Dik glas, waar te vinden?

  • Onderwerp starter john plankton
  • Startdatum

J

john plankton

Guest
Hallo iedereen,

bij onze totaalrenovatie van onze woning hebben wij een grote inbouwaquarium voorzien achteraan in de woonkamer. Enkel de voorkant wordt glas, de rest wordt gerealiseerd m.b.v. de muren van de woonkamer. Het glas zou ongeveer 400cm lang op 140 cm hoog moeten zijn. Als ik de benodigde dikte uitreken, rekening houdens met de veiligheidsfactor, kom ik al gauw een glasdikte uit van 4 cm. Op alle site waar ik op heb gekeken is glas tot slechts 2.5 cm te vinden. Kan iemand me vertellen waar deze diktes alsnog te vinden zijn?

Grtz,
John
 
Hallo iedereen,

bij onze totaalrenovatie van onze woning hebben wij een grote inbouwaquarium voorzien achteraan in de woonkamer. Enkel de voorkant wordt glas, de rest wordt gerealiseerd m.b.v. de muren van de woonkamer. Het glas zou ongeveer 400cm lang op 140 cm hoog moeten zijn. Als ik de benodigde dikte uitreken, rekening houdens met de veiligheidsfactor, kom ik al gauw een glasdikte uit van 4 cm. Op alle site waar ik op heb gekeken is glas tot slechts 2.5 cm te vinden. Kan iemand me vertellen waar deze diktes alsnog te vinden zijn?

Grtz,
John
Via een glashandel of een aquariumbouwer?
 
Ben bang dat je dat niet gaat vinden bij de glashandel daarnaast wordt het veel te dik voor normaal float glas ibv de groene verkleuring
dus optic-white glas en of dat in deze dikte gemaakt wordt :juggle:
Je zou een kunnen informeren bij een glasgroothandel eventueel via een goede glas handel
Maar reken er op dat de knip flink open moet.
 
denk dat je dan al gauw over enkele 10-duizenden euro's praat voor die dikte en dat formaat glas, in dierentuinen gebruikt men plexiglas van die dikte, stukken goedkoper en net zo sterk
 
Zoals @Nicolientje-W als zegt kun je voor dit formaat en dikte beter kijken naar kunststof, volgens mij is de term acrylaat, plexiglas is een merk wat acrylaat platen maakt.

Je zou hier eens kunnen informeren (ter info: het bedrijf zelf ken ik verder niet): https://aqualuxury.nl/
 
Acrylaat moet alleen iets dikker zijn dan glas, maar is wel beter te betalen en blijft helderder op grotere diktes

dacht dat VKP (ds-groep) platen leverden tot 10cm dik, maar zou dat ff moeten bekijken in de catalogus
 
Even met betrekking tot die hoogte, heb je al nagedacht hoe je het gaat schoonmaken? De techniek, fundering ect.

Kortom weet je zeker dat je dit zelf wil bouwen?

Dit voelt en beetje als dierentuin werk, dan moet je echt weten wat je doet. Als zo'n plas water naar voren komt met 4 meter glas en die hoogte heb je echt een probleem. En dan heb ik het niet over waterschade maar dat er mensen gewond kunnen raken...

Persoonlijk zou ik iemand zoeken die dit kunstje eerder heeft gedaan. Dus een aquarium bouwer of iemand die iets doet met zwembaden oid.
 
Laatst bewerkt:
in de bouw wordt glas gelamineerd als er hoge eisen aan gesteld worden.
dat wil zeggen dat er meerdere platen op elkaar worden aangebracht met een folie er tussen
op die manier is het prima mogelijk om 4cm dikte te krijgen.
maar laat in ieder geval die ruit even doorrekenen door iemand die weet wat hij doet.
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

bedankt iedereen voor de antwoorden, ik ga er dit weekend al eens met aan de slag.

Misschien nog wat meer info over hetgene ik wil bouwen, ik ben misschien wat karig geweest met info door tijdsgebrek toen ik de topic schreef... . Ik weet dat het een hele grote bak wordt, en dat de krachten niet te onderschatten zijn. Ik ga niet zeggen dat ik alle waarheid in pacht heb, maar ik heb een bouwkundige opleiding achter de rug zodoende de begrippen krachten, hydrostatische drukken e.d. me niet onbekend zijn. Ik heb een foto toegevoegd hoe de bak er momenteel uitziet, in ruwbouwfase dus. De gehele aquarium is opgebouwd op een algemene funderingsplaat van 35 cm dik, Op deze plaat werden 5 sokkels gemetseld van betonblokken. De bodem van de aquarium zelf is een volle betonplaat van 16 cm dik die op deze sokkels rust. Alle wanden, met uitzondering van de voorkant, zijn volle betonmuren. De lange betonmuur wordt in het midden nog extra gestut door een muur die er haaks op gemetseld staat.

De voorkant van het aquarium, waar het glas in moet komen, is een stalen kader van HEB 160 profielen. De lange horizontale profielen zitten 10 cm ingemetseld in de muren, de korte vertikale werden vastgelast aan de lange profielen en zijn tevens met chemisch anker in de muur verankerd.

Het aquarium is te betreden via de achterliggende kamer (= technische ruimte van de woning)

Op zich denk ik een meer dan degelijk basisconstructie. De bak heb ik eigenlijk gemaakt voor onze 5 nogal groot uitgevallen waterschildpadden. Omdat deze dieren niet zo zeer diepte maar zwemoppervlakte verkiezen, zal de bak dus hooguit half gevuld worden. Via een zwevend talud ga ik ook nog land maken daar deze dieren op het droge moeten kunnen zitten. Toch wil ik de bak voorzien op de toekomst, dat hij ook geschikt kan zijn voor vissen, dan zou ie wel volledig gevuld moeten kunnen worden. Om deze laatste reden heb ik dan ook de glasdikte van minimaal 4 cm nodig.

Om het glas vast te zetten ga ik een sponning voorzien aan de HEB profielen., met behulp van L profielen.

Uit jullie antwoorden heb ik dus begrepen dat het alvast moeilijk zal worden om de juiste glasdikte te vinden, of ik moet overstappen naar plexi. Ik had deze optie ook al bekeken maar had her en der gevonden dat dit voor schildpadden wordt afgeraden daar ze met hun schilden en nagels makkelijk krassen maken in het plexiglas. Wat denken jullie hiervan?
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-07-02 at 20.53.33.jpeg
    WhatsApp Image 2021-07-02 at 20.53.33.jpeg
    25.6 KB · Weergaven: 156
Zozo, dat wordt een beste bak, plexiglas is idd wel erg krasgevoelig, er zijn wel krasbestendige varianten maar of dat de scherpe nagels van de schildpadden weerstaat betwijfel ik.

Je zou eventueel een dunne glasplaat tegen de binnenzijde kunnen plaatsen, iets hoger dan de waterlijn en afkitten aan de buitenranden zodat er geen water tussenkomt.
Deze plaat kan je dan later altijd weer verwijderen.

Bij nader inzien denk ik wel dat de lucht die tussen de platen zal komen zichtbaar zal zijn?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wel wat ervaring met grote bakken bouwen.
Hoe hoog wordt de waterlijn ?
Daar hangt eigenlijk alles vanaf.
In mijn bak heb ik een 315x100 optiwhite voorruit geplaatst. Waterlijn is 95 cm.
Glas is 19mm.

Gelamineerd glas zou ik niet aanraden omdat de kans op lekkage tussen de glasplaten nu eenmaal mogelijk is.
Bij lekkage, insijpeling van water tussen glas en folie, krijg je een witte verkleuring van de folie.

Plexiglas/acrylaat moet je vergeten omdat de bak dan helemaal in deze kunststof moet.
Onbetaalbaar en ellende aangaande krassen op de voorruit. Acrylaat is vele malen sterker dan glas, maar dus heel krasgevoelig. Krassen kunnen wel steeds gepolijst worden, maar dat is een hoop gedoe.
 
Ik heb wel wat ervaring met grote bakken bouwen.
Hoe hoog wordt de waterlijn ?
Daar hangt eigenlijk alles vanaf.
In mijn bak heb ik een 315x100 optiwhite voorruit geplaatst. Waterlijn is 95 cm.
Glas is 19mm.

Gelamineerd glas zou ik niet aanraden omdat de kans op lekkage tussen de glasplaten nu eenmaal mogelijk is.
Bij lekkage, insijpeling van water tussen glas en folie, krijg je een witte verkleuring van de folie.

Plexiglas/acrylaat moet je vergeten omdat de bak dan helemaal in deze kunststof moet.
Onbetaalbaar en ellende aangaande krassen op de voorruit. Acrylaat is vele malen sterker dan glas, maar dus heel krasgevoelig. Krassen kunnen wel steeds gepolijst worden, maar dat is een hoop gedoe.
Maar als er water tussen de glasplaten komt is je aquarium toch ook lek?

En acrylaat kan je (laten) voorzien van een beschermlaag of je kan het harden
 
En acrylaat kan je (laten) voorzien van een beschermlaag of je kan het harden

Er zijn inderdaad mogelijkheden...maar allemaal zeer kostbaar.

Ik zou het dus niet moeilijker maken dan het is (en betaalbaar) ...en voor float of optiwhite gaan.
 
Ook dan is er dus een lek, het water is namelijk ergens gekomen waar het niet komen moet.

Ja, tuurlijk...en daarom zou ik dus nooit voor gelaagd glas gaan, wat ik al duidelijk aangaf.
 
Ik heb wel wat ervaring met grote bakken bouwen.
Hoe hoog wordt de waterlijn ?
Daar hangt eigenlijk alles vanaf.
In mijn bak heb ik een 315x100 optiwhite voorruit geplaatst. Waterlijn is 95 cm.
Glas is 19mm.

Gelamineerd glas zou ik niet aanraden omdat de kans op lekkage tussen de glasplaten nu eenmaal mogelijk is.
Bij lekkage, insijpeling van water tussen glas en folie, krijg je een witte verkleuring van de folie.

Plexiglas/acrylaat moet je vergeten omdat de bak dan helemaal in deze kunststof moet.
Onbetaalbaar en ellende aangaande krassen op de voorruit. Acrylaat is vele malen sterker dan glas, maar dus heel krasgevoelig. Krassen kunnen wel steeds gepolijst worden, maar dat is een hoop gedoe.

De bak zou een maximaal waterniveau mogen hebben van 100 cm, vermoedelijk zelfs nog iets minder. Het zijn behoorlijke schildpadden, de grootste is 35 cm lang en +- 15 cm hoog, dus een droge hoogte van 40 cm is een minimum. De beestjes blijven uiteraard levenslang bij mij, maar ik dacht de bak zo te construeren dat hij tevens voorzien is om volledig (=140cm) op te vullen. Als dit nu niet mogelijk blijkt te zijn door de onbeschikbaarheid van dergelijke dikke glazen platen is het ook maar zo, en neem ik gerust een genoegen met een maximale vulhoogte van 100 cm. Dat adresje mag je mij altijd eens mede delen, desnoods pb ;)

Maar als er water tussen de glasplaten komt is je aquarium toch ook lek?

En acrylaat kan je (laten) voorzien van een beschermlaag of je kan het harden
Inderdaad, als het water in de sponning geraakt, is er in principe een lek. Natuurlijk, stel dat het toch gebeurt, een lek kan ja repareren, witte plekken in een glasplaat niet denk ik?
 
De bak zou een maximaal waterniveau mogen hebben van 100 cm, vermoedelijk zelfs nog iets minder. Het zijn behoorlijke schildpadden, de grootste is 35 cm lang en +- 15 cm hoog, dus een droge hoogte van 40 cm is een minimum. De beestjes blijven uiteraard levenslang bij mij, maar ik dacht de bak zo te construeren dat hij tevens voorzien is om volledig (=140cm) op te vullen. Als dit nu niet mogelijk blijkt te zijn door de onbeschikbaarheid van dergelijke dikke glazen platen is het ook maar zo, en neem ik gerust een genoegen met een maximale vulhoogte van 100 cm. Dat adresje mag je mij altijd eens mede delen, desnoods pb ;)


Inderdaad, als het water in de sponning geraakt, is er in principe een lek. Natuurlijk, stel dat het toch gebeurt, een lek kan ja repareren, witte plekken in een glasplaat niet denk ik?
Lekken tussen de glaslagen zijn zover ik weet niet te herstellen.

maar een bak van 140cm hoog die je tot 100cm kan vullen kan ook een heel mooi paludarium worden..
Vissen als maanvissen en discus hebben met 70cm meer dan voldoende, heb je nog 30cm speling tot je maximale vulhoogte.

zou alleen wel een afvoer maken op de maximale vulhoogte die uitkomt in het riool om het onmogelijk te maken de bak te vol te gieten.
Is ook een stuk goedkoper dat dik glas of gehard acrylaat
 
zou alleen wel een afvoer maken op de maximale vulhoogte die uitkomt in het riool om het onmogelijk te maken de bak te vol te gieten.

Dat is inderdaad een heel goed idee !
Met een gat in de bodem met standpijp, maak je de waterlijn zoals je wenst.
En je hebt gelijk een skimmer en kan je met een constante waterverversing via druppelsysteem aan de slag.
 
Dat is inderdaad een heel goed idee !
Met een gat in de bodem met standpijp, maak je de waterlijn zoals je wenst.
En je hebt gelijk een skimmer en kan je met een constante waterverversing via druppelsysteem aan de slag.
Ook dat kan als je het wilt/kan
Sommige huizen zijn aangesloten op een put of andere waterbron wat iets minder gunstige waardes heeft.
NO3 bijvoorbeeld mag tot 50ppm zijn in drinkwater, dat is verre van wenselijk in een aquarium.
 
Aan het taalgebruik te zien is John Belgisch. Dan geld dat extra. (kraanwater in nl is beter).

Enige wat ik nog zou mee willen hebben is straks goed na te denken over je verlichting. Dat is met hoge bakken lastig..
 
Aan het taalgebruik te zien is John Belgisch. Dan geld dat extra. (kraanwater in nl is beter).

Enige wat ik nog zou mee willen hebben is straks goed na te denken over je verlichting. Dat is met hoge bakken lastig..
Juist niet, hang er een paar vero29 leds boven en je kan gegarandeerd alle algen soorten kweken onder de bodem
 
Aan het taalgebruik te zien is John Belgisch. Dan geld dat extra. (kraanwater in nl is beter).

Dat is een aanname, Belgische leidingwater is wat harder…maar niet van mindere kwaliteit.
 
Dat is een aanname, Belgische leidingwater is wat harder…maar niet van mindere kwaliteit.
Was het niet zo dat België nog chloor gebruikt sommige regio’s?

then again, meeste richtlijnen zijn Europees geregeld dus veel verschil zou er niet in moeten zitten
 
Als het nog mogelijk is zou ik de bovenligger een kwartslag draaien zodat deze de waterdruk tegen zijn sterke richting krijgt.

gelamineerd glas is volledig verkleefd tussen de lagen.
er kan delaminatie optreden bij de randen maar lekkage tussen de ruiten zomaar ergens in de ruit kan niet zonder dat de ruit stuk is.
 
Ik heb ondertussen nog een document op internet gevonden dat je toelaat om de glasdikte te berekenen van je bak. Ik ben sowieso wel van plan dit nog eens te laten checken door iemand die meer ervaring heeft met glas, maar voor mijn bak kom ik 48mm uit, in praktijk wordt dat dus al gauw 50mm. Er staat ook in dit document vermeld dat gelamineerd glas van 72mm (5x12mm) qua sterkte overeenkomt met slechts een enkele glazen plaat van 30mm. Hier schrik ik toch enigszins van, in de bouw is gelamineerd hout bv soms zelfs sterker dan een homogene balk.

Daarom heb ik, zoals sommige van jullie al aanhaalden, mijn verwachtingen van de bak bijgeschaafd en zal ik hem gewoon bouwen naar hetgeen het nu momenteel moet zijn : een paradijs voor mijn schildpadden, dus een paludarium (nog nooit eerder van dit woord gehoord trouwens :) ) Ik denk dat ik hem dan ook niet meer ga voorzien om later eventueel volledig te kunnen opvullen. De kans dat de bak ooit weldegelijk volledig gevuld zou raken is eerder klein, dus zonde van tijd, gewicht en geld om daar een zeer dikke (mogelijk onvindbare) glazen paneel in te stoppen. Zoals hij nu gebouwd is kan hij hoe dan ook niet volledig opgevuld worden, de onderkant van het mangat achterin de bak zit 20 cm lager dan de bovenkant van de bovenste ligger. Tijdens het storten van de bodemplaat heb ik wel reeds 2 afvoerpijpen mee ingestort, 1 aansluitbaar op de riolering, 1tje voor eventueel een skimmer.

Bart haalde nog aan om de bovenste ligger een kwartslag te kantelen. Initieel was ik dit van plan, maar ik kwam toen in de problemen om de profielen aan elkaar te lassen en om ze te verankeren in de betonmuren. Ook zou het later een heel gedoe zijn om de sponningen te kunnen monteren, aangezien je geen platte zijde dan meer hebt om de sponning op te monteren. Let wel, het zijn geen gewone IPE-profielen, maar HEB profielen : HEB profielen hebben, in tegenstelling tot hun IPE varianten, wel nog een zekere stijfheid in hun zwakke richting.

PS : ik ben inderdaad uit België;)
 
Ik weet niet waar je die ”info” hebt gevonden...maar die staat haaks op de algemene kennis dat gelaagd glas sterker is dan float. Dat verbaast me dus ook.

Als er uiteindelijk geen vissen in komen en dus enkel de schildpadden...lijkt een voorruit 19mm in float glas me de beste keuze en heel betaalbaar.

Je zou de bak ook over regenwater kunnen gaan draaien. Bespaart je een hoop geld en regenwater is vrij zacht zodat je minder afzetting aan de waterlijn, tegen het glas gaat hebben.
 
Je zou de bak ook over regenwater kunnen gaan draaien. Bespaart je een hoop geld en regenwater is vrij zacht zodat je minder afzetting aan de waterlijn, tegen het glas gaat hebben.

Dat het zachter is en minder afzetting geeft kan ik helemaal volgen, maar een hoop geld besparen?
ik weet niet waar de TS woont, maar voor pak m beet 10euro heeft die de bak gevuld (als die m echt tot die 140cm zou vullen), dan lijkt mij regenwater veel meer gedoe t.o.v. de lage kosten kraanwater. Let wel dat is als je in NL woont, BE heeft een stuk duurder kraanwater naar ik begrijp.
 
Hoi John
enige stijfheid dat zeg je goed een HEB160 is in zwakste richting net iets minder stijf dan een HEA100 in zijn sterke richting.

In de bouw worden de buitenste lagen van gelamineerd glas vaak niet mee genomen voor de sterkte in verband met de veiligheid voor glasbreuk.
een enkele laag glas is niet bestand tegen een punthamertje en kan breken door een zandkorrel onder een naaldhak.
het glas is verder gewoon het zelfde.
De totale stijfheid/sterkt hang af van de maten van samenwerking die er bereikt wordt met de folie, die is nooit 100%

Als er wordt uitgegaan van geen samenwerking
schiet lamineren inderdaad helemaal niet op aangezien de dikte er tot de derde macht in zit bij de stijfheid berekening

12^3 = 1728
30^3=27000

dat is bijna een factor 16
 
Dat het zachter is en minder afzetting geeft kan ik helemaal volgen, maar een hoop geld besparen?
ik weet niet waar de TS woont, maar voor pak m beet 10euro heeft die de bak gevuld (als die m echt tot die 140cm zou vullen), dan lijkt mij regenwater veel meer gedoe t.o.v. de lage kosten kraanwater. Let wel dat is als je in NL woont, BE heeft een stuk duurder kraanwater naar ik begrijp.

Leidingwater is hier heel erg duur geworden…in België dus.
Los daarvan is het niet veel gedoe om regenwater-opvang te realiseren…en hij is toch al bezig met renovatie.
Een ibc vind je voor weinig op 2dehands of dergelijke.
Het kan ook nooit kwaad om het verbruik van drinkwater wat in te perken.
En al zeker niet als het water dienst moet doen voor mega-vervuilers zoals schildpadden.
 
Hoi John
enige stijfheid dat zeg je goed een HEB160 is in zwakste richting net iets minder stijf dan een HEA100 in zijn sterke richting.

In de bouw worden de buitenste lagen van gelamineerd glas vaak niet mee genomen voor de sterkte in verband met de veiligheid voor glasbreuk.
een enkele laag glas is niet bestand tegen een punthamertje en kan breken door een zandkorrel onder een naaldhak.
het glas is verder gewoon het zelfde.
De totale stijfheid/sterkt hang af van de maten van samenwerking die er bereikt wordt met de folie, die is nooit 100%

Als er wordt uitgegaan van geen samenwerking
schiet lamineren inderdaad helemaal niet op aangezien de dikte er tot de derde macht in zit bij de stijfheid berekening

12^3 = 1728
30^3=27000

dat is bijna een factor 16

Interessant.
Kan je dat “samenwerken” verduidelijken ?

Uit ervaring weet ik dat float vanaf 15mm echt heel sterk is en zelfs flink wat spanning/buiging verdraagt.
Puntbelasting/inslag is natuurlijk iets helemaal anders en daar kan geen enkel soort glas tegen.
Ik vind het dan ook geen issue bij deze constructie…er komt enkel een voorruit.
 
leg 5 strookjes triplex van 4 mm dik en 600 mm lang op elkaar en duw daar op zodat het geheel buigt
doe het nog een keer maar dan klem je de uiteinde samen met een lijmtang.
vervolgens doe je een derde test en daarbij verlijm je de strookjes

de eerste is geen samenwerking
de tweede gedeeltelijke samenwerking en
en de derde volledig samenwerking

glas met folie werk gedeeltelijk samen de folie is flexibel zodat de platen een beetje ten opzichten van elkaar kunnen schuiven
 
Leidingwater is hier heel erg duur geworden…in België dus.
Los daarvan is het niet veel gedoe om regenwater-opvang te realiseren…en hij is toch al bezig met renovatie.
Een ibc vind je voor weinig op 2dehands of dergelijke.
Het kan ook nooit kwaad om het verbruik van drinkwater wat in te perken.
En al zeker niet als het water dienst moet doen voor mega-vervuilers zoals schildpadden.
Heb er zelf voor gekeken (in NL) maar met 5000L ondergrondse opslag kwam ik op mijn daken uit op 100 kuub per jaar ongeveer.
Met een kostenpost excl graven van €4500 zat ik aan een terugverdien tijd van over de 30 jaar.
Heel spijtig dat het niet aantrekkelijker is..
 

Terug
Bovenaan