook de slope, dus een goede eenpuntskalibratie is sowieso al onmogelijk want dan weet je niet welke je moet wijzigen.
En die veranderingen gaan er komen. Op een bepaalde termijn. Welke termijn is ons onbekend en dat maakt het juist gevaarlijk. Dat in veel handleidingen al wordt aangegeven elke maand te kalibreren geeft mij aan dat het eerder vroeg dan laat zal zijn dat veranderingen optreden.

Iets langere uitleg, precies volgens recept uit bovenstaande quote.
Jb Malawi zei:
Ik heb ook zo'n goedkope ph pen gekocht.
Ik probeer hem dan de kalibreren met ph4. Dan regel ik het bij zodat hij vier aangeeft.
Dan in de ph7 vloeistof, en dan moet ik weer helemaal opnieuw inregelen.
Zodat het weer niet meer juist is met de vier, enz.

Voorlopig druppels tot ik het geld heb om een goede te kopen.
 
Ik bekeek de link even en zie dat er nogal wat soorten zijn zeg.
 
Dank voor de inzichten Ivo.
Ik heb helaas niet de budgetten om dit soort apparatuur maar onbeperkt aan te schaffen en ook de druppeltesten zijn niet goedkoop.

Maar begrijp ik nou uit jouw relaas dat je beter een stripje kunt gebruiken dan een meter zoals ik nu heb?
Dat is namelijk het punt dat ik wil maken, niet dat dit perfecte meetapparatuur is....
Maar ik heb nog geen concrete uitspraak daarover gelezen....

Ik zag trouwens op die link die jij plaatste ook een apparaat dat 3 punts calibratie had. Dat zou dan nog zuiverder moeten zijn. Maar die zijn alweer 80 euro... 🙁
 
Ik gebruik nu meestal een pen van Voltcraft die ik bij Conrad heb gekocht. Kost wel 49 euro maar ben er zeer te spreken over.
 
Mooi ding, misschien ga ik er eens voor sparen...

Maar er is nog zoveel dat ik wil 🙂 (en ik heb al zoveel uitgegeven)
 
Je kunt het zo duur maken als je wil denk ik 😉.
 
Klopt, maar veel kleine beetjes maken ook een grote hoop 🙂
Dat is mijn punt ook betreffende die goedkope meters.

Maar ik heb wel eens het gevoel dat sommige mensen hier alleen maar topkwaliteit dulden en al het mindere is gewoon slecht. Maar feit is natuurlijk dat wij ook niet allemaal in Formule 1 ferrrari's op de weg rijden 😉 (gelukkig maar!)
 
Het ligt natuurlijk ook eraan waarvoor je hem gebruikt.
(i) Wil je een nauwkeurige meting hebben en behouden t.b.v. berekening van CO2 met de tabel, dan leiden afwijkingen al gauw tot verkeerde conclusies over CO2 waarden.
(ii) Wij gebruiken de pH meter vrijwel uitsluitend om osmosewater met eikenextract naar dezelfde pH als het water in de bak te brengen bij het verversen. In dat geval maakt het eigenlijk weinig uit als de metingen niet het daadwerkelijke pH niveau aangeven maar iets anders. Zo lang ze op hetzelfde moment hetzelfde water ook maar van hetzelfde cijfertje voorzien weten we dat ons ververswater hetzelfde is als dat in de bak qua pH waarde.
 
Ik gebruik hem om een indicatie van de ph waarde van mijn aquarium te krijgen. Het water hier is nogal hard en de ph heeft bij mijn bak de neiging om op te lopen tot boven de 8 en dat vinden de vissen niet fijn.

Ik ben nog niet zo lang bezig met metingen en meet dus vaak om inzicht te krijgen in de fluctuaties (grote) in de waterwaarden.
 
Met het risico dat je er niets aan hebt en ik mijn tijd heb zitten verdoen:
- bijmengen regenwater een optie? (Ben je een (best aardig/belangrijk/aanzienlijk) deel van je hardheid (en de 'pH-opdrijvende kracht" die daarvanuit gaat) kwijt)
- voor het geval ooit een nieuw visbestand wordt overwogen: aanpassen bestand op hard(er) water? (Midden-Amerika/Malawi/Tanganyika)

Ik begrijp overigens heel goed dat vaak meten met druppels niet echt vriendelijk voor de portemonnee blijkt, maar het echte antwoord daarvoor heb ik ook niet. Enige dat bij me opkomt is eens te kijken naar vijverproducten? (die zouden doorgaans door schaalgrootte veel voordeliger uitvallen dan hun broertjes/zusjes voor aquariumdoeleinden en bij watertesten zie ik niet meteen in waarom ze onbruikbaar zouden zijn voor aquariumdoeleinden. Meten doe je buiten water dus gevaar voor de bewoners lijkt me dan uitgesloten?)

~ Ivo
 
Dank voor de suggesties, je zit zeker niet je tijd te verdoen wat mij betreft!

Ik zal eens kijken naar dat regenwater. Ik moet dan ook koolstoffilters hebben om het water te filteren, toch?

Ik heb wel eens eerder regenwater opgevangen hier, maar daar kwamen altijd muggenlarven in terecht dus ik moet zeker goed gaan filteren. Ik woon ook vlak bij schiphol dus kan me voorstellen dat er ook sporen van kerosine of zo in te vinden zijn.

Een nieuw vissenbestand zit er nu niet in, maar bij aanschaf zal ik zeker meer rekening houden met de hardheid.
 
Een pH-meter voor aquariumgebruik hoeft geen topkwaliteit te zijn, maar hou in het achterhoofd dat een prutske van �12 gewoon weggesmeten geld is want: wegwerp-pH-meter. Zodra de zero en de slope elk hun weg gaan ben je er niets meer mee en wordt de afwijking alleen maar groter en dat duurt vaak nog geen jaar!

Begrijp ook dat de pH een logaritmische schaal betreft. Een afwijking van 0,1 lijkt misschien niet veel maar is in feite een afwijking van 26%! Bedenk je wat de afwijking zal zijn als je deze als aanvaardbaar te beschouwen afwijking niet kan 'halen'!

Is het nodig om nauwkeurig je pH te kunnen meten? Ja en nee, nee als je niet wil, maar ja, ooit komt er misschien wel een moment dat je de oorzaak van een probleem wilt kunnen afleiden a.d.h.v. je waterwaarden en dan kan een afwijking in de pH al een groot verschil maken.

Dus wil je deftig aan de slag? Schaf dan ook meteen een deftige pH-meter aan. Beschouw je jezelf nog als zijnde in de leerfase? Neem dan gerust die pH-meter van �12 maar besef dan ook dat het een leer-en-daarna-wegwerp-pH-metertje is en dat je daarna waarschijnlijk alsnog de behoefte zult voelen een degelijker exemplaar aan te schaffen.
 
Dankjewel Gapak voor de verdieping.
Ik wil zeker deftig aan de slag maar moet ook keuzes maken, ik kan niet meteen voor alles het beste van het beste aanschaffen en ben daarom ook veel met DIY oplossingen bezig.
Ik zie mezelf dan ook zeker nog in de leerfase en ging er al van uit dat een dergelijk metertje niet langer dan een jaar of anderhalf meegaat (ik heb veel ervaring met "chinese" producten, ze zijn vaak redelijk tot goed maar duurzaamheid is vaak niet een van de sterkste kanten)

Kun je mij nog aangeven of je een dergelijk "prutske" wel beter vind dan de stripjes?

Ik meet nu nog iedere dag met stripjes en zie daarin fluctuaties tussen 7.2 en 8.4.(!!)
De meter meet tot nu toe veel stabieler op 7.6 - 7.8.
Welke moet ik nu geloven??
 
OrionPax zei:
Klopt, maar veel kleine beetjes maken ook een grote hoop 🙂
Dat is mijn punt ook betreffende die goedkope meters.

Maar ik heb wel eens het gevoel dat sommige mensen hier alleen maar topkwaliteit dulden en al het mindere is gewoon slecht. Maar feit is natuurlijk dat wij ook niet allemaal in Formule 1 ferrrari's op de weg rijden 😉 (gelukkig maar!)

Ik ben ook begonnen met een pen van 2 tientjes hoor.
Echter had ik daar wat pech mee en ben toen bij die van conrad uitgekomen.
Persoonlijk vind ik het ook niet nodig om een pen van 100 euro of meer te gebruiken hoor.
Het moet wel leuk blijven denk ik 😉.
 
Misschien kan Gapak ook aangeven wat dan een exemplaar is dat wel aan bepaalde normen voldoet, want de keus is zo groot 😉.
Je kunt ze kopen van 8 euro tot enkele honderden euro s. Ik heb dus er ��n van 50 euro van Voltcraft maar vraag me nu ook af of deze "betrouwbaar" is??

https://www.conrad.nl/nl/voltcraft-pht- ... 01137.html
 
Handig zeg! die ga ik ook bestellen!

ik meet niet echt eigelijk, ik mag deze maand niet meer als 15 euro eraan uitbesteden en heb dus nogsteeds geen testsetje....

dan is dit wel handig! want ik kijk normaal gewoon naar mijn vissen en dat gaat tot nu toe erg goed met ze, maar dit geeft je toch iets meer zekerheid!

bedankt!!
 
Een pH-elektrode is vaak duur dus als je gaat DIYen met pH ben je vaak nog duurder uit dan een redelijke kant en klaar oplossing.

Kun je mij nog aangeven of je een dergelijk "prutske" wel beter vind dan de stripjes?

Mits correct onderhouden en geijkt: ja beter dan stripjes.

Bedenk wel: de kost bij het houden van een pH-meter zit 'm ook in de buffers, reinigingsvloeistof, bewaarvloeistof,... Bij een minder goede pH-meter zal je misschien sneller en vaker moeten gaan controleren en zal het misschien snel meer kosten aan buffer dan bij een duurder model.

Ik meet nu nog iedere dag met stripjes en zie daarin fluctuaties tussen 7.2 en 8.4.(!!)

Goed mogelijk dat de pH in werkelijkheid helemaal niet fluctueert maar dat dit puur aan het stripje ligt! Dat is typisch voor stripjes.
Echter als de meter foutief is geijkt kan ook deze net de mist in gaan, maar die kans is al veel kleiner.

Die volcraftmeter ziet er op zich prima uit, vervangbare elektroden en 2-puntskalibratie zijn op zich al goede troeven. Ik had destijds de milwaukee pH52 alvorens ik naar hanna instruments ben overgestapt. Op zich ook een goede meter.
Hoe dan ook: je mag de beste meter nemen: zonder goed onderhoud zijn de betrouwbare resultaten geen lang leven beschoren. Dus maandelijks een half uurtje in de reinigingsvloeistof, vervolgens minstens anderhalfuurtje (maar een nacht mag gerust ook) in de bewaarvloeistof en daarna opnieuw ijken alvorens opnieuw te gebruiken. Tevens NOOIT de pH-meter bewaren in gewoon water of buffer 7 o.i.d. , ALTIJD een bewaarvloeistof gebruiken!
 
Ja het mooie aan de Voltcraftpen is dat je de bewaarvloeistof in de dop kan doen en zo ook lang daar mee kan doen.
Bij de goedkopere met zo n grote dop is er moeilijk vloeistof in de dop te doen en binnen de kortste keren komen de kristallen door de naad van je dop heen.
Dat is weer een nadeel van de rode pen die ik van Veldhuis heb.
Als oplossing heb ik een plastic voerbakje waar ik het model van de pen uit heb gesneden en dan daar de bewaarvloeistof dus in.
In die uitkeping kan ik de rode pen rechtop zetten. Maar ideaal is anders moet ik zeggen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan