Wat is er nieuw

Dilemma

Johan Visser

Active member
Lid geworden
24 december 2018
Leeftijd
38
Hallo,

Ik zit een beetje met een dilemma;

Ik heb 4 jaar geleden een sluierstaart uit een te krappe aquarium "gered".

Deze sluier was toen 3 jaar oud en was heel erg klein voor dr leeftijd.

Toen ik haar kreeg kon ze al moeilijk zwemmen, haar staart is vergroeid (niet krom maar meer slierten).

Ongeveer een jaar nadat ik haar kreeg zag ik dat ze op de kop ging hangen/blaasprobleem.

Toen heb ik haar in een aparte bak gehouden en doperwten gevoerd + antibiotica en dat heeft effect gehad, ze bleef stabiel en ging niet meer drijven.

Alleen sindsdien zwemt ze niet meer en blijft ze enkel op de grond "liggen" en "kruipt" ze.

Ze is nog wel heel vrolijk als ik haar zie en ze eet ook gewoon goed/actief.

Toen ze na die erwten/kuur niet meer ging zwemmen dacht ik van zal ik haar eutaniseren?

Maar ik dacht tja een invalide persoon eutaniseer je natuurlijk ook niet en dat heb ik toen ook niet gedaan.

Dus ze heeft daarna jaren "normaal" geleefd maar meer als een slak dan een vis, gebonden aan de grond.

Wel gewoon goed eten "actief" "druk" worden als we bij de bak in de buurt zijn. Voor de rest zit ze gewoon in een hoekje.

Maar nu de afgelopen maanden ligt ze op haar zijkant ipv rechtop. Ze "kruipt" nog wel steeds en is nog actief/eet goed etc.

Het gaat natuurlijk nooit meer goed met haar komen maar ze leeft al jaren zo alleen heb ik zoiets van is nu misschien het moment om er een einde aan te maken?

Ze is niet echt ziek maar meer invalide en ik weet niet of dat bij een goudvis een gegronde reden is om te eutaniseren.

Ze lijkt dus nog wel redelijk vrolijk, ze beweegt prima zo op haar zijkant richting het eten.

Ik kan haar nog een keer op een kuur met erwten zetten natuurlijk.

Maar is dit nog wel een prima leven voor haar?

Op zoek naar meningen.

Alvast bedankt.

Groet, Johan

Kort door de bocht, maar een vis...hoort te zwemmen naar mijn idee. Als mens is het makkelijk om een goudvis als "vrolijk" te zien, omdat ze er nou eenmaal guitig uitzien, maar het beestje kan ondertussen dagelijks heel veel stress hebben omdat het niet goed kan bewegen. Eigen keuze en niemand kan je uiteindelijk een goed antwoord geven, maar dit zou het mijne zijn.

Ja lastig zoiets maar elk beest gun je een beestwaardig leven en voor een vis behoort daar zwemmen bij. Als dat niet meer wil dan zou ik de vis uit het lijden verlossen.
Een mens die invalide is euthanaseren we niet inderdaad maar die kunnen vaak met hulpmiddelen nog een prima leven lijden.

Als je de vis zonder stress wil uit zijn lijden wilt verlossen kun je een middeltje kopen waar je vissen mee in narcose brengt. Dit gebruik ik zelf ook bij mijn koi karpers als ze ooit behandeld moeten worden om de 1 of andere reden. Als je de vis 1uurtje in het water laat zitten met dit middel wordt deze niet meer wakker maar slaapt in. Helaas heb ik dit ook al een x moeten toepassen op een koi met kapotte zwemblaas.
Er zijn meerdere merken maar ik gebruik deze.
HoK-Narcosis.jpg

germ, dit klinkt niet als een fijn leventje voor haar..

Ik kijk altijd of een vis nog een vis kan zijn: zwemmen, eten, normaal gedrag. In dit geval kan ze niet meer zwemmen en dat zou voor mij een reden zijn voor euthanasie.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan