Wat is er nieuw

dikke slijmerige massa in filter

• Onderwerp starter Onderwerp starter Koudwatervis
  • Startdatum Startdatum
K

Koudwatervis

Guest
Vandaag merkte ik aan de uitstroom van mijn filter plots dat deze een stuk minder krachtig draaide dan voorheen. Het gaat om een externe eheim filter; ik besloot hem nog eens open te maken. Het beeld dat ik zag is compleet verschillend van wat ik anders zie als ik hem ververs; alles zat onder een dikke slijmerige slierterige massa. Dit verstopte de hele boel; vooral mijn blauwe spons liet nauwelijks nog iets door. Ik heb het slijm zoveel mogelijk van tussen mijn filter materiaal geplukt en mijn spons wat proberen uitspoelen in aquariumwater, maar vanwege de bacterieën wilde ik die toch niet té grondig gaan spoelen.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? In het aquarium zie ik niets dat op slijm kan wijzen. Er zijn wel heel wat slakken, en de vieze slijmerige massa voelt echt als een kluwen dode slakken (taai, niet zomaar plat te duwen), maar zoveel? Kan dat? En hoe los ik dat op?

En dan nog een tweede vraag: hoe maak ik dat deftig schoon zonder de hele bacteriecultuur in mijn filter om zeep te helpen? Ik heb na de eerder voorzichtige schoonmaakbeurt nu al witte waas in mijn aquarium, en toch draait de pomp nog steeds niet op volle kracht. Ik vermoed dat de blauwe spons de boosdoener is. Hoe maak ik die beter schoon of vervang ik die, zonder een nitriet piek te riskeren?

Die slijmerige laag klinkt mij als bacterie poep / detritus.
Dat zit altijd in een filter, en kan soms door omstandigheden erg snel oplopen.

Maar om een wat beter beeld te krijgen:

Hoe groot is de bak en hoe lang draait deze al, en wat voor filter staat er precies op?
Hoe is je filter opgebouwd? wat zit er behalve de spons nog meer in?

hoe lang zat er nu tussen je laatste onderhoud van het filter?

De externe filter is een Eheim classic 250. Onderin zitten keramische ringen. Daarbovenop zit blauwe spons. Dan van die ronde steentjes (mijn excuses, ik weet de naam niet), en tenslotte filterwatten bovenin.
Voor de instroom van de filter (in het aquarium) zit een dun netje om de baby garnaaltjes niet op te zuigen.

Het aquarium heeft een inhoud van 180 liter en draait sinds oktober. Het visbestand was berekend met wat overschot en is sindsdien weinig veranderd, behalve:
- een drietal corydoras die vanzelf uitgebroed zijn (zijn ondertussen al groot), de rest had ik eruit gehaald en apart opgekweekt
- garnalen die wel heel enthousiast kweken
- slakken, er moeten er een paar meegekomen zijn met de planten en nu zie je er heel wat zitten op het glas, ik haal er regelmatig uit

Tussen het laatste onderhoud van mijn filter en nu zal een drietal weken zitten.

Dat leek tot de vorige verversbeurt allemaal heel goed te gaan, waterwaardes telkens ok en geen vissterfte. Vreemd dat die filter dan nu zo plots vol van die dikke taaie drek zit, dat lijkt totaal niet op wat ik vorige verversbeurten zag. De geur is wel gewoon hetzelfde.

Ik denk dat een 250 met een cap van net 400 liter netto wat weinig is op een bak van 180 liter. Dat is net 2x waarvan je ongeveer 200 liter zal overhouden en dat is erg krap. Dat verklaard wellicht ook dat je filter snel vervuild omdat er ook minder ruimte is voor de bacterien.

Die dikke drek doet me denken aan hetgeen binnenin de slangen groeit.
Daar is helaas weinig aan te doen behalve regelmatig schoonmaken.

De remendie om spons schoon te maken is door ze niet te gebruiken.
Ik gebruik enkele balletjes, steentjes, pijpjes enz in m'n potfilters. Deze zijn heel vlot schoon te maken met het beetje water die in de filterpot zit. Gewoon ff het mandje op en neer bewegen.
Spons heeft hier geen enkele meerwaarde.

Is die blauwe spons niet net degene die de meeste bacteriën vasthoudt? Ik dacht dat dit net het doen was? Van steentjes en keramiek spoel je die toch gewoon direct weg?

lees even mee :koffie:

Die slijmerige laag klinkt mij als bacterie poep / detritus.
Dat zit altijd in een filter, en kan soms door omstandigheden erg snel oplopen.

Ik lees even mee :koffie:

Heb je een foto misschien?:foto:

Is die blauwe spons niet net degene die de meeste bacteriën vasthoudt? Ik dacht dat dit net het doen was? Van steentjes en keramiek spoel je die toch gewoon direct weg?
Nee, die zitten veilig in alle holtes en poriën.
Integendeel zelfs, van een glad oppervlak, zoals kunststof, spoelen bacteriën veel sneller af.
Nu is voor elke manier van werken wel iets in het voordeel te zeggen maar ik heb een afkeer voor spons en watte, ik gebruik het enkel indien noodzakelijk (bvb om jongbroed uit de filter te houden) Het zal bij mij nooit als biologisch media gebruikt worden.

Edit. Op 1 uitzondering na, de drukfilter van mijn vijvertje omdat daar niets anders in kan.

Spons is prima spul (voor zowel mechanisch als biologisch), maar eigenlijk zou je niet direct problemen mogen krijgen als je alleen de spons vervangt of zeer grondig reinigt.

Je filter is wel aan de krappe kant, maar ook je bodem zou 1 groot biologisch filter moeten.
Doe je toevallig ook veel onderhoud aan de bodem?

Neen, de bodem daar kom ik zelf niet aan, maar de corydoras doen natuurlijk wel de nodige graafwerken in het zand.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan