dimmer voor Tl

M

Melle001

Guest
Nu de flora-mate niet meer verkrijgbaar is, wat is een goed alternatief om TL-buizen te dimmen.

Graag een dim computer oid waar in ieder geval de lichtsterkte over de gehele dag mee te regelen is.
Ik ben druk aan het zoeken geweest, maar eigenlijk is er bijna geen keus meer lijkt het.
 
Profilux? Wel een prijskaartje waar je gerust U tegen zegt. Zelf klussen, zit dat erin?

~ Ivo
 
Ik heb niks kunnen vinden onder de 100.- zelf ben ik wel handig met electronica en ben aan het overwegen om zelf iets in elkaar te zetten.
Qua software zal dit niet heel gebruiksvriendelijk zijn helaas.

Ik hou dit topic in de gaten want je weet het nooit, misschien komt er nog wel een mooi product voorbij wat ook voor mij gaat werken. :)
 
De Profilux weet ik dat die er nog is, maar die is idd heel erg prijzig. Iets te zeg maar.
Ik kan wel klussen, maar een dimmer in elkaar knutselen gaat wel wat boven mijn pet. Geen idee waar te beginnen zeg maar.
 
Bij www. Aqua-unlimited.nl is die nog verkrijgbaar de flora-mate. Pas nog gekocht voor mijn sprookjesbos. Als je op bladzijde 2 kijkt van mijn project kan je het kaartje en geleverde spullen zien. :D

Je hebt alleen wel goede evsa nodig.
 
Ik wist van Arie dat jij die daar pas nog gekocht had, maar inmiddels zijn ze ook daar niet meer te verkrijgen helaas.
 
Een andere optie die ik kan bedenken is om 2 rijen T8 en 2 rijen led verlichting in mijn aquarium te maken.
Dan is de led in ieder geval te dimmen en dan hou ik de T8 niet dimbaar.
 
Er komt een nieuw aquarium. Deze zal 60 cm breed worden.
Ik heb nu 70 cm met 4 rijen T5. T5 komt wat maat betreft niet mooi uit in mijn nieuwe aquarium. Binnenmaat 1.75m. Dan past 150 van T8 het beste.
Ik heb nu 3 VSA waar ook T8 54 Watt op kan. Die kan ik dan hergebruiken. Daarom zat ik te denken aan 2 rijen T8 en 1 rij SMD led en 1 rij RGB led.
 
Kan je de tl niet los schakelen met een tijdschakelaar om zo een soort zonsopgang te cre�ren, als idee.-) Zo heb ik hem ook op mijn grote bak.
 
Dat is dan een schakelaar die langzaam van 0 naar 100 gaat, dan vol brand totdat hij weer van 100 naar 0 gaat?
Dat zou dan ook nog een idee zijn.
Ik wist niet dat die bestonden!
 
Gewoon de eerste lamp bv 10:00, de tweede 11:00, derde 12:00 enz en anders om terug. Met een gewone tijdschakelaar. En wat jij benoemd bestaat ook. Ik dacht een prolux)

Bij mij zijn ze twee om twee geschakeld, de eerste twee gaan aan om 11:00 en de tweede rij om 13:00 en uit 22:00 en 00:00.
 
Het verspringen van tijd tussen de lampen heb ik ook altijd al gedaan. Maar ik heb het altijd nog mooi gevonden als de laatste lamp eerst nog meer gedimt kan worden voordat hij uitgaat. Beetje avond verlichting zeg maar. Wel iets licht om de avond dieren te zien, maar niet zoveel dat de planten er wat aan hebben.
 
Google eens op de akvastabil effect line sunrise.
Dit is een simpele 1-10 volt dimmer.
Hiermee kun je zons opkomst en ondergang simuleren.
En kost een stuk minder als 100 euro
 
Dat is inderdaad ook nog een optie. Wel heb ik minder goede reacties gehoord de lichtkap van de akva stabil. Wel goede service, maar ze zouden relatief snel kapot gaan. Nu weet ik niet of het de dimmer is die dan kapot gaat.
 
De dimmer staat los van de lichtkap,
Bij diverse nederlandse webshops verkopen ze hem voor rond de 5 a 6 tientjes.
Andere alterntieven ken ik niet onder de 100 euro.
 
Terug
Bovenaan