Dimmen van een easy-led balk


Gino

Active member
Lid geworden
1 september 2017
Berichten
30
Leeftijd
28
Hallo, ik ben bezig met het dimmen van een easy-led balk via een arduino(-achtig apparaat). Ik heb een PWM output van 3.3v die aan de hand van de tijd wordt verhoogd of verlaagd (day-night cycle). Mogelijk wil ik in de toekomst nog een maaneffect erop plaatsen.

Het was de vraag wat het dim-effect zou veroorzaken bij de ledbalken. Na het aan de voeding hangen en het voltage te reduceren merkten we dat de balk bij 18v al helemaal uit was en niet egaal uit ging (gekleurde leds bleven langer aan vanwege het lagere vermogen van kleuren). Nu hebben we dus een IRFB4610PBF mosfet besteld om de 3.3v pwm naar een 24v pwm te boosten om te kijken of de led-balk hier beter mee over weg kan.

Heeft een van jullie al eens deze weg eerder bewandeld? Any thoughts? ;)
Ik zat zelf te denken aan een frequentie van 10KHz, weet iemand of vissen deze frequentie kunnen waarnemen?
 
Als je toch bezig bent zou ik meteen over de 20KHz gaan zodat je het niet meer hoort
Maar met een NPN transistor zou het moeten werken, zolang je de - maar aan mekaar hangt.

Opzich wel logisch dat als eerste de witte leds stoppen, deze hebben vaak een Vf van 3,2v en gekleurde “slechts” 2,4v
 
Hallo, ik ben bezig met het dimmen van een easy-led balk via een arduino(-achtig apparaat). Ik heb een PWM output van 3.3v die aan de hand van de tijd wordt verhoogd of verlaagd (day-night cycle). Mogelijk wil ik in de toekomst nog een maaneffect erop plaatsen.

Het was de vraag wat het dim-effect zou veroorzaken bij de ledbalken. Na het aan de voeding hangen en het voltage te reduceren merkten we dat de balk bij 18v al helemaal uit was en niet egaal uit ging (gekleurde leds bleven langer aan vanwege het lagere vermogen van kleuren). Nu hebben we dus een IRFB4610PBF mosfet besteld om de 3.3v pwm naar een 24v pwm te boosten om te kijken of de led-balk hier beter mee over weg kan.

Heeft een van jullie al eens deze weg eerder bewandeld? Any thoughts? ;)
Ik zat zelf te denken aan een frequentie van 10KHz, weet iemand of vissen deze frequentie kunnen waarnemen?
Welk apparaat heb je precies? Dit omdat een Arduino eigenlijk niet werk met 3.3 V maar tot 5 V PWM. Zelf werk ik op mijn JMB Balken met een Arduino UNO wanneer ik alleen een dimmer, beter een verlichting controller nodig ben. Of met een Arduino Mega die ik gebruik als Aquarium controller.
 
Welk apparaat heb je precies? Dit omdat een Arduino eigenlijk niet werk met 3.3 V maar tot 5 V PWM. Zelf werk ik op mijn JMB Balken met een Arduino UNO wanneer ik alleen een dimmer, beter een verlichting controller nodig ben. Of met een Arduino Mega die ik gebruik als Aquarium controller.
Due was 3.3 dacht ik
 
@benvo: Ik zei Arduino omdat veel mensen die kennen, maar de ESP32 kennen er veel niet. Maar dat is dus degene die ik gebruik. Geweldig ding, en meet gelijk mn temperatuur (dat werkt al, met homekit, zie bijlage). Deze werkt dus volledig op 3.3v.

@tuinkabouter: Van die gekleurde leds snap ik, maar het is niet echt het gewenste resultaat. Over de frequentie wist ik het niet zeker, ik dacht dat 10KHz niet meer hoorbaar zou zijn, maar ik zal kijken of 20KHz goed gaat! Bedankt.

Morgen komen mn fet en heatsink binnen, dus ik zal laten weten hoe het is gegaan.

6994EFB5-3998-4FF0-B694-E9A6B665D110.png
 
Nee dat snap ik, maar zo’n esp unit is ook leuk speelgoed trouwens ;)

Ben benieuwd hoe de fet het gaat doen
 
  • Leuk
Waarderingen: Gino
Nou, het duurde even, maar het is me gelukt de balk te dimmen. Nog niet perfect, want hij blijft hangen op een 10% (minimale waarde is dus ongeveer 0.1 pwm-duty). Dit komt waarschijnlijk door de SN74HCT245, die het 3.3v signaal naar een 5v omzet voor de IRFB4610PBF. Ik zal moeten kijken of deze 10% goed zichtbaar is in het aquarium, en of het daarom de moeite zal zijn deze nog te fixen.

Totale kosten zijn nu in totaal 10 euro btw.

De linkse 2 stekkers is input en output voor de voeding/LEDs. Het is niet het meest fraaie apparaatje, wel heel leuk omdat ik zelf code kan schrijven voor die dingen. Misschien ga ik er in de toekomst nog meerdere channels opzetten. We zullen zien.

IMG_2095.jpg
 
@benvo: Ik zei Arduino omdat veel mensen die kennen, maar de ESP32 kennen er veel niet. Maar dat is dus degene die ik gebruik. Geweldig ding, en meet gelijk mn temperatuur (dat werkt al, met homekit, zie bijlage). Deze werkt dus volledig op 3.3v.

@tuinkabouter: Van die gekleurde leds snap ik, maar het is niet echt het gewenste resultaat. Over de frequentie wist ik het niet zeker, ik dacht dat 10KHz niet meer hoorbaar zou zijn, maar ik zal kijken of 20KHz goed gaat! Bedankt.

Morgen komen mn fet en heatsink binnen, dus ik zal laten weten hoe het is gegaan.

Bekijk bijlage 243192
De ESP 32 ken ik, het is eigenlijk een opvolger van de ESP 8266. Leuk spul! Zeker als je hem vergelijkt met mijn 8 bit processor waar de ESP een woordbreedte van 32 bit heeft. Ga ik ook nog eens wat mee doen!
 
De 10% was toch iets meer dan ik had verwacht (was totaal niet uit).

Dus het heeft even geduurd voordat het opgelost was. Maar uiteindelijk is het gelukt en zit t in een mooiere behuizing.

Het eindresultaat:
IMG_2140.jpg


Natuurlijk is het gemakkelijk om even een code-aanpassing te doen door middel van deze "aansluiting":
IMG_2143.jpg


Ik moet het nog wel even testen in mn aquarium, maar in de test-omgeving werkt het goed. Hopen dat het bij 2 van die led-balken ook zo is.
 

Terug
Bovenaan