Wat is er nieuw

Dilemma met nitraat, fosfaat, silicaat

Margaretha54

Well-known member
Lid geworden
15 april 2018
Leeftijd
70
Ik zit met een dilemma.
Ik zat met het probleem dat het nitraat en fosfaatgehalte steevast op 0 bleef staan.
Waarschijnlijk door het gebruik van dr. Bassleer visvoer, waarvan beweerd wordt dat het het water niet vervuilt.
Ik kreeg blauwalg in de bak en toen werd geadviseerd om nitraat toe te voegen.
Toen dacht ik aan All-in-One van Planted-Box omdat daar deze stoffen standaard inzitten.

Maar omdat ik daarvóór last kreeg van algen in de bak, baardalg, en even later ook draadalg, heb ik de bak eerst leeggehaald en opnieuw opgezet.
Nadat ik All-in-One gekocht had kwam ik HS Flora Carbo tegen, waar dus een CO2 vervangende stof in zit.
Daar baardalg meestal oorzaak is van een schommelende CO2 (ik heb geen installatie en wil er ook geen meer) kwam ik een beetje in dubio.
HS die een constante afgifte van CO2 belooft of All-in-One met nitraat en fosfaat.....

Volgende dilemma is, dat in ons drinkwater een niet meer meetbare hoge hoeveelheid Silicaat zit.
Die moet er eerst uit. Daarvoor heb ik SilicatEx van JBL en die werkt goed.
Echter, die haalt ook alle fosfaten uit het water.
Zonde van mijn All-in-One.
Als de Silicaat er uit is gaat ook de Silicaathars er uit en behandel ik het water daarna voordat het in de bak komt.
Daarna kan ik dan veilig All-in-One gebruiken.

Maar ik wil ook geen baardalg meer en komt dus HS Flora Carbo weer om de hoek kijken.
En moet ik dr. Bassleer voeding voor mijn vissen wel blijven gebruiken? Ze groeien er goed op.
Maar dan krijg ik weer blauwalg omdat er geen nitraat in het water zit.

Jullie begrijpen dat ik er even niet zo goed uitkom.....

Vergis je niet in carbo want dat is een chemisch goedje waar uiteindelijk amper co2 door wordt toegevoegd. Als ik het goed heb rond de 0,7mg/L dus dat stelt weinig voor. Wel werkt het goed als bestrijding van roodwieren en draadalg.
Ik ken geen middel dat alleen silicaten verwijderd zonder de fosfaat aan te tasten dus in dat geval is osmose een idee. Zelf heb ik niet het idee dat silicaten algen veroorzaken maar wel voeden de bruin en blauwalgen zich met silicaten.

Hallo John, daar zijn we weer. Gisteren met mijn "Kopje thee" en nu met dit.
CO2- en Osmose-installaties: allemaal niets voor mij. Old-school, dat is wat ik wil.
Een vriend van mij heeft al zijn hele leven aquaria en doet alles wat God verboden heeft met die bakken en ze lopen zonder uitzondering als een tierelier.
Geen CO2, geen waterverversingen (alleen aanvullen), geen plantenvoeding, geen osmose, onder de koude kraan uitspoelen van keramische pijpjes, geen inwerktijd van filters etc. etc.
Maar wel altijd veel vissen, veel voeren en prachtige planten.
En ik maar ploeteren.
Hij heeft altijd medelijden met mij en ik kan alleen maar "jaloers" naar zijn schitterende bakken kijken.

Geen bak is gelijk moet je maar denken en ik vindt zelf dat het geen goed idee is om niet met voeding te werken tenzij je weinig licht hebt en erg makkelijke planten.
Ik loop zo n 10 jaar achter qua leeftijd en ben echt niet technisch maar ik garandeer je dat osmose en/of co2 niet ingewikkeld zijn hoor want als het mij lukt dan.......... 😉

Haha, tja. Ik heb een CO2-installatie gehad en deze vriend had vroeger een zee-aquarium met Osmose-apparaat in de douche. Ik ken er alleen ellende van en dat gaat dus niet meer gebeuren.
Ik heb de CO2-installatie verkocht en heb ook geen kranen in huis (allemaal van die moderne mengkranen) waar ik permanent een osmose-apparaat op aan kan sluiten.
Nee, die discussie hoeven we niet meer te voeren.... helaas.
Het moet toch mogelijk zijn om met makkelijke planten, waaronder drijfplanten tegen het led-licht (standaard in dit aquarium), niet meer dan 8 uur verlichting, wat plantenvoeding en weinig vissen een goed draaiende bak te krijgen??? Niet dus.
Ik stop er voor vandaag even mee want ik merk dat ik wat mismoedig wordt. Misschien vanmiddag weer... Fijn weekend nog.
Groetjes,
Margo

Rustig aan Margo en het komt vast wel goed en geniet van de zondag 😉

wat plantenvoeding en weinig vissen een goed draaiende bak te krijgen??? Niet dus.
Dat is prima mogelijk.
Zelf gebruik ik ook geen Co2 en alleen wat plantenvoeding macro en micro zelf gemixt uit poeders en makkelijk te doseren en bij te sturen waar nodig, ik belicht wel 12 uur lang maar heb ook veel drijvers, kijk maar eens in mijn onderschrift van de Akva, zeker de laatste pagina's.

Haha, tja. Ik heb een CO2-installatie gehad en deze vriend had vroeger een zee-aquarium met Osmose-apparaat in de douche. Ik ken er alleen ellende van en dat gaat dus niet meer gebeuren.
Ik heb de CO2-installatie verkocht en heb ook geen kranen in huis (allemaal van die moderne mengkranen) waar ik permanent een osmose-apparaat op aan kan sluiten.
Nee, die discussie hoeven we niet meer te voeren.... helaas.
Het moet toch mogelijk zijn om met makkelijke planten, waaronder drijfplanten tegen het led-licht (standaard in dit aquarium), niet meer dan 8 uur verlichting, wat plantenvoeding en weinig vissen een goed draaiende bak te krijgen??? Niet dus.
Ik stop er voor vandaag even mee want ik merk dat ik wat mismoedig wordt. Misschien vanmiddag weer... Fijn weekend nog.
Groetjes,
Margo

Jij wil een aquarium zonder hightech...
Dat kan alleen wordt dat lastig zonder eerst de basis op te bouwen zoals we vroeger deden.
Je begint met een simpele voedingsbodem, onbemeste tuinaarde en c.a 2-3cm een laagje aanbrengen op de bodem, daar osmoscote om de 10cm in drukken samen met kleitabs of rootsticks en ijzertabs van dennerile of JBL ferropol aan toe voegen 700gram per 100liter over de tuinaarde strooien.
afdekken met een laag grind 1-2mm en dikte c.a 5-7cm.

plantjes planten en matigbelichten a 8-9uur en je zal zien dat het dan wel lukt zonder middeltjes aan het water toe te voegen. omdat osmoscote NPK bevat zullen planten hier ruim voldoende aan hebben de komende 3-6maanden en daarna druk je gewoon weer osmoscote bij de planten met wat ijzertabs of klei om het op peil te houden.

Hier een foto van zo'n aquarium die ik 5weken geleden heb opgezet en nu al helemaal is dicht geroeid met planten en 9uur belicht zonder plantenvoeding of Co2 toe te voegen.
Ja het is een oerwoud en moet nog decoratie is, is een rio 180 die ik nu gebruik voor opkweek van platy's...
106897183_3992423790828978_8031349195193781793_n.jpg
107000203_3992423707495653_3689698590057708095_n.jpg
107039456_3992423610828996_5515930695731682245_n.jpg

Wat is het nut van onbemeste tuinaarde dan Ed?

Wat is het nut van onbemeste tuinaarde dan Ed?
Je hebt organischestoffen nodig voor microleven en de wortels wegens het amonia dat organischestoffen afgeven en de planten nodig hebben + een lage PH waarde geeft onder het grind wat planten veel beter laat wortelen dus ook beter opname van voeding.
Een oud aqaurium gebeurt eigenlijk het zelfde zonder voedingsbodem maar kan maanden duren voordat er organische afval onder in de grindlaag komt dus zeg maar rijpen van de bodem duurt soms te lang zodat je dan juist algen opwekt en planten slecht willen aanslaan en zeker als je regelmatig het grind reinigd met een afhevel en te diep door het grind heen gaat.
Daarom hebben veel mensen algen en problemen met plantengroei en heb je middeltjes nodig om dat op te heffen..wat je met een simpele voedingbodem niet krijgt als je hem goed opbouwd en voeding al ruim voorradig is in de bodem. en langzaam afgeeft aan het water.
En tuinaarde met organischestoffen geven humus en tannine af dat alg remmend werkt 👍

P.S je kan ook turfplaatjes gebruiken onder het grind..maar dat is snel uitgewerkt , vroeger veel gebruikt ook als achterwand om javavaren over de achterklant heen te laten groeien maar na 2 jaar flikkerde de turfplaatjes uit elkaar dus was niet echt een sucses als achterwant en heb toen kurk platen gebruikt dat stukken langer mee ging.

Ik loop zo n 10 jaar achter qua leeftijd en ben echt niet technisch maar ik garandeer je dat osmose en/of co2 niet ingewikkeld zijn hoor want als het mij lukt dan.......... 😉

Ik loop geen jaren achter, maar deel deze mening volledig wbt CO2. Het heeft mij 10 minuten gekost om te installeren en een weekend om het in te stellen wat betreft de concentratie, (controleren van de hoeveelheid, ofwel 1x per uur kijken naar je vissen/dropchecker). Al met al draai ik nu voor 8 tientjes zo goed als algvrij (;
En voor 13 euro draai ik weer een halfjaar langer algvrij. Goedkoper dan middeltjes..

Maar ook zonder CO2 is het zekwr mogwlijk. Mijn 30l draait probleemloos 12h lang licht. Maar die bevat ook veel drijvers zodat er netto gezien weinig licht binnenkomt (zoals Ton al boven duidelijker omschreef). Ik wil je dua adviseren om een keuze te maken in het soort aquarium dat je wilt. Verder gaat alles goedkomen met deze tips vanuit het forum

HS die een constante afgifte van CO2 belooft of All-in-One met nitraat en fosfaat.....
Dit is wat mij betreft geen dilemma, je zou beide namelijk kunnen gebruiken. Waarom zou dit volgens jou een of moeten zijn? Vloeibare 'co2' hoeft niet perse maar het helpt in een low-tech bakje wel mee.

Dus macro's en mico plantenvoeding toevoegen met die all-in-one lijkt mij een prima idee en als extra toevoeing nog dagelijks een beetje vloeibare co2 en je moet een heel eind komen. Wat Ed zegt zit ook wel wat in maar wat mij betreft is het niet perse nodig om het zo ingewikkeld te maken. Als je zorgt voor matig licht (zowel intensiteit als maximaal zo'n 8 uur per dag) en weinig waterwissels (tegen een schommelende co2) dan zou je een prima bak moeten kunnen houden. Na maanden soms jaren wordt de bak inderdaad steeds stabieler en dit komt omdat bacterien in de bodem plus afstervend biologisch materiaal dan ook een goede bron voor co2 gaat worden. Dit zou je kunnen versnellen door het advies van Ed op te volgen echter zelfs dan heb je nog maanden nodig voor e.e.a. een beetje gaat 'werken'. In beide gevallen heb je gewoon een flinke portie geduld nodig.

Door het weinig verversen heb je ook geen problemen meer met het silicaat in je drinkwater. En mocht je dan toch een beetje verversen behandel het drinkwater dan met silicate-ex voor je het in de bak gooit.

Wanneer je een Low-tech bak wilt. Iets wat wij thuis jarenlang hebben gehad zou ik niet teveel middeltjes in mijn bak gooien. Stabiliteit is voor deze vorm van aquarium houden heel erg belangrijk en deze wordt in deze manier snel verstoort. Hierboven lees ik over een middel tegen silicaten. Niet doen, gewoon vergeten. Carbo, niet bij een Low-tech bak. Weinig licht, dat ben je nodig. Waterverversingen? Wij deden dat eens in de twee drie maanden. Kies voor planten die een brede tolerantie kennen op licht gebied. Verder zou je een bodem moeten kiezen die voor je plantenvoeding zorgdraagt. Niet All in One producten dus. Overigens, wij gebruikten altijd gewoon kraanwater, dit voldeed hier uitstekend. Maar wat dit laatste betreft kan je woonplek uiteraard een belangrijke rol spelen.

Bedankt voor alle nuttige tips. Ik ga er zeker iets mee doen. Even alles op een rijtje zetten wat hierboven allemaal staat en daar dan een keus uit maken.
Fijne avond nog allemaal.

Groetjes,
Margo

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan