Wat is er nieuw

Dimcomputer

  • Onderwerp starter Onderwerp starter WietseS
  • Startdatum Startdatum
W

WietseS

Guest
Ik zoek nog steeds een goede oplossing om mijn 2 SolarStinger Ledbalken automatisch (dimcomputer)te dimmen. Ik heb hier al gelezen over het Project van Peter_W. Maar dit ligt zo te zien helemaal stil.
Heeft iemand een werkbare oplossing? Er moeten toch veel mensen met dezelfde vraag zijn!
 
Nee, waarom? :juggle:
Werd altijd ,effe dimmen.. tegen mij gezegt. :deal:
Dus.. ik dim niet meer. 😀
 
Ja, ik onder andere 🙂, maar het lijkt nog een beetje een grijs gebied. Je hebt wel kant en klare sets van Sera en Tecatatlantis waarbij er optioneel een bijbehorende controller bij gekocht kan worden. Nadeel is echter dat die controllers aan de prijzige kant zijn voor de functies die ze bieden.

In jouw geval zal je dus een losse universele controller moeten kopen waarbij je een voeding op de controller aansluit die vervolgens ��n of meerdere uitgangen heeft die je vervolgens op de ledbalken aansluit. Daarbij ga ik er wel van uit dat je Solarstingers inderdaad een losse voeding hebben (a la wat je bij een laptop ziet), en deze niet in de balken zelf ge�ntegreerd zitten, want dan houdt het op (voedingen kan je niet dimmen).

Een optie is bijvoorbeeld iets als dit waarbij je wel zelf de kabels van een voedingsadapter (let wel dat deze het juiste vermogen levert dat bij de input van de controller past) zal moeten strippen, aan de controller bevestigen, en vervolgens de kabel die je normaal in de balken stopt moet strippen en aan de output van de controller bevestigen. Daarbij moet je dan wel weer opletten dat naast de voeding ook de controller het outputvermogen kan leveren dat je ledbalken nodig hebben.

Bij Conrad.nl heb je meerdere soorten controllers als je zoekt op LED controllers. Let wel op dat de RGB controllers die erbij staan niet van toepassing bij jou aangezien je bij jouw balken de Rood, Groen en Blauw waarschijnlijk niet individueel kan aansturen, en er dus sprake is van maar ��n kanaal. Je zoekt dus een controller die feitelijk alleen kan dimmen op voorgeprogrammeerde momenten.
 
Aanvullend: ik ben zelf niet voldoende technisch onderlegd, maar ik kan bij Conrad zo gauw geen programmeerbare dimmer vinden die simpelweg de hoeveelheid outputspanning regelt naar, in dit geval, RGB ledbalken.

Die eerste link naar die TC 420 controller lijkt dus je beste optie. Wat mogelijk in jouw geval wel belangrijk is is dat je balken nu waarschijnlijk door elk hun eigen losse voedingsadapter van stroom worden voorzien. Als je er een controller zoals de TC 420 tussen zet moet deze worden gevoed door slechts ��n voeding, en deze zal dus minimaal het vermogen van je twee originele voedingen gecombineerd moeten leveren.

Alternatief kan je natuurlijk ook twee controllers kopen, dan hang je voor elk van de balken een controller tussen de originele voedingsadapter en de balk (de originele voedingen leveren tenslotte wel voldoende stroom voor ��n balk), maar dat is wel een beetje prijzig misschien.
 
Dank Weemism voor het uitvoerige antwoord. Ja een Solarstinger heeft losse voedingen met een aparte ingang voor een dimmer of beter dimspanning 0-10 Volt. Hiermee dim je de hele balk. Alle drie kleuren tegelijk.
Inmiddels heb ik bij Heevis in Eindhoven een Profilux2 aquariumcomputer besteld. Men vertelde mij dat deze zo om te bouwen is dat hij de gewenste dimfuncties vervult. Moest wel aan geknutseld worden.
Het liefste zou ik dit met een Arduino of Raspberry pi doen. Is ook veel goedkoper. Er staat op dit forum een lange draad van Peter_W. maar die is al jaren niet meer bijgehouden. Toch moeten er een aantal leden zijn die met zijn (Arduino) computer en software hun aquarium volledig automatisch besturen. Was erg benieuwd of hieruit nog iets te melden viel.
Ik zal in dit draadje mijn ervaringen met de Profilux2 delen.
 
Bertus zei:
Nee, waarom? :juggle:
Werd altijd ,effe dimmen.. tegen mij gezegt. :deal:
Dus.. ik dim niet meer. 😀

Haha Bertus weer toch 😀.

Wietses,
Je kijkt misschien op van de reactie van Bertus maar hij bedoeld het altijd goed hoor en hij heeft ook nog eens veel kennis.
Je moet misschien even wennen aan zijn manier van communiceren 😉.
 
Ik heb nu ruim een jaar ervaring met de TC420 en die bevalt zeer goed. Als je goed zoek dan valt de prijs ook erg mee (die van mij was rond de 25 euro zonder voeding en incl. verzendkosten), vooral in het buitenland liggen de prijzen veel lager dan bij de NL winkels.
 
Als je bv een arduino zou willen gebruiken dan heb je wat randapperatuur nodig.
De 12v led kan je niet rechtstreeks aan het bordje hangen! Daarvoor heb je dan vier tussenstukjes nodig ( kan niet op de naam komen) maar zij zorgen dat je met een pwm signaal van 5V die 12V kan sturen.
Er zit geen ingebouwde klok in een arduino. Ofwel moet je gaan tellen hoeveel miliseconden het duurt dat het licht aanstaat en hoeveel uit.
Je hebt eigenlijk al een tijd-schil nodig om te kunnen aansturen.

Als je dan bekijkt hoe gemakkelijk een tc420 is zou ik zeker voor deze laatste gaan.

Jb Malawi
 
Even dit oude topic nieuw leven inblazen omdat ik met een vergelijkbare vraag zit als de TS.

Ik heb lichtbalken van iemand overgenomen die (denk ik) een oudere generatie zijn van de Econlux SolarStinger-reeks. Hier een foto van één van de balken met eronder het voorschakelapparaat. (Of, uhhh... hoe zo'n geval ook mag heten... Help.)

276110


De aansluitingen tussen lamp en voorschakelapparaat zijn 3-punts, terwijl de modernere versie 6-punts is. Of tenminste, dat is mijn voorlopige conclusie na wat googelen...

Nu wil ik deze lampen automatisch kunnen dimmen. De fabrikant heeft daar een eigen apparaat voor, de CON1, maar die is dus voor 6-puntsaansluitingen en lijkt onbruikbaar. (Kwam ik overigens na het bestellen pas achter. :juggle:)

- Wat zijn nu kant-en-klare opties voor mij om deze lampen mee te dimmen?
- Zou ik het geheel op een algemene dimmer kunnen aansluiten, bijvoorbeeld op zoiets als dit? *klik*
- Of moet ik specifiek een 0-10V/1-10V dimmer aansluiten op de dimmer-ingang van de VSA? *voorbeeld*

Je hebt ook de TC420 nog. Maar ik weet ontzettend weinig van alle achterliggende techniek af. Hoe minder het aankomt op zelfbouw en stroomschema's e.d. hoe beter.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij moet dit kunnen met de TC420, maar dan wel met een lichte aanpassing.
@tuinkabouter kan je hier meer over vertellen.
 
Dank Weemism voor het uitvoerige antwoord. Ja een Solarstinger heeft losse voedingen met een aparte ingang voor een dimmer of beter dimspanning 0-10 Volt. Hiermee dim je de hele balk. Alle drie kleuren tegelijk.
Inmiddels heb ik bij Heevis in Eindhoven een Profilux2 aquariumcomputer besteld. Men vertelde mij dat deze zo om te bouwen is dat hij de gewenste dimfuncties vervult. Moest wel aan geknutseld worden.
Het liefste zou ik dit met een Arduino of Raspberry pi doen. Is ook veel goedkoper. Er staat op dit forum een lange draad van Peter_W. maar die is al jaren niet meer bijgehouden. Toch moeten er een aantal leden zijn die met zijn (Arduino) computer en software hun aquarium volledig automatisch besturen. Was erg benieuwd of hieruit nog iets te melden viel.
Ik zal in dit draadje mijn ervaringen met de Profilux2 delen.
Ik dus! Hieronder zie je mijn Arduino aquarium computer. Hiermee wordt de verlichting geregeld, de temperatuur en CO2 aansturing. Daarnaast heb ik een Arduino doseer apparaat gemaakt voor de plantenbemesting. Blader maar eens door mijn fotoboek.
IMG_20190313_120744.jpg
 
Heb je hier wat aan? 3 channel arduino Ac. Fader/dimmer.



Bertus dit is een AC (230 Volt dus) dimmer werkend op wisselstroom. Het filmpje is een Amerikaanse versie; 115 Volt dus. Lijkt me niet geschikt voor een aquarium. Het beste is te werken met PWM aansturing op leds. Zoals ik gedaan heb met mijn Arduino Aquarium computer.
 
Als je bv een arduino zou willen gebruiken dan heb je wat randapperatuur nodig.
De 12v led kan je niet rechtstreeks aan het bordje hangen! Daarvoor heb je dan vier tussenstukjes nodig ( kan niet op de naam komen) maar zij zorgen dat je met een pwm signaal van 5V die 12V kan sturen.
Er zit geen ingebouwde klok in een arduino. Ofwel moet je gaan tellen hoeveel miliseconden het duurt dat het licht aanstaat en hoeveel uit.
Je hebt eigenlijk al een tijd-schil nodig om te kunnen aansturen.

Als je dan bekijkt hoe gemakkelijk een tc420 is zou ik zeker voor deze laatste gaan.

Jb Malawi
Je doelt op mosfets. Maar dat is weer afhankelijk van de balken die je hebt. Bovendien kan je dit omzeilen door je leds rechtstreeks te voeden, je gebruikt dan alleen de PWM aansturing. Een klok voor een Arduino, een DS 3231 kost je de kop niet en loopt zeer precies!
 
Even dit oude topic nieuw leven inblazen omdat ik met een vergelijkbare vraag zit als de TS.

Ik heb lichtbalken van iemand overgenomen die (denk ik) een oudere generatie zijn van de Econlux SolarStinger-reeks. Hier een foto van één van de balken met eronder het voorschakelapparaat. (Of, uhhh... hoe zo'n geval ook mag heten... Help.)

Bekijk bijlage 276110

De aansluitingen tussen lamp en voorschakelapparaat zijn 3-punts, terwijl de modernere versie 6-punts is. Of tenminste, dat is mijn voorlopige conclusie na wat googelen...

Nu wil ik deze lampen automatisch kunnen dimmen. De fabrikant heeft daar een eigen apparaat voor, de CON1, maar die is dus voor 6-puntsaansluitingen en lijkt onbruikbaar. (Kwam ik overigens na het bestellen pas achter. :juggle:)

- Wat zijn nu kant-en-klare opties voor mij om deze lampen mee te dimmen?
- Zou ik het geheel op een algemene dimmer kunnen aansluiten, bijvoorbeeld op zoiets als dit? *klik*
- Of moet ik specifiek een 0-10V/1-10V dimmer aansluiten op de dimmer-ingang van de VSA? *voorbeeld*

Je hebt ook de TC420 nog. Maar ik weet ontzettend weinig van alle achterliggende techniek af. Hoe minder het aankomt op zelfbouw en stroomschema's e.d. hoe beter.
De 0-10v dimmer gaat wel werken denk ik.
Tc420 kan ook maar dan moet je opletten dat je niet verder gaat dan 80% dimmen als je gebruik maakt van een 12v voeding.

Het heet trouwens een led-driver 😉
En de gene op jouw foto maakt gebruik van een 0-10v analoog dim signaal
 
Tc420 kan ook maar dan moet je opletten dat je niet verder gaat dan 80% dimmen
Er staat me ook iets van bij dat het dimmen dan prcs andersom verloopt, dus uit op 100% en volle sterkte bij 0%
Dat onder de 80% blijven snap ik eigenlijk niet helemaal, ik begrijp dat 10 volt 80 % is van 12 volt, maar een Led dimmer verlaagd de spanning toch eigenlijk niet en stuurt toch altijd (meer of minder) piekjes van 12 volt uit, ongeacht hoeveel je dimt?
Dus zou het beter zijn om de TC420 te voorzien van een 10 volt voeding, of werkt ie dan niet?
 
Laatst bewerkt:
Er staat me ook iets van bij dat het dimmen dan prcs andersom verloopt, dus uit op 100% en volle sterkte bij 0%
Dat onder de 80% blijven snap ik eigenlijk niet helemaal, ik begrijp dat 10 volt 80 % is van 12 volt, maar een Led dimmer verlaagd de spanning toch eigenlijk niet en stuurt toch altijd (meer of minder) piekjes van 12 volt uit, ongeacht hoeveel je dimt?
Dus zou het beter zijn om de TC420 te voorzien van een 10 volt voeding, of werkt ie dan niet?
Dacht dat het wel kon..
Meen me te herinneren dat de input (het stekkertje) 9-24v was
 
Er staat me ook iets van bij dat het dimmen dan prcs andersom verloopt, dus uit op 100% en volle sterkte bij 0%
Dat onder de 80% blijven snap ik eigenlijk niet helemaal, ik begrijp dat 10 volt 80 % is van 12 volt, maar een Led dimmer verlaagd de spanning toch eigenlijk niet en stuurt toch altijd (meer of minder) piekjes van 12 volt uit, ongeacht hoeveel je dimt?
Dus zou het beter zijn om de TC420 te voorzien van een 10 volt voeding, of werkt ie dan niet?
Inderdaad geen verlaging van spanning. Bij wisselspanning werkt een leddimmer middels fase aan- of afsnijding. waardoor er aan/uit situaties ontstaan. De lengte van de aan situatie of uitsituatie bepalen dan de lichtsterkte. Bij gelijkstroom gebruikt men dan Puls Width Modulation. (pwm) Waarmee men dus hetzelfde effect bereikt.
 
Om verder te gaan op ben z’n opmerking..
Een 12v pwn signaal met een duty cycle van 80% zal dus door een analoge ontvanger gezien worden als 10v
 
12-24 zie ik staan, maar wellicht kan 10 volt ook wel
Er zit verschil in de voedingsspanning en de stuurspanning (Hier PWM). De laatste is veelal 10 volt terwijl led licht heel vaak gebruik maakt van 12 of 24 Volt voedingsspanning. Destijds waren er ook dimmogelijkheden voor TL licht ontwikkeld ook hier werd gebruikt gemaakt van een stuurspanning van 10 Volt. In het geval van mijn Arduino maak ik gebruik van een 5 Volt PWM. Dit voltage staat op een 8 bit's uitgang waardoor er 256 stappen mogelijk zijn.
 
Er zit verschil in de voedingsspanning en de stuurspanning (Hier PWM). De laatste is veelal 10 volt terwijl led licht heel vaak gebruik maakt van 12 of 24 Volt voedingsspanning. Destijds waren er ook dimmogelijkheden voor TL licht ontwikkeld ook hier werd gebruikt gemaakt van een stuurspanning van 10 Volt. In het geval van mijn Arduino maak ik gebruik van een 5 Volt PWM. Dit voltage staat op een 8 bit's uitgang waardoor er 256 stappen mogelijk zijn.
Ja die TL dimmers ken ik, was zelf ook van plan om een dimbare ESVA aan te schaffen maar vond deze iets te prijzig, en daar komt dan nog een 1-10 volt dimmer bij (achteraf gezien had dat ook gekunt met de TC420)
Tof dat je in 256 stappen kunt dimmen, bij de TC zijn het er maar 100, waardoor je de laatste stapjes goed opmerkt
 
Met een knappe heatsink waarschijnlijk wel
ja dat zal goed warm moeten worden met zulke wattages, maar toch fijn om te weten dat er goede mosfets in zitten, die maar een fractie van hun kunnen hoeven te presteren (als je binnen de 4 A blijft)
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: zo even lekker gewandeld
      Terug
      Bovenaan