Dimbaar (led) verlichting

C

Canon

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb een 170x70x60 aquarium en deze is bijna klaar om er water in te doen. (zie evt. mijn onderschrift/fotoboek). Ik doe er weinig planten in, dus daar hoef ik niet echt rekening mee te houden.

Mijn 'wens' is om er dimbaar (led) verlichting boven te hangen. Maar ik heb er tot nu toe nog 0 verstand van.
Kan iemand mij hierin helpen?

Ik typ even hoe ik het nu zie:
Led verlichting verbruikt minder stroom
Makkelijker dimbaar
en sommige kan je van kleur wijzigen?

Klopt dit?
Hoe werkt het dimmen, kan dit 'zomaar' automatisch? Of moet ik er dan een computertje bij kopen?
Bestaat er led die kan wisselen van kleur, of ben ik teveel in de discotheek geweest?

En dan nog een vraag:
Hoe bevestig ik zoiets? kan ik zoiets zo ophang op 1 of andere manier?


Ik hoop op antwoorden :)!!

Groeten Canon
 
volgens mij kun je led niet dimmen, maar in een led balk zitten wel meerdere leds misschien een manier vinden om die per led te schakelen. (wordt heel duur denk ik.)
ik heb zelf een led balk boven mijn aquarium met 4 kleuren leds (rood, blauw, groen en wit) verkleuren doet hij door een kleur uit te schakelen.
 
Bedankt voor je snelle reactie!

Toch lijkt het wel te kunnen. Als ik dimbaar invoer bij google, maakt hij er automatisch led verlichting van. Dus het lijkt wel te kunnen.

Ik vond net deze site: http://www.hvpaqua.nl/a-43892568-2867850,3831117,0/set-amazone/150cm-aquarium-amazone/
(erg veel geld natuurlijk). Maar ik zit zo eens rond te neuzen op internet.

Ik heb nog niet erg veel informatie gezocht. Maar vaak helpt zo'n forum mij erg snel vooruit in het zoeken!
 
Met de TC420 dimmer is dat goed te doen hoor, deze wordt erg veel gebruikt, redelijk aan de prijs, maar via Aliexpress een héél stuk goedkoper.
Met één of twee witte en een RGB strip is het prima te doen, en ja het is een investering en zeker als je kwaliteit of een goede lichtopbrengst wil.
Hoewel ik merk dat de prijzen wel langzaam naar beneden gaan.
Bevestigen kan in je kap met geschroefde klemmetjes of de opzet klemmen van Kitelicht welke je zo aan je TL lampen klikt.
https://www.kitelight.nl/aquarium-led/click-on-montage-systeem-voor-led-units/
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben eerlijk gezegd wel onder de indruk van wat led (in dit geval HVP) je kan bieden.
Ben in een uur eigenlijk al om.

€250,- ofzo zal het zijn. Dan kan ik eigenlijk alles wat ik maar wil. Zowel qua kleur als dimmen.
Ik denk dat het dan een RGB lamp wordt + 1 witte of blauw witte.

Als iemand nog op of aanmerkingen heeft hoor ik het graag.
 
Zoals Ton al zei, met een TC420 is het makkelijk om verschillende scenes in te stellen om led strips te dimmen.
zelf maak ik gebruik van LED balken bij JMB, tot nu toe zeer tevreden, heb er een dimmer bij zitten en ben hier erg blij mee.

Met een RGB strip kan je de kleur veranderen, alleen zal een RGB strip niet voldoende zijn, dus zal ik in combinatie met RGB nog een witte led strip erbij nemen
met de kleur die jij bevalt.

Wat je ook kan doen als je al helemaal onder de indruk ben van de balken van HVP, die nemen en daartussen een RGB strip plaatsen :)

Strips kan je op je kap plakken als je een dichte aquarium heb, alleen zou ik het nog wel met iets extra vast maken, niet dat opeens je strips loskomen en in het water hangen :rolleyes:
en balken heb je soms van die haakjes dat je je zo aan je TL lampen hang/klikt
 
Tja alles kan :p
Als je voor een plantenbak gaat zou ik JMB aanraden als "kant en klaar" optie.
Hvp was bij mij net te weinig op 60cm hoogte

Maar er zijn meer opties met controller of andere regelmogelijkheden.
Finnex 24/7, easyled (aquatlantis), juwel.
dacht dat tmc (growbeam) ook regelbaar was
 
die HVP leds was ik ook al naar aan het kijken, als je daar de controller bijneemt heb je de controller die ton al noemde.

lijkt mij voor een bak met weinig beplanting (en ik neem ook aan dat de planten die erin komen makkelijk zijn) uitstekend geschikt.

wat voor kap heb je? moet je die nog zelf maken of?
 
Ik volg even! HVP zou voor mijn bak ook nog aanvaardbaar zijn denk ik... de kit "gezelschap" en "planten" zijn volgend de website wel volledig de zelfde?
 
Aqua terra led heeft ook balken die beter zijn dan die van HVP
 
Wat is beter en waarom? Ben erg benieuwd!

Ik ga deze week serieus kijken en waarschijnlijk ook aanschaffen. Mijn aquarium is er zo'n beetje klaar voor dus :).
 
De profielen die ze gebruiken koelen beter en ze geven aan hoeveel licht hun LEDs produceren..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zit zo eens op die site te kijken van aqua terra, http://www.aquaterraleds.nl/c-2717311/mid-power-led-balken/.
Ziet er minder professioneel uit. Alleen al die RGB lampen, die zijn er van 52cm. 92cm is uitverkocht, en langer staat er niet eens op.
Heb ik niet zo veel aan met een aquarium van 170cm.
 
Zelf geef ik de voorkeur aan JMB, dit omdat de kwaliteit en prijs in evenwicht is.
 
Ik heb 2 ledstrips 1 RGB en 1 witte, ik heb er ook zo'n controller bijgekocht, je kan volgens de tijd alles instellen qua kleur en felheid.
 
en hoe werkt het bevestigen van de lamp zelf? Ik lees dat het in een T5 en een T8 aangesloten kan worden.
Maar een T5 is dunner dan T8, hoe kan dat dan? Je wil toch ook dat het waterdicht is, en dus dat de rubberen ringen om de lamp heen zitten?

Het zal vast niet moeilijk zijn, maar ik vraag mij af hoe het dan zit met die stroomkabels van de aansluitingen.
 
Ik heb even gebeld gisteren. Je krijgt bij de gewone zoet water lampen LED-strips. Ik ga die kopen.
Nu zit ik nog heel even te denken over de kleuren. Ik wil een wat donkerdere bak hebben, maar wil er niet 1 miezerig lampje boven hangen. Ook wil ik moonlight.

Dan lijkt mij de set http://www.hvpaqua.nl/a-43892568/set-amazone/150cm-aquarium-amazone/ goed, toch?
RGB voor zonsopgang en zonsondergang, en moonlight!?

Je hebt ook blauw-wit licht. Ik heb overwogen om er daar 1 van te nemen ipv een 7000k lamp. Maar ik denk niet dat dat meerwaarde heeft, toch?


2x 7000k verlichting en 1xRGB lamp zit ik dan op.
 
lijkt mij voldoende.

die RGB kan je na de zons ondergang ook langzaam over laten gaan op blauw licht.

en mocht het echt niet genoeg zijn, kun je later alsnog een lamp erbij hangen.
 
7000 K is enorm blauw voor een Z.A. bak..
 
Lampen met minder K zijn er niet. Ik heb de set besteld, morgen in huis als het goed is :).

Ik heb wel bewust een 150Watt adapter gedaan. Is ietsje duurder, maar kan ik wel een extra lamp er aan klikken als ik het ooit nodig zal vinden.
 
desnoods de 7000k dimmen en de RGB voluit 100% geel uitstralen.. denk dat dat wel wat is.

maar we zullen het allemaal wel zien als je het binnen krijgt :) succes
 
Ja precies. En doe weinig planten in mijn aquarium, dus dat zal wel goed komen!

Heb er erg veel zin in! Altijd al een wens geweest van mij om dit te hebben. Gelukkig innoveert de wereld en is het voor een leek ook aan te sluiten.
 
De G in RGB staat voor groen..
En 7.000K is helemaal niet erg wit/blauw
 
Dat is zo, maar de manier van schrijven deed suggereren dat je G als geel aanzag
 
Met een RGBcontroller kan je alle, ook tussen-,kleuren maken. Overigens 7000K (kelvin) is Koelwit!
 
1001 kleuren gaf de site aan :).

Ik verwacht niet dat het heel erg blauw is.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurtemperatuur (onderin staat een diagrammetje.

Het is zelfs zo dat 10000 ook te koop is voor zoet water aquariums.
Voor zoutwater kan je 20.000 kopen. Dus ik verwacht met 7000 wel goed te zitten. Maar we zullen zien.

Ben ook benieuwd hoeveel licht er nou van die ledjes af komt. Mijn aquarium is 60cm diep
 
1001 kleuren gaf de site aan :).

Ik verwacht niet dat het heel erg blauw is.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurtemperatuur (onderin staat een diagrammetje.

Het is zelfs zo dat 10000 ook te koop is voor zoet water aquariums.
Voor zoutwater kan je 20.000 kopen. Dus ik verwacht met 7000 wel goed te zitten. Maar we zullen zien.

Ben ook benieuwd hoeveel licht er nou van die ledjes af komt. Mijn aquarium is 60cm diep
Nogmaals; 7000K, is NIET blauw maar koelwit!
 
Even een post uit mijn fotoboek gedaan. (Link hiervan staat onderin als onderschrift):

Gisteren is mijn led verlichting binnen gekomen.

3 led lampen van 146cm (bieden ze aan in die lengte zodat 150cm bakken er ook gebruik van kunnen maken)

2x led 7000 Kelvin
1x led RGB (hiermee kan je alle kleuren maken).

De verlichting is in het eerste opzicht ietsje minder mooi dan de TL. Ietsje minder fel en de 7000K is (toch) heel iets blauwig.

Het is wel super hoe het werkt qua dimmen en de kleuren van de RGB lamp in te stellen. Hier kan ik zeker een mooi schema voor maken!
Ben erg benieuwd hoe het er uitziet met water er in, de discussen, en dan als de kamer verder donker is! Lijkt me super vet!

Even wat foto's. Hoewel het geen mooie foto's zijn hoor. Het is overdag, en er zit geen water in en de voorruit is smerig.

Dit zijn ze alle 3 vol op.

Bekijk bijlage 2926

Dit zijn volgens mij de 2 7000k lampen
Bekijk bijlage 2927

De RGB lamp volledig in het rood

Bekijk bijlage 2928

En in het blauw

Bekijk bijlage 2929


Het programma. Je kunt gewoon de 5 kanalen bedien per tijd. Ik dacht eerst dat je het per lamp moest instellen, maar dit werkt nog makkelijker.
3 kanalen zijn voor de RGB lamp. Die andere 2 voor de 7000K lampen. (je kunt overigens ook 2 lampen aansluiten op 1 kanaal).
Edit: Ik zie nu dat ik het programma heb ingesteld voor de screenshot op 4 kanalen. Het moeten er 5 zijn natuurlijk.


Bekijk bijlage 2930
 
Ik moet @Tom gelijk geven. De 7000K oogt wel wat aan de blauwe kant. Ik verwacht niet hinderlijk, maar het is zeker niet aan de gele kant.
 
Jij hebt gekozen voor HVP ? Wat zijn je eerste gedachten buiten dat het blauw is? Zou er ook voldoende licht zijn voor een beplante bak?
 
Eerste gedachte is dat super werkt qua dimmen en kleur. Ook erg makkelijk in te stellen.

De ledjes zijn ook van goede kwaliteit als ik ze vergelijk met 'Chinese goedkope ledjes'. (Dat hebben we gedaan, deze waren zichtbaar feller en meer lampjes per oppervlakte)

Ik weet niet hoe diep je bak is. Ik denk niet dat ik het met deze strips zou redden als ik een planten bak zou willen beginnen.
 
Eerste gedachte is dat super werkt qua dimmen en kleur. Ook erg makkelijk in te stellen.

De ledjes zijn ook van goede kwaliteit als ik ze vergelijk met 'Chinese goedkope ledjes'. (Dat hebben we gedaan, deze waren zichtbaar feller en meer lampjes per oppervlakte)

Ik weet niet hoe diep je bak is. Ik denk niet dat ik het met deze strips zou redden als ik een planten bak zou willen beginnen.

De planten zullen op 50 cm water staan. (dus bodem en zo al afgetrokken)
 
Ik verwacht dat het prima Kan. Ik heb weinig ervaring met planten, en deze lampen nog niet echt boven een bak water zien branden. Maar ik denk dat het wel kan hoor.

Ze hebben ook een 9,6/10 bij klanten tevredenheid op de site, dus je haalt zeker geen troep in huis.
 
Terug
Bovenaan