Dikke dwerggoerami


M

Moni

Guest
0ACDBBEB-CCD3-45FA-B603-E4FCA72ABB9C.jpeg
75506A7D-006E-4E81-A608-693BD6F2413D.jpeg
B17944AE-C15D-4C93-A3E4-96F5652BC228.jpeg
1639E3AC-F99C-4C26-AFB3-4437FC53AD62.jpeg
Hallo, ik heb nu ongeveer een maand geleden een koppeltje dwerggoerami’s in mijn 180L gezet.

Dit gaat allemaal prima alleen is de vrouw wel erg dik. Ze heeft geen opgezette schubben ofzo en eet goed. Ook de poepjes hebben een normale kleur, (bruin-rood-achtig ik geef op dit moment vipagram van sera die een rode kleur hebben)
Ze zwemt normaal rond door de bak, soms wel beetje opgejaagt door de man maar ze heeft veel verstopplekken. De man heeft al meerdere malen een poging tot schuimnest gemaakt maar deze waren na 2 dagen al weer weg.

Weet iemand of dit een ziekte is? Of is ze gewoon vet of moet ze misschien eieren leggen ofzo?
 
Ben ik ook bang voor. Het begint met een opgezwollen milt, daarna zal ze stoppen met eten en moeilijker gaan zwemmen en ademhalen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Moni
Tegen dat virus is eigenlijk niet vel te doen en het is besmettelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Moni
Besmettelijk onder dwerggoerami's ja.

Ook niet te behandelen.

Schijnt een niet zo fijne dood te wezen, zou er zelf even afmaken door een klap erop te geven of in een kruidnagelbadje te doen.

Kans is aanwezig dat de man het (nu) ook heeft maar nog geen symtomen vertoont.
 
Dus de na kun je beter nu ook goed in de gaten houden. De Honinggourami is niet vatbaar voor dit virus overigens.
 
Kan denk ik ook "gewoon" buikwaterzucht zijn. In dat geval is deze vis in kwestie ook al te ver heen.
 
Het is gigantisch besmettelijk, als je het bij 1 ziet kun je er vanuit gaan dat de ander het ook heeft.
Bijna alle dwergjes die je koopt in de winkel hebben het virus bij zich, vroeg of laat steekt het de kop op.
Er is niets aan te doen, in 100% van de gevallen dodelijk en zoals Richard al zegt, geen fijne dood.
Het begint met een opgeblazen milt, daarna zal de vis stoppen met zwemmen en eten, grote kans dat ze ook schimmels en bacteriële infecties ontwikkelen omdat ze geen weerstand meer over houden.
Je kunt het even aankijken, maar ik denk niet dat dit dier nog lang zal leven en dan kun je beter de natuur voor zijn en direct euthanaseren.
 
Hmm dus ze is eigelijk al verloren, maar de rest van mijn vissen kunnen dit dus niet krijgen? Ik heb er verder geen goeramis inzitten behalve de man.

Moet ik de goeramis dan apart zetten,
Of hoeft dat niet?
 
Dat zal je weinig brengen, gewoon goed in de gaten houden en zodra je merkt dat ze moeite krijgen met zwemmen, ademen of eten direct euthanaseren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Moni

Terug
Bovenaan